[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:43

ellepel schreef:
Ik heb zelf ook flixotide,maar hoe puf je dat bij een paard, dat moet dan toch ook via de mond?
Ik heb altijd last van bijwerking, hese stem, schimmelinfectie in de keel. En jaaa ik spoel goed daarna!
Vind het best rotspul,dus gebruik het alleen als de boel echt flink ontstoken is.

Bij een paard gaat het idd vooral om de neus,die geirriteerd is bij pollenallergie.
al kan het inderdaad wel ondersteunend werken bij hoesten

https://www.google.de/search?q=inhaler+ ... ergolPawZM:

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:54

OleJon schreef:
Flixotide is een corticosteroide onderdrukt allergieen, dacht mischien ook wat voor jullie? :j
De Tinker hoest dan omdat die allergisch is van graspollen en niet van de Flixotide.
Het was goed bedoeld :\

Wat ik kan vinden op internet is het alleen voor longen en luchtwegen, niet voor de allergie...
Maar daarom schrijf ik ook, als je paardje er ook van hoest is het een optie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:21

Flixotide is een ontstekingsremmer, en het onderdrukt overgevoeligheid.
dus in zekere zin dan dus allergie verminderend
Het is maar net hoe je dat bekijkt denk ik.

Apart dat je het bij een paard dan op de neus zet he, ik vergelijk met mensen
maar als het op de neus komt, is het wel iets wat te overwegen valt.
Nou ja je probeerd wat he, en dit is ook iets wat bij de dieren die er echt benauwd van zijn wel iets wat helpen kan :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:56

ellepel schreef:
Flixotide is een ontstekingsremmer, en het onderdrukt overgevoeligheid.
dus in zekere zin dan dus allergie verminderend
Het is maar net hoe je dat bekijkt denk ik.

Apart dat je het bij een paard dan op de neus zet he, ik vergelijk met mensen
maar als het op de neus komt, is het wel iets wat te overwegen valt.
Nou ja je probeerd wat he, en dit is ook iets wat bij de dieren die er echt benauwd van zijn wel iets wat helpen kan :j

Dat zal zijn omdat een paard denk ik niet door zijn mond ademt? Je kan hem moeilijk instrueren even diep in te ademen ;)

Guus is vandaag uitgebreid onderzocht, en we zijn nog niet klaar. Zowel de DA als ik hadden gelijk, hij is op beide voorbenen kreupel...
Links is het de hoef, qua botten is er niets te zien buiten overvulling van het gewricht, dus dat wordt echo door de orthopeed om te kijken of het een bursitis of zo is.
Rechts zit het in de schouder/boeg, en ook daar gaat de orthopeed en echo van maken. Maar daar kan de manueel therapeut waarschijnlijk met uitkomst bieden.
Beide blessures komen waarschijnlijk nog van de behandeling van het sarcoid vorig jaar. Hij is toen heel scheef gaan lopen, en heeft zo van als overbelast.
Echo's kunnen gelukkig op stal, dus we hoeven iig niet (weer) naar de kliniek.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:36

Sterkte met Guus TinGu! Het zit je niet mee.
Geert is er beter afgekomen na zijn sarcoïd maar die was natuurlijk ook veel kleiner en zat op een handiger plek.

Geert heeft een paar dagen rust gehad met de warmte maar mag morgen weer aan het werk. Masker in combi met pollennetje werkt heel prima.
Naast een arsenaal aan supplementen
Ben heel erg tevreden!

opisop_shop

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 05:33

Oh beterschap Tingu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:20

He bah TinGu, wat een naar nieuws zo ineens. Wanneer laat je de echo's doen?

[***] gaat de laatste week niet zo goed. Schudden is nog steeds weg/minimaal (in het weekend toch, daarna niks meer gedaan) maar heb toch het idee dat hij ergens last van heeft, kan er alleen niet zo de vinger opleggen... Hij is niet ziek, maar gewoon niet volledig zichzelf.

Vrijdag liep hij echt SUPERgoed (gaan rijden vlak na 2 enorme stortbuien, je rook gewoon de zuivere lucht), zaterdag ook nog wel ok maar hij leek meer moeite te hebben (wat benauwder?), zondag wat gekuch op de poetsplaats maar het eerste stuk van de rit (anderhalf uur lang) niks. Daarna wel weer wat gekuch (toevallig nadat ik hem als pauze 5 min heb laten grazen?) . Temperatuur normaal, wel dikkere klieren bij de kaak. Dinsdag was hij echt niet happy, heeft niet echt gekucht (2× ofzo) maar was hangerig en gewoon niet in z'n element. Temperatuur zat ook op 38.2 (normaal heeft hij 36.8 - 37.2), woensdag en donderdag echter weer niks aan de hand, temp normaal en wakkere pony. Vandaag weer minder, weer wat nukkig en hangerig, temp 37.8, geen kuchen maar wel uit 1 neusgat wat wit snot en beetje prutoogjes.

