Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:28

Kan je niet een scopie op stal doen? Heb ik gedaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:29

Nee, dat is hier niet gangbaar helaas.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:07

Lastig dilemma, je zal de eerste niet zijn waarbij het géén maagzweren blijkt te zijn en het is vooral de medicatie die het kostbaar maakt. Hoe lang moet je behandelen zonder scopie? Standaard is dat 6-8 weken. Stel je stopt na 3 of 4 weken omdat je paard klinisch is opgeknapt, is dat fijn maar je weet dan niet of de zweren daadwerkelijk helemaal weg zijn. Dan moet je of weer medicatie opstarten of alsnog besluiten om te laten scopen. Of afwachten natuurlijk

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:17

Ja, ik blijf ook nog steeds twijfelen.
Vooral omdat ik denk dat wat ze op 3 oktober in de maag zullen zien, sowieso een stuk minder zal zijn dan toen ik de afspraak maakte.
Daarnaast lijkt de behandeling zo goed aan te slaan dat ik er nog meer van overtuigd ben dat het maagzweren zijn.

Wat je zegt, is precies waar ik bang voor ben.
We zijn er al zo lang mee aan het rommelen, en het blijft lastig.
Het is een paard dat extreem snel in paniek raakt als ze alleen al het idee heeft dat ze alleen achterblijft.
We hebben alles hier zo optimaal mogelijk voor haar gemaakt, maar ik heb het gevoel dat ik niets meer kan doen om het nog beter voor haar te maken.

Dat zou dus betekenen dat ik moet accepteren dat ze bij elke kleine trigger weer een maagzweer kan ontwikkelen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:36

Polar schreef:
Vooral omdat ik denk dat wat ze op 3 oktober in de maag zullen zien, sowieso een stuk minder zal zijn dan toen ik de afspraak maakte.
Daarnaast lijkt de behandeling zo goed aan te slaan dat ik er nog meer van overtuigd ben dat het maagzweren zijn.

Het is een paard dat extreem snel in paniek raakt als ze alleen al het idee heeft dat ze alleen achterblijft.
We hebben alles hier zo optimaal mogelijk voor haar gemaakt, maar ik heb het gevoel dat ik niets meer kan doen om het nog beter voor haar te maken.

Dat zou dus betekenen dat ik moet accepteren dat ze bij elke kleine trigger weer een maagzweer kan ontwikkelen.

Kun je dat idee niet voorkomen door haar nooit als eerste of laatste ergens te brengen of laten? Als tweede ergens heen brengen en als tweede weer ophalen? Ik neem aan dat ze niet met twee staat?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:45

Nee, het is eigenlijk al een probleem zodra er maar één paard van de groep weggaat, of als het paard waar ze het meest aan gehecht is even uit het zicht verdwijnt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:10

Polar schreef:

Ik snap je helemaal hoor. Wat betreft de scopie, misschien toch kijken of dat thuis kan? Of kan er een maatje mee naar de kliniek? Op de kliniek staan ze in principe niet alleen, zeker niet als je dat aangeeft.

Daarnaast is het ook gewoon moeilijk als een paard zo'n echte stresskip is... Dan denk je dat je alles voor elkaar hebt hè

Sterkte hoor!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:15

Dankjewel.

Ja, ze staan aan huis, dus we kunnen en willen echt vanalles voor haar doen om het haar zo makkelijk mogelijk te maken.
Ik kan haar alleen psychisch niet dwingen om zich beter te voelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:37

Ik zou even overleggen met de kliniek polar. Als je zo veel verschil merkt zou ik ook terughoudend zijn om te scopen. Ik snap dat ze het willen maar ik vind het echt wel een.belasting voor een paard zeker als het een streskip is.

Pony staat ook weer met buikpijn. Precies een jaar geleden had ze zo heftige koliek en moest ze naar de kliniek. Hebben we een scope laten doen en had ze kleine maagzweren. De behandeling had toen wel aangeslagen gelukkig. Maarr nu ze weer met buikpijn staat ben ik bang voor herhaling. En kijk ik ook op tegen een scope. Aan de ene kant zou ik willen kijken of ze nu weer zweren heeft en dat het is. And3re kant vind ik het echt een horror haar daar te moeten laten, het vasten etc. Ik zou dan idd overwegen of ik het vasten en de scopie hier zou kunnen doen...

Lastige dilemma's.

Ik geef mijn pony celtix buff als supplement. Ze krijgt zachte slobber. Geen voerveranderignen. En tocj weer de koliek. Zo lastig dit.

Toch denk ik wel dat het de maag is. Want ze laat haar grovere graszaadhooi staan. Maar wilt wel zacht weidehooi... (dat is sowieso veel.lekkerder maar normaliter staat ze op onbeperkt graszaadhooi en dat eet ze dan wel gewoon. Nu wilt ze dat echt niet graag eten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:08

Dankje, ik heb inderdaad overlegd en overeengekomen om inderdaad te wachten en als de klachten terug komen, alsnog langs te gaan.

Wat een lastig probleem, het lijkt ook iets te zijn dat bij veel paarden terug blijft komen.
Dat is ook waar ik bang voor ben of dat ik er niet op tijd bij zal zijn.

