[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:49

Celebi schreef:
Om de dag een hele? Dan krijg je toch enorme schommelingen in de ACTH waarde? 3/4 is voor een groot paard vaak ook te weinig.

Heeft dan misschien niks met snel oud worden te maken, maar gewoon het feit dat hij nu nog ondergedoseerd staat waardoor de ACTH waarde toch blijft stijgen en klachten op de achtergrond aanwezig blijven?

Ene dag een hele pil, andere dag 3/4. Als ik hem over een paar weken nog vind kwakkelen durf ik het wel te verhogen naar een hele. Is een paard van 600kg dus dan is een hele pil ook niet gek. Maar hoe lager de dosis hoe beter natuurlijk.

Essie73
Hoofdmoderator

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:18

Volgens mij bouw je zo geen goeie spiegel op. Ik denk dat het belangrijk is om elke dag hetzelfde aantal mg te geven.
Is dit op advies van je DA?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:32

Mijn kleine D pony van iets meer dan 400 kilo staat ook op een hele pil en volgens mij is dat een hele normale dosering. In de bijsluiter staat dat voor paarden van 400 tot 600 kilo 1 pil geadviseerd. Niet dat gewicht altijd wat zegt, maar de ACTH test natuurlijk wel. Dus als de cijfers uitwijzen dat je een hele pil moet voeren zou ik dat echt gewoon gaan doen. Schommelingen in waardes kunnen ook juist klachten geven en onderdosering is ook niet perse handig. Hoe lager de dosering mogelijk is is fijn, maar als de ACTH waarde daardoor hoger is blijft de hypofyse seintjes krijgen om meer en meer aan te maken waardoor daar groei kan ontstaan om aan de vraag te voldoen. Waarschijnlijk een stuk minder dan wanneer je niet behandeld, maar het zou toch zonde zijn dat de klachten over tijd sneller kunnen ontwikkelen door een kwart pilletje.

Zou daarin zeker de testresultaten en de dierenarts volgen. :j

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:40

Het hypofyse adenoom groeit toch door al geef je de hoogste dosering je kan alleen de hormonen wat reguleren.Anders was de ziekte niet progressief maar behandelbaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:11

Voor hoe ik het begrepen heb, ontstaat de PPID vaak door degeneratieve afwijkingen in de zenuwbanen rondom de hypofyse. Vaak door ouderdom. Wat er dan gebeurt is dat de hypofyse een seintje krijgt dat er meer ACTH aangemaakt moet worden omdat er een tekort is. Door de vraag naar aanmaak groeit de hypofyse langzaam om aan die groeiende vraag te voldoen. Dat is een vicieuze cirkel en wanneer je dus geen Pergolide geeft blijft de vraag groeien en groeit de hypofyse mee. Daarentegen als je wel Pergolide geeft, stopt de vraag naar de aanmaak van meer ACTH (komt terug naar normale waardes) en groeit de hypofyse dus niet verder door. Het klopt dat de ziekte niet te genezen is en dat de klachten sowieso op den duur kunnen verergeren, maar dat is dan voornamelijk omdat er toch al weefsel schade is die door ouderdom erger wordt of omdat er geen medicatie gegeven wordt en de hypofyse dus blijft groeien en de hormoonbalans verstoord is en/of er verdrukkingen ontstaan bij de hersenen.

Dus, ik hoop dat ik alles zo goed gezegd heb, maar de hypofyse groeit dus in principe niet of in ieder geval niet significant wanneer je de juiste dosering Pergolide geeft. Deze info heb ik gehaald uit diverse artikelen en de informatievideo's van Boehringer Ingelheim.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:03

Mijn Friese merrie krijgt maar 0,5 mg. Ik heb haar volgens mij vorig jaar nog laten testen, toen waren haar waardes mooi laag met deze dosering, dus geen reden om te verhogen.

Volgens mij is de dosering echt niet op basis van kilo’s.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:03

Nee klopt het is een verwachte richtlijn vanuit de fabrikant, maar de waardes zijn de leidende factor. Maar in bovenstaande casus geeft de test aan dat verhogen logisch is, dus vandaar dat ik erop in ging dat het echt geen gekke hoeveelheid is voor een paard van zoveel kilo. :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:00

Essie73 schreef:
Volgens mij bouw je zo geen goeie spiegel op. Ik denk dat het belangrijk is om elke dag hetzelfde aantal mg te geven.
Is dit op advies van je DA?

Ja dit was op advies van de DA. Ik vond het zelf ook wat apart. Heeft er verder niemand een dergelijk advies gehad?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:03

Ik heb een hele tijd geleden hier gereageerd toen ik twijfelde of mijn paard PPID had. Na vele testen en second opinions, krijg ik net telefoontje van de dierenarts dat we met Prascend gaan beginnen.

