[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:56

Zomereczeemschuren nu, nee echt niet, dan heeft je paard een heel ander probleem, maar niet van die mugjes.
Dat is wat ik al zo vaak zeg, en waar ik ook bij blijf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:13

Hanneke84 schreef:
Zou dit proberen: http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... ucts/gez11

Edit, die butox heeft iemand daar ervaring mee?
De da vertelde laatst dat het erg goed tegen zomereczeem was en dat je het maar 1x per maand moest gebruiken?

Ik heb butox gebruikt toen ik op vakantie was vorige zomer. Geen jeuk, maar ze waren ook flink aan het werk de hele dag. De tekeninvasie die ik na terugkomst ontdekte was trouwens dood bij het weghalen. Tegen grote steekbeesten heb ik niet zoveel werking gezien, die wilden nog steeds steken al heb ik ze niet in massa zwermen op de pony's zien zitten.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:56

Gelukkig weet jij het dan beter CS.
Ponys zijn hier getest in november en de muggen heb ik een paar weken geleden rond de ponys gezien.
Niet lang daarna zijn ze gaan schuren. 1+1=2
Da heeft het trouwens zelf gezien, die was hier vorige week toen mijn andere pony verstoppingskoliek had.

Tamary bedankt voor je reactie!
Wel fijn dat het ook tegen teken werkt, al lijkt het mij wel een vrij chemisch goedje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:02

je woont ook wel helemaal aan de andere kant van nederland. :D
hier in assen vriest het nog flink.
de mugjes worden actief vanaf 5 graden,dus het zou kunnen als het bij jou die temperatuur geweest is.
maar blijft eigenlijk nog te vroeg in het jaar...je kunt nu wel mugjes zien,maar er zijn heel eel soorten muggen he
daarom zeggen we ook altijd van kijk goed naar luis ,of mijt,mijt jeukt ook behoorlijk :j

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:06

ellepel schreef:
golddigger08 schreef:
Stel dat onze paarden luis hebben.. Hoe gaan we dat nuuuu oplossen??
Ja wassen. Maar hoe met deze tempraturen?? De veearts zei dat ik hem dan helemaal moet wassen en ik heb geen warmwater kraan op stal. Ik zou met hem naar huis kunnen lopen, in de tuin zetten en dan de tuinslang aansluiten aan de keukenkraan.. Maarja dan is die zeiknat en hij is geschoren.. En dan!!??

warm water in thermoskan meenemen.
oplossing aanmaken, en je paard insponzen, je wast ze er niet mee dus zeiknat worden ze niet.
even onder deken wegzetten tot ze droog zijn en klaar is het.
valt best mee hoor :j

De veeats zei dat ik hem dan helemaal moest wassen.. Dat word een grote thermoskan dan.. Over welke oplossing heb jij het? Kan ik dat via internet kopen? Ervaring mee??

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:07

Hier was het 1 januari nog 14 graden!
Serieus, kun je googlen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het erg vroeg in het jaar is, blij was ik er ook niet mee.
Hij schuurt nu overigens met het vriesweer niet meer. (Muggen heb ik ook niet meer gezien.)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:09

Ik heb in januari ook muggen gezien hoor. Maar sinds het zo vriest niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:12

welk middel heb je gekregen dan?
als je zoiets hebt als sebacil moet je een afgepaste hoeveelheid oplossen in een paar liter handwarm water en daarmee je dier dus insponzen.
ik heb al vaker paarden met luis behandeld,ik gebruik een spons en maak ze daarmee zo goed mogelijk nat.
en als het haar aan de buitenkant nog nat is zijn ze vaak op de huid alweer droog,en kunnen ze gewoon naar buiten toe

je laat het zitten en spoelt het niet uit,dus op zich valt dat best mee.
gebruik anders de zoekfunctie even,er zijn echt heel veel topics over luizen met tips er in :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:31

Hanneke84 schreef:
Tamary bedankt voor je reactie!
Wel fijn dat het ook tegen teken werkt, al lijkt het mij wel een vrij chemisch goedje?

Werkzame stof is deltamethrin = insecticide en inderdaad behoorlijk chemisch. Het werkt zo lang omdat het door de huid opgenomen wordt. Aan te raden is om in de winter een lever/reinigingskuur te geven als je dit spul serieus gaat gebruiken, want het is wel degelijk een belasting op het lijf.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:37

ellepel schreef:
welk middel heb je gekregen dan?
als je zoiets hebt als sebacil moet je een afgepaste hoeveelheid oplossen in een paar liter handwarm water en daarmee je dier dus insponzen.
ik heb al vaker paarden met luis behandeld,ik gebruik een spons en maak ze daarmee zo goed mogelijk nat.
en als het haar aan de buitenkant nog nat is zijn ze vaak op de huid alweer droog,en kunnen ze gewoon naar buiten toe

je laat het zitten en spoelt het niet uit,dus op zich valt dat best mee.
gebruik anders de zoekfunctie even,er zijn echt heel veel topics over luizen met tips er in :j

Ik probeer plaatjes te vinden van paarden met luizen, maar ben er nog maar 2 echt duidelijke tegen gekomen met google :+ ik zag vandaag nml in de bos van de mijne rare witte puntjes, maar of het nou schilfers zijn of luizeneitjes... hij heeft iig geen jeuk, hij schuurt niet met z'n manen, maar vond het toch typisch :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:24

op de vorige pagina staan hele duidelijke foto's van een paard met luizen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:21

