[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robincera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:16

Klinkt niet gemeen hoor, alleen bij onze andere merrie was zo'n deken meer dan voldoende en zo'n boettdeken vonden we toch wel een beetje een naar gezicht ten op zichte van een gewone vliegendeken. Ik ga er deze week een bestellen, en is half maart dan vroeg zat? Ook rekening mee houdend dat ze verhaart als een gek straks, en zo'n deken dan misschien enorm jeukt en tegen zit..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:16

@robincera: ik zou eerst je paard op tijd 24/7 onder een eczeemdeken zetten, weet niet of je krachtvoer geeft, maar zou dan voer geven met zo min mogelijk suiker/zetmeel.
Heb je Derfen ook al geprobeerd? Voor veel paarden een wondermiddel, bij anderen werkt het totaal averechts. Maar ik zou het zeker proberen!
Daarna zou ik gaan nadenken over desensibiliseren, maar eerst alle opties voor ZE proberen.
Daarnaast lijkt het me niet heel gek als het gaat om een voedselallergie..

edit: ik vind het er ook wat sneu uitzien zo ingepakt, maar dat schuren vind ik er nog vervelender uitzien. Vroeger kreeg ik handschoenen om mn handen (als baby), dan kon ik mn wangen niet open krabben. Zag er sneu uit, maar die opengekrabte wangetjes was nog erger.

Ik wil vanaf 5 graden de deken op doen en/of met Derfen beginnen. Over de Derfen ben ik nog aan het twijfelen..

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:23

In mn eerste post is te lezen dat ze insulineresistentie heeft, dit is vorige week geconstateerd. Vandaag hebben we ander krachtvoer besteld, Subli Dieetmix. Speciaal voor paarden met insulineresistentie en allergieen :j Erg benieuwd hoe ze hierop reageert. Sowieso de Boettdeken dus dit seizoen! En ik ga even googlen op Derfen, bedankt :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:46

Sorry, heb ik daarover heen gelezen. Ik voer zelf ook de Subli dieetmix, moest eerst mn andere voer opmaken dus kon er niet eerder aan beginnen. Heb het ivm overgang nog gemixt met de Subli Zonder, merk wel dat hij de dieetmix veel beter eet dan de Zonder.
Gezien de waardes ben ik daar erg blij om :)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:50

Ja heb er ook goede dingen over gelezen :j voer jij nog ander krachtvoer? Omdat ik eerst met Pavo heb gebeld, voor de Natures best. Ze raadden mij aan ook nog Vital brokjes oid bij te voeren voor de vitaminen en mineralen. Vraag me dus af of de Dieetmix nog iets aanvullends nodig heeft!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:56

Dieetmix is met ruwvoer samen een compleet voer, ook qua vitamine en minerelen. Bijvoeren is dus niet niet nodig, tenzij je paard een tekort heeft. Ik voer zelf biotine en omega 369 bij, maar dat had ik bij elk ander voer ook gedaan.
Ik voer ook alleen krachtvoer ter aanvulling van vitamine en mineralen, omdat er nu niet voldoende uit het ruwvoer wordt gehaald (ligt al een tijdje).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:41

Deken zou ik eerder opgooien.
De temperaturen gaan nu al weer aardig oplopen, en hoe eerder je erbij bent, des te beter.

Als ie al dan toch geprikt wordt kan het een paar dagen duren voordat het weer uit het lichaam is, maar het kan ook langer duren.
Dus beter voor zijn.

Hier gaat ie als ik zo na de omstandigheden kijken begin maart al op.

Een paard ingepakt zien staan is sneu, maar ze jeuk zien hebben is nog sneuer.
Ik zeg altijd mijn pyjama-paardje haha.

Mijn ervaring is dat mensen ook in de omgeving altijd even moeten wennen, maar als ze dan zien dat zo'n paard veel rustiger is, gaan ze het nut er ook van inzien.

Hier op stal staat de mijne heerlijk rustig, ook tijdens schemer.
Terwijl de 'blote' paarden lopen, stampen en doen, geen fijn gezicht (en dat zijn geen eczemers).
Afgelopen jaar liepen er dan ook ineens beduidend meer paarden bij ons met een vliegendeken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:44

robincera schreef:
Klinkt niet gemeen hoor, alleen bij onze andere merrie was zo'n deken meer dan voldoende en zo'n boettdeken vonden we toch wel een beetje een naar gezicht ten op zichte van een gewone vliegendeken.

