[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:02

nee hoor helemaal niet onmogelijk.
Net voor het ging vriezen was het hier erg warm en vlogen er ontzettend veel muggen!
Mijn welshcob had toen al last van korstjes en schuurde ookal.
Nu het zo vriest is hij gestopt met schuren en laten de korstjes los maar schilfers heeft hij nog steeds.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:41

Aan de ervaringsexperts.

Het viel mij met de extreme kou ineens op dat zowel mijn (shetlanders) merrie als mijn ruin wat schuurde op de kaak, achter de oren. Geen extreme plekken en op dat moment (misschien naïef) weet ik het aan het feit dat mijn ruin dit jaar voor het eerst 'niet' geschoren is en z'n vacht hem ineens toch in de weg zag. (Voorgaande jaar was warmte stuwing het geval). Echter ondekte ik vandaag een kale plek achter het oor en een wondje op de neus. Na goede inspectie toch maar het scheerapparaat gepakt en z'n hoofd geschoren. Ik ben geschrokken........ zijn enorme voorpluk en vacht hebben heel wat weten te verstoppen de afgelopen 2/3 weken.

Afbeelding
Afbeelding

Is dit schimmel/ringworm?

Kan ik open wondjes wel wassen met imaverol?

Wat zouden jullie doen? Hals ook kaalscheren (zitten ook plekjes) en onder een halsdekentje zetten en pony binnen houden?

Omstandigheden zijn niet ideaal voor zowel scheren als wassen. Maar nu?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:15

'niet zelf gaan prutsen,maar een dierenarts laten kijken.
dit kan schimmel zijn,maar bijvoorbeeld ook iets wat te maken heeft voeding,omgeving of andere bacterien.

echt de veearts even laten kijken hoor,imaverol pakt namelijk ook niet alles aan

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:30

_CS_ schreef:
nu eczeemschuren zoals ellepel al zegt is echt onmogelijk.

Maar wat dan als je paard niet voor insecten maar voor iets anders allergisch is? Dan heet de jeuk en huiduitslag toch ook eczeem (heb zelf als kind ook eczeem gehad, kwam echt niet van mugjes).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:38

ja maar dat is geen zomereczeem!
zomereczeem is de allergie voor het speeksel van de cullicoidesmug.

er zijn zat andere vormen van eczeem en andere huidaandoeningen,maar dat is dus geen zomereczeem.
dan moet je niet in dit topic zijn ;) :)
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-02-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:43

ellepel schreef:
'niet zelf gaan prutsen,maar een dierenarts laten kijken.
dit kan schimmel zijn,maar bijvoorbeeld ook iets wat te maken heeft voeding,omgeving of andere bacterien.

echt de veearts even laten kijken hoor,imaverol pakt namelijk ook niet alles aan

Bedankt voor je reactie.

Qua voeding hebben er geen veranderingen plaats gevonden, dus dat durf ik wel uit te sluiten.

Ik vermoed dat de merrie de oorzaak is, daar zij ook bij mij is gekomen met 'korstjes' en schuurplekken. Heb haar in het voorjaar gekregen en direct geschoren en de wondjes behandeld. Aangezien zij 24/7 buiten stond, een enorme vacht had en het al vroeg in het jaar warm was, weet ik de jeuk aan de dikke vacht. Ik heb haar dus nooit behandeld tegen luis/schurft/schimmel/ringworm oid. Ben ergens bang dat zij dus toch altijd iets mee heeft gedragen.

