[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:59

Hoe gaan die van jullie de laatste dagen?
[***] gaat in verhouding ronduit slecht. Of ja, hij heeft nog steeds geen loopneus/traanogen enzo en hij staat ook nog altijd lekker buiten in de paddock ipv in de stal geplakt, maar als je echt onderweg gaat is het een ramp qua schudden. Nu waait het hier ook wel constant heel hard dus ik wil wel eens weten hoe het is als er geen (weinig) wind is, maar voorlopig kan ik dat niet uitproberen :+

Zat ook te denken of het misschien toch de spirulina was, die is sinds anderhalve week ofzo op en wilde die niet meer geven omdat hij nu de pilletjes had die hielpen .. maar misschien zit er toch een combi in? Zou dat kunnen?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:41

Hier is het weer prut, lijkt wel herfst, maar Guus doet het nu fantastisch! Gisteren rondje bos, en maar 1 knikje, ondanks dat we echt wel gas hebben gegeven en een eindje reden waar hij het altijd zwaar heeft.

Ben sinds gisteren opnieuw begonnen met de immuundruppels, maar met dit weer kan ik niet zien of het helpt...

@[***] een combi kan het best zijn hoor! Guus lijkt het ook goed te doen op puur pollen icm immuundruppels. Ik zou de spirulina weer geven, kijken of dat echt helpt?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:06

Diva gaat ook goed, of dat komt door minder pollen, of door het nieuwe neusnetje of door de regen? Geen idee.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:59

Lastig hè, dan wil je wat veranderen, maar veranderd het weer ook enorm, dus dan weet je nog niets 8)7

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:41

[***] schreef:
Hoe gaan die van jullie de laatste dagen?
Cobe gaat in verhouding ronduit slecht. Of ja, hij heeft nog steeds geen loopneus/traanogen enzo en hij staat ook nog altijd lekker buiten in de paddock ipv in de stal geplakt, maar als je echt onderweg gaat is het een ramp qua schudden. Nu waait het hier ook wel constant heel hard dus ik wil wel eens weten hoe het is als er geen (weinig) wind is, maar voorlopig kan ik dat niet uitproberen :+

Zat ook te denken of het misschien toch de spirulina was, die is sinds anderhalve week ofzo op en wilde die niet meer geven omdat hij nu de pilletjes had die hielpen .. maar misschien zit er toch een combi in? Zou dat kunnen?

Nayeli gaat goed gelukkig, af en toe een knikje. Heb wel de cetirizine nog verder opgevoerd: 12 pilletjes savonds, 4 smorgens. Ze had met het droge weer erg veel last (ook weer prut in de neus).

Spirulina is ook goed voor de weerstand, dus kan zeker een rol spelen. Als je mijn aangebroken pot wilt overnemen, stuur me maar een pb-tje ;) Voor Nayeli deed het niet veel.

TinGu schreef:
Lastig hè, dan wil je wat veranderen, maar veranderd het weer ook enorm, dus dan weet je nog niets 8)7

Echt verschrikkelijk |o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:03

Mijne schud helemaal niet meer! Zo fijn!
Sterkte voor iedereen!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:26

