[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:27

Heb voor 160 pillen 254 euro betaalt zonder verzendkosten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:31

Hier 108 euro voor 60 pillen, en rond de 250 euro voor 160 stuks.
Heel veel sterkte, Eliana.....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:48

Heel veel sterkte Eliana!
Is er echt niks meer wat ze voor hem kunnen doen?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:51

Nee dierenarts is al 5 x langs geweest, hij is ir, cushing, bevangen en heeft slechte longen, gaat nu zo slecht met hem, hij valt alles en iedereen aan dus het wordt nu ook echt gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:58

sterkte eliana

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:19

Sterkte Eliana......
Je beestje is er erg aan toe als ik het zo lees....

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:25

Ja het wordt steeds erger, hij staat op 2 zakjes bute ( hij weegt maar 200 kili) dus behoorlijke dosis maar het gaat echt niet meer helaas, kost me erg veel moeite om de beslissing te nemen en vandaag de dierenarts er weer bij gehaald, maar het gaat gewoon niet meer zo..Hij staat met een andere pony samen, als ze die willen pakken worden ze ook aangevallen door mijn pony..

angeeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:46

Ahh wat vervelend nieuws om dat te horen. Heel veel sterkte! Maar goed dat je aan de pony denkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:05

Sterkte! Zo te lezen maak je voor je pony de goede keus. Maar het blijft natuurlijk moeilijk.

Ik moest ook 108 euro voor 60 stuks betalen. Morgen even een pillensnijder regelen. Op het doosje heeft de da overigens halve pil per pony als startdosering geschreven maar ik wil zelf rustig beginnen. Hopelijk vallen de bijwerkingen dan mee.

Kun je trouwens dingen doen om cushing te voorkomen of is het genetisch bepaald? Voel me nu toch wel extra schuldig dat ik met name grietje vroeger te dik heb laten worden waardoor ze mogelijk ir is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:16

Laat je dat aub niet aanpraten, door die zgn welvaartsziekte roepers, capopjekop. Dat zou wat zijn eigenlijk, voor alle mensen met de ziekte van cushing, of allerlei andere vormen van tumoren bij mens en dier...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:10

Eliana schreef:
Ja het wordt steeds erger, hij staat op 2 zakjes bute ( hij weegt maar 200 kili) dus behoorlijke dosis maar het gaat echt niet meer helaas, kost me erg veel moeite om de beslissing te nemen en vandaag de dierenarts er weer bij gehaald, maar het gaat gewoon niet meer zo..Hij staat met een andere pony samen, als ze die willen pakken worden ze ook aangevallen door mijn pony..

Ik snap maar al te goed hoe moeilijk en zwaar dit is. Ik heb afgelopen maandag dezelfde beslissing moeten nemen. Hoe bitter ook: als mens kunnen we besluiten om het lijden te beëindigen en ook dat is - uiteindelijk- een daad van liefde.

Capopjekop: het is onduidelijk of PPID erfelijk is. Maar voorkomen: nee - het is zoals het is. Leven is kwetsbaar en ziektes ontstaan soms zonder dat we daar grip op hebben. Voel je niet schuldig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:42

Heel veel sterkte Eliana, dappere beslissing :(:)

Jannepauli, jij ook heel veel sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 22-10-15 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:46

capopjekop schreef:
Kun je trouwens dingen doen om cushing te voorkomen of is het genetisch bepaald? Voel me nu toch wel extra schuldig dat ik met name grietje vroeger te dik heb laten worden waardoor ze mogelijk ir is geworden.

IR en PPId zijn niet hetzelfde ook al komen sommige symptomen over een.

Daarbij is ernog veel onduidelijk waardoor PPID ontstaat enzo.
Ik heb het idee dat je er nu eer over hoort doordat testen zo goedkoop en eenvouding kan en er meer aandacht voor is. Daarbij worden de paarden tegenwoordig ook gewoon ouder dan vroeger. Toen kregen ze al veel eerder een enkele reis slachthuis als een paard onbruikbaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:48

Nogmaals ontzettend veel sterkte jp.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:35

Een moeilijke maar juiste beslissing Eliana. Soms is inslapen het beste wat je voor je beestje kunt doen......

Ik ben afgelopen dinsdag met de prascend begonnen en kon volgens de da gewoon met 1 pil per dag starten. Het paard weegt nu circa 650 kilo. Hij woog 714 kilo.....

