[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:17

Wat een gedoe dat ZE he!

Mn arme schat die zit ook weer onder de rare plekken. Dit heb ik nog niet eerder bij dr gezien!
Flinke aanval gehad ofzo.

Heb nu deze kappen besteld:
http://www.ruitersportdenbesten.nl/vlie ... em+kap_786

Zal wel voor geen meter zitten maar als ze maar wat op dr hoofd heeft!
Mooi goedkoop ook! Zit het niet.. dan weer weg ermee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:21

DeMolenhoek schreef:
Ja, voor 20% erfelijk.

Mijn gevoel zei altijd dat het wel erfelijker was dan dat, toen ik voorheen veel ZE uit zelfde merries zag komen enzo.

Maar mijn merrie heeft jaren ZE loze veulens gegeven en toen opeens hoorde ik dan twee jaar terug dat haar 4 jarige veulen ZE had. Weg moest etc., haar terug gekocht met zoon en een goed plekje aan de kust gevonden. Nu heeft haar zoon ook weer ZE en een ander veulen van eerste merrie dus ook (die was al geboren toen ik het van de 4 jarige hoorde). Beide andere vaders overigens en zelf heeft ze geen ZE.
Ik fok dus ook nooit meer met enige familie van haar en laat ik nou alleen maar familie van haar hebben staan :D Maar ja ZE is vresleijk voor de paardjes.

@ Nivada
Ik heb die kap gehad alleen bij mij draaide hij elke keer zo dat de ooggaten wegdraaiden, geen idee hoe mensen het voor elkaar krijgen dat die goed blijft zitten, of paardlief vindt het gewoon niet leuk :))

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:37

Faniek schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ja, voor 20% erfelijk.

Mijn gevoel zei altijd dat het wel erfelijker was dan dat, toen ik voorheen veel ZE uit zelfde merries zag komen enzo.

Maar mijn merrie heeft jaren ZE loze veulens gegeven en toen opeens hoorde ik dan twee jaar terug dat haar 4 jarige veulen ZE had. Weg moest etc., haar terug gekocht met zoon en een goed plekje aan de kust gevonden. Nu heeft haar zoon ook weer ZE en een ander veulen van eerste merrie dus ook (die was al geboren toen ik het van de 4 jarige hoorde). Beide andere vaders overigens en zelf heeft ze geen ZE.
Ik fok dus ook nooit meer met enige familie van haar en laat ik nou alleen maar familie van haar hebben staan :D Maar ja ZE is vresleijk voor de paardjes.

@ Nivada
Ik heb die kap gehad alleen bij mij draaide hij elke keer zo dat de ooggaten wegdraaiden, geen idee hoe mensen het voor elkaar krijgen dat die goed blijft zitten, of paardlief vindt het gewoon niet leuk :))

hihi ja dat dacht ik al! Gelukkig ben ik goed met de naaimachine :p Komt vast goed!

Wbt fokken me merrie met ZE ja moeilijke kwestie. Kwil zelf ook graag veulen uit mijn eigen merrie. Verder geen Ze bekend bij de lijnen, beetje vaag dat die van mij het wel heeft.

Goede hengst zoeken waar ook geen ze bekend is.. maar kans is klein denk!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:53

Ja, het is heel lastig, die van mij is dus 14 jaar, heeft daarvoor 4 veulens gehad die geen ZE hadden. En heeft nu twee veulens gegeven die wel ZE hebben, met twee verschillende vaders. Waar zover ik niet kan herleiden ook geen ZE aanwezig was. Ik weet wel dat ik het niet meer doe, ook niet met haar dochter van 11 die we hebben en ook al meerdere veulens heeft gekregen (allemaal wel ZE vrij).
Ik vind ZE gewoon persoonlijk een te grote hel om het risico te nemen, maar ik snap wel dat het een lastige keus is.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:29

nathalie2302 schreef:
Hallo allemaal,

Ik kom even heel brutaal binnenvallen omdat hier hopelijk de ervaringsdeskundigen te vinden zijn mbt mijn vraag. Ik ben op zoek naar een goede eczeemdeken voor onze grote shetlander (1m07) waarbij de deken rekening houdt met een wat bredere bouw (en een dikke bos manen). Iemand hier die mij van advies zou kunnen voorzien? (voor de meer uitgebreidere vraagstelling: [SMP] Eczeemdeken voor grote shetlander)

De Fedimax eczeem deken is speciaal voor robuustere paarden, duitse site, snelle service naar Nederland, maten lopen wel anders dan ik iig gewend ben, de kleinste maat 95 staat voor 145 vlgs mij, geen idee wat jouw shet voor maat heeft ?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:59

