Cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:21

Even in aansluiting op het bericht van Fargo: de waardes zijn helemaal niet dramatisch hoor - mijn Cushingdame zit ook in het zwerfgebied met een minimale overschrijding van de acth-waardes en doet het ( dankzij Fargo's advies!!) al meer dan een jaar prima op provarium breeding. Ik ben nog niet aan de praescend. Dus niet wanhopen en huilen - accepteer het zoals het is op dit moment, zorg voor een goed dieet met weinig suikers (granen/zetmeel) en veel beweging.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:25

Om nog even terug te komen op het gebruik van paardenmest van Cushing paarden als biologische mest:

-BI weet het niet zeker. Ze geven wel aan dat van zowel Prascend als Metacam te verwachten is dat er reststoffen overblijven in de mest. Ze verwezen me door naar de keuringsinstanties voor Biologische keurmerken.
-SKAL.nl; dit is de instantie die biologische bedrijven controleert. Van hen kreeg ik een vaag antwoord dat om biologisch te zijn, een bedrijf minimaal 60% biologische mest moet gebruiken. Met een link:
http://www.skal.nl/biologische-teelt-va ... ststoffen/
Paardenmest valt onder groep B. Maar er staat dan niks over wat die paarden gegeten mogen hebben. Voor de biologische veeteelt (maar ja, je gaat een cushing paard niet als biologisch vlees verkopen :+ ) zijn er dan wel weer redelijk duidelijke regels.

Anyway. Ik denk dat ik het risico maar niet ga lopen en probeer om mijn mest ergens anders kwijt te raken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:01

Ben de prascend aan het afbouwen . Maar overweeg provarium breeding of de monnikspeper .
Omdat nu wel al blijkt dat prascend zorgde voor de zachte manenkam .
Als ik monnikspeper bij fijn kruid bestel hoeveel geef ik dan per dag ?

Ik vlieg met gedachten van hot naar her nu .
Zoveel diagnoses gehad de laatste tijd dat ik het gewoon niet meer weet ...
Welke van de min of meer deskundige hier mag ik PB en om even te bomen over de gedachtestroom ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:31

PB mag altijd, maar waarom niet gewoon lekker in het topic brainstromen? Daar is het toch voor en hoe meer mensen kunnen helpen, hoe beter.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:36

Hoi,

ik heb het gehele topic doorgelezen, ooit ook gepost dat mijn 2 beide paarden werden getest, beide geen cushing, maar ik wil graag altijd de uitslag op papier thuis hebben, zo gezegd zo gedaan, ik bekeek hem uitvoerig en (misschien kunnen jullie dat uitleggen) de referentiewaarde is 29 (buiten het "hoogseizoen") en ze heeft 33?
Heb het hier niet bij de hand, maar de waarde zit tussen ?? en de 40 met die referentiewaarde van 29? (zeg ik het goed?).
Zou mijn paard een 'grensgeval' kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:46

fargo schreef:
ohjajoh6 schreef:
Dank je wel Fargo. Ik heb dezelfde vraag ook maar gelijk aan mijn DA voorgelegd (via mail)... K@#zooi! Ik was er al die tijd al zo bang voor en dat al met 8 jaar oud, zit te janken als een klein kind...

Je moet het wel zo zien, er zijn paarden die ruim in de honderdtallen lopen met hun waardes, dus dit is op zich een redelijk bescheiden waarde waar je daardoor waarschijnlijk nog veel mee kunt. Waarschijnlijk zal ze met prascend met een niet te hoge dosis de ACTH omlaag kunnen brengen evt samen met provarium breeding ter ondersteuning. Of je begint met provarium breeding en kijkt na een tijdje hoe de waarden dan zijn? ligt er een beetje aan hoe ze er nu aan toe is natuurlijk..

:(:) :(:) Sterkte meis!

