[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:53

Ik heb het deken nu ook af, ze leek juist jeuk te krijgen mét het deken, door de rui. Op haar hals/manenkam. Ook met het borstelen inderdaad en verder taalt ze er niet naar. Dat is wel opvallend want de vorige eigenaar zegt dat ze altijd alleen jeuk bij haar staart heeft. Ze is pas sinds kort van mij dus heb er verder nog geen ervaring in. Ze krijgt nu fibra anti itch met droog hooi. Op de vorige stal brok, voordroog en soms op de wei. Dus hoopte eigenlijk dat het met minder suikers beter zou gaan :D .

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:54

Ik voer mijn pony's voer van vitalbix, maar zag nu op de site (van feral) dat ze ook iets van jeuk spullen hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:34

Myrth97 schreef:
Ik voer mijn pony's voer van vitalbix, maar zag nu op de site (van feral) dat ze ook iets van jeuk spullen hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb de lotion en de shampoo. Lotion vind ik niet zo maar wat bij mijn paard niet werkt kan bij een ander wel werken. De shampoo vind ik wel erg fijn. Smeer nu met helmosan.

BMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:58

Wij zijn momenteel bezig met het aanbieden van een nieuw en natuurlijk product tegen zomereczeem. Wij willen zo veel mogelijk paarden met zomereczeem van jeuk af helpen door een aanpak van binnen en buiten.

De combinatie van Fulvinezuur - een 100% natuurlijke humussubstantie - in gelvorm (uiterlijk gebruikt) en humus (met het voer gegeven) wordt de stofwisseling van het paard of pony gesteund. Op deze manier zullen de diverse symptomen zichtbaar verbeterd en de klachten verzacht worden.

Wij hebben het product bij verschillende paarden getest en waren erg blij met het resultaat.

Nu wilde ik jullie hiervan op de hoogte brengen zo dat jullie er met dit product ook voor kunnen zorgen dat jullie paard minder last heeft van jeuk.

Hier wat foto’s van de testpaarden. De eerste 4 foto's zijn van een 14 jarig pony, van 7 Juli en 10 Augustus 2017, foto 5 en 6 van een Merens van 12 jaar oud van 10 Augustus en 8 September 2017.

Mocht je interesse hebben, stuur dan even een pb'tje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:08

Heb je wat meer info?
Een link naar een site ofzo?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:18

Zijn er hier ook mensen bekend met Butox? Bij ons op stal word het gebruikt bij een aantal Shetlanders en dat werkt tot nu toe super goed. Allemaal nog geen jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:39

Butox is toch een middel tegen luis en mijt?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:44

Schijnt ook te werken tegen zomereczeem. 1 pony ken ik al een behoorlijk tijd en die schuurt zich compleet open en doet nu nog niks, terwijl in deze omgeving al meerdere staan te schuren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:57

Interessant van dat fulvinezuur. Lees er wel wel positieve dingen over op google, gechargeerd mag ik zeggen dat het ontgift? Maar ik zou het geloof ik niet zo snel aan een paard durven geven waarbij de stofwisseling al zo erg ontregeld is.

Dat het natuurlijk is, wil niet bij voorbaat zeggen dat het ook goed is. Ik las dat het eea ontrekt, maar hoe waarborg je dat het overige goed in verhouding blijft?
En er is alleen op een klein aantal paarden onderzoek gedaan? Wat zijn de effecten op de lange termijn en hoe meten jullie dit?

Zoals gezegd: interessant, maar ik zie nog wel een aantal haken en ogen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:06

Butox word vaker gebruikt idd. :j Werkt bij sommige paarden erg goed, hier wat minder dus weer mee gestopt. Kost me te veel voor een net niet resultaat.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:08

ellepel schreef:
En ik heb nog een derde deken :+
Heb 2 rsih,die gaan nu hun 4e jaar in denk ik en een oud model van epplejeck.
Reserve is wel handig, hier word ook aan de dekens getrokken door het jongere spul en dan zit er soms een scheur in.
Moet wel zeggen dat ik eigenlijk een andere deken er bij wil,en ik twijfel of ik gewoon voor de gok weer een pyama ga kopen.
Toen appie die om had had hij minder last van eczeem, dan met de rsih.
En geen afgebroken manen, hij kreeg er super lange manen onder.
Moet nog even kijken welke het beste en sterkste is dan.

