Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:25

Dus je merkte ook geen verschil aan je paard?
banketstaaf maar ook gelukkig dat het om zand bleek te gaan[/quote]

Nee, de medicijnen hadden geen effect. De merrie was erg gestresst, lastig te laden dus vandaar de keuze om eerst voor medicijnen te kiezen. Achteraf dus paar 100 euri's weggegooid. Kosten voor scopen zat toen rond de 320 ofzo. Scope leek me ook heel belastend, maar dat is uiteindelijk reuze meegevallen.

Was nog wel hele toestand om het zand er uit te krijgen. Dat lukte niet zelfstandig. Uiteindelijk 3 dagen sonderen met paraffine, toen kwam ze leeg.[/quote]

Poeh heftig. Kostentechnisch kost het allebei een hoop geld. Voor de scopie moeten ze vaak een nacht vasten op de kliniek; over stress gesproken. En de scopie zelf is ook geen pretje (ook al worden ze gesedeerd en hebben paarden geen braakreflex). Maar jou viel de belasting van de scopie dus mee?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:38

lletam schreef:
Eerst onderzoek en daarna passende medicatie.
Als we waren gestart met Ulcer Gold dan heb ik het geld zo in de prullenbak kunnen gooien omdat deze medicijnen niet werken voor de maagzweren onder in de maag.
Nu ben ik 1/4 kwijt aan kosten.

In beide gevallen wordt toch omeprazol evt in combinatie met sucralfaat ingezet? Of is jouw paard met iets anders behandeld?[/quote]

Cytotec. Ervaringen van mijn kliniek zijn beter met dit medicijn.

Wordt bij mensen ingezet als maagbeschermer maar ook voor andere doeleinden.

Het is ook een humaan middel.[/quote]

Ah oke. Is jouw paard weer helemaal opgeknapt?[/quote]

Hij staat er nu drie weken op. Dinsdag gaat hij weer naar de kliniek en woensdag scopie

Polar

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:57

Zijn er hier mensen met een paard dat zeer snel gestrest is (extreme verlatingsangst), hierdoor maagzweren krijgt en dit succesvol hebben verholpen?
Wat was jullie aanpak?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:27

Mijn pony heeft het naar aanleiding van stress ontwikkeld (ruim 1,5 jaar terug). Hij had overigens maar 1 ontwikkelde en 1 beginnende. Heeft niet alleen verlatingsangst, maar in het algemeen snel overprikkeld en veel angsten. Hij krijgt preventief sucralfaat als ik van te voren weet dat er een moeilijk moment voor hem aankomt. Bijvoorbeeld scheren en trailer ritten. Daarnaast lijkt bij hij baat te hebben bij Mastic horse en mogelijk ook een beetje bij de Equine74/HYNDER Celtix-Buff. En hij had de gehele tijd op stal ruwvoer tot zijn beschikking en buiten iedere 3 uur.
Uiteindelijk zijn afgelopen maand verhuisd naar een privé stal waar hij op dag 2 al 90% minder stress signalen liet zien. Op stal onbeperkt ruwvoer en buiten gras.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:26

Bedankt voor het delen. Ik zal eens kijken naar de middelen die je geeft.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:56

Ik lees al een tijdje mee, mijn 23 jarige quarter merrie is vorige week woensdag bij de scope gediagnosticeerd met 2 a 3 zweren graad 0.5-1.
We zijn er gelukkig op tijd bij, de reden is waarschijnlijk stress(ernstig ziek geweest in december 2023).
Ze staat 24/7 op het land(met voldoende gras) en in de winter met 24/7 ruwvoer.
Uiteraard direct de behandeling op gestart en voor de komende 8 weken van het krachtvoer af(ze kreeg 1kg basisbrok + 500 gram droge slobber mash met olie).
Voor de periode na de medicatie wil ik me graag gaan voorbereiden op welk krachtvoer. Ze heeft dit nodig om netjes op gewicht en in haar spieren te blijven(hogere eiwit behoefte ivm ras).
Ik zit te denken aan havens gastro+ als basis(halve tot kilo per dag) met evt lucernebrok erbij.
Ik voer op het oog dus het blijft toch even uittesten maar naar wat ik begreep moet ik vooral laag in zetmeel blijven en graanvrij.
Wat voeren jullie qua krachtvoer bij?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:59

Mag ik vragen waar de behandeling uit bestaat? Heb je iets gekregen met Omeprazol erin?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:00

Polar schreef:
Mag ik vragen waar de behandeling uit bestaat? Heb je iets gekregen met Omeprazol erin?

Zeker ze staat op een volle dosis pepticure en daarnaast nog op een aanvullend supplement vanuit de DA.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:18

Bedankt! Ik heb voor 3 Oktober een afspraak staan voor een maagscopie, dus ik ben benieuwd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:28

Goed dat je laat scopen, ik ben blij dat ik dat gedaan heb!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:31

Ja, ik ben er 99% van overtuigd dat het maagzweren zijn, maar ik wil sowieso graag weten in welke mate.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:05

Ik voer Agrobs balancer plus muslie en een lucernebrok. En een geweekte grasbrok als slobber. Indien nodig aangevuld met slueslimix van Vitalstyle indien er iets door de grasbrok gaat wat hij echt niet lekker vindt. Ik probeer inderdaad graanvrij en laag in suiker/zetmeel te blijven. Gastro van havens heb ik ook tijdelijk als volledig voer gevoerd maar toch vanaf gestapt. Gevoelsmatig moest je daar nog steeds wel veel van voeren en had niet perse het idee dat het hem voldoende energie gaf. Dat gebruik ik nu nog wel als beloningsbrokje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:04

