Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:01

Pumpkins schreef:
Hooi weken indd en zoveel mogelijk bewegen. Ik heb een half jaar lang lange lijnen en teugelen gedaan, toen ik niet kon rijden. Veel meters maken helpt, ook in stap.

Dat was voor die van ons helaas niet voldoende, mijn vriend heeft dat bijna alle dagen in de week met hem gedaan in de periode dat ik hem niet kon rijden.
Of longeren, of langeteugelen of wandelen, en dat 7 dagen in de week…

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:28

Ik heb deze tabletten (1044 stuks) ter overname.

Afbeelding

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:36

pb gestuurd

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 22:47

Ferera schreef:
Ik heb deze tabletten (1044 stuks) ter overname.

[ [url=m/xxlW9R.jpg]Afbeelding[/url] ]

woensdag 8 doosjes bij de veearts gekocht! Jammer.

PSvanLot

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 22:47

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:29

Paard afgelopen woensdag gediagnosticeerd met een maagzweer laag in de maag bij overgang twaalfvingerige darm.

Krijgt nu 2x 14 tabletjes Cytotec per dag voor 4 weken. Dan terug naar EquiTom voor een nieuwe scooter en hopelijk gaat het dan een stuk beter.

Paard kwam er voor andere klachten en dat is er bij uit gekomen.

Momenteel krijgt hij 2x 1/2 kg conditiebrok, 1 voerschep geweekte bietenpulp. Heel veel erg droog voordroog uit een slowfeeder.
Ochtenden op de wei, middag op de paddock.

Veearts adviseert lijnzaadolie en dit opbouwen tot 400/500ml per dag. Dit vind ik echt heel veel klinken en het paard is snel te dik. Ik las het in het verslag en moet morgen even mailen of dit zijn hele leven advies is of nu voor tijdelijk in deze hoge dosis. 12/15 liter per maand is ook een hele kostenpost.

Nu wil ik naar ander krachtvoer. Paard wordt niet heel hard getraind, loopt op amateur ZZL niveau en kan daar aardig mee. Loopt eigenlijk altijd winst.
Hoveler een berichtje gedaan, eens kijken of die wat hebben. Wil in ieder geval niet veel kilo’s krachtvoer er in gaan gooien.

Wat zijn jullie voerervaringen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:27

Olie worden ze niet dik van. Geeft langzame energie en is beter dan suikerrijk voer wat een piek aan energie geeft.
Verder zorgen dat er altijd ruwvoer aanwezig is. Desnoods in fijnmazig net als ze snel buikig worden

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:50

Hij krijgt inderdaad grotendeels gevoerd uit een net. Ook wat op de grond, maar in de avond zeker 10kg in een slowfeeder.

Ik moet sowieso nadenken over deze hoeveelheden olie. Gaat me zo’n 60 euro per maand kosten en dat vind ik heel behoorlijk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:10

Maagzweren houden is nog veel duurder verwacht ik en veel pijnlijker voor het paard. Alhoewel ik niet weet of zweren op deze plek erg pijnlijk zijn.

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:37

iemand ervaring met equine 74?
mijn paard heeft weer maagzweertjes wel minimaal maar blijft terug komen elke keer wel andere plekken, staat al maanden op klein kwartje gastro maar dat werkte niet meer, nu weer een hele dosis en hij knapt meteen weer op. nu moet ik hem weer 2 weken vol en 2 weken half geven. en erna weer kwartjes. nu wil ik hem erna op equine 74 gaan zetten in de hoop dit dan werkt.

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:44

PSvanLot schreef:
Paard afgelopen woensdag gediagnosticeerd met een maagzweer laag in de maag bij overgang twaalfvingerige darm.

Krijgt nu 2x 14 tabletjes Cytotec per dag voor 4 weken. Dan terug naar EquiTom voor een nieuwe scooter en hopelijk gaat het dan een stuk beter.

Momenteel krijgt hij 2x 1/2 kg conditiebrok, 1 voerschep geweekte bietenpulp. Heel veel erg droog voordroog uit een slowfeeder.

Veearts adviseert lijnzaadolie en dit opbouwen tot 400/500ml per dag. Dit vind ik echt heel veel klinken en het paard is snel te dik. Ik las het in het verslag en moet morgen even mailen of dit zijn hele leven advies is of nu voor tijdelijk in deze hoge dosis. 12/15 liter per maand is ook een hele kostenpost.

Nu wil ik naar ander krachtvoer. Paard wordt niet heel hard getraind, loopt op amateur ZZL niveau en kan daar aardig mee. Loopt eigenlijk altijd winst.
Hoveler een berichtje gedaan, eens kijken of die wat hebben. Wil in ieder geval niet veel kilo’s krachtvoer er in gaan gooien.

mijn dierenarts adviseerde 200 ml zonnebloem olie, was dan meer voor z'n darmen maar de meningen over zonnebloem olie zijn ook niet zo goed..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:18

Majestic1 schreef:
PSvanLot schreef:

mijn dierenarts adviseerde 200 ml zonnebloem olie, was dan meer voor z'n darmen maar de meningen over zonnebloem olie zijn ook niet zo goed..

