[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:17

ohjajoh6 schreef:
Is het zo dat de hoogte van de waarde bepalend is voor de dosis medicatie die nodig is om de waarde te laten dalen?

Als je dit bedoelt zoals ik denk dat je het bedoelt, is dit niet waar Tiwi.

Daar valt namelijk geen peil op te trekken;
Er zijn paarden met 1.000 en zelfs meer pgml acth waarde, die serieus zakte bij een kwart pilletje en andersom is dus ook het geval - dat met relatief lage acth waarde en hoge prascend dosering er weinig tot geen verschil in zakken was...

Vergeet aub allemaal niet dat dit een progressieve en dodelijke ziekte is, dus dat het dalen van de acth waarde, alleen maar tijdelijk mogelijk is en je vroeg of later, altijd de dosis moet gaan verhogen om het paardwaardig te houden....

Wat was dan de reden van testen Kitty?

De test was gratis ;) en was benieuwd of er nog iets veranderd was tov 2 jaar geleden

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:28

Ik zie hier mensen met verschillende toch wel duidelijke waardes die twijfelen over wel of geen medicatie, ik denk dat dat per paard verschilt.
Mijn pony had een waarde van 18 (referentiewaarde 0-12, gemeten in oktober) maar zo enorm veel last van zn kwaaltjes dat hij toch als advies een hele pil kreeg. Ik heb hem na opbouwen uiteindelijk op een halve pil gehouden (pony is nog geen 90 cm, geschat rond 125/ 150 kilo) en nu is zijn waarde 8 (ook gemeten in oktober, een jaar later). Om deze reden houdt ik hem op een halve, aan minder krijgt hij zn klachten/ kwaaltjes niet onder controle, hij kan gewoon echt niet zonder ondanks de lage waardes.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er paarden zijn die een hoge waarde hebben, maar geen/ amper last van de kwalen, dat mensen dan toch kiezen om nog maar even te wachten met medicatie. Of juist dat er paarden zijn die heel slecht op de medicatie reageren, dat ze het beter doen zonder. Het is toch heel erg per paard kijken, en niet blind staren op de waardes voor mijn gevoel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:30

Blacky is net zo, stond 2 dagen op stal ivm heftige regen, mocht op een droog moment even eruit in de bak, brak los en galoppeerde een flink stuk over de weg terug naar zijn weiland en zijn groep. Gelukkig een hele rustige grint weg.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:09

Kom me hier ook melden. Gisteren in overleg met de veearts besloten mijn Haflinger op de Prascend te zetten.
Lexje is 15 jaar, begin dit jaar positief IR getest. Succesvol afgevallen met het ECIR groep dieet - leek deze zomer weer goed in vorm - en suiker bleek 4 weken geleden volledig onder controle. Maar …. hij zat nu wel in het grijze gebied qua Cushing. Gezien de symptomen die de laatste weken snel toenemen (raar zweten op gekke momenten / zonder aanleiding - ook nu wel erg mager worden - bolle buik + ribben zichtbaar) dus besloten hem op medicatie te zetten.

Ik denk dat hij nu een 480 kilo zal wegen is 1.46 mrt hoog. Ben n.a.v. adviezen hier gisteren gestart met 1/4 pil (veearts adviseerde 2 dagen 1/2 en daarna 1/1). Zijn er hier mensen met een paard in dezelfde gewichtsklasse die al op een 1/2 pil blijvend resultaat zien? Want ik begrijp dat het hoe dan ook 6-12 weken gaat duren voor de effecten merkbaar zijn… Dus ik twijfel nog of ik wel in een maand tijd moet opbouwen naar 1/1 pil of als we eenmaal op een 1/2 zitten eerst 6-12 weken moeten afwachten? Stel jullie feedback erg op prijs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:18

Je kan het beiden proberen.

Optie A is dat je op een halve blijft zitten, daarna eventueel test om te zien of die dosis genoeg is.
Optie B is dat je opbouwt tot een hele, tot je het onder controle hebt, en dan terug gaat naar een halve om het onder controle te houden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:54

Maandag is er opnieuw bloed afgenomen bij Laukje. Zij had een waarde van 273 voor de prascend. De dierenarts die ik toen had zweerde bij direct een halve pil geven maar kon mij verder bar weinig informatie geven. Ik heb toen het boktadvies aangehouden. Laukje is in 2 maanden tijd veranderd van een oud lusteloos paard naar een jong energiek paard. Ze is weer helemaal de oude. Vandaag krijg ik de uitslag van de nieuwe test.