Zoals je het omschrijft, klinkt het inderdaad als een maagprobleem.
Hoe heb je de maagzweren eerder behandeld?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:16

Sucrulfaat en omeprazol heeft ze toen gekregen en heel langzaam afgebouwd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:18

Ohja, ik gebruik nu ook omeprazol, dat lijkt toch het beste te werken hier.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:27

Voor nu krijgt ze nog geen maag behandeling. Als ze buikpijn blijft houden met de DA bespreken wat de opties zijn. Waarschijnlijk toch weer naar de kliniek voor iig een foto (zand check). En/of scopie hoe naar ook voor haar... heb er zelf ook buikpijn van.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:37

Ja, dat snap ik, konden ze maar praten op zulke momenten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:00

Rond deze periode, ik heb het vaker geschreven, begint bij veel paarden/ pony’s de maag weer op te spelen. Er is minder gras, het gras dat er wel is is minder voedzaam en paarden krijgen alweer hooi of voordroog. Ieder jaar begint het in dit topic helaas weer drukker te worden zo richting de herfst.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:24

Zou t ook met weerstand te maken hebben? En kan mij idd de overgang weide naar hooi wel.voorstellen. Echter staat mijn pony jaarrond op Paddock met hooi. Met maar af en toe half uurtje gras. Dus wat dat betreft is het dieet hele jaar hetzelfde.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:13

Zou ook kunnen, het is iets wat opvalt.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:23

Tancreda4 schreef:
Ik zou even overleggen met de kliniek polar. Als je zo veel verschil merkt zou ik ook terughoudend zijn om te scopen. Ik snap dat ze het willen maar ik vind het echt wel een.belasting voor een paard zeker als het een streskip is.

Pony staat ook weer met buikpijn. Precies een jaar geleden had ze zo heftige koliek en moest ze naar de kliniek. Hebben we een scope laten doen en had ze kleine maagzweren. De behandeling had toen wel aangeslagen gelukkig. Maarr nu ze weer met buikpijn staat ben ik bang voor herhaling. En kijk ik ook op tegen een scope. Aan de ene kant zou ik willen kijken of ze nu weer zweren heeft en dat het is. And3re kant vind ik het echt een horror haar daar te moeten laten, het vasten etc. Ik zou dan idd overwegen of ik het vasten en de scopie hier zou kunnen doen...

Lastige dilemma's.

Ik geef mijn pony celtix buff als supplement. Ze krijgt zachte slobber. Geen voerveranderignen. En tocj weer de koliek. Zo lastig dit.

Toch denk ik wel dat het de maag is. Want ze laat haar grovere graszaadhooi staan. Maar wilt wel zacht weidehooi... (dat is sowieso veel.lekkerder maar normaliter staat ze op onbeperkt graszaadhooi en dat eet ze dan wel gewoon. Nu wilt ze dat echt niet graag eten.

Afgelopen maandag stond die van mij ook weer met lichte koliek klachten. Wij zijn recent verhuisd van stal en die dag ging ‘ie ook voor het eerst naar de nieuwe smid en smeden vind ‘ie ook doodeng, dus ben bang dat het even een samenloop van omstandigheden was in combinatie met de tijd van het jaar.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:05

Wie heeft ervaring met (goede) kliniek omgeving Limburg voor een scopie? Mag ook bv in België zijn

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:18

Chantal_1978 schreef:
Wie heeft ervaring met (goede) kliniek omgeving Limburg voor een scopie? Mag ook bv in België zijn

Equitom.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:50

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:14

Thanks voor de tip, ik ga er eens naar kijken. Ik stond op het punt om Celtix Buf te bestellen
Ik wilde onze pony ook een zandkuur geven. Geven jullie dat gewoon samen met eventuele maagsupplementen?

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:18

Chantal_1978 schreef:
Thanks voor de tip, ik ga er eens naar kijken. Ik stond op het punt om Celtix Buf te bestellen
Ik wilde onze pony ook een zandkuur geven. Geven jullie dat gewoon samen met eventuele maagsupplementen?

Even zoeken op acid buf je krijgt zelfs een site van de groothandel met exact dezelfde foto's. Maar die verkopen alleen vanaf 500kg. Ik heb een zak via mijn werk besteld die zijn klant bij heemskerk. Anders even een veeboer uit de buurt vragen. Scheelt toch 150 euro op een zak van 22kg

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:46

callass schreef:
Chantal_1978 schreef:

Even zoeken op acid buf je krijgt zelfs een site van de groothandel met exact dezelfde foto's. Maar die verkopen alleen vanaf 500kg. Ik heb een zak via mijn werk besteld die zijn klant bij heemskerk. Anders even een veeboer uit de buurt vragen. Scheelt toch 150 euro op een zak van 22kg

Via deze site https://cowshopping.nl/product/acid-buf ... et-40-zak/ zie je inderdaad exact dezelfde foto's.
500 kg is inderdaad wat veel haha

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:32

Is inderdaad precies dezelfde.. Jammer dat je het enkel als zakelijk klant kan bestellen.