Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:49

@nimue2010 acth is een raar iets hoor en afhankelijk van verschillende factoren die ertoe bijdragen of het daalt of stijgt :j Mijn cushie had in april na 4 weken pergolide 48 en nu recentelijk begin augustus ( of eind juli ) ook 48 ...zit mooi strak in haar zomervelletje, heeft veel werklust en is gewoon happy horse...dus ik hou het op 1 pilletje per dag en ga proberen na de winter af te bouwen naar 1/2. Mijn andere merrie daarentegen had vorig jaar ( 3 maanden na dat ze bevangen geweest was ) een acth van 130, kleine 8 maanden later een acth van om en bij de 30....zonder enige vorm van supplement of medicatie... Moet er wel bij vermelden dat ze een goeie 100 kg lichter geworden is...we houden ons hier aan een strikt dieet :D
Paarden zitten dus vol raadsels... :)

Anoniem

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:26

Maar Pandora, dat zou dan toch eigenlijk betekenen, dat een hoog acth gehalte niet per definitie op alleen maar cushing kan duiden? Of snap ik het nu echt niet? Bij MiniMe is vandaag voor de 2e maal bloed afgenomen, door andere DA, vriendelijke man en with gentle hands; MiniMe deed het superbraaf, haha terwijl ze me de vorige keer zo in 1x over de grond heen trok (= normale maat shetlander en ik ben 1.80 en 100 kg, dat gebeurde me anders nooit! :o? ) En ik kon ook gewoon aangeven dat ik echt alleen acth en tegen IR getest wilde hebben, ipv dat algemeen bloedbeeld dat al 3x eerder is getest zonder resultaat. En niet omdat ik nou zo graag gelijk wil hebben ofzo (god weet dat het tegenovergestelde elke avond in mijn schietgebedjes voorkomt), maar het was wel zo fijn om serieus genomen te worden, wat me tegelijkertijd zo ontzettend triest maakt, ze is nog zo jong...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:31

Zo heeft zwartje hier inderdaad bewezen, dat een hoog acth gehalte niet per definitie cushing is... zwartje was veels te dik al de jaren dat ze van haar pensioentje genoot, ze werd ook bevangen in het vroege voorjaar ( is niet typisch cushing ) en ze is altijd als eerste uit haar, relatief korte, wintervacht, blinkt als een spiegel en heeft energie voor 10...dus die bevangenheid heb ik nooit aan cushing gelinkt, ondanks de hoge acth-waarde....dus heb haar ook geen medicatie of supplement van monnikspeper gegeven. In eerste instantie dieet en 100kg eraf, beperkt hooi, strookbegrazing, niks granen maar wel mineralensupplement en dan even aankijken wat die slanke lijn haar voor goeds kon doen...wat ons dus blijkbaar tot een goed aanvaardbaar acth gehalte gebracht heeft en al anderhalf jaar zonder enig teken van bevangenheid en...nog steeds genietend van een heerlijk pensioentje, alleen moet ze nu haar kostje wat meer zelf bij elkaar scharrelen en ligt het eten niet meer onder haar voeten zomaar voor het oprapen :) . Met het afbouwen van het overtollige vet ( heerlijk ribbetjes tellen ! :D ) , is de hormoonhuishouding dus duidelijk ook weer in een zeker evenwicht gekomen. Vandaar dat ik mijn cushie, die ook een slank lijntje heeft gekregen dankzij ons dieet en bovendien nog 4x per week stevige arbeid verricht, ga proberen afbouwen tijdens en na de winter tot 1/2 pil per dag....goed mogelijk dat dit voor haar niet werkt, maar mijns inziens het proberen waard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:24

maar hoe weet je dan echt zeker of het wel cushing is of niet? Als de hormoonhuishouding ook in de war kan raken bij andere ziektes, zie je toch door de bomen het bos niet meer? Ik snap het echt even niet meer...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:43

Afgaan op symptomen...er wordt toch ook soms gewoon met medicatie gestart enkel afgaand op symptomen zonder een bloedanalyse omdat het klinisch beeld al genoeg duidelijkheid geeft.
En die vetophopingen zijn niet zomaar '' stille onschuldige verdikkingen '' ... daar worden namelijk ook hormonen en gifstoffen gevormd die een hele stofwisseling danig in de war kunnen schoppen.
En ja, ik geef toe het was toenertijd een gok om zwartje geen pergolide te geven en af te wachten hoever we met het dieet zouden komen...achteraf blijkt dat het juist gegokt was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:29