Ze heeft nu een waarde van 37 pg/ml, vindt hij toch aan de te hoge kant, in combinatie met alle symptomen (aanhoudende wateroogjes, langzaam aan zicht kwijt raken, dikke vacht, moeilijk spieropbouwen, slechte hoef kwaliteit en langzaam helende wondjes). Na anderhalf jaar tobben, hoop ik dat we een beetje weer de goeie kant op kunnen :(:)

Ik kom hier ook maar binnen vallen, dus ga zometeen alles even teruglezen en adviseren opnemen. Dierenarts zegt dat we met een halve pil per dag het onder controle moeten kunnen houden, en dan over 2 maanden opnieuw testen om te kijken wat dat met de ACTH waardes heeft gedaan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:40

Niet fijn ZH maar hopelijk kan je met de prascend de klachten wat verlichten. Mijn paard testte eerst ook negatief ondanks de symptomen, ruim negatief zelfs terwijl de dierenarts het herkende als ppid.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:57

Dott schreef:
Nou ik val bijna achterover van verbazing. 29,7 dus gewoon een negatieve waarde voor de tijd van het jaar..
Ik was zo overtuigd door zijn 'symptomen'.

Het wordt nog leuker. Ik werd gister in de auto gebeld door de DA, hij was gebeld door het lab dat er een monster kwijt was of er is iets verwisseld? Beetje onduidelijk verhaal, afijn, ze weten nu niet zeker of de waarde die ze hebben doorgegeven wel klopt met het bloed van Zac. Dus de test moet over... 8)7

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:05

Dott schreef:
Dott schreef:
Nou ik val bijna achterover van verbazing. 29,7 dus gewoon een negatieve waarde voor de tijd van het jaar..
Ik was zo overtuigd door zijn 'symptomen'.

Het wordt nog leuker. Ik werd gister in de auto gebeld door de DA, hij was gebeld door het lab dat er een monster kwijt was of er is iets verwisseld? Beetje onduidelijk verhaal, afijn, ze weten nu niet zeker of de waarde die ze hebben doorgegeven wel klopt met het bloed van Zac. Dus de test moet over... 8)7

O dat is lekker dan. Wel op hun kosten neem ik aan :+

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:50

ZwarteHeks schreef:
Ik heb een hele tijd geleden hier gereageerd toen ik twijfelde of mijn paard PPID had. Na vele testen en second opinions, krijg ik net telefoontje van de dierenarts dat we met Prascend gaan beginnen.

Ze heeft nu een waarde van 37 pg/ml, vindt hij toch aan de te hoge kant, in combinatie met alle symptomen (aanhoudende wateroogjes, langzaam aan zicht kwijt raken, dikke vacht, moeilijk spieropbouwen, slechte hoef kwaliteit en langzaam helende wondjes). Na anderhalf jaar tobben, hoop ik dat we een beetje weer de goeie kant op kunnen :(:)

Ik kom hier ook maar binnen vallen, dus ga zometeen alles even teruglezen en adviseren opnemen. Dierenarts zegt dat we met een halve pil per dag het onder controle moeten kunnen houden, en dan over 2 maanden opnieuw testen om te kijken wat dat met de ACTH waardes heeft gedaan.

Nu een waarde van 37 is toch niet hoog of ben ik nou gek?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:55

Skessa_ schreef:
Dott schreef:

O dat is lekker dan. Wel op hun kosten neem ik aan :+

Ja absoluut :)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:33

Hoi, ik kom er ook even bij. Bij mijn KWPN merrie van 25 is in jan/feb dit jaar ppid vastgesteld. De klachten waren verminderde eetlust, enorm veel plassen en een depressieve indruk. We zijn toen gestart met een halve pil prascent en ik kreeg helemaal mijn paard weer terug! Dacht écht dat de laatste dagen geteld waren. Nu hebben we afgelopen maand (eind september) weer getest, en helaas was de waarde 106. De DA wou niet naar een hele pil aangezien er geen klachten waren, dus naar 3/4 pil. Nu merk ik alleen weer een achteruitgang, met name de eetlust is zo goed als compleet weg. Verder is ze wat sloom. Hebben meer mensen dit meegemaakt? Is het misschien de tijd van het jaar? Toch weer opnieuw laten testen of moet daar een aantal weken tussen zitten? Ze valt nog niet af, maar ik wil dat uiteraard ook zo veel mogelijk voor zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:48

De verminderde eetlust kan een bijwerking zijn... Hopelijk is het met een paar dagen weg. Geef je de pil zo los? De smaak kan ook in de mond blijven hangen waardoor ze niet meer willen eten.

Zou zeker over een aantal weken laten hertesten. 106 is nog best hoog, dus als je over na 4 tot 6 weken nogmaals laat prikken weet je of 3/4 voldoende is of dat je naar een hele pil moet.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:19

Celebi schreef:
De verminderde eetlust kan een bijwerking zijn... Hopelijk is het met een paar dagen weg. Geef je de pil zo los? De smaak kan ook in de mond blijven hangen waardoor ze niet meer willen eten.

Zou zeker over een aantal weken laten hertesten. 106 is nog best hoog, dus als je over na 4 tot 6 weken nogmaals laat prikken weet je of 3/4 voldoende is of dat je naar een hele pil moet.

