[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:11

Ik heb zoiets gehad, blijft voor geen meter zitten :n . 1 keer rollen en het ding hangt onder de keel of is helemaal verdwenen :+

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:55

Aah ja zo'n vermoeden had ik al.
Nou heb net de heren hun RSIH's om gedaan, toch maar drie gekocht, als de kleinste in de grotere past, kan die zo overstappen en dan heb ik hopelijk in totaal aan drie eerst genoeg :D Voor de kleinste is de maat die hij nu heeft zelfs nog een beetje groot dus hij kan voorlopig nog groeien. Al moet ik zeggen dat de TKC en paardenlotion wel heel goed hielp, alleen had hij het inmiddels echt overal, midden op de rug, de oren etc. dus een deken moest wel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:01

_PatriciaH schreef:
Geen ervaring maar het is zo weinig dat je ze net zo goed zonder kan laten staan...

dat is nu net mijn pony haar "probleemgebied", maar bestel voor de zekerheid ook maar zo'n eczeemkap erbij.

Met de hitte probeer ik het luchtig te houden :P

Marjo89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:51

Ik zal morgen is een foto maken van de boett kap op de rish.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:13

_PatriciaH schreef:
Dank je Simone! Hoor graag de ervaringen van de mensen hier!

Ons paard heeft de ziekte van Lyme en Herpes en daarbij ook flinke jeuk, paar dierenartsen, Laarakker en een natuurgeneeskundige erbij gehad en van alles gekregen waar het alleen maar erger van werd...ik voer al tijden Metazoa en nu (weer) TWM Horsemix wat veel verschil maakt maar toch blijft hij jeuk houden. Hij schuurt niet aan zijn staart en bijna niet aan de manen maar wel aan zijn onderhals. Hij heeft een deken op en sinds ik gestopt ben met de geneeskundige laat hij zijn hals redelijk met rust. Maar zijn hoofd is nu een ramp... Alles maar dan ook alles probeer ik om hem te helpen....helaas staat hij 24/7 op het gras en voor nu kan dat niet anders, we zijn op zoek naar een ander huis waar ze bij kunnen en dus beperkt gras gaan krijgen...kan niet wachten! Dus alle tips zijn welkom maar niet van een " commercieel" persoon maar van eigenaren met goede resultaten!! En iets wat echt helpt!!!

De dierenarts... of valt die ook onder commercieel persoon := , ervaring met de pony van vriendin stond onder een hoofkap die volledig inpakt meerdere zelf. Op de wei een andere dan op stal. Maar zijn hele hoofd ging echt tot bloedens aan toe kapot. DA er ten einde raad bijgehaald. Paard heeft een prednisolon stootkuur gehad om acuut van de jeuk af te komen en ondertussen een speciale zalf die ze erop smeert en daarnaast je voerbeleid, 24/7 gras is volgens de DA een ware marteling voor een erge eczemer die ook aangeeft jeuk te hebben. Als je echt niet anders kan doe dan een graasmasker op. Maar beter is met de schemer binnen te zetten. Mijn vriendin had haar paard aan huis ze heeft een wei met schuilstal waar hij 24/7 opstond. Hij staat nu noodgedwongen op de manege in haar straat en nu krijgen ze het langzaam onder controle. Maar die wei 24/7 en zonder hoofdkap zal nooit meer gaan :n

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:44

minikatje schreef:
heeft iemand ervaring met dit soort?
http://www.agradi.nl/horze-vliegnetje-m ... k-pony.htm

lijkt me wat luchtiger dan de hele grote kappen :)

ik heb sinds een week de IR eczeemkap van agradi http://www.agradi.nl/ir-masker-eczeemdeken-blauw-s.htm
komt op ongeveer 12 euro met die kortingen die ze geven en bevalt tot nu toe heel erg goed. Sluit mooi af, jeuk aan de oren en voorhoofd is heel erg veel minder nu en er zit een flapje over de neus waardoor ook die beschermt is. Als ik paard vastzet gaat ze niet meer schuren aan de muur wat eerst een drama was.
Met die warme dagen van 30 grd had paard m al op en ik heb ze vaak gecontroleerd maar geen zweetplekken er onder. Blijft goed zitten na rollen tot op heden.
Ze lijken me wel kwetsbaar (dun materiaal) alleen voor dat geld... heb er inmiddels 2 extra besteld, gaat er 1 kapot dan kan de volgende er op.

