Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:08

Wat fijn OYYO .
Wat betreft dag krachtvoer zou ik me niet zo druk maken .
Kies een goed vitaminen/ mineralen brokje voor nu .

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:58

Dat van geen krachtvoer meer lusten heeft die van mij ook, hij laat zijn biks liggen en eet enkel zijn slobber icm muesli

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:18

Hier merk ik nu ook al wat verschil bij Besuty.
Hij is al een klein beetje dikker (of minder mager) aan het worden en dat doet me goed.
Zijn eetlust is gelukkig ook nog altijd perfect dus het eten gaat er wel in.
Zijn conditie is wel duidelijk minder, hier moeten we aan werken. Heb gister 3,5 km met hem gefietst en de stukjes draf gingen al wat langzamer (hij is normaal niet bij te houden dus op zich geen probleem ;) ) maar hij hield ze ook minder lang vol. Na 3 km merkte ik dat hij echt moe was, hij slenterde achter me aan met zijn neusje bijna over de grond. Arme uk.
Maargoed, heb dus wel idee dat hij er al wat beter uitziet, die conditie komt wel een keer :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:19

Super nieuws Oyyo en Dreamer ! :j
Wat betreft dat krachtvoer, kan ik je niet mee helpen...hebben ze hier niet meer op het menu staan :D , mijn ( ooit ) dikkerds :Y)
Maar let wel op met die Pavo koeken, zit veel suiker in naar 't schijnt...heb ik ook maar van horen zeggen en lezen...dus weet niet of het daadwerkelijk zo is...
Ik geef hier Equilife Formula4Feet...best aan de prijs, maar heel tevreden over!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:48

Heb hem gelijk even opgezocht de Equilife Formula4Feet. Lijkt me een prima produkt. Ga alle alternatieven voor krachtvoer op een rij zetten om een goede vervanging te vinden. Heb er ook geen moeite mee dat hij geen krachtvoer meer wil eten maar het is wel typisch. Ik denk gewoon dat zijn smaak is veranderd door de medicatie. Wat hij vroeger lekker vond vind hij nu minder lekker.

Wil gewoon wel, aangezien hij 4 tot 5 dagen per week gereden word, dat hij alles vitamientjes binnen krijgt. Niet dat ik dadelijk een ander c.q.nieuw probleem heb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:06

Ik heb bij ons bij de paardenvoerwinkel ( of hoe noem je zoiets? :D ) de Fibre Force van Cavalor zien liggen...lijkt heel anders dan gewone granenmengeling...misschien wil hij hier wel aan beginnen? Lijken zo een beetje hondenbrokjes :+ En is bovendien laag in zetmeel en suikers...dat is ook al een plus !
En anders lijnzaadbrokken proberen ertussen te mengelen ...dat lusten ze over 't algemeen ook wel heel graag en geeft toch veilige energie en gezonde vetten.
Hier wordt ook stevig gewerkt op hun dieet zonder krachtvoer, wel aangevuld met het Equilife supplement en ze hebben toch evenveel, zoniet nog meer energie en werklust dan vroeger...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:51

Aangezien Cushing en IR nauw verbonden zijn, is de aanbeveling voor Cushing paarden eveneens om zo weinig mogelijk suikers ( koolhydraten) te geven. Mijn paard ( Chusing+IR) krijgt Cavalor Fiber Force, 8% suikers dus mooi laag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:14

Pandora2 schreef:
Afgaan op symptomen...er wordt toch ook soms gewoon met medicatie gestart enkel afgaand op symptomen zonder een bloedanalyse omdat het klinisch beeld al genoeg duidelijkheid geeft.
En die vetophopingen zijn niet zomaar '' stille onschuldige verdikkingen '' ... daar worden namelijk ook hormonen en gifstoffen gevormd die een hele stofwisseling danig in de war kunnen schoppen.
En ja, ik geef toe het was toenertijd een gok om zwartje geen pergolide te geven en af te wachten hoever we met het dieet zouden komen...achteraf blijkt dat het juist gegokt was :)

Or ze krijgt pas later cushing en zit nu nog in een soort van voorfase dat kan natuurlijk ook. Maar wel fijn dat ze verder op orde is natuurlijk.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:44

Ik huur sinds kort een weitje voor mijn paardjes bij een biologische boer. Nu krijgt mijn merrie dus prascend en metacam. Ik zit me af te vragen of hier nog iets van achterblijft in de mest?
Ze hebben daar zelf ook paarden en gebruiken normaal gesproken ook mest voor de biologische tuin. Ik heb nu voorgesteld om de mest van mijn pony's apart te houden, maar vraag me af of dit nodig is.
Is er hier toevallig iemand die iets weet over reststoffen in de mest?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:17

Dit is hier idd al is eerder aan de orde geweest..maar wat daar uit kwam?
Zoekfunctie?

