Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:06

sterkte nammien Fik komt er weer bovenop

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:24

Wat een ellende Nammie, ik denk dat ik precies weet hoe je je voelt nu, net zo machteloos als ik toen mijn merrie schijnbaar uit het niets opeens weer bevangen was.
Ik heb even teruggelezen en zag dat Fik sinds begin juni op 1 tablet per dat staat. Maar uit de laatste berichten van Oyyo en Focussed blijkt ook dat het langer kan duren voordat een paard hormonaal weer wat meer in balans is, dus dan zijn de bijna drie maanden die Fik nu op 1 tablet staat misschien toch nog wel wat kort.
Proberen rustig te blijven dus, volhouden met de medicatie en de extra verzorging en geduld oefenen. Sterkte.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:27

Sterkte Nammie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:12

Nou ik heb dus gisteren de DA nog gesproken en ik moet zeggen; Petje af voor de duidelijke uitleg!

Wat ik hier namelijk vergeten ben te vertellen, is dat MiniMe dus ook al maanden (zo niet jaren) af en aan pulsaties in koot heeft, zelfs als ze door een DA de diagnose heeft gehad; NIET hoefbevangen! Had dit dus wel aan de DA verteld toen hij bloed kwam trekken.

Wat zegt hij nu; "Zorg dat ze 50 kg afvalt en dan trekken we over een paar mnd. wederom bloed. Insuline is te hoog en is hoogstwaarschijnlijk hoefbevangen of zit er tegen aan. Zet haar op kaal stuk en aantal uren per dag samen met je grote op de wei. Op het kale stuk mag ze beperkt hooi in net. Hij zei ook; "Acth is op het randje te hoog en kan dus ook om andere redenen te hoog zijn, o.a. door pijn. (op dit punt moest ik dus gelijk aan Pandora haar verhaal denken, dus bedankt nog voor het delen Pandora!) Gemiddelde cushing gevallen hebben veel hogere waardes. Hij gaf ook nog aan dat ze idd veel cushing symptomen vertoont, maar ook van IR en hij dus in eerste instantie wilt bekijken of door het afvallen, IR verbeterd - minder pijn - lager acth waarde. Op mijn vraag dat ik juist had begrepen dat het andersom was; cushing tijdelijke IR geeft en als cushing onder controle is, IR ook vaak weer verdwijnt, zei hij dat die 2 ziektes met elkaar verbonden zijn - kip en het ei verhaal, maar hij op basis van bloed waardes en symptomen, op voorstaande wijze wilt gaan behandelen.

Ben blij dat ik er toch nog even achteraan gegaan ben en om deze uitleg heb gevraagd, want ik twijfelde eerst nog ivm wel aan medicatie voor cushing, maar hij komt bij mij helemaal door, terwijl ik na al die jaren eigen paarden een groot wantrouwen tegen DA's heb opgebouwd, dus _/-\o_ voor mijn huidige DA. En ach ik heb weer wat te doen he, met MiniMe op haar kale stukje te zien houden (alsof ik me verveel, volgens mij denken allebei mijn paarden dat , met de constante stroom aan ellende)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:32

Ah sterkte Nammie. Lijkt me vreselijk.

Zoekfunctie gebruik :) Veel nuttige tips.
Zou graag jullie advies nog even horen over het volgende, zijn voer:

Ruwvoer
O: 2,5 kg hooi
M: 2,5 kg hooi
A: 2,5 kg hooi
N: 2,5 kg hooi

"krachtvoer"
O: 3/4 schep safe and sound (Specifiek voor hoefbevangengevoelige paarden en IR paarden)
A: 3/4 Schep safe and sound

Daarnaast moet ik nu ee supplement gaan geven op advies van de DA ivm tekorten van selenium en Zink in het bloed. Dit krijgt hij dan in een klein handje slobber.

Tips of verbeteringen? Wortels en appels mogen denk ik zo nietmeer he? Is er iets anders lekkers wat ik wel kan geven?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:27

Sterkte Nammie.