Bedankt voor je antwoord! Ik kreeg nu alleen te horen dat ze vandaag dus de hele dag al niet gegeten heeft (gister wel redelijk normaal), verder staat ze wat apathisch voor zich uit te staren dus heb de DA gebeld, die gaven aan dat ze voor nu eerst terug kan naar een half tablet (we zijn 2 weken geleden over gegaan naar 3/4) en na het weekend dan weer te kijken. Ze staat alleen nu met een opgetrokken buik dus heb wel gevraagd of ze toch nog even langs willen komen, dus daar ga ik nu op wachten.

Ik geef de pil in een uitgehold snoepje, werkt super! Zie dat ik het net niet in mijn post had gezet maar de verminderde eetlust is om en nabij de verhoging op komen spelen, en is erger geworden afgelopen 2 weken. DA denkt dat het idd een bijwerking is, maar het gekke vind ik is dat ze voor de diagnose ook een verminderde eetlust had.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:17

Mijn shet had ook een verminderde eetlust als bijwerking terwijl hij juist moest aan komen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:28

Van de week weer bloed laten prikken, zowel mijn criollo Cujo als mijn shet Loebas.

Cujo staat inmiddels 2 maanden op 1 pil per dag en is flink opgeknapt. Zijn prikwaarde was deze x ook "normaal" itt 2 maanden geleden, toen was zijn waarde 96. Advies voor Cujo is nu om een jaar op 1 pil per dag te blijven (mits zijn klinisch beeld goed is/niet verandert) en dan over een jaar weer te bloedprikken.

Loebas zat 2 maanden geleden qua bloedwaardes op de grens, maar was nu torenhoog, 135. Klinisch vond ik hem ook steeds minder worden -sloom, veel zweten, btje rommelige vacht- dus hem ga ik vanaf morgen ook op de Pergoquin zetten. Hopelijk knapt hij net als Cujo ook snel op en gaat hij zich gauw weer beter voelen. En dan over 2 maanden weer even bloedprikken voor controle.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:05

Nou hier ook de uitslag van de tweede keer bloedprikken, nu wel uitslag van mn eigen paard. haha. Waarde van 73, dus weer zo'n bagger twijfelwaarde waar je geen ene pannekoek aan hebt.
Vanaf 90 of hoger is in deze periode zekerheid. Vind dit weer zo irritant en frustrerend. Maar goed, wil er ook geen medicatie in gooien die niet nodig is. Dus we gaan maar weer aankijken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:39

Nee, onnodig medicatie geven moet je sowieso voorkomen. Zeker bij deze medicatie, dit zijn toch best zware middelen.
Ik kreeg vandaag ook uitslag van prikken. Hij is van 110 naar 85 gegaan, ik geef nu 6 weken een kwart pilletje. DA wil wel dat we omhoog gaan naar een halve, dus dat gaan we vanaf vandaag maar doen. Dan over 6-8 weken weer prikken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:29

Dott je zou ook gewoon een supplement kunnen geven met bv monnikspeper.

Ik moet eigenlijk ook weer prikken, hij staat er nu 3 maand op, halve tablet met 400kg. Ik vind hem wel iets beter, gewicht en plassen merk ik weinig verschil verder

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:45

Cemlys schreef:
Dott je zou ook gewoon een supplement kunnen geven met bv monnikspeper.

Ik moet eigenlijk ook weer prikken, hij staat er nu 3 maand op, halve tablet met 400kg. Ik vind hem wel iets beter, gewicht en plassen merk ik weinig verschil verder

Ja, ik wil daar nog even in duiken wat ik eventueel kan geven ter ondersteuning.
Hij krijgt nu ook al glucobalance en een weerstands booster. Al is die laatste maar tijdelijk. Dus wil ook niet te veel dingen geven op dat kleine beetje vitamine brok dat ie krijgt :')

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:36

Ik meld me ook. Mijn Shetlander van 14 jaar oud is in september gediagnosticeerd met ppid. Ik was totaal niet verbaasd over de uitslag, had het zelf geopperd bij de dierenarts. We zijn gestart met 1/2 tablet Pracend maar terug gegaan naar 1/4 en nu opgebouwd naar 1/2 tablet.

Hij is gelukkig veel actiever dan de laatste tijd. Maar hij zweet zich echt een ongeluk, het was elke dag alleen zijn flanken en achterkant van de achterbenen. Maar vandaag was ook zijn buik en zijkant helemaal nat. Hij heeft een vacht alsof het -20 graden is. Zijn flanken zijn geschoren en een baan onder zijn hals. Is het raadzaam om hem toch helemaal te scheren? Of een modelletje? Hij staat overdag op de paddock met zijn staldeur open en ‘s nachts op stal ivm de wolf.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:52

Als hij zo staat te zweten is het inderdaad wel zo comfortabel om er zo snel mogelijk wat af te halen. Het wisselt per paard wat voldoende is. Soms alleen de borst en een streepje hals, andere paarden koelen pas af als de voorkant en buik er helemaal af zijn en anderen hebben er pas baat bij als alles eraf is. Maar hoe meer eraf gaat hoe belangrijker het weer is dat je aan dekens begint. Mocht je het zelf kunnen doen dan zou je met alleen de borst/hals kunnen beginnen om te zien of dat voldoende verkoeling biedt?