[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:06

Ik heb inmiddels de uitslag van de PPID test gekregen. 2 jaar geleden lag de waarde ( zelf tijd) op 51, nu is hij 66. Mijn pony is 29 en vertoont nog geen tekenen van PPID. Ik heb sinds gisteren een nieuwe vitaminekorrel in het assortiment, speciaal voor paarden met Cushing/PPID. Misschien maar eens overwegen om dit voortaan te gaan voeren...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:51

En krijgt jouw pony medicatie, Kitty?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:57

cynthiar schreef:

nog niet. Ik ga nog even overleggen met de dierenarts wat verstandig is... zijn er hier eigenaren die bij lichte verhoging van de waarde begonnen zijn met prascend?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:01

Bij de eerste test in juni had mijn merrie een waarde van 69 en we zijn toen begonnen met medicatie op aanraden van de dierenarts.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:03

@Kootje: sorry dat ik hem een zij noemde Y;( .
En net iets meer er af scheren? Ik heb de mijne 2 oktober helemaal geschoren en dat is nu ook weer aardig lang. Dus wat jij geschoren had zal weer te warm zijn. Ik weet niet wat voor weer het bij jou is maar als het ook nog vochtig weer is erkt dat ook niet mee.
Het is gewoon lastig met een fjord met een veel te dikke vacht in het Nederlands klimaat, zeker als ze 24/7 buiten staan en dekens niet zo handig zijn.
Daarom scheer ik mijn fjord een jachtmodel in de maanden dat hij 24/7 buiten staat. En als hij dan weer op stal staat gaat hij helemaal kaal. En krijgt hij een deken op.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:06

Dan lijkt het me wel verstandig Kitty. Dan kan je eventuele erge symptomen voorkomen, zoals bv hoefbevangenheid.
Laatst bijgewerkt door cynthiar op 27-10-15 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:08

Ja ik Kitty; pony had aardig wat symptomen en maar 1 punt boven de max. waarde...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:09

Ik ben heel blij dat we toen direct zijn gestart met de medicatie. Ondanks dat de waarde niet extreem hoog was heb ik ZE wel enorm zien opknappen van de medicatie. En vooral mentaal. Veel vrolijker, minder Down, actiever. Echt een aanrader om met de medicatie te beginnen ook al is de waarde niet extreem

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:13

Bedankt Ilora! Hoeveel medicatie geef je nu?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:17

Kitty_ van de zomer is bij ons paard ook Ppid geconstateerd. We zijn meteen met Prascend begonnen, rustig opgebouwd zoals in dit topic aangegeven. De weken erop wisten wij niet wat ons overkwam: hij kreeg een ontploffing van mok aan zijn voorbeen, op een gegeven moment leek het of zijn hoef los ging laten bij de kroonrand. De da erbij gehaald en volgens hem was het een hoefzweer die er aan de bovenkant uitkwam als gevolg van hoefbevangenheid. We hebben dit paard al 18 jaar en nog nooit had hij zoveel gemankeerd. Voor de hand liggend voor ons was dat de Prascend dit alles veroorzaakte. We zijn ermee gestopt en je zag de mok wegtrekken.
Gelukkig kon de smid melden dat hij niet hoefbevangen is geweest, dus al met al valt het achteraf gezien wel mee. Toch durfden we niet met de Prascend meer te beginnen en dus heeft hij het spul zes weken gebruikt en staat ie nu weer een maandje zonder. We merken geen verschil in wel of geen medicijnen, maar hij toont niet veel Ppid-klachten nog... Volgens de da was de mok en de hoefzweer toeval, kan het niet aan de medicijnen liggen, maar wij vragen het ons af. Iig heeft ze een aantekening in zijn dossier gezet en laten we hem volgend jaar gewoon weer testen. (Hij is was trouwens na zes weken nog eens getest en toen had hij een waarde van 41, dus het was wel gezakt door de Prascend)
De medicijnen bewaren we wel, want als hij slechter gaat worden gaan we wel gewoon beginnen. Dan zullen we zien of hij nu wel of niet tegen die medicijnen kan. We hopen dat hij het voorlopig nog niet nodig zal hebben....

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:32

Kitty_ schreef:
Bedankt Ilora! Hoeveel medicatie geef je nu?

Ik ben langzaam opgebouwd tot een half. Eind augustus terug laten testen en was de waarde iets gezakt maar toch nog iets te hoog dus verder opgebouwd tot 3/4. Mijn merrie is 1,63 groot

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:42

Jeetje wat heftig elsje123! Fijn dat het nu weer goed gaat met je paardje.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:48

Helaas hebben wij vandaag een mindere uitslag gekregen van onze pony Blacky, hij heeft een testwaarde van 24.