Thanks, de Monnikspeper krijgt ze al een maand of 3/4 net als de magnesium, ik zag wel kleine verbeteringetjes, maar vermoed dat ze weer terug bij af is door de verhuizing...
Hoe bedoel je dat eigenlijk dat je er waarschijnlijk nog veel mee kunt? Hoe hoger de waarde hoe ernstiger het ziekteverloop? Of werkt de prascend beter bij lagere waardes en/of leeftijd? ik heb geen idee eigenlijk...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:21

Uitslag van het bloedonderzoek :(
Haf heeft cushing, ook een selenium en zink te kort, moet er een supplement voor geven. Iemand tips over een goede? Nu maar flink inlezen over cushing.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:28

Ik geef nu 7,5 week pergolide (hij staat nu op een half) en zie geen verbeteringen meer tov eerdere weken. Hij sloft nog steeds met zijn achterbenen. Hij eet ook al zijn biks niet meer, maar dat gewoon door smaakverandering en kan ik opvangen met slobber. Maar het meest vreemde vind ik toch wel dat hij absoluut weigert om in de bak te wandelen, maar op moment dat we naar de dijk gaan (over het fietspad) kan ik niet zonder hengstenketting op pad. Ik vind dit persoonlijk niet heel erg aangezien ik gewoon langs de dijk ga wandelen, maar op stal wordt ik een beetje aangekeken van waarom ik dit paard nog in leven hou. Totdat ze zien hoe hij langs de dijk is natuurlijk, maar vreemd vind ik het wel

En dan twijfel ik toch of ik niet moet verhogen naar 3/4 gezien het sloffen, heb het gevoel dat 1/2 niet voldoende is. Denk dat ik het toch ga proberen, maar zijn er ook symptomen die duiden over een te hoge dosering?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:33

In zal mij even voorstellen aangezien ik vaker hier ga reageren.

Wat heeft haf allemaal gehad:
- hoefbevangenheid
- overgewicht
- veel zweten
- ook vaak heeft hij traanogen.
Paar jaar geleden voorstel gedaan op cushing te testen. Dit werd al snel weggewimpeld. Niet nodig heeft hij niet. Kan helemaal niet.
Ik ging ervan uit dat ze gelijk had. Dat geloof je als je niet precies weet wat het inhoud.

Tot een paar weken terug hij had het steeds benauwd, grote neusgaten, pompen. Eerst dacht ik aan het weer. Maar ook met koeler weer had hij het. Op stal begreep bijna niemand waar ik mij druk om aan het maken. Toch mijn gevoel gevolgd en de da laten komen. Er is een echoscopie gedaan niks te zien. Gevraagd om te testen op cushing (inmiddels een fijne nieuwe da) dit wilde ze doen. Gelijk op alles laten testen.
Vandaag de uitslag gehad de ACTH was 57 en hoort minder dan 47 zijn begreep ik.

Ook had hij een seleen en zink te kort maar dat ivm ruwvoer en amper krachtvoer. Da adviseerde equivalent balace. Ervaringen mee? Moet het zsm bestellen ivm mijn vakantie. Wil er zo snel mogelijk mee beginnen.

Nog even een vraag waar moet ik rekening mee houden kwa voer? Hij drinkt te weinig en krijgt na het werk 2 handjes slobber met veel water voor de vocht. Kan dat nog wel?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:54

@fargo: ik was gestopt met alle supplementen omdat ik echt helemaal geen krachtvoer meer wilde geven. En in eerste instantie leek ze het ook goed te doen op alleen de medicijnen.
Maar ben weer begonnen hoor! De DA wilde dat ik op zou gaan voeren tot 1,5 mg per dag, maar ik wacht even af wat de monnikspeper en magnesium voor haar doen...
Ze wordt wel weer echt steeds meer haarzelf. Ze staat sinds een periode 's nachts in haar box, zodat ik zeker weet dat ze geen enkel grassprietje binnenkrijgt. Vanavond stapte ze resoluut de stal uit en ging voor de buitendeur van haar box staan alsof ze wou zeggen: "ik wil gewoon weer 's nachts naar buiten kunnen". Lekker ding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:53