Hoi allemaal, mag ik hier inbreken?
Mijn ruin (11 jaar) heeft waarschijnlijk een allergie.
Hij begon in maart met moeizamer ademhalen en werd futlozer.
Bloed, urine en mestonderzoek wees niks uit.
We hebben eerst wat veranderd aan het voer, maar dat hielp niet.
Omdat hij in oktober een luchtweginfectie heeft gehad, heeft de DA opnieuw zijn luchtwegen van binnen bekeken en daar bleek dat de infectie helemaal over was en geen schade had aangericht, maar dat achter zijn neusvleugels / in zijn neusholte wat roodheid zat.
De DA vermoedde een allergie (dit is de 2e zomer dat hij op deze stalling staat) en adviseerde een neusnetje. Die draagt hij nu ongeveer een maand (aan halster en hoofdstel) en zijn ademhaling is constanter, maar na 5 minuten lichte arbeid onder het zadel moeten we wel echt even 1 a 2 rondjes vrij stappen om op adem te laten komen. Hij briest ook heel veel tijdens het rijden.
Ik heb vandaag de DA gebeld ivm dosering van cetirizine en hij zei dat ze in Utrecht adviseren om 2x daags 3 dagen 1 tablet per 25kg te geven en na 3 dagen af te bouwen naar 1 tablet per 50kg.
Dit zijn ergere gevallen dan Wisse dus dit leek me wat veel.
Zijn hier mensen met ervaring met de dosering en de meest voordelige pillen?
Heb ze nu bij de Lidl gehaald maar met €1,50 voor 7 tabletten voor een paard van 650kg kom ik toch al gauw uit op 52 tabletten per dag dus €11 voor de eerste dagen en daarna de helft....
Die site van diegrenze, is dat de goedkoopste?
Hier lees ik (heb even gezocht op cetirizine) dat jullie juist opbouwen ipv afbouwen en ook veel minder gebruiken?
Hoe snel merkten jullie verschil?

Puur pollen heb ik gezien en wil ik ook zeer zeker proberen.
Bovendien gaat mijn paard in de loop van de zomer waarschijnlijk verhuizen, hopelijk heeft hij er op de nieuwe plek ook geen last van (afgelopen 7 jaar stond hij op een andere plek en daar / toen had hij geen last).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 20:18

Wat een hoge dosering :+

Mij is het zo verteld: de dosering is 10mg per 100 kilo paard met ceterizine.
Zou 10 mg per 100 kilo doen en als je begint even iets minder om te kijken hoe je dier er op reageert .
Sommige paarden kunnen er namelijk wel sloom van worden.
Appie werd het wel bij hogere dosering
Dus stel je zou 400 kilo ,dus 4 pillen moeten geven,dan begin je even met 3 om te kijken wat de reactie is
Maar mijn veearts is altijd wat voorzichtig met medicatie en die raadde het mij toen zo aan
Maar een hogere dosering kan soms natuurlijk ook pas effectief zijn..

Hier staat ook wel info over de dosering
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17581764

Dat 2x daags vind ik wat apart,zou zelf gewoon smorgens de dosering geven en verder niet meer.
Maar in die link staat ook om de 12 uur

Verder een tip, koop msm zwavel, bij appie helpt dat enorm goed.
Die is schud vrij

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:17

In dat onderzoek staat toch eigenlijk ook 20-40 mg per 100kg? Dan is die 4 tabletten per 100kilo de bovengrens?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:41

Die 4 was gewoon een voorbeeld.

Maar denk dat je gewoon wat moet uitproberen en kijken hoe het gaat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:42

Maar met lage dosering beginnen dus juist zeg je. Ben benieuwd, ga morgen beginnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:57

Mijn veearts raadde aan om wat lager te beginnen inderdaad. Gewoon voor de veiligheid zeg maar.
Ben ook wel benieuwd of het voor jouw dier wat gaat doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:07

Ik ben toch blij, denk dat het echt een reactie op de wind is want vandaag heerlijk gaan rijden. In het veld had hij het moeilijk maar éénmaal in het bos was er totaal niks meer aan de hand. Wel stom, want de stal staat midden in het veld dus het is altijd een stukje "afzien"...

Zo liep hij er bij.. mijn grasallergische/pollenallergische/hooikoortspony..
(beetje lang filmpje maar was het enige met wat goed beeld.. )

Dus denk dat de spirulina toch niet nodig is, iemand een windscherm in de aanbieding? :Y) :))

Balen van je paard opisop_shop, maar hopelijk brengt de cetirizine verlichting :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:02

Wat een relax filmpje :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:53

ceterizine.

is dat die van de Liddl???

dan geef ik te weinig....ik geef mijn paard van 500kg 1 pil

dan ga ik morgen ook meer geven, hij heeft 2 weken op pretnisolon gestaan omdat het zo heftig was
sinds dinsdag nu even niet meer ,maar ben bang dat met het mooie weer hij weer veel last gaat krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:03

ellepel schreef:
Wat een relax filmpje :D

Ja hé <3 Was echt een fijn ritje. Super fijn ook dat dit gewoon in het hoogseizoen in zo'n omgeving kan.