Komst van de kap loopt gelijk met mijn vitamine B experiment, maar ik denk dat de vermindering van de jeuk door de kap komt.
Het potje biergisttabletten is straks leeg en als ze dan weer meer gaat schuren was het de vitamine... anders de kap.

chuckychucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:56

Ik heb bij mijn haflinger eerst telkens een deken gebruikt, dit werkte goed, maar met zulk heet weer een deken is niet zo prettig. En telkens de deken op en af doen is ook geen pretje, omdat het best wat tijd kost om hem om te doen. Ik heb daarna een test product uit geprobeerd van www.bluehorsecare.nl (wat nu al te koop is volgens mij). Ik mocht het testen en het werkte heel goed. Mijn haflinger had eigenlijk geen jeuk meer en de manen begonnen weer te groeien. Na een maand had Romano zijn deken kapot gemaakt (waarschijnlijk met het rollen of een ander paard heeft de deken kapot getrokken), dus ik had geen keus dan de deken af te laten. De ultime test natuurlijk! Maar dit ging verbazingwekkend goed! Ik heb daarna die deken ook niet meer op gedaan! Met het insmeren hoef je ook geen handschoenen aan of zoiets. Dus het was ook zo gebeurd. Nu is mijn haflinger helaas weg, maar anders had ik dat zeker gekocht! Het is heel prettig dat ik het heb kunnen proberen, en het is zeker een aanrader!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:57

Marjo89 schreef:
Ik zal morgen is een foto maken van de boett kap op de rish.

Ik ben heel benieuwd, want de RSIH kap lag alweer op de grond bij Floor en juist hij heeft zo'n jeuk aan zijn oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:59

Boett kap vind ik niks :n ik ben fan van de Rambo vamoose kap :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:43

Ik heb de kappen binnen! Beetje aanpassen en dan gaatie op dr koppie :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:11

Yvank_ schreef:

Hoe gaat deze vast? Want de gewone RSIH kap gaat dus met alleen klittenband onder het hoofd vast en die gaat elke keer af. Ik wil best investeren in een goede kap, maar niet dat hij volgende dag weer af ligt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:12

Faniek schreef:
Yvank_ schreef:

Hoe gaat deze vast? Want de gewone RSIH kap gaat dus met alleen klittenband onder het hoofd vast en die gaat elke keer af. Ik wil best investeren in een goede kap, maar niet dat hij volgende dag weer af ligt.

Zit hij wel strak genoeg dan?
Ik had dat eerst ook met de gewone kap die bij de rsih zat.
Daar heb ik aan 1 kan de boel dubbelgevouwen en gestikt en toen paste hij perfect op de kaak en ging niet meer af door rollen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:14

Faniek schreef:
Yvank_ schreef:

Met meerdere rijen klitteband die je door een haakje heen haalt. Paard van vriendin krijgt alle kappen af en stuk ook Boett etc behalve deze Rambo.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:19

Nivada schreef:
Zit hij wel strak genoeg dan?
Ik had dat eerst ook met de gewone kap die bij de rsih zat.
Daar heb ik aan 1 kan de boel dubbelgevouwen en gestikt en toen paste hij perfect op de kaak en ging niet meer af door rollen ofzo.

Zo strak als hij kan, hij kan niet helemaal op zijn strakst, want dat red die niet in lengte, maar wel behoorlijk veel klittenband.
Punt is ook niet dat het komt door het rollen denk ik, maar door het schuren tegen zijn maatje aan.

Ik ga denk ik eens zo'n Rambo Vamoose bestellen, meerdere rijen klinkt beter :D

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:21

Ik heb vandaag mijn skincalmin pakketje binnen gekregen. Hoop dat 't werkt.. zal over een tijdje een verslagje uitbrengen. Ik vind 't sowieso al een prettig idee dat 't allemaal natuurlijk is.

Met TKC97 ben ik echt bang voor brandwondjes. Nog niet gehad gelukkig!

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:25

Hallo sorry dat ik zomaar binnen kom vallen maar ik heb een vraag. Vandaag ben ik naar de manege geweest en het paard wat ik altijd rij daar zag ik ineens bij op zijn hoofd witte plekken. Nu weet ik dat ik dat hij al een keer ZE heeft gehad. Is de kans groot dat de ZE nu weer terug komt? Het gaat hier om een 13 jarige merens ruin

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:28

ZE is een aandoening die niet 'een keer' voorkomt. Een paard met ZE heeft dat zijn hele leven lang. Vaak ontstaat het tussen het 2e en 3e levensjaar.