Zou zijn allergie (gras/stof) toch weer opspelen? Het is warm, maar dat is nog geweest (en warmer ook). Het regent toch af en toe (was een tijd terug niet zo, toen was het weken droog en had hij geen last) dus qua stof ed zou je denken dat het meevalt. Of er nu meer (gras)pollen zijn twijfel ik ook aan, wel zijn ze natuurlijk overal aan het hooien en stro aan het afdoen. Maar als je langs een pas gemaaid veld rijdt doet hij niks qua schudden (andere seizoenen wel). Heeft de luchtvochtigheid ermee te maken? Het benauwde weer? Wie weet in welke richting ik moet zoeken?

Vorig jaar rond deze tijd stond hij met een longontsteking dus ben wel een beetje huiverig, al geeft hij dus geen zieke indruk. Zou ik nog wat met z'n pillen kunnen? Hij (+- 400 kg) krijgt er momenteel 5 per dag. Zou ik kunnen proberen wat 1 extra doet? Of wordt het dan teveel? Hij ging super tot nu toe en het schudden is volgens mij ook nog steeds weg, maar toch is er sinds deze week wat...

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:26

Hè Sabine, wat naar!
Zou het niet "gewoon" een virus kunnen zijn? Ik zou een weekje rust geven en kijken of hij bijtrekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:38

Het zou kunnen maar heb het idee dat het weersafhankelijk is. Gisteren bv dacht ik echt dat het voorbij was, maar vandaag was het weer minder. Zoals hij vorige vrijdag liep heeft hij lang niet gelopen.. Hoop ergens dat het morgen eens goed regent en dat ik na de bui een rondje kan rijden/wandelen, al wordt het nog wel warm dus misschien toch niet zo handig als vergelijk.

Hij doet nu al bijna een week niks, het weekend wel gereden maar vooral gestapt en wat gedraaft, dus geen grote inspanningen (doen we trouwens nooit).

Edit; lees trouwens net dat maïs ook zeer sterk allergene pollen verspreid? Wist ik helemaal niet! Het staat er hier natuurlijk vol van, hij doet niet speciaal moeilijk tussen de velden maar kan me wel voorstellen dat de pollen gewoon in z'n paddock rondhangen, zeker met wat wind.

Misschien dat dit nu de extra druk is voor hem tov gras (kruiden geen idee van of hij daarop reageert) alleen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:51

Geef hem een weekje vrij, kan best zijn dat er een griepvirusje rondgaat waar hij wat last van heeft.
Appie vorige week of ,dikke koker, ook wat hangerig,geen zin..
Hij vond de wei niet leuk waar hij stond, even op een ander stuk,wel met vriendje.
,maar de rest van de paarden kon hij niet zien, was nie leuk!
Ik heb niet getempt,want hij is 25 en heeft wel vaker dagen dat het allemaal niet zo wil.
Is ook al een oud kereltje he :D

Merk wel dat door de hoge luchtvochtigheid en denk ook meer schimmels in gras en lucht er ook wat last van heeft, ben ook weer begonnen met zwarte kummel vlokken.

Jij hebt het over longontsteking, ik heb zelf copd en heb momenteel ook flink last van de lomgen.

Die pillen,tja...als jd paard niet lekker is zou ik er juist even mee stoppen. Misschien komt het daar juist van dat hij zo hangerig is, staat ook bekend als bijwerking he.
Even een dsg of wat niet,kijken wat het verschil is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:02

Deze dosis pillen krijgt hij al sinds begin mei, zou me raar lijken als hij nu ineens bijwerkingen daarvan heeft?
Gevoel zegt dat ik het in de omgeving moet zoeken, de luchtvochtigheid ofzo.. of nu ik dat gelezen heb van de maïs kan dat misschien ook het probleem zijn, hij heeft in het verleden altijd fel geschud bij maïsvelden dus misschien moeten we het niet te ver zoeken...

Longontsteking heeft hij nu trouwens niet, vorig jaar deze tijd wel gehad en longen zijn door (stof)allergie natuurlijk sowieso wat gevoelig... Hij heeft nu al bijna een week niks gedaan, ben de komende dagen ook niet veel van plan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:28

Komt omdat ik zo wel in elkaar zit, als het niet nodig is liever geen medicatie.
Is toch allemaal een belasting voor het lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:31

Uiteraard, maar ben er niet mee begonnen omdat het niet nodig was ;)
Had ook liever dat er andere dingen hielpen, of dat er niks nodig was, maar helaas.
Hij is nog nooit zo goed geweest als dit seizoen, alleen nu zit er een kink waar ik liefst een verklaring voor vind :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:31

Hè [***] wat een vervelende situatie zeg! Ik zou ook denken dat het aan het weer ligt, ben zelf net als ellepel ook longpatient en merk het echt met dit weer. Warmte en vocht zijn geen lekkere combi, en juist een goede voedingsbodem voor allerlei virussen.
Misschien is een weekje rust inderdaad wel een idee?

Bij Guus zijn de echo's gisteren al gemaakt. De orthopeed komt ip om de week in de regio, en dat zou over 2 weken weer zijn, maar ze ging vanaf maandag 3 weken op vakantie. Dus eigenlijk 3 weken wachten, maar ze wilde gisteren wel even extra komen. Gelukkig kon ik mn dienst ruilen dus dat kwam goed uit.
Linker hoef zit een klein beetje irritatie op de pees, mogelijk een oude blessure die nu door het verstappen weer opspeelt. Ook zijn de hoefzolen wat aan de dunne kant, wat we eigenlijk al wel wisten.
In de schouder/boeg/hals is niets te zien! Wel heeft hij een anders ontwikkelde linker schouder, maar dat is aangeboren en zal niet het probleem zijn. De kop is daar een beetje als een komma, terwijl het meer 'nike-teken-achtig' moet zijn (dus iets langer). Waarschijnlijk zit hij gewoon een beetje met zichzelf in de knoop nog door de sarcoid behandeling. Afspraak met manueel therapeut staat gelukkig al gepland, kan zij hem ff wat losser maken.
Plan is nu nog 2 weken rust, en hoefschoenen aanmeten (wie kent een goede hoefschoenaanmeter?) Hij liep gisteren ook al weer een stuk beter, dus orthopeed gaat ervan uit dat hij met 2 weken weer de oude is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:35

Oh, gelukkig dat het nog lijkt mee te vallen!
Qua hoefschoenen kan ik je niet helpen om te passen want hier wilde niemand komen :P haha (woon ook wel in een moeilijke buurt voor dat soort dingen). Maar ik ben heel goed geholpen door hoofwear , gewoon uitleggen waarvoor ze bedoelt zijn en heb dan foto's doorgestuurd met het meetlint en daaruit heeft hij gekeken welke maat het moest zijn en moest het toch niet passen kon ik terugsturen maar het paste gelijk en nooit problemen gehad .. Dus zo kan je het ook wel doen moest je niemand vinden ;)

[***] staat al een week te niksen, ga sowieso van dag tot dag kijken :j
Hadden jullie dan de voorbije tijd met de (extreme) warmte ook geen last? Of ook wel? Want [***] is tot nu toe als een zonnetje geweest, ondanks de warmte en noem maar op .. Maar toen bloeide de maïs nog niet dus dat blijft voor mij toch ook een optie, omdat het nu zo "plots" is en hij bv. in het weekend ook is beginnen kuchen nadat hij 5 minuten gegraasd had, vlak aan de rand van een maïsveld ... Wist helemaal niet dat maïs ook (sterke) allergenen kon verspreiden, eigenlijk stom, haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:10

Mais word ook bespoten toch met bepaalde gifstoffen tegen onkruid
Kan ook daarvan zijn bedenk ik me net.
Wij hebben dit jaar haver of tarwe naast de wei staan.staat er ook echt pal aan.
Dus we ontkomen er niet aan.

https://www.longfonds.nl/copd/leven-met-copd/het-weer
Hier staat wel wat over longen en het weer.
Ik heb altijd met hoge luchtvichtigheid meer last, ook in de herfst :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:18

Ga linkje eens even bekijken.

Ik heb geen idee hoe ze dat verder doen met maïs ed, ik zie hier éénmaal geplant nog weinig gebeuren tot aan de oogst, maar ik ben er natuurlijk niet 24u per dag ;)

Hier staan aan 4 kanten maïsvelden, en grote ook. Nu staan er ook wel gebouwen tussen maar kan me wel voorstellen als het goed waait dat het toch tot bij hem geraakt (vooral als de wind uit 1 richting komt, want daar staat een groot veld vlak achter de haag en dit was gisteren zo, de rest kan ik me niet zo herinneren). Pollen van maïs raken niet zo ver, maar heb toch gelezen dat het tot 50m kan gaan en zeker met goede wind zal dat zo wel zijn, en die afstand is het niet tussen pony & de velden ... En natuurlijk zodra je buiten het terrein komt zit je pal tussen de maïs, zelfs in het bos kom je regelmatig een veld tegen ...

Edit; hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het door de maïs komt. Het schudden wat hij altijd heel fel deed in de buurt, het kuchen als hij daar gegraasd heeft, maar ook als de velden in het najaar afgedaan worden had hij altijd veel last, dacht dan altijd dat het was omdat er "beestjes uit de maïs kwamen" (die dan geen thuis meer hadden zeg maar :P ) maar heb nu gelezen dat pollen die op de grond liggen door het afdoen weer gaan rond dwarrelen .. dus dan is het waarschijnlijk daarom dat hij bij die velden zo'n last heeft/had. Aangezien ik ook regelmatig rij terwijl ze bezig zijn met het afdoen (ik kies altijd de goede momenten uit ). Had al het idee dat hij wat last had als ik door de velden reed (niet zozeer enorm schudden maar meer irritatie en ook jeuk aan z'n neus) maar dacht dat het ergens een kruid was ofzo dat langs de velden bloeide. Maar denk nu dat het gewoon de maïs op zich is..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:18

Dat zou dan wel een verklaring zijn, als je het zo terug redeneert. Misschien een idee om een poosje een dagboekje bij te houden? Dus wat deed Cobe, hoe was het weer (warm, koud, vochtig, wind(richting), enz) en eventuele andere bijzonderheden als de route of de maïs of zo? Misschien krijg je dan een duidelijk beeld wat er speelt.

Bedankt voor de tip voor de hoefschoenen. Mocht er niemand kunnen komen is dat zeker een idee! Maar woon midden in de Randstad dus hoop toch wel iemand te kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:49

Zou ik eigenlijk moeten doen :j Heb dat al vaker gedacht maar om de 1 of andere reden slaag ik er nooit in om dagelijks notities te maken :+

Vandaag toen ik aankwam stond hij weer in z'n stal geplakt, iets wat hij eigenlijk dit jaar niet meer gedaan heeft, maar wat hij vorige jaren wel deed als het hem niet ging. Deze week dus al meer gezien, en vandaag weer. Normaal als ik dan aankom en hij staat toevallig in de stal dan komt hij meteen naar buiten, nu niet. Temperatuur was wel ok (37.5 °C) maar dus verder niet zo vrolijke pony.

Besloten om mijn gevoel te volgen en ik heb er een extra pilletje ingeduwd en hem even gelaten en wat met [***] gedaan. Toen ik daarmee klaar was stond [***] buiten en zijn ogen leken een stuk vrolijker te staan. Hij kwam ook meteen naar mij toe en kon niet wachten om mee te gaan. Op de poetsplaats wel nog een kuch of 3 maar verder gewoon vrolijke en fijne pony. Liet zich goed poetsen, vond alles prima en was heel aandachtig (eerder stond hij maar wat gewoon te hangen/slapen).

Ben dan even een stukje aan de hand gaan wandelen omdat ik de vliegenslierten eens wilde uittesten (masker heb ik al jaren maar hij schudde daar altijd fel op, maar aangezien hij nu niet meer schudt..) dus dat omgedaan en vertrokken. Dan komen we hier terecht:
Afbeelding

Om maar te zeggen dat maïs populair is :Y)
Heb een half uurtje ofzo gewandeld en hij had nergens last van! Geen schudden, geen proesten, geen kuchen, geen jeuk, ... Een stukje gedraafd en bij het aandraven 1x gehoest (maar dat is wel vaker), daarna niks meer en ook goed doordraven en niks benauwd. Ook terug op stal bleef hij vrolijk en gewoon buiten staan, hij was weer [***] zoals ik hem ken.

Heb dus nu voor de komende dagen een extra pilletje in z'n bakje geduwd en we zullen zien, maar heb wel het idee dat ik goed zat ;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:57

Wat fijn om te horen! Ik ken dat van dat dagboek, ben het ook steeds van plan, maar tot nu toe gebeurt het nog niet ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:00

Je hebt toch bokt als dagboek :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:10

Dat zat ik ook al te denken maar durfde ik niet zeggen :+ Al is dat natuurlijk vooral zo voor grote dingen en veranderingen.

Heb nu in excel wat gestart, elke dag een paar kleine dingen aan de hand van meteovista en ruimte voor opmerkingen en daarnaast een kalender met wat wanneer bloeit (waarvan ik vermoed dat hij op reageert) en per jaar op hoeveel pillen hij in die peeiode staat. Eens zien of we daar wat mee kunnen ;)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:34

Balen van de kreupelheid van Guus zeg.... wat kun je toch een zorgen hebben om die dieren.

Diva lijkt nu minder last te hebben van haar hooikoorts. Hier groeit trouwens geen mais in de buurt.
Ze heeft wel een ijzer er af getrapt en loopt nu wat gevoelig. Ook handig.

Morgen komt de cranio sacraaltherapeute nog een keer, ben benieuwd.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:41

Ik val even binnen dit headshaking syndroom ofwel bij eventuele allergie komt daar soms ook lichte benauwdheid bij voor ?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:48

Ja daar kan een paard benauwd van worden.