De aanleiding om te testen is dat hij de laatste twee jaar geregeld ziek is, koliekje, infectie en sinds deze zomer heeft hij een speknek, terwijl hij op zijn ribben gewoon goed is. Vorig weekend troffen wij hem met koliek liggend in de wei en was hij licht onderkoeld 36,7. Daar zijn we erg van geschrokken.
Vorig jaar merkten wij dat hij begon af te vallen, werd dunner(eigelijk precies goed) op zijn ribben terwijl hij altijd juist de neiging had om dik te zijn.
Hij is gelukkig nog nooit bevangen geweest en zijn gebit is heel erg goed voor een pony van 21 jaar.

Morgen wordt ik gebeld door de dierenarts om de uitslag toe te lichten en te overleggen over het al dan niet starten van medicatie.
Ik voel er zelf wel voor om in een lage dosering te beginnen om te zorgen dat hij zich wat beter gaat voelen en niet zo vaak ziek is.

Is het zo dat de hoogte van de waarde bepalend is voor de dosis medicatie die nodig is om de waarde te laten dalen?

Verder krijgt hij dagelijks een warme senioren slobber, met regen een regendeken en als het erg hard gaat mag hij op stal schuilen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:49

Kitty_ schreef:
cynthiar schreef:

nog niet. Ik ga nog even overleggen met de dierenarts wat verstandig is... zijn er hier eigenaren die bij lichte verhoging van de waarde begonnen zijn met prascend?

Ik zou in jou geval misschien er voor kiezen geen Prascend te geven maar wel extra goed op de voeding te letten. Geen symptomen, een lichte verhoging en al 29 jaar lijkt mij daar reden genoeg voor. :)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:53

Dank je! Tja, het is en blijft een bijzonder paard... (Lees: rare vogel) :o

Ik deelde onze ervaring over hoe het een Ppid-paard zonder medicijnen vergaat en dat is in ons geval (nog) goed, maar ik zie dat veel paarden met Prascend er wel van opknappen. Misschien moet je het gewoon proberen, want ik begrijp dat die mafkees van ons totaal niet representatief is... :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:56

Misschien heb je er ook wel voordeel van de de seasonal rise (R) van de ACTH straks weer voorbij is waardoor de waarde toch al lager gaat worden?

Bij een kans op zulke bijwerkingen als die mok zou ik het ook aankijken zonder medicijnen.

Vind het toch wonderbaarlijk dat de waarde in het bloed niet zoveel zegt over de mate en ernst van de symptomen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:11

fransje23 schreef:
Kitty_ schreef:
"cynthiar"]

Ik zou in jou geval misschien er voor kiezen geen Prascend te geven maar wel extra goed op de voeding te letten. Geen symptomen, een lichte verhoging en al 29 jaar lijkt mij daar reden genoeg voor. :)

Dankjewel :) voeding is al een paar jaar aangepast op vitaminekorrel en wat speedibeet. Pony loopt 24/7 buiten en loopt zo nu en dan nog ritten van 10 -16 km. Sinds kort ook voor de sulky :D hij is eigenlijk nog nooit zo fit geweest als afgelopen jaar :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:11

Is het zo dat de hoogte van de waarde bepalend is voor de dosis medicatie die nodig is om de waarde te laten dalen?

Als je dit bedoelt zoals ik denk dat je het bedoelt, is dit niet waar Tiwi.

Daar valt namelijk geen peil op te trekken;
Er zijn paarden met 1.000 en zelfs meer pgml acth waarde, die serieus zakte bij een kwart pilletje en andersom is dus ook het geval - dat met relatief lage acth waarde en hoge prascend dosering er weinig tot geen verschil in zakken was...

Vergeet aub allemaal niet dat dit een progressieve en dodelijke ziekte is, dus dat het dalen van de acth waarde, alleen maar tijdelijk mogelijk is en je vroeg of later, altijd de dosis moet gaan verhogen om het paardwaardig te houden....

Wat was dan de reden van testen Kitty?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:24

Dat het progressief en uiteindelijk dodelijk is dat is mij bekend.

Als we hem met medicatie nog een paar fijne jaren kunnen geven dan doen we dat graag.
Het is de pony van mijn dochter, waar ze al een aantal jaren te groot voor is. Ze heeft hem bijna 6 jaar en ging liever niet meer rijden dan dat we een paar jaar geleden hem al hadden ingeruild voor een grotere pony. Geeft wel aan hoe gek ze met hem is.

Als ook met (verhogen van) medicatie het leven niet leuk meer voor hem is, dan laten we hem gaan.
Er zijn een paar grenzen die voor ons heel duidelijk zijn, terugkerende hoefbevangenheid, terugkerende moeilijk te behandelen koliek, of als het leven van 24/7 buiten met hulp van een deken en extra voeding (bovenop onbeperkt voordroog) voor hem niet meer mogelijk is. Met een stal maak je hem niet gelukkig.

De grens ligt niet op een heel of een half pilletje meer of minder per dag zolang hij het daar goed op doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:30

Goed zo Tiwi, dan weet je dus ook dat je je vooral niet blind moet staren op de waardes en vooral goed naar paardlief zelf moet blijven kijken.