Oh maar van dat gokje, snap ik helemaal, als er verder geen symptomen zijn, maar ik dacht eigenlijk dat het verhoogde acth synoniem staat voor verhoogd hormoonhuishouding wat weer gelijk staat aan cushing en dat juist de symptomen veroorzaakt; vacht, atrofie, wondjes etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:23

Er is nog een hele grote '' grijze '' zone in het cushing-verhaal denk ik...met veel zaken die (nog) niet te verklaren zijn...zoals bijv. paarden met een torenhoge acth-waarde die maar 1 symptoom vertonen en aan de andere kant paarden met een licht verhoogde acth-waarde die 3 of 4 symptomen vertonen en er echt beroerd aan toe zijn...
Ligt er maar net aan met wat het paard in kwestie kan leven, wil ik maar mee zeggen dat er paarden zijn die perfect met een acth-waarde die hoger is als normaal kunnen leven, terwijl er andere zijn die hierbij al in de lappenmand zouden liggen, juist omdat er nog zoveel andere factoren meespelen in het hele plaatje...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:14

Vlek had ook een enorm hoge ACTH-waarde (734), en had ook meerdere symptomen, maar nooit bevangen geweest. Wel vetbulten, hangbuik, slaapstand, heel lang haar (niet krullend). Nu na 3 maanden prascend zijn de vetbulten weg, hangbuik weg (iets te veel buik, mogen weer wat vetjes op) en de slaapstand is ook weg. Haar groeit gelukkig niet meer zo hard, is nog wel dik in de vacht voor de tijd van het jaar. Als m'n budget het toestaat laat ik haar weer testen. Ben benieuwd hoe de waardes nu zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:43

Mijne had een waarde van 289 voor de start van de pergolide met eigenlijk alleen een dikke poolbeervacht die helemaal in een schaapsvacht veranderde als het regende :(
en ook wel van die bulten boven haar ogen, maar denk dat dat kwam door te vet te zijn bij haar. Mijn andere merrie had dat namelijk nog veel meer en die heeft nu na meer dan een jaar dieet weer gewoon kuiltjes...
Acth zat in april, na 4 weken pergolide, op 48 en nu eind juli ook 48 en ze zit al maanden mooi strak in haar zomervelletje en is nog steeds happy horse. Dus hopelijk dit jaar veel minder wintervacht en geen krullen meer....

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:20

Zijn de vliegen bij jullie ook zo agressief momenteel? Shamrock kampt met zijn tweede oogontsteking voor deze zomer en veel paardjes bij ons op stal hebben er momenteel. Wat andere jaren belange niet zo erg was. Zelf met de vliegenmaskers zijn ze super agressief pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:36

Bij mij in ieder geval wel, dookia. Mijn paard heeft net als jouw shamrock, haar 2e oogontsteking van het jaar en die heeft toch al maanden constant haar masker op, het even controleren is al problematisch, zitten er gelijk op en mijn pukkie schuurt zich half open en heeft echt een hoop gemene bulten van steken tussen haar achterbeentjes (= zweteriger) en heb nu van DA Butox gekregen, moet nog even wachten om allergische reacties uit te sluiten maar dan smeer ik ze hier echt mee in, zal mijn bevindingen in mijn topic hierover gaan melden voor geinteresseerden...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:09

kan je de link even delen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:34

Vandaag na lange tijd is mijn dochter weer met Vlek op wedstrijd geweest. 2 Bixie proeven. Ging heel goed, pony is zo braaf en dochter rijdt netjes. Resultaat een 1e en een 2e prijs! Trots

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:13

Wat leuk Setteli! proficiat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:26

Vliegen, ik weet het effe niet meer...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:26

Proficiat voor je dochter en Vlekje Setteli ! 1 en 2 ...beter kan haast niet !