Dames help mij aub, want ik weet even niet waar ik nou uiteindelijk goed aan zal doen;
Gaat dus om een shetlandpony van 8 jr. 1.04 schoft en na meting (incl. dikke vacht) 230 kg.
pony had ik dus ruime 3 mnd. geleden helemaal geschoren (toonde gelijk niet meer te dik) maar heeft nu dus hartje zomer alweer een dikke wintervacht met idd lichte golfjes als het nat is. Zie geen kleur verandering, is nog gewoon zwart.
Loopt slecht met achterhand (strakke kniebandjes en slechte bekapping speelt hier ook een rol) wat het geven van beweging ook ernstig bemoeilijkt (longeren/cirkel zetten is te pijnlijk) en wandel dus op moment alleen met haar)
Zit steeds weer op andere plaatsen over gehele lichaam bezaaid met plekjes/wondjes waar dan helder wondvocht uit komt
Staan sinds een ruime week op nieuw stukje wei met inloopstallen en zie haar achteruit hollen; veel gapen, schrapen, veel stress (van verhuizing vermoed ik)
Nu heb ik dus uiteindelijk een DA gevonden die me serieus genoeg nam en dus idd acth / glucose/ IR test heeft afgenomen (ik loop al bijna 2 jaar rond met het gevoel dat het niet goed zit met haar, maar werd niet geloofd, want pony ziet er toch super gezond uit? heeft dus al 3x algemeen bloedbeeld getest gekregen zonder resultaat)
Wat dus heeft geresulteert in dat ik zelf ben gaan "doktoren" dwz; hooi in netten zodat ze er langer over doet als er geen gras is, graasmasker bij kort/jong gras, moet wel zeggen dat ik haar op nieuwe weide zonder masker heb gezet omdat het juist hoog gras is wat maanden rust heeft gehad, ik dacht altijd dat dit beter was, dan kort afgegraasd gras. En 1x per dag krijgt ze een handje muesli aangelengd met beetje water en magnesium, monnikspeper, vit. E en in kuurtjes echaniqea.
De uitslagen zijn als volgt:
Test
Insulin 26.6 ++ 4.2 - 26 uU/ml

ACTH 48.3 pg/ml 2)

glucose 4.52 mmol/L ---|--x-------|--- 3.56 - 8.34 mmol/L

Nu zegt de DA en zeer terecht overigens; Insuline is te hoog, dus er moet nog minder aan suikers naar binnen. Zijn advies is om haar maar paar uurtjes op wei te laten en rest van dag op kaal stukje met hooi in net. Geen graasmasker op. Wat mijn 1e keus is eigenlijk, omdat ik niet bij paarden woon en het dus nog niet zo gemakkelijk word om paard wel toegang tot wei en haar inloopstal te geven en pony dus apart te zetten en ze toch ook haar inloopstal inkan die naast elkaar staan... Maar goed hier kom ik nog wel uit na wat gedenk en geklus...
Hij zegt ook dat hij nog liever een paar maanden wacht met medicatie voor cushing en dan eerst weer acth test, omdat als je eenmaal aan medicatie begint je er in de regel ook aan vast zit....

Pfff, nu ik het allemaal zo opschrijf, klinkt het wel heel logisch hoor wat DA zegt, maar zal ik nou dan ook die 1x per dag dat handje muesli met supplementen niet meer geven? het is de enige manier waarop ik de monnikspeper/magnesium/Vit. E/echaniqea erin krijg bij haar en ik vraag me nu af of dit dan ook erg slecht is ivm IR, maar ik zeker baat heb ondervonden hierbij ivm haar Cushing, wat is nu het belangrijkste en/of het beste? Wel of niet geven?

Sorry voor het lange verhaal, maar het opschrijven, maakte e.e.a. wel wat duidelijker voor mezelf, op de muesli/supplementen na...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:23

De supplementen zou ik wel geven, maar dan met wat anders, bijv. pavo care4life. Hier moeten ze overigens wel aan wennen. Zijn kruiden zonder melasse en suiker. Uiteindelijk kreeg ik de supplementen naar binnen :j
Weide zou ik idd ook praktisch niet meer doen helaas.

Waarom wachten met medicatie... ze zal straks toch aan de medicatie moeten en dat lange haar en de wondjes, de gevoelige voeten... met medicatie zal dit allemaal wat minder worden en zal ze zich echt prettiger voelen.
Maar dit is mijn mening.

Ook ik werd niet serieus genomen toen ik 3 jr geleden over cushing begon.. had ik maar naar m'n eigen gevoel geluisterd, want 2 jaar later was hij bevangen en stond ik op een cushing en IR-test.. en ja hoor.. cushing.

Wat ik wil zeggen: volg je eigen gevoel :j, de meeste DA's zijn gewoon nog niet zo thuis op het gebied van cushing en als het nu alleen de bloedwaardes waren die afwijkten, maar hij heeft ook alle lichamelijke symptomen en dus al zeker 2-3 jaar cushing..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 29-08-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:25

Welkom Ash..

