[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:36

In dit geval zijn de kruiden,en vitamines en mineralen geperst...de rest gehakseld

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:38

nathalie2302 schreef:
Hallo allemaal,

Ik kom even heel brutaal binnenvallen omdat hier hopelijk de ervaringsdeskundigen te vinden zijn mbt mijn vraag. Ik ben op zoek naar een goede eczeemdeken voor onze grote shetlander (1m07) waarbij de deken rekening houdt met een wat bredere bouw (en een dikke bos manen). Iemand hier die mij van advies zou kunnen voorzien? (voor de meer uitgebreidere vraagstelling: [SMP] Eczeemdeken voor grote shetlander)

Ik meende dat je speciale ''frieze'' exzeem dekens hebt, die dus breder zijn bij de borst, maar ik weet niet of deze ook in maatje 145-155 te krijgen zijn. als je het googled moet je het vast kunnen vinden :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:39

papagroom schreef:
In dit geval zijn de kruiden,en vitamines en mineralen geperst...de rest gehakseld

Maar die zitten in fibra toch ook in een brokje?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:17

Geen idee......ik ken fibra niet...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:30

*\o/* ik geloof dat ik me uit kan schrijven van dit topic *\o/* ..

2 jaar geleden eind augustus een zomerexceemhaflinger gekocht in belgie,werd niets aan gedaan uit onwetendheid maar wel om die reden te koop gezet. ik heb meerdere zomerexceemponies gehad dus durfde het zeker wel weer aan.

ik woon 18 km van de kust af en direct na aankomst gewassen,ingesmeerd en dagelijks vliegenspray.
na een week was de jeuk al weg..het jaar erna in de zomer stond ik op een andere stal,zelfde km van de kust maar aan een klein stilliggend meertje( waar de mugjes graag vertoeven) en rondom bomen,dag en nacht op de wei vanaf mei, juni en juli kon ik nog goed onder controle houden met alleen wassen en vliegenspray,maar in augustus kwam toch echt de jeuk,een halsdeken aangeschaft en verder veel smeren met op echt hete dagen op stal,ook een hele deken gekocht maar niet nodig gehad,nu weer een zomer later weer op een andere stal,iets dichter aan de kust,geen stilstaand water en weinig bomen. het is nu eind juli en /3 geeft geen teken van jeuk! <3 ....sober voer,max 6 uurtjes op het land ..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:47

Wauw! Super!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:05

Vooral het buiten staan is denk ik de grootste boosdoener voor paarden met ZE!!Paar uurtjes per dag en verder beweging d.m.v rijden.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:12

Als je je paard 24/7 buiten kan houden met deken zou ik daar toch voor kiezen i.p.v. zonder deken en dan maar enkele uren.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:28

Mijn jonge shetlandpony heeft allemaal bultjes over haar lijf. De meeste bultjes zitten rond haar borst/boeg/hals, de plek waar de vliegendeken en hals een opening vormen.
Zullen dit insectensteken zijn? En kan dit kwaad?
Ze heeft wel erge jeuk! Dus met veel pech ook een eczemer, of zullen die bultjes iets kunnen veroorzaken?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:57

zijn dazenbeten....dit kun je voorkomen door paardendeodorant te spuiten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:10

Of het zijn eiwitbultjes?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:50

chery schreef:
papagroom schreef:

Maar die zitten in fibra toch ook in een brokje?

In Fibra zit idd ook een brokje welke wat vitaminen en mineralen aan vult en zorgt dat alle mineralen in de juiste verhoudingen zijn. Hier staat een afbeelding van Fibra: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/prod ... emium.html

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:06

Dazenbulten?
Kan... maar ik zie hier werkelijk bijna nooit een daas!

Eiwitbultjes?
Dat zou ook kunnen. Ze krijgt als enige hier krachtvoer omdat ze flink was ingevallen.
Ze krijgt onbeperkt hooi en staat overdag op de wei, daarnaast krijgt ze een klein bakje Subli Dieetmix (ca 300gr per dag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:13

Eiwitbulten kan zeker, krijgt mijn paard ook als die langer dan een uur of 5/6 op de wei staat.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:20

Op dit moment gaat het erg goed met mijn pony die vaak jeukt. Ik was haar nu 2x per week met teershampoo en heb een mengseltje van uierzalf met derfen die ik op haar manenkam smeer. Verder geef ik alleen een vitaminebrokje(Metazoa) en heeft ze strookbegrazing. Was laatst een weekend(afgelopen weekend toen het zo warm was) niet geweest en was bang afgeschuurde manen aan te treffen, maar integendeel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:27

Ik val hier even binnen. Sinds een dikke maand schuurt mijn 2 jarige tinkermerrie bijna alles weg. Haar ouders hebben nog nooit geschuurd! Hieronder zien jullie foto's van vandaag. Die pluk manen is het enigste dat nog overbleef na een maand. Heb het maar afgeknipt en gelijk gezet. Het zag er niet meer uit. Haar staart schuurt ze niet! Zou dit eczeem zijn of iets anders?