Bouw je ook rustig op met de medicatie? Ivm koliek gevoelig zijn en eventueel stoppen met eten bij te hoge begindosis?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:33

Zeker morgen heb ik overleg met de DA. Is ook maar een pony van 135 dus hoeft ook geen dosering van een groot paard om te starten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:45

Mijn pony's hadden uit mn hoofd 61 en 69, dus zeker geen hoge waardes. Van Dennis was de VA er van overtuigd dat hij IR was en geen cushing had (ik dacht anders om, en ik had gelijk). Beide zijn super opgeknapt door een half pilletje.

Dennis vond dat hij als eerst gepakt moest worden om wat me te doen vanmiddag. Grappenmaker, lekker ff aan de longe ff dollen.
Mn land ziet er uit alsof er een kudde ophol geslagen olifanten overheen gegaan is, maar wat had hij een lol. Balkjes kon hij nog wel redelijk rustig doen, maar hij had er ook al galop-balkjes van gemaakt :+ . Het is altijd een sloompie geweest, met soms extra vrolijke uitspattingen zoals deze, heerlijk ff met hem spelen :j .

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:45

Ik kom me (helaas) hier ook melden. Mijn shetje van 23 jaar blijkt ook Cushing/PPID te hebben. Van het voorjaar voor het eerst bloed afgenomen om te testen en toen bleek ze al een twijfelgeval te zijn. Op aanraden van de DA dit najaar nog een keer getest en helaas was de waarde nu wel duidelijk te hoog.

Mijn pony weegt maar 115 kg en zou dus van Prascend 1/4 pil per dag moeten, maar ik lees hier veel adviezen om rustig op te bouwen met de dosering. Valt een Prascend pil wel in 1/16 te delen als ik wil beginnen met een kwart van de aanbevolen dosis?

Als iemand nog tips heeft om aan Pergolide te komen (en dan met name een lagere dosis zodat ik minder moeilijk hoef te doen met pillen snijden) hoor ik het graag (via PB eventueel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:48

Er valt niet aan pergolide te komen, of je moet je huisarts zo gek zien te krijgen dat hij een recept op je paard uitschrijft.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:09

tiwi1969 schreef:
Dat het progressief en uiteindelijk dodelijk is dat is mij bekend.

Als we hem met medicatie nog een paar fijne jaren kunnen geven dan doen we dat graag.
Het is de pony van mijn dochter, waar ze al een aantal jaren te groot voor is. Ze heeft hem bijna 6 jaar en ging liever niet meer rijden dan dat we een paar jaar geleden hem al hadden ingeruild voor een grotere pony. Geeft wel aan hoe gek ze met hem is.

Als ook met (verhogen van) medicatie het leven niet leuk meer voor hem is, dan laten we hem gaan.
Er zijn een paar grenzen die voor ons heel duidelijk zijn, terugkerende hoefbevangenheid, terugkerende moeilijk te behandelen koliek, of als het leven van 24/7 buiten met hulp van een deken en extra voeding (bovenop onbeperkt voordroog) voor hem niet meer mogelijk is. Met een stal maak je hem niet gelukkig.

De grens ligt niet op een heel of een half pilletje meer of minder per dag zolang hij het daar goed op doet.

Zo denk,ik er ook over. Zolang zij er plezier in heeft en zich goed voelt vind ik het prima. Moeten we iets verhogen en ZE doet het daar ook goed op prima. Ergens moet je grenzen stellen. Ik heb voor mijn eigen wel de grens gesteld dat moest ZE ooit hb worden en totaal niet meer op de wei mogen dat het doek dan valt voor haar. Ik kan haar onmogelijk alleen op een paddock houden en de andere paarden op de wei. Dan breekt ZE de boel af en breekt uit. Zelfs niet als de andere paarden op de wei naast de paddock staan en zij op de paddock lukt absoluut niet. Wordt ZE hysterisch en gaat gewoon door de omheining. En voor een paard van 25,5 jaar dat haar halve leven 24/7 buiten staat en op de wei staat om dan,op een paddock te zetten gaat in haar geval niet lukken. Hoe erg ik dat ook ga vinden maar dan betekent het voor haar dat ze naar de groene velden,in de hemel mag gaan. Hoop dat niemand mij deze grens kwalijk neemt. Ik vind het Super dat veel mensen paarden met HB nog een Super leven kunnen geven en ik zou willen dat ik dat ook kan doen moest ze hb worden maar in het geval van mijn paard gaat dat onmogelijk.
ZE heeft ooit is een wond aan haar achterbeen,gehad waardoor het nee in de plaaster moest en zij op stal moest staan. De andere paarden stonden,in de paddock. Iemand anders had toch besloten,om de andere paarden,op de grote wei te zetten. Mijn merrie heeft toen,in totale paniek de zware staldeur eruit gestampt en is met een achterbeen,in de plaaster over een,omheining van 1.20 gegaan. Resultaat da Kon terug komen en de problemen waren nog groter geworden met peesproblemen en al.
Laatst bijgewerkt door llora op 27-10-15 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt