[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:28

_CS_ schreef:
jotoma, omdat het geen luis of mijt is is het maar ZE??

Zo denken heel veel dierenartsen dus, wat gewoon fout is.
Van een kweekjezoals dat genomen wordt van dehuid (voor controle op mijt of luis), kun je echt niet testen of het dan wel ZE is.

Ik vind dat je op een vervelende toon praat. Jammer.
Wat ik begreep is dat er ook al een bloedonderzoek heeft plaatsgevonden. Ik meen dat daaruit wel de allergie kan worden aangetoond. Maar dat heb ik verkeerd gelezen. Ik snap dat de allergie niet via een huidkweek kan worden aangetoond.
Je hoeft je er absoluut niet zo over op te winden hoor.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:42

Jolindaa schreef:
Hmm ja dan blijft het wel lastig denk ik. Woon je vlak aan zee?
Ik heb mijn AV uit eindhoven gehaald met zeer ernstige zomereczeem, maar hier in het noorden (30minuten van zee af met de auto) heeft hij er GEEN last van! Zee is goed :) Dan zijn er geen/minder vliegjes die in de manen gaan zitten en dus minder tot geen jeuk!

het is ongeveer 25 km van de zee .Ik had dus ook gelezen dat aan de kust goed is ,maar ook weer dat muggen veel op vochtige plekken dus water zitten ik vind dat zo tegenstrijdig

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:42

Sorry als ik wat vervelend over kwam dat was niet mijn bedoeling.
Ik wind me meer op om die DA's die maar zeggen dat het ZE is omdat het geen luis of mijt is.

Maar het is en blijft een feit dat ZE niet aan te tonen is, wel andere allergieën.

Ik word er gewoon wat kriebelig van.

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:09

Ok, ik begrijp het. Maar je kan met een bloedtest toch wel aantonen of ze allergisch zijn voor het speeksel? 2 klinieken bij ons gaven dat in elk geval aan. Kan jij me uitleggen hoe het zit? Omdat jij aangeeft dat ZE niet aan te tonen is?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:02

Bloed geeft alleen aan dat er een allergische reactie gaande is, de IgE (antistoffen).
Een allergische reactie 'waarop' kan alleen d.m.v. de huidtesten zoals die bij mensen gedaan worden, maar ook die zijn eigenlijk best onbetrouwbaar.

Zegt het bloed bijvoorbeeld dat er een allergische reactie is, je paard heeft een verdikte manenkam en schuurt zich lam, dan is de conclusie vaak al snel duidelijk.
Maar zo kun je veel verder gaan.

Want stel dat je paard een probleem heeft aan 1 van de organen.
Dit komt niet zo goed tot uiting, je weet van niets.
Het lichaam vecht als het ware dus al tegen dat, en wordt ook nog eens geprikt door de welbekende mug.
Die kan de emmer doen overlopen, en bats je paard heeft ZE.
Terwijl dat eigenlijk niet de oorzaak is,maar dat slechte orgaan.
Na een goede opruiming van het lichaam en het weer terug in balans is, verdwijnen veel klachten als sneeuw voor de zon.

En op die manier wordt ZE te snel gediagnosticeerd en ook zomaar ineens weer 'genezen' verklaren.
Wat dus helemaal niet kan, want ZE is niet te genezen.
Eenmaal je paard een echte allergie hiertegen heeft, zal het er altijd aanwezig zijn.
Maar door verschillende maatregelen kun je het wel verzachten en terugbrengen tot een minimum.

Je ziet heel veel paarden lopen die eigenlijk geen 'echte' zomereczemers zijn, maar veel meer aanverwant eczemers.
Het probleem ligt dus duidelijk heel ergens anders.

Nog even hieraan toevoegen:
Hierdoor worden dus veel paarden onterecht als eczemer neer gezet.
Zo reageren heel veel paarden op gras (test, zet je paard 2 weken op zand, kijken of het dan minder wordt).
Ik geloof terecht dat er best veel paarden echt ZE hebben, maar vaak wordt het te snel daarop gegooid en dat vind ik jammer.

Bij Da's en voedingsleveranciers en verder bij alle hoge pieten is het algemeen bekend dat tegenwoordig de standaard voeding van onze paarden te weinig goed stoffen bevat.
Het lichaam raakt hierdoor ontregelt met alle gevolgen van dien.
Die klachten zijn vaak niet meer terug te draaien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:10

Wel heel interessant wat je verteld, als je het niet erg vind vraag ik je nog wat meer :)

In de zoektocht naar wat de jeuk bij mijn paard veroorzaakte werd voorgesteld om eerst een beperkte bloedproef te doen. Hierbij werd o.a. Getest op een allergie voor gras, bomen, muggen en nog ietd (ben ik ff kwijt). Als ik jou informatie had, dan had ik doorgevraagd aan mn DA, maar hoe kunnen zij aangeven op die 4 allergien te testen, terwijl jij aangeeft dat ze via het bloed alleen kunnen zien dat er een allergie is?

Op deze manier ga ik namelijk weer twijfelen aan de aanwezigheid van ZE bij mijn paard..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:23

_CS_ schreef:
Getest?? waarop??

ZE is niet te testen, wel andere allergiën.

CS, eczeem die wordt veroorzaakt door overgevoeligheid voor knutten wordt zomereczeem genoemd. Bij mijn pony is twee keer een allergietest gedaan en hij is niet allergisch voor insecten. Dat kan dus wel dmv een bloedtest aangetoond worden.
Hij heeft overigens wel eczeem en een allergie voor bomen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:27

Weet je, en dat is het kromme,en blijf ik raar vinden.
De ene DA zegt een volledig onderzoek te kunnen geven t.w.v. kweet niet hoeveel honderden euro's en daar komt dan iets uitrollen.
Weer wat DA's zeggen dat zulke test globale berekeningen zijn die helemaal niet betrouwbaar zijn.

Dan heb je nog de mensen met hun bio sensors, die op haren kunnen testen van hoe of wat??
Daar moet je ook in geloven.

Als mens bepaal je zelf wat je wel of niet wilt geloven.

Bloedtesten worden uitgevoerd als goed is met eiwitten van bepaalde stoffen, en als het daar dan op reageert, dan zou er sprake zijn van een allergie.
Maar dan nog heb je een daadwerkelijke allergie, of een overgevoeligheid, 2 heel verschillende dingen.
Als je zo'n test laat doen, en er zou bijvoorbeeld uitkomen dat je paard allergisch is voor gras, en je haalt je paard geheel weg uit het gras en veranderd verder niets, dan zou je ineens een gelukkig paard hebben.
Alles helemaal zeker weten doe je nooit, want het 1 kan het anders versterken en andersom.

Daarom vind ik het zo gek dat de ene DA zegt 'weggegooid geld, veel te onbetrouwbaar', en de ander roept, kost je 400 eurootjes, maar dan ben je echt zeker.
En dat gebeurd echt zo.

Het is allemaal zo leuk omschreven, en als eigenaar weet je je geen raad meer.
De 1 zegt dit, de ander zegt dat.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:33

Ik kom ook maar even binnenvallen (ik lees wel vaak actief mee).

Vriendin van me fokt welsh cobs. Bij een van de hengsten (toen jaarlingen) is een bloedonderzoek uitgevoerd naar ZE. Uitslag was positief.
Volgens de DA hier kan het dus wel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:35

Nou om die reden heb ik dus ook geen testen verder gedaan. Tot dusver trek ik mn eigen conclusie en heeft de DA me wel verder kunnen helpen. De enige 'angst' die ik heb, is dat er binnen in mn paard iets mis is, maar hoe kom ik daarachter? Waar begin ik?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:38

hotchocolat: De ene da zegt dit de ander dat, wat als eigenaar moet je nu geloven?
Da's staan 50/50 tegenover elkaar, wordt je toch ook niet wijzer van.

Jotoma: Wat ik altijd heel duidelijk vind is.
Heeft je paard 24/7 de deken op en schuurt ie niet, dan is het ZE.
Jeukt een paard na een dikke maand consequent een deken dragen nog, dan moet je eens verder kijken.