@ mirgino : cetirizine is in principe overal hetzelfde. Denk dat je ook maar 1 dosering hebt (10 mg per pilletje) maar dat weet ik niet zeker.

Het is ook niet dat je een bepaalde dosering MOET geven, als minder werkt is dat altijd beter natuurlijk ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:55

ik heb hem vandaag 3 pilletjes gegeven eens kijken wat dit doet, ik wil hem niet meer op de pretnisolon hebben
14dgn vind ik al meer dat zat en last bleef hij houden
nog ff doorbijten en hopen dat de pollen snel over zijn....

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:11

Geert gaat nu super dankzij de regen en zijn nieuwe masker, ik doe hem nu masker op met pollennetje eronder. En ik heb de oren eruit moeten knippen omdat zijn schattige oortjes te groot zijn :D

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:00

Marloezz schreef:
Geert gaat nu super dankzij de regen en zijn nieuwe masker, ik doe hem nu masker op met pollennetje eronder. En ik heb de oren eruit moeten knippen omdat zijn schattige oortjes te groot zijn :D

_O-
Dat vraagt natuurlijk om een foto!

Guus was vandaag weer wat minder, maar had ook een vriendin die hem reed en zij kent hem nog niet echt goed. Geen idee of dat uitmaakt, hoop het.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:36

Wat heerlijk rijden dar bij jou Sabine!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:54

ellepel schreef:
Wat een hoge dosering :+

Mij is het zo verteld: de dosering is 10mg per 100 kilo paard met ceterizine.
Zou 10 mg per 100 kilo doen en als je begint even iets minder om te kijken hoe je dier er op reageert .
Sommige paarden kunnen er namelijk wel sloom van worden.
Appie werd het wel bij hogere dosering
Dus stel je zou 400 kilo ,dus 4 pillen moeten geven,dan begin je even met 3 om te kijken wat de reactie is
Maar mijn veearts is altijd wat voorzichtig met medicatie en die raadde het mij toen zo aan
Maar een hogere dosering kan soms natuurlijk ook pas effectief zijn..

Hier staat ook wel info over de dosering
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17581764

Dat 2x daags vind ik wat apart,zou zelf gewoon smorgens de dosering geven en verder niet meer.
Maar in die link staat ook om de 12 uur

Verder een tip, koop msm zwavel, bij appie helpt dat enorm goed.
Die is schud vrij

Ik heb inderdaad de informatie uit de link aangehouden en kom dan uit op 64 tot 128 mg (6 tot 12 pillen) per 12 uur.
Nayeli word gelukkig niet sloom van de hoge dosering.

Heerlijk filmpje [***] :D

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:19

Onze Diva doet het goed met haar neusnetje en een paar loratadinepillen.
Zondag eerste oefencross gedaan!
Afbeelding

Kregen daar nog de tip om magnesium te voeren, liefst gewoon pillen voor mensen. Dat wil vaak goed helpen bij headshakers.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:46

Leuk Mieke!! Gaat lekker dus

TinGu, hier is Geert met masker én pollennetje Afbeelding
Afbeelding

Zonder masker ziet hij er wat leuker uit:

Afbeelding
Je ziet trouwens wel wie de leiding heeft bij ons hè? (Wie houdt de zweep vast?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:57

:') _/-\o_

Erg charmant zo :D

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:08

ellepel schreef:
:') _/-\o_

Erg charmant zo :D

Hij blijft altijd even lief <3