Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_MolenKoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:49

Mijn ervaring is dat maagzweren vooral voorkomen vanuit stress. Ik heb hier last van bij één paard wat wel continue de kans heeft om te eten (dat is een andere veel voorkomende reden van maagzweren). Ik gebruik Ekygard bij mijn paard, dat werkt erg goed. Ik geef het aan hem als ik merk dat hij last heeft.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:07

Wat doen jullie met je paard tijdens het traject van behandelen? Rijden, licht werk? Of alleen aan de hand (longeren, grondwerk ed) of volledige rust?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:18

_MolenKoning schreef:
Mijn ervaring is dat maagzweren vooral voorkomen vanuit stress. Ik heb hier last van bij één paard wat wel continue de kans heeft om te eten (dat is een andere veel voorkomende reden van maagzweren). Ik gebruik Ekygard bij mijn paard, dat werkt erg goed. Ik geef het aan hem als ik merk dat hij last heeft.

Maar wat veroorzaakt dan de stress? Verhuizen en ruwvoertekort zijn bekende oorzaken. Er zijn ook paarden die de hele dag rond keuvelen op een PP en toch ook mz hebben, omdat ze niet lekker in de groep liggen of omdat de pp langs een weg ligt. Even gechargeerd hoor maar stress klinkt altijd gelijk zo negatief. En helemaal voorkomen is bijna onmogelijk.
Waarom lopen zoveel huis-tuin-en keuken eigenaren de dierenarts plat vanwege deze klachten terwijl andere paarden op de OS presteren of nu op de WK jonge paarden lopen. Die kúnnen dan toch niet stress-vrij zijn?

Sorry hoor, moest het even kwijt (geen aanval op jouw post dus:)

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:34

lletam schreef:
Wat doen jullie met je paard tijdens het traject van behandelen? Rijden, licht werk? Of alleen aan de hand (longeren, grondwerk ed) of volledige rust?

Ik doe zelf licht en ontspannen werk. Paard lekker los maken en in beweging houden en stress vermijden. Maar het hangt het ook af van de ernst van de zweren. Bij twijfel even aan de dierenarts vragen.

lletam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:18

Ja, niet bewegen is ook niet goed.
Alleen hoe voorkom je stress als je niet weet waarvan je paard stress heeft?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:22

Ik bleef gewoon door werken tijdens behandeling.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:24

Op advies van de dierenarts? Wat was de oorzaak van de mz bij jouw paard?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:27

Ik heb sportpaarden. Die kun je niet gaan stil zetten om maagzweren te behandelen want dan kun je er net zo goed helemaal mee stoppen.

Oorzaak is dan vaak stress. Hooi krijgen ze hier onbeperkt aangeboden.

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:43

lletam schreef:

Ja dat is een hele goede vraag..
Bij mijn paard heb ik wel vermoedens en werk daaraan.
Ik moet zeggen dat het qua management, als je de paarden niet in eigen beheer hebt, wel heel lastig is om het perfect te krijgen.
Als je problemen met rijden vermoed dan zou je eens een onafhankelijke derde kunnen laten meekijken. Misschien dat die wel signalen oppikt. En je paard goed na laten kijken op andere lichamelijke klachten.
Zelf heb ik een osteopaat bij mijn paard die ook paardenarts is. Zij ziet en voelt de dingen toch wel heel goed aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:08

Het is ook vreselijk lastig.
Paarden die niks doen dan op een wei staan kunnen ook last hebben. Hoe dan denk je dan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:28

Onze arabo fries bleek een afwijking in zijn maag te hebben waar hij zweren door kreeg, dus het heeft niks met stress te maken inderdaad dan…
Mijn Lipizzaner is wel wat stress gevoelig en die heeft in de winter snel last van zijn maag, in de zomer met de wei erbij veel minder.

De arabo fries mochten wij tijdens de behandeling rustig door werken.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:42

Zamak schreef:
lletam schreef:

Ja dat is een hele goede vraag..
Bij mijn paard heb ik wel vermoedens en werk daaraan.
Ik moet zeggen dat het qua management, als je de paarden niet in eigen beheer hebt, wel heel lastig is om het perfect te krijgen.
Als je problemen met rijden vermoed dan zou je eens een onafhankelijke derde kunnen laten meekijken. Misschien dat die wel signalen oppikt. En je paard goed na laten kijken op andere lichamelijke klachten.
Zelf heb ik een osteopaat bij mijn paard die ook paardenarts is. Zij ziet en voelt de dingen toch wel heel goed aan.

Helemaal eens wbt management, als je het niet in eigen beheer hebt inderdaad.
Kan ook zijn dat het nu voor elkaar is maar eerder ergens is opgelopen. En mz genezen niet vanzelf helaas

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:43

Popstra schreef:
Het is ook vreselijk lastig.
Paarden die niks doen dan op een wei staan kunnen ook last hebben. Hoe dan denk je dan

Precies dat. Op pp's komt dat ook steeds meer bovendrijven

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:06

Ik ben er ook steeds meer van overtuigd dat er bij bepaalde bloedlijnen een gevoeliger spijsverteringssysteem erfelijk belast is vaak iswm stress gevoeligheid. Je ziet maag problemen en luchtzuigers in bepaalde lijnen veel meer terug als in andere.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:44

DWensink schreef:
Hier iemand met een gouden tip om een paard met heel behoorlijk overgewicht dat wel heel erg gevoelig is voor maagzweren af te laten vallen?