Zo redeneer ik altijd een beetje.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:40

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:51

Sorry, mijn Engels is echt bagger, dus kan dat onderzoek niet lezen.

Wat ik wel weet (las laatst een artikel, kan het nu even niet terug vinden) is dat ze tegenwoordig de bloed en huid testen bij mensen ook al niet meer zo betrouwbaar vinden als voorheen.

Waar ligt de grens?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:59

Mijn oudste zoon is een allergie kind Hij is ook nooit getest we hebben het maar aangenomen dat het zo was. Testen waren volgens de artsen onbetrouwbaar.

Mijn tweede zoon is is wel getest (er zit drie jaar tussen) Toen ging het allemaal gemakkelijker. Hij wordt nu elke 6 maanden getest (sinds we in DLD wonen) en ik heb de artsen hier nog nooit over onbetrouwbare testen gehoord, sterker nog ze zijn er best wel gemakkelijk mee.
Zolang ze nog iets terug vinden in het bloed ben ik van mening dat bloedtesten dus niet onnodig zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:21

Van mijn post hierboven is pas sinds kort.
Weet ook niet verder van hoe of wat (baal nu dat ik dat artikel niet kan terug vinden).

Waarschijnlijk is het gewoon overduidelijk bij jouw 2e zoon?
Dat kan.
Hoor ook nog genoeg mensen waarvan ze het niet kunnen vinden en ze zelf uit moeten zoeken waar het vandaan komt, met als gevolg dat ze een hele waslijst moeten afvinken de komende maanden van wel of niet.

Bloed is niet altijd secuur, evenals de momenten waarop er geprikt wordt.
Samenstelling wisselt ook continue.

Wel apart dat alle 2 je kinderen een allergie hebben, waarschijnlijk is dit dan een erfelijkheidskwestie?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:35

Ik denk ook dat dit erfelijk is bepaald Het zijn ook alle twee exzemers.
Mijn jongste zoon wordt elke 6 maanden getest ivm ADHD (ook erfelijk).

Terug op de paarden Ik heb nog een actief schurend shettenbeest staan. Het eerste jaar heb ik de da erbij gehad en is hij geent voor schimmels (2x) zonder resultaat. Vorig jaar had hij luizen en nu weet ik het niet. Hij schuurt in de zomer en in winter.
ZE kan nu dus niet omdat hier de temperaturen nog steeds onder het vriespunt zitten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:45

Je hebt nooit overwogen om je andere zoon alsnog eens te laten testen?
Wat voor type allergie hebben je kinderen dan, type 1 of 2?

Shettebeest:
2x geent voor schimmel zonder resultaat.
Vorig jaar luizen.
Dit jaar geen luizen??

Wel apart.

Is ie weleens geschoren?
Heeft ie een deken op?
Wat krijgt ie te eten?
Staat ie buiten of ook op stal?

Ik duik nu m'n bed in, morgen weer vroeg op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:47

Ik heb zelf ook een hoop allergien, heb me maar eens laten testen om te kijken waarop ik precies reageer. Die testen klopten wel. Was niet alleen bloedtest, maar ook dmv prikjes in de huid en dan de stof in aanraking laten komen met je bloed. Klopte ook allemaal :). Mijn bewijs is dus dat ik al mn hele leven lang reageer op dingen, de test was weer het bewijs dat ik gelijk heb.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:57

Even gekeken naar de types.

Hij heeft afgelopen week een allergische reactie gehad (uiteindelijk netelroos) dan kom ik uit op 1.
Ik ga hier morgen via de pb even wat verder op in het is tenslotte een paarden exzeem topic

Shet is nu twee jaar achter elkaar geschoren. Hij heeft ook een extreem dikke/lange vacht.
Staat zonder deken. Alleen als het hart waait en regend wil ik er nog wel eens een regendeken op doen (pony is dan wel droog).

