[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 23:06

Ook hier een PPID-pony, in september voor het eerst getest (dus seasonal rise) op 120. Hij staat nu zo'n 2 weken op 1/4. De DA zei 1/2, maar ik wilde graag rustig opbouwen ivm de bijwerkingen. Nu gaat het steeds slechter met hem. Hij is sjagrijnig, eet slecht zijn hooi - als hij er al aan begint, sabbelt hij en laat het dan uit zijn mond vallen - en ik zie hem vaak met zijn staart zwaaien, gapen en smakken. Nu is hij ook steeds dunnere mest aan het krijgen. Dus, ik ga uit van buikpijn. Door de pergolide, kan dat? En misschien ook maagzweren omdat hij te weinig ruwvoer binnen krijgt? Voor het begin van de pergolide had hij hier allemaal geen last van.

Daar komt bij dat de tandarts in augustus is geweest en dat hij sindsdien moeilijker zijn hooi eet. Tandarts is teruggeweest, heeft gevoeld en zei dat er geen problemen waren. Maar hij is na zijn bezoek gaan afvallen en daarom krijgt hij nu iig 's avonds een 'oude mannen' slobber van wiesencobs, bietenpulp, espacerette en nog wat gehakseld spul. Dit is op dit moment het enige dat hij echt met smaak wil eten. Hij heeft onbeperkt hooi, maar ik ben aan het overwegen hem ook 's ochtends zo'n bak te geven.

Tips, ervaringen, etc. zijn zeer welkom.

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 23:20

Kan het EORTH zijn? Is zeker niet altijd vanaf buiten te zien.

Nado

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Zijn voortanden zijn 5 jaar geleden al allemaal getrokken vanwege EORTH, voordat ik hem kocht. Sinds ik hem heb, is dit geen issue geweest. Het hooi wat ze nu krijgen heeft hij probleemloos gegeten tot de gebitsbehandeling. Ik ga nu ook op zoek naar een second opinion, maar de tandartsen zijn hier (DK) helaas erg dun bezaaid.

Het gaat mij vooral om alle andere dingen, die pas begonnen zijn sinds hij opgestart is met pergoquin. Ik heb mijn DA vanochtend ook een bericht gestuurd hierover. Het is eigenlijk de bedoeling om te gaan ophogen nu, maar dat lijkt me geen strak plan.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Anasha schreef:
Ik geef de pil in een uitgehold snoepje, werkt super! Zie dat ik het net niet in mijn post had gezet maar de verminderde eetlust is om en nabij de verhoging op komen spelen, en is erger geworden afgelopen 2 weken. DA denkt dat het idd een bijwerking is, maar het gekke vind ik is dat ze voor de diagnose ook een verminderde eetlust had.

Dat klinkt handig! Hoe hol je het snoepje uit?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Celebi schreef:
Als hij zo staat te zweten is het inderdaad wel zo comfortabel om er zo snel mogelijk wat af te halen. Het wisselt per paard wat voldoende is. Soms alleen de borst en een streepje hals, andere paarden koelen pas af als de voorkant en buik er helemaal af zijn en anderen hebben er pas baat bij als alles eraf is. Maar hoe meer eraf gaat hoe belangrijker het weer is dat je aan dekens begint. Mocht je het zelf kunnen doen dan zou je met alleen de borst/hals kunnen beginnen om te zien of dat voldoende verkoeling biedt?

Dank je! Ik kan het inderdaad zelf, hij heeft nu een deel onder z’n hals maar hij zweet vooral bij z’n flanken, buik en achterbenen. Ik ga proberen hoe het is als ik er meer af haal. Dekens heb ik ook, dus geen probleem.