[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:25

Twee weken geleden trof ik mijn paard (met ZE) aan met een opgezwollen borst. Allemaal kleine bultjes en korstjes, waar pus uitkwam. Het deed haar echt pijn als ik eraan zat. Normaal draagt ze haar RSIH, maar het was te pijnlijk voor haar om mee te lopen. Ik dacht gelijk aan een allergische reactie. Na twee dagen werd het niet minder, dus de VA gebeld. Resultaat antibiotica kuur en niet meer naar buiten tot het over was. Gelukkig sloeg de antibiotica aan en is het nu over.

Maar nu is mijn vraag, zou dit ook een gevolg van ZE kunnen zijn? Ik heb het echt nog nooit eerder gezien, het zou natuurlijk ook een allergische reactie kunnen zijn op een ander soortig vliegbeest (er zitten er hier nogal veel) maar misschien hebben jullie ook een dergelijke ervaring.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:07

Ik denk zomaar dat ze gestoken is door een daas. Ik ken veel paarden met heftige allergische reacties als ze gestoken worden.
En dit heeft niet veel met de ZE te maken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:28

Sushilla88 schreef:
Twee weken geleden trof ik mijn paard (met ZE) aan met een opgezwollen borst. Allemaal kleine bultjes en korstjes, waar pus uitkwam. Het deed haar echt pijn als ik eraan zat. Normaal draagt ze haar RSIH, maar het was te pijnlijk voor haar om mee te lopen. Ik dacht gelijk aan een allergische reactie. Na twee dagen werd het niet minder, dus de VA gebeld. Resultaat antibiotica kuur en niet meer naar buiten tot het over was. Gelukkig sloeg de antibiotica aan en is het nu over.

Maar nu is mijn vraag, zou dit ook een gevolg van ZE kunnen zijn? Ik heb het echt nog nooit eerder gezien, het zou natuurlijk ook een allergische reactie kunnen zijn op een ander soortig vliegbeest (er zitten er hier nogal veel) maar misschien hebben jullie ook een dergelijke ervaring.

Kan heel goed.....een goede spray gebruiken....bv paardendeodorant.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:11

Als iemand nog een keer een RSIH in 160 (5'3) overheeft verneem ik dat graag, dan heb ik een reservedeken voor mijn pony.
Wisse heeft voor dit jaar genoeg dekens gelukkig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:22

Ik ben bang dat ik me hier ook mag melden.
Mijn 13 jarige shetland merrie is altijd wel iets gevoelig voor jeuk geweest. Vooral als ze wat dikker werd. Ze is 99% zeker ook IR, groeit van lucht en word daarom al schraal gevoerd (beperkt gras, verder paddock met stro en graszaadhooi en na het werk Metozoa). Na het werk als ze gezweet heeft spuit ik haar ook altijd al af omdat dat echt mugjes scheelt.
Ze staat nu sinds het weekeind tijdelijk iets meer op het land (ivm koppelen van 2 ruinen die elkaar niet kunnen luchten, eerst de groep op het land compleet en rustig krijgen voor ze weer de krappere paddock in gaan).

Maar aan 1 kant van haar hals begint ze nu echt een harde iets bobbelige huid te krijgen (kant waar weinig manen liggen). Kant waar de grootste bos ligt is niets aan de hand. De bedoeling is om haar vandaag of morgen eerst maar eens goed met Betadine shampoo te wassen. En dan eerst maar een ivanhoo hals om om te kijken of het dan beter word. Staart is niets mee aan de hand.

Ceeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:22

Ik wil het volgende graag met jullie delen omdat ik denk dat veel paarden met zomereczeem er baat bij kunnen hebben..

Ondanks dat ik op de juiste manier voer etc heeft mijn barokke Pinto merrie heel erg veel last haar zomereczeem. De manen waren er bijna helemaal af en de staart bovenop is ook kaal. Vorige week heb ik n.a.v. diverse positieve berichten een kennismakingsset Skincalmin besteld op www.bluehorsecare.nl . Ik gebruik de producten nu een week en ben er heel erg enthousiast over! Vanaf de eerste dag van gebruik is het schuren direct gestopt. Ze heeft de rest van de week ook niet meer geschuurd en toont ook helemaal geen tekenen van jeuk meer. Mijn merrie heeft op dit moment een veulen en ik vind het heel fijn dat Skincalmin zo mild is dat ik het gewoon veilig kan gebruiken.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:24

Het lijkt wel over hier een hele reclame brigade aan de gang is voor bluehorse skincalmin!