In september/ oktober kunnen we onze paardenvriendjes weer gratis laten testen.
Je kunt dan een coupon downloaden op http://www.ppidbijpaarden.nl
Ik zal Black ook even laten testen dan en Beauty wellicht zo laat mogelijk (eind oktober) nog een herhalingstest.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:31

BI is lekker bezig met de marketing, "Cushing Scene Investigation" :') :D ?!

Sterkte Nammie!

Ash: Is je paard te dik of juist eerder te dun?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:36

Dat komt mooi uit Dreamer - ik was al van plan om in september opnieuw te laten testen! Ik krijg de voucher echter niet gedownload.. (en bij BI nemen ze de telefoon niet op..)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:38

Ik krijg hem ook niet gedownload... Wilde hier ook weer met de inentingen (half oktober) haar laten testen.

Ik ben trouwens wel onwijs benieuwd naar het ACTH verloop van Pauli, nu ze op de monnikspeper staat JP.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:40

Ik denk ook dat ie pas in sept te downloaden is, tenminste, dat staat er :D

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:45

Nog een paar dagen wachten inderdaad voordat we massaal op die knop gaan rammen :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:25

Focussed schreef:
Ik krijg hem ook niet gedownload... Wilde hier ook weer met de inentingen (half oktober) haar laten testen.

Ik ben trouwens wel onwijs benieuwd naar het ACTH verloop van Pauli, nu ze op de monnikspeper staat JP.

En ik ook! Dat zou toch wat zijn als blijkt dat ze in vergelijking met de vorige cijfers vooruit gegaan is. Maar ja.. geen wetenschappelijk bewijs hé :+

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:27

Dit komt misschien dom over, maar als ik dat voucher download kan ik dan via elke dierenarts deze test laten doen?

Wilde in oktober Far nog een keer laten testen namelijk

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:28

Volgens mij wel, maar het betreft alleen de test; het onderzoek en afname van de DA betaal je volgens mij wel zelf.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:55

Onderzoek wordt vergoed, bloedafname en transport betaal je zelf. Zo had ik het nl de vorige keer in mei.
Ik ga Vlek dan ook weer laten testen, scheelt toch weer in de kosten

iekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:03

Bij mijn paardje van 28 jaar is sinds afgelopen winter cushing geconstateerd en heeft hij al wat jaren artrose.
Hij reageert goed op de medicijnen, hij staat nu op een half tablet maar ga dit weer verhogen omdat ik merk dat hij nu weer wat dunner en slomer wordt.
Hebben jullie misschien tips hoe ik hem het beste zou kunnen voeren?
Hij mag namelijk wel wat voller voor de winter, hij heeft wel mooie glans over zich en zit mooi in z'n vacht.
Zit te denken om omega 369 mix bij te voeren van subli.. iemand ervaringen hier mee.

vindt het wel lastig want ze zijn ook zo gevoelig voor hoefbevangheid.

Alvast bedankt!

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:08

Denken jullie dat het zin heeft om Beauty eind oktober nog eens te laten testen?
We zijn nu in de derde week met Prascend en hebben hem dus 3/4 weken geleden laten testen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:10

Volgens mij wordt minimaal 8 weken aangehouden om de tweede keer te testen. Dus als je laatste week van oktober test zit je al op 12 weken behandeling.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:28

Focussed schreef:

Sterkte Nammie!

Hij is nu precies goed :) Ribben zijn te zien maar is zeker niet te dun :)
Hij was altijd dik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:43

Ash_ schreef:
Focussed schreef:

Sterkte Nammie!

Hij is nu precies goed :) Ribben zijn te zien maar is zeker niet te dun :)
Hij was altijd dik.

Wat doe je voor een werk met hem? Hoevaak rij je en hoe lang?