Heb de wondjes voor nu ingesmeerd met betadine en hou hem op stal. Zal morgen contact opnemen met de DA voor advies en een mogelijke afspraak. (Hij heeft hem afgelopen week nog geënt en er niets aan gezien/opgemerkt, dus ben benieuwd wat hij zegt)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:26

wij hebben op stal ook shetlandes lopen en afgelopen jaren gingen die ook enorm staan schuren in het voorjaar.
de dikke vacht die verhaard gaat vaak jeuken dus schuren ze dat ook los,maar luis heb ik toch wel regelmatig gezien.
nadeel van luis is dat ze heel snel wegkruipen als je gaat zoeken tussen de haren en op een zwarte vacht zie je ze bijna niet.
wat wel opvalt is dit:
Afbeelding
of zo:
Afbeelding

het lijken dan net huidvelletjes,maar het zijn de eitjes van de luizen :j
ik meende afgelopen week ook al een luis te zien bij mijn verzorgtinker,ze zitten vooral in de manen en maantop.
ook rondom de staartaanzet kunnen ze zitten

linda_arnold

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:32

Oww jeeetje...............dat zijn wel duidelijke foto's..........

Ik ga morgen uit me werk maar eens goed kijken, zo overduidelijk als jou foto's heb ik het bij hem nog niet gezien. De afgelopen weken TOT de extreme kou was hij idd lichtelijk aan het verharen. Hoop ook echt dat dat het is.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:05

via google afbeeldingen kun je heel veel foto's vinden.
ik ken het voornamelijk zoals de onderste foto :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:54

mijn ponies hebben luizen gehad op de hals. niet onder de manen maar gewoon middenop de hals en onderhals. mijn andere paard heeft ze gehad rond zijn voorpluk en achter de oren. bij mijn Welsh zat er een hele kolonie net voor het schouderblad. ik heb toen een plukje haren gepakt dichtbij de huid en flink getrokken, en toen had ik meerdere luizen in mijn hand.

overigens verharen mijn 24/7 met schuilstal buiten ponies ook, de één draagt een deken de andere niet. ze zijn iets jeukeriger dan anders maar echt puur door de losse haren.

@ hanneke84, hier ook hoor, tot vlak voor de vorstperiode had ik 's ochtends jonge vliegen in de verse mest. sinds de temperatuur zo onwijs gedaald is heb ik echter geen vlieg of mug meer gezien. jammere is wel dat dat soort dieren vaak nog wel overwinteringsplekjes weten te vinden. ik heb het vermoeden dat ze zich bij ons met name terugtrekken in de warme broeiende mesthoop, helaas.

carmenmisty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:25

Dat heeft mijn fries in de staart wij proberen al een tijdje zeezoutt miss hebben jullie er wat aan! Helpt super

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:27

je fries heeft niet toevallig wormen? als jeuk zich sterk concentreert op de staart is de kans aanzienlijk dat hij bijv. aarsmaden heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:02

zeezout helpt niet tegen luis hoor. :n

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:07

Nog iets anders aan de huid wat bij mijn paard opvalt. Hij heeft nu op 2 plekken op zn lichaam ineens lichtere plekjes. Hij is zelf een donkere vos, maar heeft bij zn flank in de buurt en op zn schouder een klein rondje vacht (ter groote van het topje van je duim), wat wel geblondeerd lijkt? Het is gewoon zacht, geen korstjes, echt alleen de vacht is verkleurd. Hij draagt gewoon dekens, hij heeft door zn regendeken heen wel eens een bijtwondje, maar dat ziet er heel anders uit. Nu heeft hij 2 deken a 350 gr op en die plekjes.. ik snap dus niet war dat vandaan komt.

Heeft iemand dat ooit meegemaakt?

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:03

Stel dat onze paarden luis hebben.. Hoe gaan we dat nuuuu oplossen??
Ja wassen. Maar hoe met deze tempraturen?? De veearts zei dat ik hem dan helemaal moet wassen en ik heb geen warmwater kraan op stal. Ik zou met hem naar huis kunnen lopen, in de tuin zetten en dan de tuinslang aansluiten aan de keukenkraan.. Maarja dan is die zeiknat en hij is geschoren.. En dan!!??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:10

golddigger08 schreef:
Ja wassen. Maar hoe met deze tempraturen?? De veearts zei dat ik hem dan helemaal moet wassen en ik heb geen warmwater kraan op stal. Ik zou met hem naar huis kunnen lopen, in de tuin zetten en dan de tuinslang aansluiten aan de keukenkraan.. Maarja dan is die zeiknat en hij is geschoren.. En dan!!??