Faniek schreef:
Ja, het is heel lastig, die van mij is dus 14 jaar, heeft daarvoor 4 veulens gehad die geen ZE hadden. En heeft nu twee veulens gegeven die wel ZE hebben, met twee verschillende vaders. Waar zover ik niet kan herleiden ook geen ZE aanwezig was. Ik weet wel dat ik het niet meer doe, ook niet met haar dochter van 11 die we hebben en ook al meerdere veulens heeft gekregen (allemaal wel ZE vrij).
Ik vind ZE gewoon persoonlijk een te grote hel om het risico te nemen, maar ik snap wel dat het een lastige keus is.

Haha ik zie nu pas hoe onduidelijk mijn vorige bericht was.
Mooie typfouten :p

Ja heb je goed. Ben zelf niet van plan meerdere te fokken.
Vind ZE inderdaad ook een grote hel.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:32

Oeh oeh oeh! Agradi heeft een actie met tkc lotion !! Kun je winnen!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:35

Er zijn eczeemdekens in de aanbieding op diverse sites. Ik weet niet of ik linkjes mag zetten? Oa de pagony en de zweet itch

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:54

Wat vinden jullie van het merk PFIFF?? Zijn dit goede dekens??? Ik wil namelijk een niet te dure vliegedeken voor mijn shet kopen. Maar twijfel of het anders toch niet een deken van bucas moet worden. Maar die is ook weer meteen het dubbele.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:56

No_No schreef:
Er zijn eczeemdekens in de aanbieding op diverse sites. Ik weet niet of ik linkjes mag zetten? Oa de pagony en de zweet itch

Ja hoor mag, zolang je geen reclame maakt voor je eigen product.
Met de aanbiedingen help je toch anderen hier?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:18

Heb ook een vraag voor dit topic, weet niet of het helemaal past, omdat het niet direct om jeuk gaat, maar wel om huidproblemen.

Mijn pony is gevoelig voor UV en ook voor jeuk, dus ze staat onder een Rambo exceemdeken. Op warme dagen wissel ik hem wel eens voor een dunnere exceemdeken, maar in principe staat ze altijd onder de Rambo deken.

Vrijdag zat ze ineens op d'r flanken flink onder de kleine bultjes. Ze leek er geen jeuk aan te hebben, dus heb het even goed gewassen met betadine en er verder geen aandacht aan besteed en bewoon gereden. Zaterdag was de situatie hetzelfde en ook zondag zaten de bultjes er nog. Heb beide dagen ondanks de warmte wel gereden, want had zondag wedstrijd. Wel steeds voor en na het rijden lekker onder de slang gezet en niet te lang gereden.

Maandag is verzorgster geweest, maar heeft de deken niet afgedaan. Dinsdag kwam ik op stal en trof onderstaande aan.. Heb dit nog nooit gezien en ook onder het zadel zitten nu bultjes (eerder alleen op d'r flanken). Ik vermoed dat ze het te warm heeft gestaan, want ze strond steeds wel een beetje te zweten onder de deken en ook dinsdag was ze op sommige plaatsen wat klam. Het doet me een beetje aan netelroos denken.

Herkennen jullie dit en hebben jullie tips wat ik eraan kan doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor de volledigheid nog een foto van afgelopen zondag, ze zit namelijk verder wel strak in d'r vacht
https://lh6.googleusercontent.com/-WHgC ... C_1290.JPG

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:20

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:20

ja vreemd genoeg had die van mij ook paar van zulke plekjes! maar dan bij de voorbenen richting de singelplek. Niet op de singel plek zelf..

Heb het ook met betadine ontsmet, deed me aan schimmel denken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:23

Minka, heeft ze nu nig steeds geen jeuk? Geen korstjes voor de plekken kaal worden?

Ik vermoed een schimmelinfectie

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:29

Heb d'r gisteren al gewassen met imaverol, maar heb ergens het vermoeden dat dit het niet is. Ben wel van plan om over 3 dagen nog eens te wassen en gewoon de 'kuur' te volgen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:31

En ze heeft ook wel wat jeuk, er zitten korstjes op de open plekken en de huid oogt onrustig. Wil het vandaag en morgen nog even aankijken en anders bel ik vrijdag de dierenarts.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:04

Misschien dan schurft..?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:57

En Tinkermuts werkt het "spul" skincalmin bij jou al? Zag een aanbieding voorbij komen bij "zomereczeem" op Facebook...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:28

Nivada schreef:
Wat een gedoe dat ZE he!