Ik zou persoonlijk geen 10 kg hooi geven maar kijken of je het op een kilo of 7 kunt houden aangevuld met onbeperkt stro bijvoorbeeld. Verder vind ik dat je best veel krachtvoer geeft, maar ik weet natuurlijk niet wat je doet met je paard.
Ter vergelijking: Mijn bijrijdpaard was altijd te dik, is nu goed. Werkt 5 keer per week intensief, die krijgt 1 handje krachtvoer per dag.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:55

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Ash_ op 30-08-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:56

@Focussed
Hij word elke dag 1 uur gereden. Ik heb zijn hooi afgebouwd naar 7 kg maar toen begon hij af te vallen. Op advies van de DA weer opgebouwd naar 10 kg.
Het voer wat ik geen is heel licht en veel volume. 1 hand van safe and sound is 3/4de schep. Is dus qua gewicht niks/ook niet qua hoeveelheid.
Advies van het voer is 2 kg per dag. dit vind ik te veel. een hand weegt ongeveer 300gr. (schat ik zo)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:09

Owww , mooi om te weten dat de actie ook dit jaar weer geld.
Zag trouwens dat ze hier en daar wel wat aangepast hebben , oa het vit e verhaal!
Hier de tekst;

Zijn er specifieke voedingsadviezen voor paarden met PPID?
Voedingsmanagement is belangrijk bij paarden met PPID. Dit om het gewicht op een goed niveau te houden en insulineresistentie te voorkomen. Sappig gras is een bron van bepaalde koolhydraten die insulineresistitentie kunnen verergeren. De weidegang bij PPID-paarden met ernstige insulineresistentie of met recidiverende, oncontroleerbare hoefbevangenheid moet volledig worden ontzegd. Zij mogen de weide pas weer in als de insulineresitentie is afgenomen. Paarden met een milde insulinresistentie kunnen beperkt worden geweid en moeten een laag koolhydraathoudend dieet worden aangeboden. Vitamine E aanbieden kan mogelijk een voordelig effect hebben, omdat we aannemen dat PPID ontstaat door bepaalde reacties in het lichaam die voor schade aan de zenuwen in de hypothalamus zorgen. Vitamine E kan helpen bij het ondersteunen van de zenuwfuncties en de schadelijke processen vertragen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:10

Caballos schreef:
Hoi,

ik heb het gehele topic doorgelezen, ooit ook gepost dat mijn 2 beide paarden werden getest, beide geen cushing, maar ik wil graag altijd de uitslag op papier thuis hebben, zo gezegd zo gedaan, ik bekeek hem uitvoerig en (misschien kunnen jullie dat uitleggen) de referentiewaarde is 29 (buiten het "hoogseizoen") en ze heeft 33?
Heb het hier niet bij de hand, maar de waarde zit tussen ?? en de 40 met die referentiewaarde van 29? (zeg ik het goed?).
Zou mijn paard een 'grensgeval' kunnen zijn?

Goed om te weten dat de test gratis gedaan kan worden, geloof dat ik het nogmaals laat doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:13

Nammie schreef:
Owww , mooi om te weten dat de actie ook dit jaar weer geld.
Zag trouwens dat ze hier en daar wel wat aangepast hebben , oa het vit e verhaal!
Hier de tekst;

Zijn er specifieke voedingsadviezen voor paarden met PPID?
Voedingsmanagement is belangrijk bij paarden met PPID. Dit om het gewicht op een goed niveau te houden en insulineresistentie te voorkomen. Sappig gras is een bron van bepaalde koolhydraten die insulineresistitentie kunnen verergeren. De weidegang bij PPID-paarden met ernstige insulineresistentie of met recidiverende, oncontroleerbare hoefbevangenheid moet volledig worden ontzegd. Zij mogen de weide pas weer in als de insulineresitentie is afgenomen. Paarden met een milde insulinresistentie kunnen beperkt worden geweid en moeten een laag koolhydraathoudend dieet worden aangeboden. Vitamine E aanbieden kan mogelijk een voordelig effect hebben, omdat we aannemen dat PPID ontstaat door bepaalde reacties in het lichaam die voor schade aan de zenuwen in de hypothalamus zorgen. Vitamine E kan helpen bij het ondersteunen van de zenuwfuncties en de schadelijke processen vertragen.

En hoe vaak heb ik al niet gezegd dat een Cushing paard op dieet moet en hetzelfde dieet moet krijgen als een IR paard? Grrrr.. geloven we het nu als BI het zegt?