[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:39

Ik ben nu bijna een week gestopt met pracent het 1e wat op valt is dat zijn eetlust weer goed is. Hij is ook veel minder sloom.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:30

Ik lees net ergens dat er dierenartsen zijn die je verplichten te testen anders krijg je geen medicijnen meer. Die dierenartsen worden dus gecontroleerd op hun voorraad.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:36

Lijkt me logisch dat ze het niet aan jan en alleman meegeven.

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:38

Juist wel verstandig. Zijn toch pittige pillen.

Hier zojuist weer bloed af laten nemen. Ben benieuwd naar de uitslag! Voor het eerst dat ik laat testen in het najaar trouwens.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 16:08

Testen is juist belangrijk en ook de controle erop houden. Mijne deze week ook even bloed afnemen en opsturen, ben benieuwd, hij staat sinds 23 juli op 1/2 tablet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:01

Mijn pony's staan al 12 jaar op de Pergolide en doen het super.
Na 4 jaar eens laten her-testen, toen beide mooi binnen de waardes en daarna niet meer getest.
Pony's doen het beide top, dus ik vind het prima. En mijn dierenarts tot nu toe ook.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:07

Ik ga ook niet elke keer hertesten als ik een nieuw doosje nodig heb, zou een dure grap worden.

Maar zo 1 x per jaar ofzo is prima.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 20:01

Ik heb mijn da zelfs nog nooit bij Marissa gehad. Zij zat in een praktijk met vee en huisdieren maar is voor zichzelf gegaan en heeft de vee patiënten meegenomen. De praktijk doet ook geen vee meer. Ik ben dus ook gewoon overgenomen zeg maar. Ik heb Marissa al meer dan 10 jaar op de pillen en ik heb haar denk ik nu 3x laten testen. Ik zie de meerwaarde er niet van, ik kijk naar hoe ze het doet.

Net vanmiddag weer Pergoquin besteld, zonder hertest gelukkig. De pillen liggen voor me klaar, die ga ik morgen ophalen denk ik

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:29

marleen_usar schreef:
Ik lees net ergens dat er dierenartsen zijn die je verplichten te testen anders krijg je geen medicijnen meer. Die dierenartsen worden dus gecontroleerd op hun voorraad.

Ik had dit begin van het jaar ook. Ik moet 1x per jaar testen anders krijg ik geen medicatie meer mee.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:10

Test ook 1x per jaar en nog geen pracend maar wel hypobalance. Net de uitslag gekregen en ten opzichte van vorig jaar iets hoger maar dat kan met diverse zaken te maken hebben.
2024 9,1 pmol/l
2025 9,4 pmol/l

Hij krijgt wel iets meer problemen met verharen in het voorjaar en spierverlies maar dat heeft ook te maken met te weinig doen deze zomer door zijn benauwdheid die dit jaar wel extreem was.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:17

Dat zijn negatieve waarden voor deze tijd van het jaar toch? Zou heel fijn zijn!

Anderszijds misschien wel de vraag of en hoeveel de hypobalance de ACTH waarde wat lager houdt? Dat zou kunnen verklaren waarom er nu wel klachten beginnen te ontstaan, maar de ACTH waarde negatief is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:21

Celebi afgelopen 3 maanden geen hypoblance gegeven ivm zijn IR en heeft hij Gluco Balance gehad maar kan ook de waardes iets naar beneden halen begreep ik.

Volgens mij is de max rond deze tijd 10,5 tot 11,0 pmol/l

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:25

Daar zit inderdaad ook monnikspeper in. Geloof dat dat het stofje is dat werking kan hebben op ACTH. In principe is je waarde dus gewoon negatief op PPID en is medicatie niet nodig. Ben wel heel benieuwd hoe de waarde zou zijn zonder supplementen gezien de klachten. Kan ook zijn dat de PPID aan het sluimeren is en dat je wel al de eerste kenmerken ziet, maar de waarde nog niet aan het stijgen is. Of het zijn in jouw geval wel gewoon ouderdomskwaaltjes. Blijft lastig!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:44

Ik kan me ergens een beetje voorstellen dat 1x per jaar of 1x per 2 jaar testen aan te raden is, om te zien of je nog op de juiste dosering zit.

Elke 3 maanden (althans, ik heb 90 pillen in een doosje) zou ik wel veel heftig vinden, vooral voor het paard. Mijn merrie heeft echt een haat liefde relatie met mannen… dan vliegen er weer voorbenen in de rondte enzo. In een ader prikken vind ik dan ook wel spannend.