Gisterenavond opgemerkt dat ie niet al zijn hooi op heeft en ook zijn muesli maar gedeeltelijk. Daar zit nog andere medicatie door.....
De bijwerkingen zijn dus al begonnen en ik heb er een slapeloze nacht van gehad.
Het is al zo'n iel beestje nu en dan ook nog slecht eten.....wat een ellende zeg.
In de bijsluiter staat dat je een paar dagen moet stoppen en dan weer beginnen met een.lagere dosering. Of zal ik vandaag de dosering gewoon verminderen? Wat vinden jullie?

De waarde in zijn bloed was trouwens 13 (0-10 is normaal volgens de da) dus het is maar ietsje afwijkend.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:56

Ach eukje... Nogmaals: het blijven eten lijkt mij het belangrijkste, stop maar een paar dagen , wacht tot paard weer goed eet en begin dan met een kwartje en bouw dit langzaam op.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:05

Jij ook sterkte Jp! Ik zit al een paar weken tegen de beslissing op te hikken, maar omdat zijn gedrag nu echt gevaarlijk gaat worden kon ik nu niet echt anders meer..

Ik zou even stoppen met de pillen en dan heel langzaam opbouwen! Mijn ponys waarde was ook 13. Die moest een 1/4 pil, maar was begonnen met 1/8 kleiner kreeg ik ze niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:35

ohjajoh6 schreef:
Ach eukje... Nogmaals: het blijven eten lijkt mij het belangrijkste, stop maar een paar dagen , wacht tot paard weer goed eet en begin dan met een kwartje en bouw dit langzaam op.

Dat zou ik ook aanraden!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:39

Heel veel sterkte JP en Eliana. Ik weet hoe rot het is.

Mijn andere cushie Naughty doet het goed. Hij loopt weer lekker voor de sulky, maar hij heeft al wel een enorme berevacht. Dus van het weekend maar eens scheren. Volgende week ga ik met alle paarden verhuizen naar een andere stal. Ik ben heel benieuwd.

angeeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:35

November to July:   <= 29 pg/ml (negative) August to October:  <= 47 pg/ml (negative)ze kunnen met 2 verschillende maatstaven testen.dit kreeg ik van de dierenarts. Mijn paard had 89,5. Ik weet niet of dat heel hoog is voor cushing zijnde.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:58

Valt mee angeeltje. Wel duidelijk te hoog maar het kan nog veeeeeel hoger.

Jp en eliana heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:44

Pff wat een schrik, vandaag was Sedje uitgebroken :oo
Hij was naar een wei vol met gras gegaan, en toen ik aangereden kwam lag hij. Hij heeft er zeker 2,5 uur gestaan. Liep ook behoorlijk slecht, maar misschien wel omdat hij net gelegen had? Ik schrok me rot, heb hem gelijk weer in zn eigen kale stukje gezet en het stroom gecontroleerd. Stroom staat er wel op, maar het lijkt wel of Sed het door zn berenvacht niet meer voelt?

Wat moet ik nu doen behalve hem extra in de gaten houden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:51

Hij is bevangen (geweest) dacht ik uit je eerdere berichten te halen? Ik zou hem dan voor de zekerheid een aantal dagen nog soberder houden. Althans dat deed ik met die van mij toen ze eens uitgebroken waren.

JP, jij ook veel sterkte.

Net een pillensnijder gehaald en de pil tot 1/8 gedeeld voor zowel mijn welsh als mijn shet. Na hoeveel dagen zijn jullie de dosis gaan verhogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:09

Ik heb er wel een maand over gedaan, voordat ik durfde te verhogen naar 2/8e bij MiniMe. Maar die werd ook echt knetterwaus in het begin van 1/8e.
Met andere woorden, kijk het gewoon zelf even aan, gaat het wel goed, kun je na een dag of 4/5 verhogen en krijgen ze bijwerkingen, zoals o.a. stoppen met eten, verlaag je weer...

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:25

Ik heb ook net zo'n pillensnijder gehaald!
Best spannend allemaal he capopjekop?
Hou je paardje maar goed in de gaten!

Ik stop even een paar dagen en begin dan langzaam weer met 1/4 tabletje, kijken of dat beter gaat.

Hopelijk houdt hij er niet iets vevelends aan
over Shanna.....dat is wel schrikken iig.