Mn arme schat die zit ook weer onder de rare plekken. Dit heb ik nog niet eerder bij dr gezien!
Flinke aanval gehad ofzo.

Heb nu deze kappen besteld:
http://www.ruitersportdenbesten.nl/vlie ... em+kap_786

Zal wel voor geen meter zitten maar als ze maar wat op dr hoofd heeft!
Mooi goedkoop ook! Zit het niet.. dan weer weg ermee.

Ik denk zonde van je geld.
Ga dan voor een boett hoofdkap. Mooiere kappen bestaan er niet.
Als je creatief bent met de machine, maakt je een bevestiging punt aan je deken, en hoppa :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:30

Dank je Simone! Hoor graag de ervaringen van de mensen hier!

Ons paard heeft de ziekte van Lyme en Herpes en daarbij ook flinke jeuk, paar dierenartsen, Laarakker en een natuurgeneeskundige erbij gehad en van alles gekregen waar het alleen maar erger van werd...ik voer al tijden Metazoa en nu (weer) TWM Horsemix wat veel verschil maakt maar toch blijft hij jeuk houden. Hij schuurt niet aan zijn staart en bijna niet aan de manen maar wel aan zijn onderhals. Hij heeft een deken op en sinds ik gestopt ben met de geneeskundige laat hij zijn hals redelijk met rust. Maar zijn hoofd is nu een ramp... Alles maar dan ook alles probeer ik om hem te helpen....helaas staat hij 24/7 op het gras en voor nu kan dat niet anders, we zijn op zoek naar een ander huis waar ze bij kunnen en dus beperkt gras gaan krijgen...kan niet wachten! Dus alle tips zijn welkom maar niet van een " commercieel" persoon maar van eigenaren met goede resultaten!! En iets wat echt helpt!!!

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:57

Ons paard heeft de ziekte van Lyme en Herpes en daarbij ook flinke jeuk, paar dierenartsen, Laarakker en een natuurgeneeskundige erbij gehad en van alles gekregen waar het alleen maar erger van werd...ik voer al tijden Metazoa en nu (weer) TWM Horsemix wat veel verschil maakt maar toch blijft hij jeuk houden. Hij schuurt niet aan zijn staart en bijna niet aan de manen maar wel aan zijn onderhals. Hij heeft een deken op en sinds ik gestopt ben met de geneeskundige laat hij zijn hals redelijk met rust. Maar zijn hoofd is nu een ramp... Alles maar dan ook alles probeer ik om hem te helpen....helaas staat hij 24/7 op het gras en voor nu kan dat niet anders, we zijn op zoek naar een ander huis waar ze bij kunnen en dus beperkt gras gaan krijgen...kan niet wachten! Dus alle tips zijn welkom maar niet van een " commercieel" persoon maar van eigenaren met goede resultaten!! En iets wat echt helpt!!![/quote]

Ik heb mijn paardje eerst een kuur gegeven met oa groene leem uit het boek van als ik het goed heb nicolette hebing maar dan mag je paard niet op gras voor een aantal weken :( nu voer ik haar nog steeds brandnetel gedroogd zeewier en soms doe ik er wat knoflook bij dit alles krijgt ze om de dag op het knoflook na. Als ik heb gereden een handje biks met gekookte lijnzaad vindt ze heerlijk en nu staat ze vier uur in de wei en het gaat nog goed. Moet er wel bij zeggen wel met een deken wil straks uit proberen zonder deken naar doe dit nu nog niet als het mis gaat dan heeft ze niet te lang last van de jeuk zo denk ik dan. Maar ja wil toch graag weten of ik haar volgende zomer de deken af kan laten. Oja voer hooi van licht bemest land. Maar misschien hebben anderen hier weer geen baat bij het is volgens mij heel verschillend.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:02

Nog vergeten deze week past er iemand op ( vakantie ) zij spuit iets op de manen ( naam weet ik zo niet) omdat aura nu de gehele dag in de wei staat. Tja uit voorzorg is het nodig lijkt mij niet maar ach beter zo dan straks een paard met jeuk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:25

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:34

Geen ervaring maar het is zo weinig dat je ze net zo goed zonder kan laten staan...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:02

Hmm zou het echt goed beschermen tegen steken in de oren? Niet te grove maas? Die van mij heeft wel heel veel last van zijn oren nu en ook bultjes erop dus het zou wel wat zijn als het blijft zitten, want die kappen gaan altijd af.