Maandag heb ik uitleg gekregen van mijn oude vertrouwde dierenartsenpraktijk en zij geven aan dat de waardes van de test al achterhaal zijn op het moment van testen. Zij gaf mij aan dat je vooral naar de staat waarin jouw paard zich bevindt moet kijken. Hoeveel symptomen etc aan de hand daarvan bepaal je of je 1/4de 1/2de of een hele tablet voert. Tevens gaf ze aan dat je in SR tijd mogelijk een hogere dosis geeft en dat deze dosis in sommige gevallen buiten SR tijd te hoog kan zijn waardoor je paard dan juist wel bijwerkingen kan krijgen van een dosis die je al langer gaf.

Voor nu ben ik onwijs nieuwsgierig naar de uitslag!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:26

Die van mij bevond zich vorig jaar ook in een grijs gebied van wel of geen cushing, maar afgelopen winter weer spierbevangen geweest en toen was het volgens DA en lijstje klachten zeer duidelijk cushing. Vorig jaar wel al begonnen met medicatie en dit opgebouwd van 1/4 naar een half en hij staat tot op heden nog steeds op een halfje (moest eigenlijk van DA gelijk beginnen met halfje).

Dit jaar op vakantie kreeg ik nog commentaar dat hij er top uit zag voor een fjord van 18 jaar en eigenlijk veel jonger geschat hadden (gestaan bij fjordenhest met vakantie).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:08

CarolineCF, mijn merrie is een min of meer vergelijkbare maat en doet het met een halve pil goed (ze is een NewForesttype van 1.50 m en ongeveer 450 kg). Ik heb haar 4 dagen een kwart gegeven en daarna door naar de halve pil en daar gebleven. Alleen afgelopen maand een tijdje op 3/4 pil gezet vanwege de SR, momenteel weer op 1/2. Het blijft toch een beetje zoeken naar een evenwicht en dat is niet altijd gemakkelijk met de weersinvloeden op het gras. Ik denk dat het simpeler is als ze niet op het gras staan, maar alleen met hooi gevoerd worden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:28

Arabesk schreef:
Hoe geven jullie het pilletje? Mevrouw Haidie weet m overal uit te vissen en spuugt m weer uit of eet domweg eromheen. Of weigert gewoonweg pil in bietenpulp/appel/brood zelfs biks trapt ze niet meer in.....

pilletje oplossen in een spuitje met water, zo geef ik het aangezien mevrouw het op geen enkele andere manier aanneemt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:30

Hier gaat hij bij Dennis nog tussen een broodje of in een handje muslie, probleemloos. Judith was in het begin makkelijker, maar die werkt hem nu altijd naar buiten. In een spuitje water gaat het probleemloos.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:58

Blon_D schreef:
Maandag heb ik uitleg gekregen van mijn oude vertrouwde dierenartsenpraktijk en zij geven aan dat de waardes van de test al achterhaal zijn op het moment van testen. Zij gaf mij aan dat je vooral naar de staat waarin jouw paard zich bevindt moet kijken. Hoeveel symptomen etc aan de hand daarvan bepaal je of je 1/4de 1/2de of een hele tablet voert.

Ja soortgelijk hoorde ik net dus ook.
Dat je vooral ook naar de staat van je paard moet kijken om te zien of het aanslaat of niet.
Dit was ivm mijn verhaal of ik Isa, die zichtbaar enorm is opgeknapt, maar qua waarden nauwelijks is veranderd, nu wel naar 1 hele tablet per dag moet zetten.
Komt zelden voor ook dat een shet een hele pil per dag krijgt.
Evt. zou ook om de dag een halve extra kunnen ipv iedere dag een halve erbij (op de halve die ze al kreeg).

Enige wat op dit moment niet goed is aan haar, is de diarree. Ze is enorm aan de dunne op dit moment (geen verandering in soort hooi of ander voer). Weet niet of het een bijwerking van prascend kan zijn.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:06

Isapaardje schreef:
Blon_D schreef:
Maandag heb ik uitleg gekregen van mijn oude vertrouwde dierenartsenpraktijk en zij geven aan dat de waardes van de test al achterhaal zijn op het moment van testen. Zij gaf mij aan dat je vooral naar de staat waarin jouw paard zich bevindt moet kijken. Hoeveel symptomen etc aan de hand daarvan bepaal je of je 1/4de 1/2de of een hele tablet voert.