Zouden ze betaald krijgen om positieve berichten te verspreiden ;) ;)

Maar fijn Ceeltje dat het zo fijn werkt!!

Ceeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:40

Nivada schreef:
Het lijkt wel over hier een hele reclame brigade aan de gang is voor bluehorse skincalmin!

Zouden ze betaald krijgen om positieve berichten te verspreiden ;) ;)

Maar fijn Ceeltje dat het zo fijn werkt!!

Hahahahaha, goed idee! Ik zal ze eens een mailtje sturen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:34

Ik heb de exceemdeken van EJ de soort van horseware nu gaan de manen helemaal stuk precies waar het halsstuk er is aan gezet.
Nu zie ik dat bij SWEET ITCH COMBO SHIRES het uit 1 stuk bestaat,heeft iemand ervaring met deze deken.
http://www.ej.nl/products/10000424/3310 ... MBO+SHIRES .

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:32

Ceeltje schreef:
Ik wil het volgende graag met jullie delen omdat ik denk dat veel paarden met zomereczeem er baat bij kunnen hebben..

Ondanks dat ik op de juiste manier voer etc heeft mijn barokke Pinto merrie heel erg veel last haar zomereczeem. De manen waren er bijna helemaal af en de staart bovenop is ook kaal. Vorige week heb ik n.a.v. diverse positieve berichten een kennismakingsset Skincalmin besteld op http://www.bluehorsecare.nl . Ik gebruik de producten nu een week en ben er heel erg enthousiast over! Vanaf de eerste dag van gebruik is het schuren direct gestopt. Ze heeft de rest van de week ook niet meer geschuurd en toont ook helemaal geen tekenen van jeuk meer. Mijn merrie heeft op dit moment een veulen en ik vind het heel fijn dat Skincalmin zo mild is dat ik het gewoon veilig kan gebruiken.

Het ligt er veel te dik boven op Ceeltje...
Inactief account wat ineens alleen maar over skincalming schrijft??

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:00

Goed spul heeft geen reclame nodig.
Dit is plots de een na de ander.

Ceeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:31

Het was niet bedoeld als reclame maar ter informatie! Men noemt dit ook wel "mond tot mond" reclame. Ik heb een blij paard op stal en misschien heeft een ander er ook wat aan. Doe ermee wat je wilt. Vanaf nu lees ik weer gewoon op Bokt het posten laat ik fijn aan anderen over.
Laatst bijgewerkt door Ceeltje op 29-07-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:35

Ceeltje: staat op de verpakking van Skincalmin ook wat er in zit?
Ik hoop dat je daar nog een postje aan zult willen wagen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:24

vanmorgen even bij de pony geweest, mensen die hem in bruikleen hebben zijn sinds vrijdag op vakantie, hebben wel oppas voor de paarden maar wil even 2x per week heen om onder de deken te kijken. Waar de Derfen was gesmeerd zaten hele grote korsten, heb alles even goed gewassen met teershampoo en daarna weer ingesmeerd met Derfen.
Eind van de week ga ik weer heen, als er dan weer zoveel korsten zijn, wat is dan raadzaam?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:51

Korsten klinkt als allergische reactie?

Mijn pony kon er ook niet tegen, zij kreeg kale plekken in haar vacht en manen.
Na stoppen met derfen kwam het haar langzaam terug.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:56

Ik heb inmiddels al 6 jaar een paard met zomereczeem, altijd van maart tot november een deken, maar toch schuurde hij tot bloedens toe alles open. Nu hadden we dit jaar een andere da die heeft hem ingespoten met inverol tegen de jeuk, en het lijkt zeker te helpen, ook op aanraden van deze da smeren we op de wonden die hij nog had derfen die wondjes genezen nu sneller en het houdt de vliegen op afstand, pfff wat stinkt dat spul! Als de jeuk zo rustig blijft krijgt hij volgend jaar weer zo'n vaccinatie :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:05

Marjo89 schreef:
Ik denk zomaar dat ze gestoken is door een daas. Ik ken veel paarden met heftige allergische reacties als ze gestoken worden.
En dit heeft niet veel met de ZE te maken.

papagroom schreef:
Kan heel goed.....een goede spray gebruiken....bv paardendeodorant.

Mijn paard heeft dus nog nooit heftig op dazen gereageerd. Het is een beetje raar. Het zit namelijk alleen op de plek voor bij de borst, daar waar de RSIH open is.

