Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ash_ schreef:Hallo allemaal,
Helaas moet ik mij hier ook melden met wat vragen.
Mijn paard is in het verleden hoefbevangen geweest 2x. Hij was erg zwaar en is gelukkig door overstap op hooi goed afgevallen. Ik heb toen veel van zijn voer aangepast en daarna bloed laten testen op IR en cushing. Beide niet geconstateerd maar werd er gezegt door de verandering van voer kan dat vertekenen en betekenen dat hij stabiel is qua IR. Heb het voer dan ook daarom zo gelaten.
Nu is hij sinds een paar weken heel benauwd en kortademig. Dit heeft hij is vlagen. Soms wel soms niet. Dierenarts is erbij geweest was niets te horen. Heb toen iets gekregen om hem te geven voor het bewegen. Het werkt wel maar blijft dan nog iets benauwd. Maar hij is soms ook in rust benauwd als hij gewoon lekker in de paddock staan.
Nu heb ik mijn dierenarts opnieuw geraadpleegd hierover en die geeft aan bloed te willen testen opnieuw op cushing.
Nu mijn vraag (heb nog geen antwoord van mijn dierenarts) kan benauwdheid met cushing te maken hebben?
ohjajoh6 schreef:Ik laat morgen opnieuw bloed afnemen voor cushing en IR test, maar zou graag willen weten of er nog bepaalde regeltjes zijn? (bv nuchter zijn, of bepaald tijdstip welke het beste is voor beide testen) Vergeet het eigenlijk te vragen aan DA...
cynthiar schreef:De mijne heeftbdie benauwdheid ook gehad zo vanuit het niets. Hij had het in het voorjaar. Ik wist toen nog niet dat hij Cushing had, maar hij had het toen al wel.
De witte verbrede lijn heeft de mijne ook al jaren, maar nooit bevangen geweest. Maar zijn hoeven voor zagen er in de zomer op de wei wel uit alsof bevangen. Dit heeft hij jaren zo gehad. Nu heeft hij het sinds vorig jaar zomer niet meer, en nu ook niet meer. Dat komt denk ik door de pergolide dat het nu over is.
Hij is er ook nooit kreupel op geweest.