Oh edit, iemand bekend met de master zebra uv eczeemdeken?
Deze
https://hypostore.nl/master-zebra-eczee ... BwE#527=16

Verder nog geen jeuk,,maar er zit ook nog zowat een deken om aan winterhaar,
dus die knutten kunnen er nog niet eens bij :')

Iemand die bij mij op stal staat heeft hem gekocht. Deken ziet er goed uit! (Deze zou ik ook willen als de mijne kapot gaat) Fijne stof, en mini luchtgaatjes dus denk dat deze niet warm is in de zomer. Ook fijn het deel tussen de benen kan met 3 clipjes vast en rekt minder snel uit doordat het stof is ipv elastiek. Kan het niet goed omschrijven maar kan eventueel foto voor je maken. :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:13

Jotoma schreef:
Interessant van dat fulvinezuur. Lees er wel wel positieve dingen over op google, gechargeerd mag ik zeggen dat het ontgift? Maar ik zou het geloof ik niet zo snel aan een paard durven geven waarbij de stofwisseling al zo erg ontregeld is.

Dat het natuurlijk is, wil niet bij voorbaat zeggen dat het ook goed is. Ik las dat het eea ontrekt, maar hoe waarborg je dat het overige goed in verhouding blijft?
En er is alleen op een klein aantal paarden onderzoek gedaan? Wat zijn de effecten op de lange termijn en hoe meten jullie dit?

Zoals gezegd: interessant, maar ik zie nog wel een aantal haken en ogen.

Ik heb een paar jaar terug ruim een jaar Humine en Fulvinezuur bij onze paarden gebruikt die vergiftigd zijn. Om hun metabolisme nog verbeterd te krijgen. Een aantal 'rare' klachten kreeg ik daarmee onder controle. Zoals o.a. bloedarmoede, ontstaan door het vergif, zand eten en een doffe vacht.
Voor zover ik weet dringt de stof door tot in de mitochondrieën van de cellen. En werkt het sterk ontgiftend. Het is een produkt wat al eeuwen oud is en diep onder de grond gewonnen wordt.
Wij wonen in een oud veengebied waar vroeger turf gewonnen werd. Af en toe kom ik nog een oude zwarte veenkluit tegen. De paarden begonnen er naar te zoeken en als ze zo'n brok gevonden hadden het met smaak op te eten. Vandaar dat ik op het Humine en Fulvinezuur uitkwam. Het lijkt wat op die zwarte veendrenkstof, die had ik eerder al geprobeerd maar zonder resultaat. De Humine en Fulvinezuur werkt veel sterker.

Het produkt is een aantal jaren terug onderzocht door een dierenarts die werkzaam is bij de WUR. (Universiteit Wageningen)
Daar is het onderzocht bij o.a. kippen en andere diersoorten met een positief resultaat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 00:13

Dank voor je toevoeging Henny. Ik weet idd uit meedere topics jou verhaal rondom de vergiftiging van je paarden. Jouw veendrenkstof verhaal doet mij denken aan de carbon clay. Die voer(de) jij toch ook bij? Heeft dat ook gewenst effect gehad?

Als ik het onthoudt zal ik het bij mn volgende consult bij eric laarakker eens bespreken, kijken of die ermee bekend is.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:37

Haha ik ben er inmiddels uit, dit is het enige kapsel wat wel gevlochten onder de deken blijft zitten. Ziet er echt niet uit, maar het zit al een week.