Hij zit op het moment op de 3 kg hooi (ivm met de kou), hij is zeker niet ze dik, ribben zijn voelbaar.
Wat heucobs gemengt met Marstall force.
Ik heb ze nu s'nachts binnen ivm de koude. Als het weer richting de -1/0 gaat dan gaan ze weer naar buiten met de gelegenheid tot schuilen.
Luis heb ik nog niet gezien, ik wil eigenlijk weer scheren maar het is nu nog te koud.
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 13-02-12 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:01

ik heb een vraag aan jullie:

mijn haflinger heeft ook ZE en nu las ik iemand die dat aloe vera drankje aan het paard gaf ( door het eten heen) hebben jullie hier wel eens van gehoord of ervaringen mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:01

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:44

Interessante informatie.
CS ik begrijp je irritatie nu ook beter, ik dacht dat die op mij gericht was :D
Ik vind het ook wel boeiend dat hier mensen zitten die zelf ook allemaal last hebben van allergie of huidproblemen.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:55

Hallo,

onze B-pony merrie (22) heeft sinds 2 jaar hele erge zomereczeem. Ze is onderzocht op de ziekte van Cushing, maar dit heeft zij gelukkig niet. (plotselinge gevoeligheid voor parasieten is een symptoom van deze ziekte) Wel is gebleken dat zij insulineresistent is (ouderdomssuiker).

We hebben alle smeersels en huis- tuin- en keukenmiddeltjes wel gehad, en ze verslijt zo'n 3 dekens (amigo vliegendeken met hals) per seizoen. Het blijft echter heel en heel erg. Ze schuurt door de deken heen. We beginnen met de deken rond eind maart. Deze heeft zij op als ze naar buiten gaat (rond 7/8 uur) en gaat af als ze weer naar binnen gaat (zomers 9/10 uur). We willen nu dit voorjaar voor het eerst een Boett deken aanschaffen. Dit lijkt ons comfortabeler dan een vliegendeken en we willen proberen dat ze deze ook 's nachts ophoudt. Het schuren (en rollen) is doet zij vooral aan de manenkam en bovenop de kont. Wat dan ook helemaal dik wordt en op zet.

Nu is mijn vraag, wie heeft zijn paard laten desensibiliseren? Oftewel ongevoelig maken voor bepaalde stoffen/allergie. Mijn dierenarts begon hierover, gezien de mate van haar zomerexceem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:36

Hanneke84 schreef:
Interessante informatie.
CS ik begrijp je irritatie nu ook beter, ik dacht dat die op mij gericht was :D
Ik vind het ook wel boeiend dat hier mensen zitten die zelf ook allemaal last hebben van allergie of huidproblemen.

nou,ik niet bijna meer!
vroeger wel,was allergisch voor veel soorten parfum en eieren en chocola.
nu weet ik dat ik er om moet denken dat ik die dingen maar erg weinig eet anders kom ik onder de pukkels te zitten :+
van parfum kreeg ik erg droog eczeem op mijn onderbenen.
maar ik drink nu ook drinkyoghrt met darmbacterien en sindsdien ben ik eigenlijk haast klachtenvrij :D

robincera:
wel op tijd beginnen met die deken, denk dat het wel zal schelen bij jouw pony :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:39

hot chocolat: wat gek dat ie dan toch blijft schuren.
Je zou dan haast gaan denken aan een overgevoeligheid in iets van het voer.

Hanneke: mensen die zelf iets hebben hebben ook vaak dieren die van alles mankeren haha.
Ik zefl steek ook niet logisch in elkaar, ben niet helemaal afgemaakt toen ik in de buik van mams zat.

robincera: Ik wil niet gemeen klinken, maar een gewone vliegendeken beschermd echt niet tegen de bekende mugjes, die prikken daar kats doorheen.
Denk dat je eerder goed op weg bent door een echte goede eczeemdeken op te gooien, dat zal veel schelen.

Desensibliseren (tjemig wat een woord haha), heb ik geen ervaring mee.
In jouw geval zal ik eerst eens een zomer proberen met een hele goede eczeemdeken, kijken hoe dat uitpakt.