Aan de andere kant, de medicatie maakt je paard alleen ellendig als ze geen PPID hebben. Ik snap nog steeds niet zo goed ook dat ze het als doping zien :/

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:39

Celebi schreef:
Daar zit inderdaad ook monnikspeper in. Geloof dat dat het stofje is dat werking kan hebben op ACTH. In principe is je waarde dus gewoon negatief op PPID en is medicatie niet nodig. Ben wel heel benieuwd hoe de waarde zou zijn zonder supplementen gezien de klachten. Kan ook zijn dat de PPID aan het sluimeren is en dat je wel al de eerste kenmerken ziet, maar de waarde nog niet aan het stijgen is. Of het zijn in jouw geval wel gewoon ouderdomskwaaltjes. Blijft lastig!

Ben ook wel benieuwd zonder iets aan suplementen wat het zou zijn, volgens DA zit hij in het grijze gebied/voorstadia. Mijn paard zijn moeder was 12 toen ik al dingen ging zien maar geen idee had wat het was en zij reageerde ook niet op toen Pergolide, haar heb ik op 16 jarige leeftijd laten inslapen omdat haar organen het gingen opgeven.
Mijn paard is nu 20 en dus ja ouderdom/PPID maar als hij zo blijft is het nog goed te doen. Ik laat gewoon ieder jaar testen en ja kost geld maar paarden kosten toch al veel geld dus dit kan er dan nog wel bij. :D

Paard is afgelopen maandag getest en DA zei ook dat door de storm toch wat stress is en daardoor ook iets hoger.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:34

Hier gaat morgen ook getest worden op mijn ruin van 17. 2 jaar geleden ook bloed geprikt en laten testen, toen had ie een 'twijfelwaarde'.
Nu heeft ie meer symptomen, waarvan 1 momenteel hoefbevangenheid helaas, spierverlies, vetopslag in hals/billen, slechtere weerstand.
Ben erg benieuwd wat er uit de test gaat komen, maar zou eerlijk gezegd heel verbaasd zijn als het negatief zou zijn :o

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:46

Celebi schreef:

Ik twijfelde ook constant natuurlijk en gebruikte al tijden geen medicatie meer. Toen maar gekozen voor hypobalance maar die ook helemaal gestopt al maanden voor ik weer getest had.

Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden dat ppid omdat het met zoveel factoren kan pieken en kan dalen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:07

Nou ik val bijna achterover van verbazing. 29,7 dus gewoon een negatieve waarde voor de tijd van het jaar..
Ik was zo overtuigd door zijn 'symptomen'.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:43

Gelukkig maar! Al kan het eerder al sluimeren met symptomen dan dat het te meten is. Dat had ik ook met de mijne en opeens was de waarde heel hoog.

Met die symptomen goed blijven monitoren is wel verstandig. Want je geeft geen supplementen die invloed kunnen hebben?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:54

Celebi schreef:
Gelukkig maar! Al kan het eerder al sluimeren met symptomen dan dat het te meten is. Dat had ik ook met de mijne en opeens was de waarde heel hoog.

Met die symptomen goed blijven monitoren is wel verstandig. Want je geeft geen supplementen die invloed kunnen hebben?

Ik hou hem zeker wel in de gaten :)
Nee geen supplementen die daar invloed op zouden kunnen hebben.
En mocht ik twijfelen test ik uiteraard gewoon opnieuw.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:40

Dott heeft dus ook zoiets raars

Mijne is ook topfit momenteel

Vind het apart

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:06

Ik laat mijn shet volgend jaar weer testen nu vind ik het zonde van mijn geld. Ik geef 2 keer per dag suplementen en hij knapt zichtbaar op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:55

Ik zou hem wel goed in de gaten houden dan! En weet ook dat sommige supplementen de ACTH waarde kunnen beïnvloeden, maar uiteindelijk niet de ziekte remmen.

Wat was eigenlijk de waarde bij de test waarop besloten was om met de medicatie te starten?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:14

Karin_deB schreef:
marleen_usar schreef:

Ik had dit begin van het jaar ook. Ik moet 1x per jaar testen anders krijg ik geen medicatie meer mee.

Eigenlijk vreemd, was als ze het hebben komen ze er niet meer vanaf.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:06

Het gaat ook om de hoeveelheid medicatie die je geeft gok ik.
Eigenlijk doet de mijne het op een half tabletje wel aardig. Eet goed, is weer wat meer aanwezig. Voorheen stond hij soms doelloos rustig een uur boven de waterbak, dat zie ik nu minder. Gewicht lijkt ook wat beter te worden. Hij krijgt nu 1 schep seniorcrumbs per dag, duivelsklauw en glucosamine. Misschien dat ik hem straks op stal ophoog naar 2 scheppen.