Kijk goed op de hoeveelheid suiker die is toegevoegd aan jouw voer. Beetje de zoekfunctie gebruiken in dit topic zal je al meer tips geven dan die ik hier zo kan noemen!
Ik heb geen ervaring met het voer (oid) wat jij noemt :) )

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:06

@Douraque. Ik denk dat ik begrijp hoe je je voelt. Ook bij mijn paard duurde het lang voordat ik resultaat zag. Er waren kleine aanwijzingen dat de medicatie aansloeg maar dat waren maar kleine dingen. In dit topic las ik verhalen van anderen die na 3 weken al helemaal positief waren over het resultaat. Helaas was dat bij mij niet het geval. Mijn humeur werd er niet vrolijker op. Na 12 weken was er een hercontrole door de DA. Ook zij had gehoopt op meer en begon over het ophogen van medicatie. Ik heb dit niet gedaan met name omdat ik aanneem dat iets wat al jaren speelt niet zo snel over kan zijn.
Tussen week 12 en week 15 heeft er zich een complete metamorfose afgespeeld. Ik herken mijn eigen paardje weer terug van een aantal jaren geleden.
Wat betreft het slepen van de achterbenen. Mijn paard heeft daar zeker nog last van. Ik denk ook niet dat dit op 3 maanden is opgelost. Ik probeer vooruit te blikken vanaf nu tot over 6 maanden. Hij is nu pas in staat om zijn training weer terug op te pakken. Daarnaast heeft het tijd nodig om de spieren die in verval zijn geraakt weer terug op te bouwen. Als aanvulling op zijn rantsoen zijn daarom eiwitten belangrijk en goede training natuurlijk. Succes.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:05

Bij mijn paard ging de vooruitgang ook met horten en stoten. Eerst ging ze heel snel, 4 tot 6 weken na de start was ze opeens enorm vooruit gegaan. Toen liep het wat meer vast, heb ik ook tijdelijk de dosis iets opgehoogd maar zonder resultaat. Haar voornaamste klacht was nog een hele slechte/dikke/mottige vacht. Deze vacht heeft ze uiteindelijk pas losgelaten in juli!!! Dus toen ze 10 maanden op medicatie stond! Nu zit ze zo prachtig in de vacht, in drie jaar zo mooi niet gezien....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:38

Dat is mooi om te horen, maar ik vind het voor hem ook zo rot aangezien hij graag wil (enkel langs de dijk, want in de bak wil hij niet eens lopen). En mijn stal staan alleen maar sportpaarden, totaal geen andere soort paarden. En de eigenaar heeft al meerdere malen aangegeven dat mijn paard al lang ingeslapen had moeten zijn aangezien hij sleept dus hij heeft pijn. Hoe vaak je ook dingen uitlegd ze blijven bij deze conclusie. Het is zo vervelend om telkens te worden aangekeken of ik mijn paard mishandel, terwijl ik had gehoopt dat ik hun nu al kon laten zien dat het slepen door de cushing komt. Ik trek me er niets meer van aan, maar het blijft ergens knagen.

En helaas kan ik hem niet verhuizen: een blind paard met cushing raakt gewoon in paniek, daarnaast hij staat al 8 jaar op deze stal en de laatste keer dat ik hem verhuisde raakte hij een stuk van zijn tong kwijt.

Maar het positieve vind ik dan wel dat door de medicijnen hij buiten langs de dijk energie heeft van een jonge hengst (in de bak dan helemaal niets willen). Enkel wat nog niet is veranderd is zijn vacht en het slepen. Ik zat ook te denken om tijdelijk te verhogen om te kijken of het effect heeft. Heeft het geen effect, dan weet ik dat het meer tijd nodig heeft. Maar ik weet het gewoon echt niet, vind het zo moeilijk allemaal. Sorry voor mijn overbezorgdheid...., blijft lastig om een balans te vinden

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:10

Vlek sleept na 3 maanden medicatie ook wat met de achterbenen, maar vaak alleen bij het in beweging komen, daarna is het weg. Ze struikelt wel wat met rijden. De dikke vacht heeft ze ook nog steeds, al is het na het scheren minder snel teruggekomen. Ik hoop dat dit volgende zomer ook verbeterd is.

Heel vervelend Douraque dat je staleigenaar zo reageert. Op mijn stal stond vorig jaar ook een cushing pony (27 jaar), alleen deed de eigenaresse er niets aan. Pony was al jaren hoefbevangen en kon soms nauwelijks lopen, ondanks de dagelijks (??) dosis bute. Heb wel eens aangegeven dat ie cushing had, maar daar reageerde ze nooit op. Haar DA bleef alleen maar bute voorschrijven. Vaak heb ik ook wel aangegeven dat het misschien beter voor het paardje was dat ie ingeslapen werd (vooral omdat ie zoveel pijn had). Uiteindelijk is ze van stal verhuisd en bij haar nieuwe stal vinden ze het ook niet meer kunnen, maar ja.

