Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:04

En de GastriCover van Pavo, iemand ervaring mee?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:28

BoktVerlaten schreef:
Kan ik iemand blij maken met een paar kilo (8-10 of zo….)Equine 74? Ik denk zeker nog een halve voerton, was een 20 kilo zak en daarvan is nog ruim de helft wel over. (Ophalen Gorinchem)

Vergeven!

unofficial79

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:40

Ik verdenk onze pony van een maagzweer. Als
Ik de klachten lijst bij langs ga klopt het met heel veel symptomen. Is een omeprazol kuur in 1e instantie dan altijd noodzakelijk of zijn er ook alternatieven voor. Kwam op een website terecht die aangaf dat omeprazol niet zo’n goede keus is en die vond mastic een betere optie?

Ik ga hier uiteraard een dierenarts voor raadplegen, maar was benieuwd naar jullie ervaringen.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:21

unofficial79 schreef:
Ik verdenk onze pony van een maagzweer. Als
Ik de klachten lijst bij langs ga klopt het met heel veel symptomen. Is een omeprazol kuur in 1e instantie dan altijd noodzakelijk of zijn er ook alternatieven voor. Kwam op een website terecht die aangaf dat omeprazol niet zo’n goede keus is en die vond mastic een betere optie?

Ik ga hier uiteraard een dierenarts voor raadplegen, maar was benieuwd naar jullie ervaringen.

Als het echt een maagzweer is dan is omeprazol het enige middel wat die gaat verhelpen. Die van mij heeft een kuur van 8 week (4 week volle dosis, toen 4 week afbouwen) gehad en daarna begonnen met mastic horse. Dit om terugkomen te voorkomen en te bufferen. Alleen mastic had niet gewerkt.

Als je het zeker wil weten maagscopie laten doen door de dierenarts. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:32

Niet perse een vraag over maagzweren, wel over de maag. Zijn hier ook ervaringen met paarden waarvan de maag nog vol stond bij de scopie?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:40

Nee maar dan kan er ook geen scoop doorheen lijkt mij!?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:26

Tancreda4 schreef:
Niet perse een vraag over maagzweren, wel over de maag. Zijn hier ook ervaringen met paarden waarvan de maag nog vol stond bij de scopie?

Komt even uit meelees modus…
Ja

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:47

Nouvel schreef:
Tancreda4 schreef:

Komt even uit meelees modus…
Ja

Hoe zag dat bij jouw paard eruit? ( klachten?) En wat waren de conclusies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:53

Unicornetto schreef:
Wat een fijne tips hierboven. Denk dat ik dat ook ga bestellen voor als de kuur klaar is. :)

Wij konden gelijk gisteren al terecht voor de maagscopie. Ik zat toch goed met mijn gevoel, maagzweren graad 3-4. Wel allemaal in het voorste deel.

Zijn hals is ook op de foto geweest en er zit wel een afwijking. Maar wil deze foto's voor de zekerheid en om een plan te maken nog laten herbeoordelen.

Even mezelf gequote.

Ik breng hem morgen weer terug naar de kliniek en dinsdag krijgt hij weer een scopie.
Ik ga er vanuit, gezien de klachten, dat hij een stuk verbeterd is maar nog lang niet goed.

De halsfoto's heb ik door een goede arts (met veel ervaring met de hals) laten herbeoordelen en dit was gewoon goed gelukkig en alles valt binnen de norm.

Ik vind het zelf alleen super lastig. De kosten lopen nu al enorm op en ik ben zo bang dat het een hele lange weg gaat zijn. Vorig jaar hebben we ook al veel gedoe en rekeningen gehad. Maar goed, eerst de scopie maar afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:46

Is hier iemand bekend met maagzweren die voortkwamen uit een ander probleem? En daardoor niet weggingen?

Mag via Pb! :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:52

Maagzweren kunnen ontstaan door stress van pijn elders in het lichaam. Het bewegings apparaat...rug...
Niet alleen maar op de maag focussen als je paard ongemak vertoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:54

Popstra schreef:
Maagzweren kunnen ontstaan door stress van pijn elders in het lichaam. Het bewegings apparaat...rug...
Niet alleen maar op de maag focussen als je paard ongemak vertoond.

Nee dat is ook het hele punt. De zweren zijn ondanks behandeling verergerd bij mijn paard.

Dierenarts schrok er ook van en het is dus zoeken naar waar het vandaan komt.
Hals is op de foto geweest, SI op de echo, hele achterkant op de foto en echo en daar komt niks uit.
Het is nu kijken waar verder te gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:01

Oei dat is wel vervelend zeg..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:08

Unicornetto schreef:
Is hier iemand bekend met maagzweren die voortkwamen uit een ander probleem? En daardoor niet weggingen?