Afbeelding
Afbeelding

Haar oortje :(
Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:26

Jotoma schreef:
Dank voor je toevoeging Henny. Ik weet idd uit meedere topics jou verhaal rondom de vergiftiging van je paarden. Jouw veendrenkstof verhaal doet mij denken aan de carbon clay. Die voer(de) jij toch ook bij? Heeft dat ook gewenst effect gehad?

Als ik het onthoudt zal ik het bij mn volgende consult bij eric laarakker eens bespreken, kijken of die ermee bekend is.

De Carbon clay heb ik niet gevoerd maar ik denk dat het wel in dezelfde lijn zit als de veendrenkstof van Sanofor en de Humine en Fulvinezuren.
De ene zal wat geconcentreerder zijn dan de andere :) Maar allemaal werken ze ontgiftend op het metabolisme.

Tsja en wat de vergiftiging betreft, vorig najaar sprak ik nog een dierenarts die er in het begin behoorlijk bij betrokken is geweest. Die reageerde verbaasd met een: wat ... leven ze alle 3 nog?
Yep, ze leven alle 3 nog :j

Ik vind het wel verbazend van hoever een paard kan komen om zodanig te herstellen dat het nog weer redelijk kan functioneren. We hebben ze in het 1e halfjaar na de vergiftiging meerdere keren voor de dood weggehaald. Het is nu bijna 7 jaar terug gebeurd maar ze gaan nog steeds vooruit :)

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:33

Is dat niet een beetje hetzelfde als Norit bij vergiftiging?

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:34

Henny, hoe is dat gebeurd?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:25

@henny: denk dat idd keyword is, het zit allemaal in dezelfde lijn. Toen mijn paard heel ziek was, werd nagemeten dat de carbon clay op dat moment niet voor hem werkte.
Bij het aankomende consult wordt de zomereczeem ook meegenomen en onderzocht welke wel of niet voor mijn paard kunnen werken.

Overigens gaf Eric ook duidelijk aan: er is niet een middel dat 100% werkt, ook al kan je die eczeem zo goed mogelijk uit het lijf krijgen, het kan uiteindelijk ook gewoonte zijn geworden dat ze blijven schuren op de beestjes die elk jaar terug komen. Daar heeft hij er zelf ook twee van staan zei hij.
Dus ik ga zo goed mogelijk mn best doen om die stofwisseling op orde te krijgen, mocht hij zonder deken kunnen dan zou dat fantastisch zijn, maar ik vraag het me af.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:41

Quro schreef:
Henny, hoe is dat gebeurd?

De oorzaak is een gestoorde buurman die me haatte omdat we de helft van ons weiland niet aan hem wilden verkopen.
Hij had er totaal geen recht op en wij hebben die grond gewoon hard nodig voor onze paarden.
Die ellende is in 2003 begonnen. Toen heeft hij 2 paarden van ons vergiftigd die we na 2 weken moesten laten inslapen. Daar was geen redden meer aan. We wisten vrijwel zeker dat hij het geflikt had maar we konden het toen niet bewijzen.

In de loop der jaren is zijn haatzucht alleen maar groter geworden en begon hij me ook nog 's dagelijks te stalken. In 2011 heeft hij 60m2 in ons weiland bespoten met een mix van 4 verschillende illegale onkruidbestrijdingsmiddelen. Het zwaarste middel was een allesvernietiger die gebruikt is naast Agent Orange in de Vietnam oorlog.
Twee van de andere middelen maken dat gras o.a. aromatisch van smaak wordt na 2 dagen waardoor het graag door grazers gegeten wordt. Dat is ongetwijfeld de reden geweest waarom onze paarden het gegeten hebben want ze zijn normaliter behoorlijk secuur op wat ze eten.