Je zou ook voor een Rambo SIH kunnen kiezen die ziet er wat meer uit als een vliegendeken, is vrij sterk en licht van kleur zodat hij niet zo warm is.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:04

Bedankt voor de tips en info :) wat doen jullie met de dekens als het regent?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:04

gewoon oplaten, tussen de buien door droogt het heel snel.

Alleen in d eherfst of dagen waarin het non stop regent, een regendeken eroverheen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:12

Ik zag dat je voor de rambo ook een onderdeken hebt, maar dan in regendeken-versie. Ik zag alweer een rib over de toonbank gaan. Maar ik kan hem natuurlijk ook erover heen doen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:43

robincera schreef:
Ja heb er ook goede dingen over gelezen :j voer jij nog ander krachtvoer? Omdat ik eerst met Pavo heb gebeld, voor de Natures best. Ze raadden mij aan ook nog Vital brokjes oid bij te voeren voor de vitaminen en mineralen. Vraag me dus af of de Dieetmix nog iets aanvullends nodig heeft!

ik geef ook de dieetmix,appie is niet insuline resistent,maar wel insuline gevoelig :D ;)
ik geef het samen met een schepje vitaminepoeder.
in de winter geef ik veteranensupplement en straks in de zomer krijgt hij de kompleet er bij.
dat is deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100103/

heel geschikt om alles aan te vullen wat ze nodig hebben.
appie krijgt zomers niet dagelijks krachtvoer,alleen als ik op stal kom.
dan krijgt hij 3/4 schep dieetmix plus een schepje daarvan

ja weet je ik heb ook een vliegendeken voor appie,dat is deze:
Afbeelding
maar daar prikken ze dus dwars doorheen!
kun je ook wel zien,dat de deken wat doorschijnt, 3 dagen op en appie heeft weer heel erg jeuk.
dus loopt hij hiermee:
Afbeelding

en alleen als het heel warm is zweet hij wat achter zijn oren of op de borst,maar dat doen alle andere paarden op stal dan ook en die staan zonder deken.

wat verharen betreft,grappige van de boett deken is dat het losse haar allemaal onder in de buikflap zakt en daar een soort bolletjes vormt.
gewoon een kwestie van zo vaak mogelijk even de deken af en goed uitkloppen.

en als het regent doe ik dit:
Afbeelding
een regendeken met ringen aan de hals en daar aan bevestig ik dan de hals van een oude eczeemdeken,zo is appie droog en op zijn hals toch beschermt tegen de vliegjes.

maar belangrijkste in de zomer is straks die eczeemdeken op en er op laten!
alleen er af om te rijden ofzo en daarna meteen weer op

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:30

Goed om te lezen allemaal :j Op onze pony wordt niet gereden, dus ze kan 'm gewoon lekker ophouden.
Hoop ook dat de haren dan naar onder zakken, ze heeft echt een enorme vacht!
Zo te zien heb jij de 'echte' Boett deken, heeft iemand van jullie ook ervaring met die van de Divoza (weet zo even t merk niet) die is een honderdje goedkoper, en die wilde ik eigenlijk als eerste proberen :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:03

Losse haren tijdens de rui zakken hier ook in de buikflap.
Nou ja afgelopen jaar niet, want toen kon ze zonder buikflap lopen. *\o/*

Bij de hals gaat wel haar zitten, maar elke keer wat uitkloppen, even met de rosborstel de haren weg borstelen bij de deken, en elke maand even in de was.

Ik heb de ivanhoe bodydeken.
Die van divoza zijn minder sterk dacht ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:16

de goedkopere merken scheuren sneller.
maar om mee te beginnen kun je het best proberen,ik zou er meteen 2 kopen.
als dan 1 deken kapot is kun je de ander omdoen :j

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:34

Oke, dat is niet handig als ze snel scheuren. Mijn paard trekt altijd aan de dekens van de ponys :+
Zijn die Boett/ivanhoe's echt stukken sterker?
En ik twijfel erg over maten, het is een B pony van 1.27 ongeveer. Maar best heel grof gebouwd. We vermoeden dat er iets van haflinger inzit. Normaal hebben we dan ook een C-pony maat voor haar: 115/165. Maar gezien zo'n eczeem deken beter iets te los dan te strak kan zitten.. (denk ik?)