Vandaag controle gehad. Grote zweer onderin maag zo goed als weg.
Nog een maand op medicatie en dan zou het goed moeten zijn.
Blij mee.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:08

Wat fijn voor jullie!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 19:00

Heel fijn! Hopelijk blijft het daarna altijd weg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:14

Maaik schreef:
Ik voer Agrobs balancer plus muslie en een lucernebrok. En een geweekte grasbrok als slobber. Indien nodig aangevuld met slueslimix van Vitalstyle indien er iets door de grasbrok gaat wat hij echt niet lekker vindt. Ik probeer inderdaad graanvrij en laag in suiker/zetmeel te blijven. Gastro van havens heb ik ook tijdelijk als volledig voer gevoerd maar toch vanaf gestapt. Gevoelsmatig moest je daar nog steeds wel veel van voeren en had niet perse het idee dat het hem voldoende energie gaf. Dat gebruik ik nu nog wel als beloningsbrokje.

Lucerne wordt vaak afgeraden bij problemen met de ingewanden toch?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:43

Polar schreef:
Heel fijn! Hopelijk blijft het daarna altijd weg.

Ik hoop het ook! Wil daarna wel Magen-fit van Höveler gaan gebruiken. Dat schijnt echt geweldig te zijn, maar moet nog even goed uitvragen hoe vaak je dat mag gebruiken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:45

Het wil soms ook heel erg helpen om te kijken wat de eerst genoemde ingrediënten in zulke supplementen of voer zijn.
Dat kan soms heel veel geld schelen. :o Ook bij bijvoorbeeld supplementen van de paardendrogist.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:40

Rizette schreef:
Maaik schreef:

Lucerne wordt vaak afgeraden bij problemen met de ingewanden toch?

Door sommigen wel ja, maar dat is dan vanwege de stugheid van de lucerne die zou prikken. Daar is geen sprake van bij een brok gezien dat geperst is.
Voor de rest is het echt kijken wat voor jouw dier een trigger is. Lucerne is hier geen enkel probleem. Ik heb dit pas na een jaar geïntroduceerd en geen negatieve reactie gezien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:47

Inderdaad, dat zal de reden zijn dat is bij een brok niet het geval.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:47

Wat fijn Psvanlot!
Hier neig ik ook naar de lucernebrokjes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:54

Dankjewel. Ik hoef gelukkig niet te wisselen van krachtvoer. Twee keer per dag 0,5kg basisbrok mag gevoerd blijven worden.

Misschien stap ik nog over naar https://www.hoveler.nl/product/pur-gastro/ Daar denk ik nog even over na.

Nu krijgt hij 2x een halve kilo Horsefood, 1 voerschep bietenpulp en heel veel zeer droog voordroog. Ik dacht dat het hooi was, maar dat blijkt het niet te zijn.

https://www.hoveler.nl/product/hoveler-herbs-magen-fit/ dit wil ik gaan voeren eens in de paar maanden, maar ik moet nog onderzoeken naar wanneer en hoeveel ik dit moet voeren. Het is in ieder geval geen voer dat je dagelijks geeft en het mag ook niet tegelijkertijd met maag medicijnen.

Als supplementen voer ik magnesium, kurkuma en ik start nu met Arti Gold, maar dit zijn geen supplementen voor de maag.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:45

Ik heb afgelopen maandag een afspraak gemaakt voor een maagscopie (3 oktober).
Op die dag heb ik ook het supplement dat ik haar voerde (Omeprazol) verhoogd, in overleg met de dierenarts.
Nu heb ik nu al een compleet ander paard. Ze doet haar oren veel minder vaak plat, ook veel minder boos met dekens op en af doen.
Opzadelen heb ik uiteraard nog niet geprobeerd, is nog niet aan de orde.

Maar ik twijfel nu of ik de afspraak door moet laten gaan of eerst af moet wachten hoe dit verder gaat?

De reden dat ik twijfel is voornamelijk omdat het om een paard met extreme verlatingsangst gaat en ik weet dat de reis naar de kliniek en de scopie ook erg belastend voor haar zullen zijn.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 16:32

Polar schreef:
Ik heb afgelopen maandag een afspraak gemaakt voor een maagscopie (3 oktober).
Op die dag heb ik ook het supplement dat ik haar voerde (Omeprazol) verhoogd, in overleg met de dierenarts.
Nu heb ik nu al een compleet ander paard. Ze doet haar oren veel minder vaak plat, ook veel minder boos met dekens op en af doen.
Opzadelen heb ik uiteraard nog niet geprobeerd, is nog niet aan de orde.

Maar ik twijfel nu of ik de afspraak door moet laten gaan of eerst af moet wachten hoe dit verder gaat?

De reden dat ik twijfel is voornamelijk omdat het om een paard met extreme verlatingsangst gaat en ik weet dat de reis naar de kliniek en de scopie ook erg belastend voor haar zullen zijn.

Ik heb destijds in overleg met de dierenarts geen scopie laten uitvoeren omdat ze zo goed reageerde op de omeprazol. Gezien je het ook al bent gestart zou ik eventueel eerst gewoon een goede kuur doen en rustig (net zo lang) afbouwen. Ik merkte echt na twee weken al enorm verschil en de zweren leken na een maand verdwenen te zijn. Nergens meer last van en scheelde de stress van een scopie. Wel is het een duur grapje als het geen zweren blijken te zijn :Y)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:29

Ja, ik zal morgen ook even overleggen.
Ik ben vooral bang dat het na langzaam afbouwen, redelijk snel weer terug zal komen, omdat het een zeer snel gestresst paard is.