Gister heb ik het weer gesignaleerd. Niet zo erg als vorige keer, maar wel de tweede keer dus, beide keren was het heel erg warm (30+), dus misschien dat het inderdaad een bepaald insect is.
Ze staat nu op een andere wei, hopelijk zal het daar minder zijn.

Lekker handig ook, ik ga vrijdag op vakantie... :Y)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:23

Die van mij had ook allemaal kortjes/bobbeltjes bij de V bij de borst.
Neem aan ook vd dazen.
Heb dit ook maar ingesmeerd.
Ze had hetzelfde bij haar bovenbenen/overgang naar buik/singelplek.

Moet ook zeggen dat er bij ons een explosie van beesten was.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:04

Mijn pony's worden ook gestoken in het open stuk.
Ik smeer er nu zooi op dat ze of blijven plakken of spul voor verjagen. Ligt beetje aan de hoeveelheid beestjes.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:31

jessie84 schreef:
Ik heb de exceemdeken van EJ de soort van horseware nu gaan de manen helemaal stuk precies waar het halsstuk er is aan gezet.
Nu zie ik dat bij SWEET ITCH COMBO SHIRES het uit 1 stuk bestaat,heeft iemand ervaring met deze deken.
http://www.ej.nl/products/10000424/3310 ... MBO+SHIRES .

Prima deken hoor! Alleen is wit niet echt een ideale kleur. Heb altijd de RSIH, maar een paar weken geleden de Shires voor onze twenter gekocht. De deken is goed verstelbaar, dus ik heb hem een beetje op de groei kunnen kopen. De pasvorm is fijn, grotere gaten voor de oren dan de RSIH en tot nu toe nog steeds heel . Stof en klittenbandsluitingen zijn wel van dunnere kwaliteit, maar de deken is ook 60 euro voordeliger.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:35

Jeej hier eindelijk een hoofd wat aan het genezen is!
De eczeem kap werkt goed en blijft echt perfect zitten.
Heel blij baasje :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:39

Iemand hier misschien een tip, ik heb eindelijk een goed passend vliegenmasker kunnen kopen voor mijn Welsh. Echter krijgt hij hem nog steeds uit (ik vermoed dat de jaarling die er bij loopt het tijdens het stoeien af trekt). Op dit moment draagt hij de RSIH, met daaroverheen het masker omdat de 'oren' van de RSIH anders niet blijven zitten. En daaroverheen zit nog een halster om de RSIH op zijn plek te houden. Echter krijgt hij van eenderwelk halster een kale plek op zijn neusbot. Nu wil ik hem dus zonder halster zetten maar is er een veilige manier om zijn vliegenmasker vast te maken aan de RSIH? Het is een dicht masker dus zonder klittenband e.d. Hoe kan ik dit het beste doen?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:11

MelissaV schreef:
Iemand hier misschien een tip, ik heb eindelijk een goed passend vliegenmasker kunnen kopen voor mijn Welsh. Echter krijgt hij hem nog steeds uit (ik vermoed dat de jaarling die er bij loopt het tijdens het stoeien af trekt). Op dit moment draagt hij de RSIH, met daaroverheen het masker omdat de 'oren' van de RSIH anders niet blijven zitten. En daaroverheen zit nog een halster om de RSIH op zijn plek te houden. Echter krijgt hij van eenderwelk halster een kale plek op zijn neusbot. Nu wil ik hem dus zonder halster zetten maar is er een veilige manier om zijn vliegenmasker vast te maken aan de RSIH? Het is een dicht masker dus zonder klittenband e.d. Hoe kan ik dit het beste doen?

Kan me hier even geen voorstelling van maken.
Heb je een foto of hoe het masker eruit ziet van internet?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:41

Nivada schreef:
MelissaV schreef:

Kan me hier even geen voorstelling van maken.
Heb je een foto of hoe het masker eruit ziet van internet?

Ja zal eventjes een foto maken :D
http://www.ej.nl/products/10000238/7710 ... ORSE+LYCRA Het is er zo eentje maar dan volledig zwart :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:57

Hallo,

Ik zou graag jullie mening over derfen willen?

Heb eergister een fles derfen en derfenshampoo besteld.

en ondertussen nieuwschierig naar jullie bevindingen.

ook is er gister een masker van premiere binnen gekomen.

kan iemand mij vertelle waar die klipjes onderin aan vast moeten?
Want mn deken heeft daar geen extra klipjes voor.
of is die dan te oud??