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 5169_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4813_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4993_n.jpg

Dit waren haar manen een maand een half terug

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... e=54452755

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:35

Hoe zijn jullie die enorme hittedagen doorgekomen??
Mijn paard op vliegendeken met hals + derfen gezet. En wonderbaarlijk; niet geschuurd.
Ik ga in het voorjaar altijd van regendeken naar vliegendeken tot ik het signaal jeuk van hem doorkrijg en dan gaat de rsih op. Vaak blijft hij zn hoofd dan nog wel schuren en als ik hem tussentijds met vliegendeken zet gaat hij ook schuren. Dus raar maar waar, dit keer lijkt het even goed te gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:49

@ DeMolenhoek
Ik had meerdere veulens gehad van mijn merrie met diverse hengsten en nooit een paardje met zomereczeem gehad. Tot er nu wel een zomereczemer rond loopt en de zoon van haar heeft ook zomereczeem en de zoon van de eerste moeder ook nu opeens. Het is bizar, maar het zegt helaas niks. Ergens zit het er dan toch in.
Of het zomereczeem is weet ik niet direct, het lijkt wel zo met die plekken, maar heeft ze ook van die inhammen bij de aanzet bij de manen? Kan ik nu net niet zien door de plukken die er nog over vallen.

@ Jotoma
Ik deed gewoon de RSIH altijd constant op, heb niet het idee dat hij erg warm is en van de dazen rennen ze zichzelf ook in het zweet en die gewone vliegendekens gaan altijd binnen no time stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:53

Faniek: Ja, een stuk of 6 denk ik.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:55

DeMolenhoek schreef:
Ik val hier even binnen. Sinds een dikke maand schuurt mijn 2 jarige tinkermerrie bijna alles weg. Haar ouders hebben nog nooit geschuurd! Hieronder zien jullie foto's van vandaag. Die pluk manen is het enigste dat nog overbleef na een maand. Heb het maar afgeknipt en gelijk gezet. Het zag er niet meer uit. Haar staart schuurt ze niet! Zou dit eczeem zijn of iets anders?

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 5169_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4813_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4993_n.jpg

Dit waren haar manen een maand een half terug

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... e=54452755

het lijkt wel op zomereczeem.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:28

DeMolenhoek schreef:
Faniek: Ja, een stuk of 6 denk ik.

Dat is wel typisch voor zomereczeem, degene die bij mij ook geen last van de staart heeft alleen achterkant van de manenkam heeft ook maar een paar inhammen, maar helaas toch ZE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:32

Zou het echt zo zonde vinden. Heb ze zelf gefokt en ging ze aanhouden voor de fok. Maar met een paard met eczeem fok ik niet :(

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:40

Is het bewezen dat het erfelijk is dan?

Vandaag Derfen binnen gekregen, ga het proberen zo, icm de deken en Puur Culico, het onder controle te houden... Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:45

Ja, voor 20% erfelijk.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:19

Bella staat ook met het warme weer onder haar eczeemdeken. Als ik haar namelijk onder een vliegendeken zet, met dit weer hoor ik haar geregeld piepen en rennen omdat ze weer gestoken is. Jeuk blijft ze houden, maar dat komt doordat ik de derfen niet smeer, kan eigenlijk alleen maar overdag smeren en dat is niet goed om te doen.

EDIT: Vliegenkap of iets in de trend blijft bij haar niet op haar hoofd zitten. Ook geprobeerd, maar helpt niet.

Shetlander krijgt nu helaas bulten van het gestoken worden. Dus ik ga een vliegendekentje kopen. Hij heeft nu tijdelijk een te grote vliegendeken op. Hij staat nu gewoon te slapen omdat hij nu veel minder last ervan heeft. Nu is het punt alleen ik heb hem met deken op gemeten. En toen was hij 120 cm de onderlengte. Zou ik dan voor een 125 cm moeten gaan of toch voor een 115 cm deken?

EDIT: Mijn fjord zag net de shetlander met een deken op, ze had echt het idee dat er een heel nieuw paard in de wei stond. Ze liep er vol nieuwsgierigheid op af. Toen ze eenmaal door was dat het dezelfde pony was, ging ze gewoon weer eten. Maar wel stiekem met een oog op de shetlander :)