Om nog even terug te komen op de witte stippen op mn vos, als ik tegen de haren in strijk zie ik die lichte kleur ook bij de aanzet van de haren.. Zou hij gewoon gaan verharen? Dat die rondjes toch wondjes waren, waar de vacht weg is gegaan en nu licht terug komt? Bij zn wervels krijgt hij ook zn lichte kleur terug, maar dat is vossenkleur. De rondjes zijn echt wit, mn paard zelf is een donkere vos (zie profiel). Ik heb foto's maar kan die via mobiel niet plaatsen..
Edit: kunnen jullie de foto's zien?
Foto, 1 schouder:
https://www.dropbox.com/s/j9sh2sjp1hpey ... 5%2051.jpg

Foto 2, flank:
https://www.dropbox.com/s/r6akvg7e59o19 ... 6%2002.jpg

Even ontopic. Gezien het weer boven 0 wordt, wanneer doen jullie de eczeemdeken op? Hoe doen jullie dat met regen? Want 5 graden en een natte eczeemdeken op lijkt mij niet ideaal.
Ik ga in elk geval beginnen met Derfen. Ik heb dit gemengd met uiercreme (lotion), dit hecht voor geen meter, hoe hebben anderen dit gedaan? Het is nu derfen met kruimelige creme erdoor.. Niet erg smeerbaar, maar ook niet handig met een spuitje aan te brengen..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:04

Getest?? waarop??

ZE is niet te testen, wel andere allergiën.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:18

Mijn da heeft een kweekje genomen en daar kwam uit dat het geen schimmel of mijten waren maar een allergie is van speeksel van de culicoides mug.

Jotoma vervelend dat het nu niet goed mengde. :\
Ik kan de fotos zien maar ik heb geen idee wat het is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:22

kweekje is geweest dus om schimmel en mijt uit te sluiten.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:27

ik ben blij... Ik heb vandaag toch echt een luis aangetroffen in de manen van mijn paard. Dus van de week maar beginnen met de behandeling... Toch zit ik nog te twijfele of ik nou cebasil ga ddoen. Of dat goedje waar iemand het hier over had dat je het alleen over rug hoeft te strooien en dat het dan klaar is..
Tips??

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:39

_CS_ schreef:
kweekje is geweest dus om schimmel en mijt uit te sluiten.

Onder andere maar de da zei zelf dat het reageerde op.
Lijkt mij dat hij het dus wel getest heeft.
Typisch bokt, in het healingtopic moet ik met bewijzen komen heeft je da iets getest moet je dat ook :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:41

Nou, de echte zomereczeem is niet te testen.
Veel da's sluiten mijt en luis uit en gooien het dan op zomereczeem.

Terwijl een enkeling dan toch uitgebreid onderzoek laat doen, blijkt het paard bijvoorbeeld allergisch te reageren op graspollen, of bijvoorbeeld bepaalde bomen.

Dat is dus heel wat anders dan zomereczeem, maar geeft wel dezelfde klachten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:31

Hanneke84 schreef:
Mijn da heeft een kweekje genomen en daar kwam uit dat het geen schimmel of mijten waren maar een allergie is van speeksel van de culicoides mug.

Bovenstaande 'bewijst' toch dat het gaat om ZE? Ik snap de discussie even niet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:33

appie heeft gewoon alle twee!
allergie voor mugjes,voor pollen

golddigger:
gewoon behandelen met sebacil,het is toch allebei chemische troep dus wat dat betreft maakt het niks uit wat je gebruikt.
ik ga binnenkort ook weer bezig met sebacil,meende namelijk dat ik ook een luis zag
gewoon je paard er flink mee insponzen even laten drogen en klaar is het.
valt allemaal best mee om dat te doen..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:07

jotoma, omdat het geen luis of mijt is is het maar ZE??

Zo denken heel veel dierenartsen dus, wat gewoon fout is.
Van een kweekjezoals dat genomen wordt van dehuid (voor controle op mijt of luis), kun je echt niet testen of het dan wel ZE is.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:08

even een vraagje
ikben opzoek naar een nieuw paard en nu ben ik bij een paard geweest maar die heeft zomerexceem,ik ben daar niet zo heel erg in thuis.Maar wanneer doe je zo n exceem deken op en doe je die dag en nacht aan en ook met bijv regen.Komen die beestjes bijv met een bepaalde buitentemp. in actie

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:09

Waar woon je? en waar staat het paard die je wilt kopen?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:17

Jolindaa schreef:
Waar woon je? en waar staat het paard die je wilt kopen?

het paard staat in brabant en zelf woon ik op goeree overflakkee(zuid hollandse eilanden)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:19

Hmm ja dan blijft het wel lastig denk ik. Woon je vlak aan zee?
Ik heb mijn AV uit eindhoven gehaald met zeer ernstige zomereczeem, maar hier in het noorden (30minuten van zee af met de auto) heeft hij er GEEN last van! Zee is goed :) Dan zijn er geen/minder vliegjes die in de manen gaan zitten en dus minder tot geen jeuk!