Anders BI is bellen, die horen dit te weten :j

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:40

Ik heb BI ook een email gestuurd idd, maar dacht het ook even hier te vragen, misschien dat er inderdaad al eerder iemand over nagedacht heeft :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:39

Ik lees alles mee, maar heb niet veel bij te dragen qua meedenken. De vraag van Gemske naar reststoffen in de mest vind ik ook erg interessant, daar had ik zelf ook nog helemaal niet over nagedacht. Ben benieuwd naar het antwoord van BI.

Zinzi wat een verhaal zeg. Hoe gaat de lyme aangepakt worden en hoe snel mag je daarvan resultaat verwachten? En denken ze dat Zinti weer helemaal beter wordt of kan de lyme na al die tijd permanenten schade in het lichaam hebben veroorzaakt?

Hier is merrie vanmorgen op achterstevoren ijzers gezet. Doodnormale ijzers, maar dan dus achterstevoren. De toon blijft daardoor helemaal vrij. Mocht dat niet afdoende helpen dan kunnen we nog aan de gang met speciale ijzers en zooltjes, maar voor nu vonden de smid en de DA het de beste aanpak om zo simpel mogelijk te beginnen. Het is niet de bedoeling dat merrie nu permanent zo op ijzers blijft staan, maar met deze aanpak kunnen de voeten als het goed uitpakt tot rust komen en weer sterker worden. Ik had er nog nooit van gehoord (maar goed, ik heb ook nog nooit een paard op ijzers gehad) en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken voor wat betreft bijvoorbeeld het hoefmechanisme. Aan de andere kant, als een paard niet kan bewegen van de pijn is dat ook niet bevorderend voor het hoefmechanisme.

Bij twijfel is het paard zelf nog altijd de beste graadmeter en merrie lijkt bijzonder in haar nopjes met haar nieuwe schoenen. Niet alleen was ze ontzettend braaf met (warm) beslaan, maar toen het klaar was wandelde ze op haar gemakje naar buiten. Zonder ook maar één keer te struikelen of te twijfelen bij het neerzetten van haar voorhoeven. Kennelijk is paard tevreden, dus ik ben ook tevreden.

Oyyo, dank voor de update na bijna 4 maanden medicatie. Mijn merrie staat nu ruim 6 weken op 1 mg per dag dus het is fijn om te horen dat het (erg) lang kan duren voordat er echt duidelijke resultaten zichtbaar zijn.

Het viel me trouwens wel op dat merrie bijna geen traanogen meer heeft. Eerder was er altijd een spoor (helder) traanvocht vanuit haar ooghoeken zichtbaar, maar dat is nu weg. Op af en toe een troepje in een ooghoek na is er niets meer te zien. Weet iemand of tranende ogen ook bij Cushing horen of is het toeval dat het tranen is opgehouden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:48

Prut ogen wel iig, dat las ik hier vaker. Mijne heeft nooit oogproblemen gehad gelukkig..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:07

Vlek had ook altijd traanogen, is nu weg. Las ook ergens dat dit 1 v/d symptomen is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:26

Dat achterstevoren beslag is het beslag volgens de Napoleon methode als ik mij niet vergis :o , Maura. Wordt inderdaad af en toe toegepast bij hoefbevangenheid.
Fijn toch dat ze weer de ene voet goed voor de andere krijgt hiermee ! Gewoon goed kijken naar wat zij zelf aangeeft inderdaad !

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:47

@Maura , de vraag is idd hoe Zinti herstellen gaat van de Lyme . Dat weet eigenlijk niemand nu .Als er verbetering oogreedt kan dat wel al snel zijn . Maar ze lijkt al lang lyme te hebben
Zinti staat sinds zaterdag op voor ijzers . Een Natural Balance beslag .
Zonder lippen en van voor heeft dat breedt ondersteuning voor het hoefbeen .
Zinti was /is dus licht bevangen ...

Ondanks dat het nu geen 2 cushing blijkt wil ik hier wel graag blijven meelezen en evt posten .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:30

Dan nog is, pas op met teveel krachtvoer hè? Bevangen paarden kun je toch echt het beste alleen op ruwvoer houden. Sterke hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:25

IMJ schreef:
Prut ogen wel iig, dat las ik hier vaker. Mijne heeft nooit oogproblemen gehad gelukkig..

@Maura, traanogen en ontstekingen en irritatie aan de ogen is inderdaad een van de mogelijke problemen bij cushings. Ogen worden vaak helderder en schoner bij medicatie en supplementen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:27

Zinzi_jewel schreef:
@Maura , de vraag is idd hoe Zinti herstellen gaat van de Lyme . Dat weet eigenlijk niemand nu .Als er verbetering oogreedt kan dat wel al snel zijn . Maar ze lijkt al lang lyme te hebben
Zinti staat sinds zaterdag op voor ijzers . Een Natural Balance beslag .
Zonder lippen en van voor heeft dat breedt ondersteuning voor het hoefbeen .
Zinti was /is dus licht bevangen ...

Ondanks dat het nu geen 2 cushing blijkt wil ik hier wel graag blijven meelezen en evt posten .