Als we weer zo'n warm voorjaar krijgen (25 graden half april) Zit de kans er misschien ook nog wel in dat we haar scheren.
Vorig jaar kwam ze ook wat lastig uit dr vacht..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:40

Ik heb de ivanhoe en volgens mij is die elastische als de boett, en ook wat zwaarder.

Vorig jaar was mijn knollie retegek en veel geklier met weidegenootje.
Toen heb ik heel wat gaatjes gemaakt.
Maar als ik ze maak, gaan ze weer lang mee.

Eentje, en dat is de eerste deken van me (zo'n 4 jaar oud nu ongeveer), die is afgelopen zomer over de lengte gescheurd, heb hem genaaid en weer opgelegd.
Gaat prima.

Het si wel handig enige naaikunsten te kunnen verrichten.
Verder is een 2e deken als reserve ontzettend handig.
Eerder toen ik er nog maar 1 had, moest ik snel met dat ding naar huis, maken, en weer gauw terug naar stal, nu kan ik gewoon rustig aan doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:46

Ik hoop dat mijn RSIH tegen zaterdag binnen is,
zou hem toch stilletjes aan willen gaan op leggen.

Deze week gaat het heel de week flink regenen,
maar vanaf het droger wordt zie ik de jeuk al aankomen...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:40

ipv derfen kan je ook itchexit oil van voergezond gebruiken; die stinkt niet en er zit geen teer in.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:07

ik gebruik of een boed deken of een rambo deken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:20

golddigger08 schreef:
ik ben blij... Ik heb vandaag toch echt een luis aangetroffen in de manen van mijn paard. Dus van de week maar beginnen met de behandeling... Toch zit ik nog te twijfele of ik nou cebasil ga ddoen. Of dat goedje waar iemand het hier over had dat je het alleen over rug hoeft te strooien en dat het dan klaar is..
Tips??

Scheren en twee keer behandelen met Sebacil.
Onze Haf heeft een paar jaar geleden ook luizen gehad. Winter daarna onder dek gezet. Daardoor niet heel veel wintervacht aangezet, en geen last meer gehad van jeuk, (te) dikke vacht of luizen.

Echter, voor paarden die 24/7 buiten staan is bovenstaande niet handig. Maar tegen luizen behandelen in een dikke wintervacht is ook erg lastig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:43

wij behandelen tegen luis met sebacil, oplossen in een voorgeschreven hoeveelheid water en dan in de planten-drukspuit. wij gebruiken warm water, de paarden vinden het nog fijn ook. daarna gelijk de deken er weer op zodat daarin achtergebleven luizen ook een lekkere dosis meekrijgen. na twee weken herhalen en wij waren er helemaal vanaf!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:49

merrieveulen schreef:
wij behandelen tegen luis met sebacil, oplossen in een voorgeschreven hoeveelheid water en dan in de planten-drukspuit. wij gebruiken warm water, de paarden vinden het nog fijn ook. daarna gelijk de deken er weer op zodat daarin achtergebleven luizen ook een lekkere dosis meekrijgen. na twee weken herhalen en wij waren er helemaal vanaf!

Zo deed ik het dus ook ;) Alleen heb ook nog de vreselijk dikke en lange wintervacht afgeschoren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:58

wij vorig jaar niet. ik heb het wel ooit met mijn ponies gehad, die hadden het zó erg en hebben ook enorm dikke lange vachten (kruising Shet en Welsh A). ik kwam er bij hen toen met poeders en sprays niet doorheen, dus heb ik ze toen geschoren. wel met een schapenapparaat, waardoor er een stuk meer vacht overblijft dan hoe men het normaal bij paarden doet. mijn ponies hadden daarna nog een dikke cm lang haar. toen kwam ik er iig wel doorheen met mijn sprays en poeders.

mijn ervaring is wel dat sebacil heftiger werkt dan bijv. Frontline of poeder. we hebben nu één keer luis gehad en behandeld met sebacil en daarmee kwamen we wel door de vachten heen. heb ook het idee dat het warme water daaraan debet is. zo'n frontline spuit is dan toch wel minder effectief met flinke wintervachten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:01

@ merrieveulen: meestal is scheren idd noodzakelijk bij ponie met luizen. En met een korte vacht krijg je het idd beter nat, zeker als je warm water gebruikt.
Luizen zijn lastig, maar goed te bestrijden.
Kan me dan ook echt niet schelen om een ponie kaal te scheren.
Gezondheid staat voorop.