Ik haalde de paarden op een gegeven moment ziek uit de wei. Ze stonden alle 3 heel erg te kwijlen, ze hadden opgezwollen ogen en dikke traanogen en blaarachtige bulten over de hele huid als halve eieren zo groot. Pas 2 dagen later werd de vergiftiging in de wei zichtbaar. In de maanden erna werden ze steeds zieker. Hun zenuwstelsel was behoorlijk aangetast, de oudste merrie werd atactisch achter. De lever was van alle 3 ernstig beschadigd. De ergste leverpatient verdroeg helemaal geen zon meer.
De huid ging overal stuk. De lappen huid hingen er soms bij aan. De wintervacht kwam bij alle drie notabene terug in juli.
Ze kregen bloedarmoede omdat dat ergste gif er bekend om staat dat het beenmerg aan tast.
De jaarlinghengst is direct na de vergiftiging gestopt met de hoogtegroei. Die troep kan nl. ook hormoonverstoringen veroorzaken. Hij had ruim 10 cm hoger zullen worden.

Het was complete malaise bij alle 3 de paarden.
De lijst van wat ze niet mankeerden is stukken kleiner dan wat ze wel mankeerden. En de gifstoffen leken steeds verder door te vreten. Na een half jaar zag het er zo ernstig uit dat ik zwaar twijfelde of ik nog wel diervriendelijk bezig was om ze in leven te houden. De dierenartsen konden me niet adviseren omdat ze het zelf ook niet wisten? Ze vergeleken de paarden met HIV patienten. Hun hele immuunsysteem lag plat. Ik moest ze voortaan maar behandelen als kasplantjes.

De ellende is dat alle 4 gebruikte gifstoffen vetoplosbaar waren. Dat gaat vast zitten in het vetweefsel in het hele lichaam. Bij te sterke ontgiftiging werden ze weer zieker en kreeg de lever weer een optater.

Na een jaar begon er een voorzichtige omslag te komen. De ataxie achter begon weg te trekken. De dik gezwollen lymfeklieren verdwenen of werden dunner. Pas na 3 jaar verdwenen de bulten op de huid helemaal.
Ze hebben er chronische leverschade aan over gehouden maar gelukkig kan een paard met een halve leverwerking nog heel goed functioneren. En ze verdragen gelukkig weer gewoon zon. Wel staan ze continu op Mariadistelzaad want dat werkt bij hen super voor de lever.
Verder hebben ze er in 1e instantie ernstige zomereczeem aan overgehouden maar ook dat zie ik nog steeds verbeteren.

Van deze ellende konden we wel bewijzen dat de buurman het geflikt had. We hebben daarna 3 rechtszaken tegen hem gehad en gewonnen. Hij is veroordeeld voor "opzettelijk handelen met gifstoffen waardoor 3 paarden en onze grond ernstig beschadigd zijn geraakt"
De bespoten grond is namelijk pikzwart geworden. Alles ging dood wat er groeide. Ook daar vrat het gif steeds verder in en werd de strook steeds breder waar alles dood ging.
Pas na 3 jaar wilde er weer hier en daar gras op groeien !
In 2016 is er nog een Hoger beroepszaak geweest en toen de buurman te horen kreeg wat voor dikke schadeclaim hij ons moest betalen trok hij zo spierwit weg dat we dachten dat hij ter plekke in elkaar zou zakken.

Hij wilde mij zo graag kapot maken en had onze paarden zo graag de dood ingejaagd maar dat is 'm niet gelukt. Sterker nog hij is ze voorgegaan want in januari jl. is de buurman overleden en hebben wij na 15 jaar eindelijk weer rust :)

Onvoorstelbaar wat sommige onkruidbestrijdingsmiddelen kunnen veroorzaken. Ik heb het nou van dichtbij meegemaakt maar soms denk ik wel 's aan Vietnam.
Wat moet er een vreselijke ellende en leed zijn ontstaan in dat land bij mens en dier waar jarenlang vele tonnen van deze troep is uitgestrooid met vliegtuigen tijdens die oorlog |(

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:49

Jotoma schreef:
@henny: denk dat idd keyword is, het zit allemaal in dezelfde lijn. Toen mijn paard heel ziek was, werd nagemeten dat de carbon clay op dat moment niet voor hem werkte.
Bij het aankomende consult wordt de zomereczeem ook meegenomen en onderzocht welke wel of niet voor mijn paard kunnen werken.