butox

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:26

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:46

yvonnedv schreef:
nadita schreef:
Afgelopen jaar steeds hals bedekt gelaten, en ook nu staat hij onder een halsdeken. En hij heeft weer manen *\o/*
Ik doe de deken dus niet meer af, ook niet als het koud is of als het vriest.

tja die van ons staat ook onder een halsdeken maar nu schuren de manen af door de deken.

Dan heb je geen goede (passende) deken. De mijne staat al maanden onder een staldeken met hele hals, en hij is nog geen haar verloren.
Ik heb Weatherbeeta dekens met hele hals, deken uit 1 stuk en geheel gevoerd met nylon. Superglad en schuren niet. Ik zweer erbij.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:35

maxi en iejoor geen jeuk op dit moment.
gelukkig gaat het goed met ze.
maxi heeft weer wat kleine vlechtjes.
hoop ze weer te krijgen zoals vorig jaar.
maar ben bang dat dat nog wel even gaat duuren.

heb een homiopaat laten komen en medicijnen gehad.
even kijken hoe ze daar op gaat doen.
als ik merk dat ze dit jaar jeuk heeft.
ga ik gewoon weer over op de medicijnen die ik al had voor haar.
en ze krijgt hoe dan ook toch haar deken op.

met iejoor hoop ik dat hij zich een beetje goed houd met het nieuwe voer (eczeem voer)
als ik geen verschil merk of merk dat het erger is dan vorig jaar.
gaat hij over op gewoone brok die maxi vanaf nu ook krijg (sport brok met lage suikers, eiwitten en dergelijke)
en krijgt hij deze muslie (eczeemvoer) als extrtje.
en hij heeft ook voor het geval dat een deken liggen.
(als hij daar nog niet uit gegroeit is)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:39

golddigger08 schreef:

warm water in thermoskan meenemen.
oplossing aanmaken, en je paard insponzen, je wast ze er niet mee dus zeiknat worden ze niet.
even onder deken wegzetten tot ze droog zijn en klaar is het.
valt best mee hoor :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:41

jotoma lichtere plekjes kan ook gewoon nieuw haar zijn?
maar koper of zinktekort geeft ook vachtverkleuring,dan moet je bloedonderzoek laten doen op tekorten.
maar sommige rassen krijgen later ook lichtere vlekken,hefet ook weer met de kleur van het dier te maken

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:09

Thanks ellepel. Ben nog even wezen surfen en t kan pigmentieverlies zijn (kan bij vossen voorkomen), maar ook een te kort aan calcium, iets wat niet functioneert in nieren/darmen..
Het zijn geel/witte ronde vlekjes, heb niet het idee dat het oude wondjes zijn of gewoon verharen..
Ik vind het iets heel geks.. Ik kijk nog ff aan hoe het zich ontwikkelt en of er meer uitkomt..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:41

golddigger08 schreef:

Toch gewoon wassen, zweetmes er over, met stro opwrijven, wollen deken op (evt met stro er onder), dikke laag stro in stal, wachten tot je paard droog is en de winterdeken weer op. Heb het ook al eens gedaan. Het is even zielig. Maar zo weer over. En als je je heel schuldig voelt maak je van te voren nog even een emmertje slobber klaar. :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:51

jotoma,appie heeft dit:
Afbeelding
bij hem komt dat door een sabino-gen.
hier staat wel meer info
http://www.bokt.nl/wiki/Sabino

misschien is dat bij jouw dier ook van toepassing?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:03

Sabino denk ik niet.. Zn vader is wel een schimmel, moeder een donkere vos. Ik zal straks een foto maken!