Iemand hier in het topic had een jong paard waarbij het volgens mij ook niet onder controle kwam en uiteindelijk is ingeslapen een paar maanden geleden. Volgens mij was dat belletjhee. Wellicht dat je haar kan contacten?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:41

Ik had hetzelvde probleem. Uiteindelijk werd ze kreupel en hier kwam uit dat ze rondliep met een losse fragment in haar elleboog die waarschijnlijk was gaan zweven. Dit is waarschijnlijk waarom de maagzweren bleef komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:29

Maaik schreef:
Unicornetto schreef:

Iemand hier in het topic had een jong paard waarbij het volgens mij ook niet onder controle kwam en uiteindelijk is ingeslapen een paar maanden geleden. Volgens mij was dat belletjhee. Wellicht dat je haar kan contacten?

Had die geen gluten allergie?

Unicornetto, laat daar je paard eens op testen!! Ik had daar niet meer aan gedacht maar ik ken 2 paarden met gluten allergie die dus chronisch ontstoken maag hadden. Werden uiteindelijk ook mager en steeds dwarser.
Toen die op glutenvrij voer gingen werden die met de dag beter en totaal andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:39

Heb ik over gelezen inderdaad, vind het voor nu niet helemaal passend. Maar kan het altijd vragen.
Voor nu staat hij weer twee weken op volledige dosering voor de maagzweren en dan gaan we over twee weken weer naar de kliniek. Dan gaan we ook weer verder overleggen over een plan.

Die van mij heeft namelijk alleen zweren in het bovenste gedeelte van de maag. De rest en ook darmen zien er goed uit. Bij glutenallergie heb je vaak dat het juist in het onderste deel en bij de darmen reageert.
Daarom was de verbazing er ook dat het zo erg is.

Hij eet verder super goed en ziet er echt goed uit gelukkig.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 01:25

Unicornetto schreef:

Onze pony kreeg maagzweren door PPID. Het verhoogde cortisolgehalte veroorzaakte dat. Pony was toen pas 9 jaar. Intussen 18 jaar en na PPID medicatie (Prascend) nooit meer maagzweren gehad. Heeft een jaar geduurd voordat we er achter kwamen dat PPID de oorzaak was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:16

Dankjewel!

Ik ben heel benieuwd hoe het er volgende keer uitziet. Vind het zo lastig waar te beginnen met verder zoeken. :)

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:35

Ik heb een heel stuk van dit topic gelezen toen ik een afspraak maakte voor een scopie. Nu is deze geweest en boven en onder zweren inderdaad, maar gradatie 2, dus goed te genezen als het goed is. Nu zagen ze wel bij de ingang naar de darmen een uitstulping. De dierenarts wil even afwachten hoe het eruit ziet bij de controlescopie over 6 weken, ze kan niet goed bepalen of het paard hier last van heeft. Is iemand hier dat wel eens tegen gekomen? Ze is nu 7 jaar en misschien heeft ze het haar hele leven al, maar het is moeilijk te beoordelen of ze hier last van heeft.

Afbeelding
Afbeelding

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:01

Hier iemand met een gouden tip om een paard met heel behoorlijk overgewicht dat wel heel erg gevoelig is voor maagzweren af te laten vallen?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:05

Heb hier hetzelfde, ik week haar hooi en doe het in hooinetten. Verder heel veel bewegen, iets anders ben ik nog niet tegengekomen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:45

Dat is heel lastig omdat ze juist zacht hooi en liefst onbeperkt moeten hebben, dat hebben wij ook ervaren met onze Arabo Fries… toen die een winter weinig werk had omdat ik niet kon rijden is hij echt te dik geworden en in het voorjaar stond hij hoefbevangen en hebben we hem in moeten laten slapen..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:47

Hooi weken indd en zoveel mogelijk bewegen. Ik heb een half jaar lang lange lijnen en teugelen gedaan, toen ik niet kon rijden. Veel meters maken helpt, ook in stap.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:00

Mir_horses schreef:
Tancreda4 schreef:

Hoe zag dat bij jouw paard eruit? ( klachten?) En wat waren de conclusies?

Die bleek een afwijking in zijn maag te hebben waardoor het voer niet goed afgevoerd werd en dus te lang daar bleef zitten en dan een soort bal werd van hooi en voer, dat ging irriteren en ontsteken.