Die vliegen _-:( zelfs ik word er helemaal gek van ! Hier ook een ontstoken oog sinds vanmorgen...bij de PRE ... heeft ie ook nog nooit gehad, maar er zal zo'n klierebeest onder dat masker geraakt zijn waarschijnlijk :( Heb er Terramycine ingedaan en vanmiddag was het oog alweer goed open en minder tranend..komt wel goed, maar voor mij mag het effe een nachtje gaan vriezen, zijn ze allemaal foetsie ! :D

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:00

hier ook terramycine 1 tube voor het linkeroog 1 tube voor het rechteroog maar gelukkig helpt dat snel

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:26

Juist dat in het oog krijgen, die zalf, is niet zo makkelijk als je alleen bent... :( Maar brave knul als ie is, is het toch nog redelijk gelukt !
Daarvoor vind ik druppels een ietsje handiger, maar die Terradinges hebben ze niet in druppels zei die madam van de apotheek mij...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:01

Shamrock is op dat vlak gelukkig een hele braven.

Ik was eerst even bang dat die oogontstekingen te maken hadden misschien met opflakkering van de cushing of met de seasonal rise maar ben gelukkig niet de enige met dat probleem

hier terramycine in zalf vind ik het handigst

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:33

Hmmm , hoe zal ik beginnen !

Doordat doc het niet zinnig vondt nu waardes te testen en ik twijfels bleef houden van de prascend werking en mijn merrie een grens geval was qua waarden ben ik verder gaan zoeken .
En nu blijkt het is geen cushing .... Zinti heeft Lyme en dat kan dus verhoogde waardes geven .
Ben ik daar blij mee , nee niet . Maar lyme is geneesbaar en Cushing niet.

Maar heb daarom 52 pillen prascend te koop . Liefst allemaal in een keer .
1, 50 per stuk ex verzenden .
Houdt de aangebroken strip zelf om af te bouwen .
Als dat afgebouwd is gaan we lyme behandelen .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:49

En hoe is dit geconstateerd dan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:55

Haar analyse en bio resonantie .
En ik geloof daarin . Momenteel eigenlijk meer als de 2 verschillende dierenartsen die me hopen geld uit mn zak hebben geolukt zonder enigszins bevredigend resultaat .
Hoop dat niemand me hier afwijst op mijn keuze om holistisch te gaan .
Heb 2 verschillende mensen de analyse laten doen . En bij beide komt er lyme uit .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:02

Nee hoor, is jouw keuze. :)
Wat waren dan de verschijnselen die op cushing duidden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:13

Melk gift , uitval achterhand zo nu en dan . Hoofdpijn en rare vet ophopingen ...
En een iets verhoogde waarde ACTH

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:59

Even een update na bijna 4 maanden medicatie.

Wat is ie opgeknapt zeg!. Het duurde voor mij erg lang voordat ik echt resultaat zag waar ik blij van werd maar deze fase is eindelijke aangebroken.
Zijn vacht daar is ie bijna helemaal doorheen. Hij heeft weer zijn volbloed velletje terug. Zijn gouden gloed is zo goed als verdwenen en hij is weer mooi donkerbruin. Hier en daar heeft hij nog een paar plukjes lang haar en het is dus bijna een gek idee dat dit lange haar dus eerst over zijn hele lijf zat.
Hij heeft over zijn gehele lijf meer spieren gekregen en is echt aangekomen wat betreft gewicht. Super dus.
Zijn humeur is er op vooruit gegaan. Hij is weer af en toe de boef van vroeger. Beetje leuk "ongehoorzaam" (grenzen verleggen) en veel alerter. Zijn hinnik is 10 x zo luid. (Waar zat die volume knop?). :D
Met rijden vandaag was ie super. Hij word weer heet en dat is een hele tijd geleden dat we dat mochten ervaren. Hij laat zich dus weer makkelijker rijden en ik hoop dat hierdoor het plezier weer toeneemt en ook de spieren in de achterhand nog beter gaan meewerken. Dit blijft nog even een probleemzone maar ik hoop met gerichte training nog meer resultaat te boeken.
Ik ben dus blij.

Wat vreemd blijft is dat hij dus wel geen krachtvoer meer lust. Heb al verschillende soorten geprobeerd. Een paar happen en dan laat ie het staan. Hij krijgt nu ieder dag een blok van Pavo Summerfit en dat eet ie met pijn en moeite op. Ik hoop dat dit de lading dekt wat betreft vitamines en mineralen. Hij krijgt onbeperkt hooi. Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik dit graag.