Overigens gaf Eric ook duidelijk aan: er is niet een middel dat 100% werkt, ook al kan je die eczeem zo goed mogelijk uit het lijf krijgen, het kan uiteindelijk ook gewoonte zijn geworden dat ze blijven schuren op de beestjes die elk jaar terug komen. Daar heeft hij er zelf ook twee van staan zei hij.
Dus ik ga zo goed mogelijk mn best doen om die stofwisseling op orde te krijgen, mocht hij zonder deken kunnen dan zou dat fantastisch zijn, maar ik vraag het me af.

Dat ben ik helemaal met je eens. Er is niet 1 middel wat 100% werkt maar dat komt denk ik ook omdat zomereczeem zo'n vergaarbak is geworden bij de dierenartsen.
Schuurt je paard, heeft ie jeuk oh ... dan is het vast zomereczeem.

Maar er zijn zoveel redenen waarom een paard jeuk kan krijgen en waarbij denk ik dat kleine rotmugje de druppel is.
Het blijft een kwestie van uitzoeken en uitproberen. En vooral niet te snel opgeven :D

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:50

Good heavens wat een horror Henny!!!
Mag ik zeggen dat ik hoop dat hij minstens zo erg heeft geleden als jouw paarden voor zijn dood?
Want dat zou een mooie karma bus zijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:04

@Henny heftig zeg! :( nare mensen zijn.m er toch op de wereld.

Betreft de jeuk en dekens hier:
Sinds half jaartje andere vitaminebrok, nog niet op gras nu (veengrond) en verhuist naar een plek met weinig knutten staat meneer nu al sinds het weekend bloot en heeft nog niet geschuurd.
Schuurt normaliter licht aan zijn staart al in deze maand.
Ben benieuwd hoe het straks gaat als het weideseizoen begint.

Verder heb ik een nika vliegendeken met halve hals die behoorlijk fijn gemaast is als reserve, en heb ik nu de master Horse eczeemdeken sinds vorig jaar. Is hier nog steeds heel, ondanks dat mijn paard best lomp is en graag speelt. Wel was het elastiek bij de hals aan het begin wat strak, maar die rekt snel uit waardoor ie niet helemaal mooi meer aansluit. Verder vind ik het een hele fijne deken en groot pluspunt dat de buikflap ook tussen de voorbenen vast zit. Hierdoor blijft hij bij mijn beweeglijke ruin Goed op zijn plek.
Wel kreeg hij iets irritatie van de elastieken die erin zitten bij zijn benen (gevoelig huidje).

Heb het jaar ervoor ook de EJ hoody gehad. Ook fijne deken en pasvorm, maar wel gesneuveld na half seizoen (flinke winkelhaak) en de been riemen zijn niet elastisch dus daar was hij x in blijven hangen na rollen, en riem stuk getrokken. Deken was nog heel overigens. Hij vond het kapje over zijn oren niet fijn en schuurde die steeds af. Dus ik deed daar het vliegenmasker overheen. Dan bleef het wel goed zitten.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:59

Zijn hier ook mensen die hun paard bijvoeren vanwege ouderdom?

Ponybeest hier is wat afgevallen. Nog niet te dun maar hij moet niet dunner worden. Als het gras straks gaat groeien komt dat wel weer bij maar is er een dikmaker waar niet al te veel suiker zit?

Had zelf bietenpulp al gevonden en kreeg de tip voor maisvlokken maar dat lijkt me dan weer enorme suikerbom. Lijkt me dat ik daarmee de ze ga triggeren.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:15

Afbeelding Dag 1 nieuwe deken.
Afbeelding Dag 2 .. :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:31

Hij vind een vlekkenpatroon gewoon mooier Mies :D