Hier was duidelijk het geval dat de pony heel veel pijn had, die van jou draaft tenminste nog. Deze kon nauwelijks meer stappen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:17

Dat heeft mijn staleigenaar ook voorgesteld, dagelijks op bute te zetten terwijl ik aangeef dat hij cushing heeft. Die van mijn loopt inderdaad niet in de bak, hij zet totaal geen stap en weigert te lopen. Maar dat vind ik logisch, een paard dat totaal niets ziet en rondjes moet lopen (telkens hetzelfde rondje) gaat zich vervelen en wil dit ook niet. Maar op het moment dat ik naar de dijk ga, dan loopt hij echt goed door en gaat soms uit zichzelf draven, galopperen en bokken. Dus ja, hij wil wel degelijk. Alleen ook tijdens het draven ed blijft dat slepen met die achterbenen aanwezig, maar minder dan op moment dat hij net opstart.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:22

dit paardje ging zelfs z'n box niet uit als je hem open deed. In de paddock of de wei ging ie na even hooi geknabbeld te hebben gelijk liggen en lag dan behoorlijk lang. En als ie stond, dan stond ie de hele dag van het ene op het andere been te wiebelen. Constant ontlasten. Heel sneu. Dit was echt een heel ander verhaal dan jouw paardje.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:33

Hoe zoek ik in een topic? Sorry heb echt geen idee.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:39

Ash_ schreef:
Hoe zoek ik in een topic? Sorry heb echt geen idee.

Links onder helemaal onderaan de pagina, staat een balkje waarin je je zoekterm in kan typen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:31

Dank je IMJ, ik had toevallig al muesli voor paarden op dieet maar ik zal eens kijken naar de pavo care4life. En ik weet niet precies waarom nog geen medicijnen, DA moest op visite en heeft nog niet teruggebeld na vannochtend. En helemaal van het land is echt geen optie. Ik heb ze juist op een weiland met stallen staan, omdat het financieel anders niet te doen is en om haar nu maar in een paddock te zetten in haar uppie, dat vind ik geen paardwaardig bestaan meer...
Mijn gevoel zegt ook op de medicijnen, heb DA net gebeld en die belt straks terug. Weet iemand hoe het nou eigenlijk precies zit qua waardes? MiniMe haar beide uitslagen zijn eigenlijk net boven het max. en ik heb wel eens gehoord dat cushing paarden ook tijdelijke IR vertonen en dat dit met de medicijnen vaak weer verdwijnt? En is de hoogte van de acth waarde synoniem aan hoe erg de cushing is? Of maak ik nu een denkfout?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:04

ohjajoh: mijn ervaring (2x bloedtest) zegt dat het dus helaas niet zo is dat hoge waarde = zieker paard dan lagere waarde. Ik dacht ook dat het zo recht toe recht aan was, maar helaas. Verder ben ik het helemaal met je eens dat het bestaan paardwaardig moet zijn! Ik heb mijn merrie sinds 2 weken uiteindelijk gewoon weer bij haar kudde gelaten. Ze is na 7 weken medicijnen enorm opgeknapt - ook haar dikke manenkam is verdwenen, maar dat komt misschien ook omdat ik ook magnesium geef.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:20

Ik ben zo verdrietig , Fik heeft vanavond weer een aanval gehad.
Tijdens het logeren donderde hij zomaar om , terwijl het de laatste tijd zo goed ging dat we er alweer stiekem aan zaten te denken om hem een zadel op te leggen.
Na de aanval liep hij moeilijk met zijn achterhand , schoof die ook onder zijn lichaam als het ware.
En hij ging liggen , wij denken omdat hij voelde dat zijn achterhand ''moeilijk'' deed.
We zouden volgende week zijn acth weer laten prikken ,dat laten we gewoon doorgaan , want als zijn acth nu goed is , dan komt het dus niet van de cushing , en dan is het einde verhaal.

Hij was de laatste 3 weken aan een stuk door zo goed gemutst , het ging zo goed......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:53

Jeetje Nammie, dat is echt Kl@te voor jullie, heel veel sterkte, arm paard...