ZE kan wel zonder symptomen blijven, bijvoorbeeld aan de kust waar geen mugjes vliegen. Maar de aandoening zelf is (nog) niet te genezen.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:32

Safiera schreef:
ZE is een aandoening die niet 'een keer' voorkomt. Een paard met ZE heeft dat zijn hele leven lang. Vaak ontstaat het tussen het 2e en 3e levensjaar.

ZE kan wel zonder symptomen blijven, bijvoorbeeld aan de kust waar geen mugjes vliegen. Maar de aandoening zelf is (nog) niet te genezen.

Daar ben ik mee bekend dat het niet te genezen is ik weet niet waarneer hij het heeft gekregen, hij staat in de provincie zuid-Holland

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:20

amie1965 schreef:
ik heb sinds een week de IR eczeemkap van agradi http://www.agradi.nl/ir-masker-eczeemdeken-blauw-s.htm
komt op ongeveer 12 euro met die kortingen die ze geven en bevalt tot nu toe heel erg goed. Sluit mooi af, jeuk aan de oren en voorhoofd is heel erg veel minder nu en er zit een flapje over de neus waardoor ook die beschermt is. Als ik paard vastzet gaat ze niet meer schuren aan de muur wat eerst een drama was.
Met die warme dagen van 30 grd had paard m al op en ik heb ze vaak gecontroleerd maar geen zweetplekken er onder. Blijft goed zitten na rollen tot op heden.
Ze lijken me wel kwetsbaar (dun materiaal) alleen voor dat geld... heb er inmiddels 2 extra besteld, gaat er 1 kapot dan kan de volgende er op.

Komst van de kap loopt gelijk met mijn vitamine B experiment, maar ik denk dat de vermindering van de jeuk door de kap komt.
Het potje biergisttabletten is straks leeg en als ze dan weer meer gaat schuren was het de vitamine... anders de kap.

Ik heb deze hoofdkap ook voor mijn ZE-er, heb alleen het gaas aan de voorkant eraf gehaald en ze heeft een haslter met losse sliertjes eraan.
Kap blijft hier goed zitten zeker icm met RSIH, oorgaten erover en dan halster erover. :j

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:43

Ik heb een vraag. Mijn paard schuurt af en toe met haar staart sinds een aantal weken.
Eerst dacht ik dat ze dit tijdens de henstigheid deed, Maar nu bedacht ik mij dat ik ook gewisseld ben van voer een aantal weken geleden. Eerder voerde ik Dodson and Horrell pasture cubes en leisure mix. Nu voer ik subli basisbrok en granenmix.

Iemand ervaring dat paard gaat schuren van subli voer?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:20

Granenmix bevat vaak rond de 45% aan zetmeel/suiker, dus het zou kunnen dat het daar van komt?
Weet niet of je eerder granenmix hebt gevoerd van een ander merk?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:37

amie1965 schreef:
minikatje schreef:
heeft iemand ervaring met dit soort?
http://www.agradi.nl/horze-vliegnetje-m ... k-pony.htm

lijkt me wat luchtiger dan de hele grote kappen :)

heb deze erbij besteld
http://www.agradi.nl/premiere-eczeem-ho ... ijs-xs.htm

gaas voor de ogen vind ik persoonlijk geen fijn idee met mijn wispelturige dame. :)
Maar dankjewel voor je uitgebreide antwoord, daar ben ik erg blij mee.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:39

flappie28 schreef:
Granenmix bevat vaak rond de 45% aan zetmeel/suiker, dus het zou kunnen dat het daar van komt?
Weet niet of je eerder granenmix hebt gevoerd van een ander merk?

Ik heb 1x eerder granenmix van een ander merk gevoerd en hierdoor heen ook nog spelt gemengd toen. Toen heb ik niets gemerkt van schuren.

Ik voer er ook maar een kwart voerschep per dag van.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:55

Iemand een tip voor schuurplekken van een halster? :\ Mijn paard haar boett deken (hals) durf naar beneden zakken tijdens het rollen, dus nu staat ze continu met halster op.

Dit geeft wel schuurplekjes tot gevolg, ondanks dat het halster toch ruim past. (ik vermoed schuring zweet/nat).

Zou wol hierbij kunnen helpen?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 00:37

Ik had dit ook, heb nu een halster van HH met fleece op de neus en kopstuk, geen schuurplekjes meer. Bevalt hier goed!

Voor het eerst deze week 2x derfen gesmeerd en begin deze week begonnen met de culico, merk wel dat ze al veel rustiger is! Benen helen ook goed alleen het hoofd blijft ze op schuren.. Hoop dat dit nog minder wordt anders zullen we toch nog aan een hoofdkap moeten.. :\