Ja soortgelijk hoorde ik net dus ook.
Dat je vooral ook naar de staat van je paard moet kijken om te zien of het aanslaat of niet.
Dit was ivm mijn verhaal of ik Isa, die zichtbaar enorm is opgeknapt, maar qua waarden nauwelijks is veranderd, nu wel naar 1 hele tablet per dag moet zetten.
Komt zelden voor ook dat een shet een hele pil per dag krijgt.
Evt. zou ook om de dag een halve extra kunnen ipv iedere dag een halve erbij (op de halve die ze al kreeg).

Enige wat op dit moment niet goed is aan haar, is de diarree. Ze is enorm aan de dunne op dit moment (geen verandering in soort hooi of ander voer). Weet niet of het een bijwerking van prascend kan zijn.

Ik heb net de uitslag gekregen van Laukje, 125 is het nu. DA zegt laat maar op een halve pil zolang ze in goede staat is. Volgend jaar september ergens opnieuw testen en dan kijken of het lichaam er beter op reageert. Zo niet kan de dosis altijd nog worden verhoogd.

Bij mijn paard nog geen bijwerkingen ontdekt. Heb je al een zandkuur geprobeerd? Dat is ook wel iets dat nu weer problemen kan geven..

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:31

Waratje, Marcella en Shanna - dank voor jullie feedback. Heel erg fijn dit hier te kunnen toetsen.

@Isapaardje - onze veearts waarschuwde ook voor darmproblemen als bijwerking van Prascend. Zowel diarree als verstopping komen veel voor. Ik kreeg het advies om een zandkuur, a 250 grm. psyllium in de slobber per dag, de eerste dagen van medicatie te geven. Dit ter voorkoming van koliek.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:43

Ik vind het echt onvoorstelbaar, nu ruim 2,5 week bezig en zo'n vrolijke, frisse pony. Heerlijk. Hij geniet weer van het werk.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:26

tine10 schreef:
Ik vind het echt onvoorstelbaar, nu ruim 2,5 week bezig en zo'n vrolijke, frisse pony. Heerlijk. Hij geniet weer van het werk.

Wat heerlijk moet dat zijn - echt super fijn voor je Tine!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:31

Na twee dagen met slechts 1/4 pilletje per dag - heb ik wel een beetje buikpijn want de bijwerkingen zijn echt niet leuk. Mijn pony heeft een hele ongelukkige blik, is ook wat schrikkerig, kortom zit helemaal niet goed in zijn vel….. Daarnaast zie ik hem knijpen met zijn lange buikspier - ook een duidelijk teken van discomfort.
Zal ik de startdosis nog verder verlagen naar 1/8? (veearts gaf aan 1/2 - heb daar 1/4 van gemaakt n.a.v. wat ik hier las). Of gaat dit snel over? Stel jullie feedback erg op prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:32

ik ben met mijn shet van ruim 200 kg ook begonnen met 1/8e tablet, scoor even een pillensnijder bij de apotheek, kost 2,50 en dan kan je het makkelijker snijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:48

Ik ben met mijn welsh ook begonnen met 1/8. Geen last van bijwerkingen. Na 6 dagen verdubbeld

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:16

CarolineCF schreef:
@Isapaardje - onze veearts waarschuwde ook voor darmproblemen als bijwerking van Prascend. Zowel diarree als verstopping komen veel voor. Ik kreeg het advies om een zandkuur, a 250 grm. psyllium in de slobber per dag, de eerste dagen van medicatie te geven. Dit ter voorkoming van koliek.

In het begin had ze er geen last van, maar het is een paar weken geleden begonnen met wat dunnere flatsen. Zandwegkuur krijgt ze preventief (dus pas nog gehad), maar nu lijkt het wel of ze continu aan de diarree is nu ik de dosering van de prascend verhoog.
Ik vroeg mij dus af of er mogelijk verband is, maar als ik dit zo lees, zou dat dus kunnen.