En ik gaf die van mij maïsolie. Wat overigens goed heeft geholpen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat maïsolie een positieve uitwerking had op de maag, en ik zou het iedereen aanraden. Van lijnzaad kreeg ik een rillerig paard.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:58

Majestic1 schreef:
iemand ervaring met equine 74?
mijn paard heeft weer maagzweertjes wel minimaal maar blijft terug komen elke keer wel andere plekken, staat al maanden op klein kwartje gastro maar dat werkte niet meer, nu weer een hele dosis en hij knapt meteen weer op. nu moet ik hem weer 2 weken vol en 2 weken half geven. en erna weer kwartjes. nu wil ik hem erna op equine 74 gaan zetten in de hoop dit dan werkt.

Ik zou even zoeken in dit topic naar ervaringen. Is zeer veel en uitgebreid besproken supplement in dit topic.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:32

Mag ik vragen waar jullie de maïsolie hebben gekocht? Mijn dierenarts raadde dit ook aan, maar kon het helaas nergens vinden. Ze doet het nu verder wel heel goed op de lijnzaadolie, maar krijgt echt geen 500 ml. Wel krijgt ze ook lijnzaadbrokjes voor meer langzame energie (equifirst linamix) en nutrimash met olie voor het rijden. Dit werkt wel echt voor haar. *\o/*

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 13:18

Kincses schreef:
Mag ik vragen waar jullie de maïsolie hebben gekocht? Mijn dierenarts raadde dit ook aan, maar kon het helaas nergens vinden. Ze doet het nu verder wel heel goed op de lijnzaadolie, maar krijgt echt geen 500 ml. Wel krijgt ze ook lijnzaadbrokjes voor meer langzame energie (equifirst linamix) en nutrimash met olie voor het rijden. Dit werkt wel echt voor haar. *\o/*

Ik haalde dat bij de Sligro en gaf een flinke scheut per keer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:06

Rizette schreef:
Maagzweren houden is nog veel duurder verwacht ik en veel pijnlijker voor het paard. Alhoewel ik niet weet of zweren op deze plek erg pijnlijk zijn.

klopt. Maar er is niet gezegd dat 400ml olie dit voorkomt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:49

Kincses schreef:

Dat vraag ik me ook nog af, hoe krijg ik er 400/500 ml in. Bij 100 begint ie al te zeuren haha

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:07

Voor wie nog nodig heeft (en op advies van dierenarts) heb ik sucralfaat over…..

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:02

Ik zoek een ruwvoer die ik naast het gebruikelijke ruwvoer kan geven en als buikvoeding dient, stof vrij en calorie arm. Dus naast haar gebruikelijke ruwvoer. En dan heb ik het over een grasmix oid. Hebben jullie ideeën?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:04

IwanLuver schreef:
Ik zoek een ruwvoer die ik naast het gebruikelijke ruwvoer kan geven en als buikvoeding dient, stof vrij en calorie arm. Dus naast haar gebruikelijke ruwvoer. En dan heb ik het over een grasmix oid. Hebben jullie ideeën?

Fibre grass van Florian Horsefood of de pure :)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:58

BoktVerlaten schreef:
Voor wie nog nodig heeft (en op advies van dierenarts) heb ik sucralfaat over…..

Wil je het eventueel opsturen? Zo ja hoeveel is het en wanneer is de fles aangebroken?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:42

Maaik schreef:
BoktVerlaten schreef:

Wil je het eventueel opsturen? Zo ja hoeveel is het en wanneer is de fles aangebroken?

Opsturen geen probleem, je hebt PB

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:53

PSvanLot schreef:

Met maagproblemen graanvrij, suikervrij gaan voeren. Agrobs heeft goed spul, Metazoa. Zo veel mogelijk hooi, geen voordroog maar echt droog hooi en liefste zo zacht mogelijk. Zo min mogelijk krachtvoer, vaak zit het bomvol suikers en granen, beiden funest voor een paard met maagproblemen. Extra ruwvoer (onbeperkt), luzerne, timothee, esparcette.. noem het maar. Zo natuurlijk mogelijk..
Vitalbix heeft goed spul, Agrobs, Metazoa, Vitalstyle.. Florian heeft goede ruwvoermixen, is ook een goed merk overigens. Brok met weinig troep. Grasbrok, luzernebrok. Zo min mogelijk bewerkt krachtvoer. Liefste geen krachtvoer. Zit veelal suiker en troep in, krachtvoer is funest voor de maag.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:01

Hier ook weer aan het tobben. Ging heel lang goed, toen paard verhuisd naar 24/7 stal met grote paddock uitloop, overdag op de wei en onbeperkt ruwvoer, dus gedacht: komt wel goed.

Maar niet dus. Ondanks dat hij zo rustig en relaxed is, is hij toch door stress gaan binnenvetten. Nu eet hij z’n hooi weer niet goed. En dan ga je natuurlijk van kwaad naar erger... Hij had zweren bij de uitgang van de maag 2 jaar geleden. Fysiek is hij helemaal door de molen geweest, dus komt echt door stress. :\

Ik wilde eigenlijk wachten tot het weideseizoen over is en dan weer kijken hoe hij is (want die overgang geeft ook weer stress) maar dat gaan we niet redden. Morgen nexium halen, kijken of hij vooruit gaat, en dan met de DA overleggen.

_MolenKoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:41

Mijn ervaring is dat maagzweren vooral voorkomen vanuit stress. Ik heb hier last van bij één paard wat wel continue de kans heeft om te eten (dat is een andere veel voorkomende reden van maagzweren). Ik gebruik Ekygard bij mijn paard, dat werkt erg goed. Ik geef het aan hem als ik merk dat hij last heeft.