Ik zweer bij de feedingmaster. Het is een ruwvoer systeem dat het hooi gedurende de hele dag in kleine beetjes aanbied. Je kan kiezen tussen 1 tot 5 minuten eten, afgewisseld met 1 tot 15 minuten niet eten. Als je dus wilt dat je paard wel de hele dag kan eten, maar zichzelf niet dood eet, is dit ideaal.
Dit is ook beste manier om het hapje stapje van de paarden in de natuur na te bootsen.

Eigen paard dat maagzweren bleek te hebben en te dik was hebben door behandeling van de zweren en de feedingmaster heel fijn kunnen laten afvallen zonder dat ze met een lege maag stond.

(ze zijn soms ook 2de hands te vinden)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:42

Wie is hier eerst gestart met medicatie en is daarna gaan scopen of andersom en wat was jullie afweging?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:43

Eerst onderzoek en daarna passende medicatie.
Als we waren gestart met Ulcer Gold dan heb ik het geld zo in de prullenbak kunnen gooien omdat deze medicijnen niet werken voor de maagzweren onder in de maag.
Nu ben ik 1/4 kwijt aan kosten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:17

Eerst behandeld met omeprazol, daarna onderzoek. Om tot de conclusie te komen dat het geen maagzweren waren maar zand....Dus moge duidelijk zijn wat ik nu zou adviseren.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:14

Hier eerst onderzoek, daarna behandeling, daarna controle.

Vraag: Mijn paard werd toch weer ietsjes anders met aansingelen. Niet vervelend, maar toch net niet fijn voor hem. Dus gestart met GastriPro (had ik nog staan, vandaar). Nu gaat het aansingelen goed, maar hij maakt echt een bende van zijn stal hierdoor.
Hebben jullie goede suggesties voor andere ondersteunende supplementen?

Overigens heb ik al contact opgenomen met de veearts voor advies en hierover word ik terug gebeld.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:57

PSvanLot schreef:
Als we waren gestart met Ulcer Gold dan heb ik het geld zo in de prullenbak kunnen gooien omdat deze medicijnen niet werken voor de maagzweren onder in de maag.

In beide gevallen wordt toch omeprazol evt in combinatie met sucralfaat ingezet? Of is jouw paard met iets anders behandeld?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:58

Charmaine schreef:
Eerst behandeld met omeprazol, daarna onderzoek. Om tot de conclusie te komen dat het geen maagzweren waren maar zand....Dus moge duidelijk zijn wat ik nu zou adviseren.

Dus je merkte ook geen verschil aan je paard?
banketstaaf maar ook gelukkig dat het om zand bleek te gaan

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:01

roosje78 schreef:
Hier eerst onderzoek, daarna behandeling, daarna controle.

Vraag: Mijn paard werd toch weer ietsjes anders met aansingelen. Niet vervelend, maar toch net niet fijn voor hem. Dus gestart met GastriPro (had ik nog staan, vandaar). Nu gaat het aansingelen goed, maar hij maakt echt een bende van zijn stal hierdoor.
Hebben jullie goede suggesties voor andere ondersteunende supplementen?

Overigens heb ik al contact opgenomen met de veearts voor advies en hierover word ik terug gebeld.

Eerst scopie dus. Ik snap zeker dat je een uitgangswaarde wil hebben, toch wordt er ook vaak op basis van effect behandeld, bij sterke vermoedens. En dan scheelt het juist weer de tijd, geld en stress van een toch niet prettig onderzoek.

Vervelend dat je paard toch weer klachten laat zien. Hopelijk helpt die gastripro

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 07:14

lletam schreef:
PSvanLot schreef:

In beide gevallen wordt toch omeprazol evt in combinatie met sucralfaat ingezet? Of is jouw paard met iets anders behandeld?

Cytotec. Ervaringen van mijn kliniek zijn beter met dit medicijn.

Wordt bij mensen ingezet als maagbeschermer maar ook voor andere doeleinden.

Het is ook een humaan middel.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:16

lletam schreef:
Charmaine schreef:

Dus je merkte ook geen verschil aan je paard?
banketstaaf maar ook gelukkig dat het om zand bleek te gaan

Nee, de medicijnen hadden geen effect. De merrie was erg gestresst, lastig te laden dus vandaar de keuze om eerst voor medicijnen te kiezen. Achteraf dus paar 100 euri's weggegooid. Kosten voor scopen zat toen rond de 320 ofzo. Scope leek me ook heel belastend, maar dat is uiteindelijk reuze meegevallen.

Was nog wel hele toestand om het zand er uit te krijgen. Dat lukte niet zelfstandig. Uiteindelijk 3 dagen sonderen met paraffine, toen kwam ze leeg.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:22

[/quote]

In beide gevallen wordt toch omeprazol evt in combinatie met sucralfaat ingezet? Of is jouw paard met iets anders behandeld?[/quote]

Cytotec. Ervaringen van mijn kliniek zijn beter met dit medicijn.

Wordt bij mensen ingezet als maagbeschermer maar ook voor andere doeleinden.

Het is ook een humaan middel.[/quote]

Ah oke. Is jouw paard weer helemaal opgeknapt?