Het kan natuurlijk ook nog steeds allebei zijn meis, ook omdat ze nu ook toch bevangen is. Hou het maar goed in de gaten, ik hoop dat ze snel verbetering gaat tonen. Beterschap voor haar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:54

Toch raar die Lyme diagnose.. zeker als dat niet door een bloedtest bevestigd is. En als je dan nog weet dat zelfs een bloedtest geen definitief uitsluitsel geeft... in de test die momenteel voor Lyme beschikbaar is wordt géén onderscheid gemaakt tussen het hebben van de ziekte, of dat het paard alleen maar in contact is geweest met de bacterie en er verder geen gevolgen van heeft.

Bij verdenking van Lyme wordt antibiotica gegeven om de (mogelijke) schade te beperken. Krijgt jouw paard dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:23

Ik krijg net de acth waarde binnen van MiniMe en die is net op het randje; ivm met het seizoen mag die tot 47pg komen en hij is 48,3 pg... DA wil nog de IR test afwachten, begrijpelijk, maar die laat nog wel een week op zich wachten en ik merk wel dat ze erg gestresst is (verhuizing, terwijl zij juist altijd de koele kikker was van mijn 2) en ze eet haar hooi amper (stress-maagzweren-ruwvoer) Ik weet effe niet waar ik nu verstandig aan doe; die week wachten of toch met behandelen beginnen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:03

ohjajoh6 schreef:
Ik krijg net de acth waarde binnen van MiniMe en die is net op het randje; ivm met het seizoen mag die tot 47pg komen en hij is 48,3 pg... DA wil nog de IR test afwachten, begrijpelijk, maar die laat nog wel een week op zich wachten en ik merk wel dat ze erg gestresst is (verhuizing, terwijl zij juist altijd de koele kikker was van mijn 2) en ze eet haar hooi amper (stress-maagzweren-ruwvoer) Ik weet effe niet waar ik nu verstandig aan doe; die week wachten of toch met behandelen beginnen...

Eigenlijk zit je niet echt op het randje, de waarden worden tegenwoordig namelijk wat ruimer bekeken, ongeveer 10% minder en 10% meer dan 47. Dus tussen de 37 en 57 zit je in deze periode in principe al met de diagnose cushing !

Dus je moet het in principe toch als een geval cushings bekijken, je kunt natuurlijk de andere uitslag nog afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:08

Dank je wel Fargo. Ik heb dezelfde vraag ook maar gelijk aan mijn DA voorgelegd (via mail)... K@#zooi! Ik was er al die tijd al zo bang voor en dat al met 8 jaar oud, zit te janken als een klein kind...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:13

nimue2010 schreef:
Een update van mijn kant: gisteren bij mijn merrie de ACTH-waarde opnieuw laten testen. De dierenarts was bij aankomst verrast door de enorme verbetering die ze liet zien (bijna weer d'r volbloedvelletje :-)). Vandaag werd ik gebeld voor de uitslag - en heel raar; veel hoger dan de vorige keer. Toen 14, nu 28. Ik weet dat het seasonal rise is nu, maar volgens mijn DA en die van het lab is dit te veel verhoogd om alleen door de rise veroorzaakt te kunnen worden. Tegelijkertijd zegt de DA van het lab dat een bloedproef maar een vage aanduiding geeft (?) en dat we gewoon uit moeten gaan van het klinisch beeld. Ik vraag me nu dus gewoon af of de eerste bloedtest wel goed is gegaan ;(
Vandaar @Ash, dat ik zeker nog een keer zou testen!
Een ander ding dat ik heb gedaan is dat ik compleet gestopt ben met het geven van alle extra's (monnikspeper en magnesium), maar zouden die werkelijk zo'n invloed hebben gehad?
Raadsels - en ik baal ervan........

Zie je opmerking nu pas, ik geloof op zich wel dat het geven van monnikspeper wel degelijk door kan werken in de bloedwaarden van je paard en dat het de prascend ondersteund. En waarom ben je gestopt met de magnesium? Goed tegen de stress en spierspanning en hoefbevangenheid en helpt bij suikter en vethuishouding. Allemaal zaken die toch meespelen bij cushing...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:14

ohjajoh6 schreef:
Dank je wel Fargo. Ik heb dezelfde vraag ook maar gelijk aan mijn DA voorgelegd (via mail)... K@#zooi! Ik was er al die tijd al zo bang voor en dat al met 8 jaar oud, zit te janken als een klein kind...

Je moet het wel zo zien, er zijn paarden die ruim in de honderdtallen lopen met hun waardes, dus dit is op zich een redelijk bescheiden waarde waar je daardoor waarschijnlijk nog veel mee kunt. Waarschijnlijk zal ze met prascend met een niet te hoge dosis de ACTH omlaag kunnen brengen evt samen met provarium breeding ter ondersteuning. Of je begint met provarium breeding en kijkt na een tijdje hoe de waarden dan zijn? ligt er een beetje aan hoe ze er nu aan toe is natuurlijk..

:(:) :(:) Sterkte meis!