Dan ga ik maar eens kijken naar probiotica of levend gist om de darmflora wat op peil te brengen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:22

KootMiraDrum schreef:
Gisteravond had Kootje het warm, stond pompend te ademen. Was wat sloom.
Vanochtend was de ademhaling nog niet goed, wel beter, maar nog steeds te snel en oppervlakkig. Geen koorts. Heeft 1 van jullie met dit weer ook een Cushie die het benauwd heeft? Heb al 2x contact gehad met de dierenarts, maar hij is verder niet ziek, eet goed, is wat in zichzelf, maar niet heel extreem. Heb er vanochtend een filmpje van gemaakt. Stalgenote kijkt zometeen weer, ik ben vanochtend al geweest ivm avonddienst. Jullie mening wordt op prijs gesteld.
[ Video ]

Megan staat er momenteel precies hetzelfde bij. Ze heeft ook nog een deken op, ik denk dat ze het gewoon net te warm heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:37

Ik heb mijn paard de afgelopen week weer zonder dek staan , het is veel te mooi weer voor een deken.

Vandaag weer gereden en ze is echt een zonder kanonskogel := Ze is qua temperament weer helemaal sinds de Prascend. Helaas denkt ze ook dat ze fysiek weer top is maar door erg veel rust ook vanwege blessures heeft ze qua bespiering en conditie wel wat ingeleverd. Moet haar dus wat tegen haar zelf beschermen.

Morgenochtend bloedafname door de dierenarts. Ben erg benieuwd naar de uitslag maar dat zal wel na het weekend worden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:41

Meganyr schreef:
KootMiraDrum schreef:
Gisteravond had Kootje het warm, stond pompend te ademen. Was wat sloom.
Vanochtend was de ademhaling nog niet goed, wel beter, maar nog steeds te snel en oppervlakkig. Geen koorts. Heeft 1 van jullie met dit weer ook een Cushie die het benauwd heeft? Heb al 2x contact gehad met de dierenarts, maar hij is verder niet ziek, eet goed, is wat in zichzelf, maar niet heel extreem. Heb er vanochtend een filmpje van gemaakt. Stalgenote kijkt zometeen weer, ik ben vanochtend al geweest ivm avonddienst. Jullie mening wordt op prijs gesteld.
[ Video ]

Megan staat er momenteel precies hetzelfde bij. Ze heeft ook nog een deken op, ik denk dat ze het gewoon net te warm heeft.

Dierenarts is geweest, hoort te veel geluiden in de longen, dus Bronchitis, dit in combinatie met het VEEL te warm hebben, geen koorts. Z.s.m. opnieuw scheren, maar dan helemaal, en bij kouder weer met dekens gaan werken (ik ben anti-deken, maar je moet wat met een Cushie). Zodra hij geschoren is 10 dagen Ventipulmin. Niet starten voordat ik hem weer heb geschoren omdat 1 van de bijwerkingen extra warm krijgen is. Prascend gaan we ophogen van 1/2 naar 3/4.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 28-10-15 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:44

CarolineCF schreef:
Ik denk dat hij nu een 480 kilo zal wegen is 1.46 mrt hoog. Ben n.a.v. adviezen hier gisteren gestart met 1/4 pil (veearts adviseerde 2 dagen 1/2 en daarna 1/1). Zijn er hier mensen met een paard in dezelfde gewichtsklasse die al op een 1/2 pil blijvend resultaat zien? Want ik begrijp dat het hoe dan ook 6-12 weken gaat duren voor de effecten merkbaar zijn… Dus ik twijfel nog of ik wel in een maand tijd moet opbouwen naar 1/1 pil of als we eenmaal op een 1/2 zitten eerst 6-12 weken moeten afwachten? Stel jullie feedback erg op prijs!

Fjord Kootje van 1.44m en ongeveer hetzelfde gewicht heeft 6 mnd op 1/2 tablet gestaan.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:24

Goedenavond ,
Ik kom even binnen vallen ,

Zijn er hier mensen bekent met het medicijn metformine , en kunnen mij hier iets meer over vertellen ?

Mijn paard reageert helaas niet goed op de pracent en heeft niet de verwachtte veranderingen wat had gemoeten , en vanwege terugkomende koliek is ze sinds vandaag overgestapt naar metformine
Nu kan ik echter helaas op internet niks wijzer worden !

Alvast bedankt !
Ze moet trouwens nu 5 in de ochtend en 5 in de avond en dit word opgehoogd naar sochtends 10 savonds 10!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:29

Metformine krijgen mensen die suiker hebben, bij paarden heb ik het nog niet vaker gehoord..