Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:51

Ik krijg zaterdag ook weer een smid over de vloer .
Mijn dame loopt ook niet zoals het moet . Onlangs smid bijgehaald maar omdat ze niet reageert op de visiteer tang vondt hij het vandalisme om er een ijzer onder te doen .
Ik heb ze ook liefste blootvoets . Maar niet ten koste van haar .
Je merkt het tijdens bosritten zachte paden stapt ze goed door . Harde paden is ze voorzichtig .
Ze pakt haar been ook omhoog en niet naar voren .
Denk dan toch lichtelijk bevangen ? !

@ maura , beterschap met je meisje

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:56

Staat me ook iets van bij dat hij haar best wat krachtvoer gaf, dan wel zonder melasse maar misschien toch is niet doen? Zeker zo samen met de cushing zijn ze zo gevoelig..

Beterschap idd Maura!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:41

Dit was natuurlijk niet wat je wou horen, Maura :( Maar het is helaas niet anders , dus hou de moed erin meis, moet goedkomen ! Voor als de smid komt, onder haar steunbeen een dikke deken of een zachte rubber mat leggen kan veel helpen om beter te kunnen blijven staan...heb dat hier destijds ook gebruikt. Misschien deed je dit al, ik probeer maar mee te denken... :o

@jp I like his accent and the nice black cat ! :D :D Heel leerrijk, dat filmpje...superinteressant, bedankt voor het delen ! Die rubber ringen zijn een geweldig iets, misschien een ideetje om dat soort zaken in huis te hebben :j Nu niet dat ik hier op nog een HB-aanval zit te wachten, maar je weet maar nooit...
Ik vond die merrie op het filmpje trouwens nog '' redelijk '' stappen op beton voor zo'n gehavende voeten te hebben. Hier was het andere koek...mijn zwarte draaide zelfs niet meer op eigen kracht in de stal om te gaan drinken of eten gedurende een kleine week, laat staan dat ik haar buiten kreeg en bij haar was '' slechts '' 1 hoefbeen gekanteld en verzakt...
Wat is die Cur-Ost eigenlijk? Dat vertelt ie denk ik niet op het filmpje...of het moet zijn dat ik zo afgeleid was door z'n accent... :)

@Dookia Phytovet Leuvensebaan 164 2580 Putte fax015/760905 Ik dacht die naam komt mij bekend voor...en ja hoor, heb hier nog een volle fles Digest Liquid van hen staan! Ik heb die destijds via de DA gekocht...maar bij deze heb je een eventueel contactadres :)

@Imago is er recentelijk nog bloed genomen om te zien of die acth weer steeg bij een halfje? Misschien heb je dat wel ergens gepost, maar heb niet alles terug opgesnord :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:24

Dookia ik denk dat het de Harpagophytum is van Phytovet dat je moet hebben...dat is duivelsklauw.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:00

Dank voor jullie steun en medeleven, is echt fijn.

@Geerke, ik heb de foto's gisteren direct gezien en er niet aan gedacht om een afdruk te vragen. Inmiddels een mailtje naar de kliniek gestuurd om de foto's digitaal toegestuurd te krijgen, als ik ze krijg zet ik ze hier neer.

Verder heb ik gisteren weer zitten googelen op allerlei zaken rond bevangenheid. Ik kwam twee verschillende denkrichtingen tegen. Omdat ik niet zeker weet of ik het goed begrepen heb en omdat ik graag van jullie hoor hoe jullie er over denken, vat ik hier even samen wat ik ervan denk te begrijpen:

De basis van de denkrichtingen is hetzelfde, namelijk dat de lamellen tussen hoefbeen en hoefwand afsterven door een ontsteking in de hoeflederhuid. Hierdoor verdwijnt de verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen.
In de meer traditionele denkwijze wordt aangenomen dat vervolgens het hoefbeen kantelt omdat de diepe buigpees die aan de achterkant van het hoefbeen vastzit, het hoefbeen als het ware naar achteren trekt. De trekkracht van die pees blijft immers hetzelfde, maar wordt niet meer gecompenseerd door de lamellenverbinding tussen hoefbeen en hoefwand.

In de 'alternatieve' denkwijze is het niet de diepe buigpees die de kanteling veroorzaakt, maar is het de hoefwand zelf die omhoog gedrukt wordt doordat het paard op de hoef staat. Omdat de hoefwand als het ware wordt weggeduwd ontstaat steeds meer ruimte tussen zool en wand en zie je een (sterk) verbrede witte lijn.

Nou krijg ik een naar gevoel van die verbrede witte lijn. Mijn merrie heeft namelijk al jaren een sterk verbrede witte lijn. Ze heeft platvoeten en toen ik haar kreeg had ze rotstraal en white line disease. Ik heb haar nu drie jaar en ze wordt al die tijd netjes elke 8 weken bekapt door een traditionele hoefsmid. We zijn begonnen met in beide voorhoeven een diepe verticale scheur vanuit het midden omhoog en die is nu weg. Maar ze heeft door die platvoeten wel een hele brede witte lijn (1,5 à 2 cm). Dus hoe vreemd is het dan dat de foto's een gekanteld hoefbeen laten zien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:32

een brede witte lijn kun je bijna altijd van een kanteling uitgaan.Pablo heeft zelfs achter een enorme brede witte lijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:44

En zegt het ook iets als een witte lijn wat zachter is beetje brosser als het ware? Niet bij mijn paard bij paard van een vriendin..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:48

Ja, dat kan duiden op white line disease ( WDL)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:08

Ik heb ook geleerd dat het niet het hoefbeen zelf is wat kantelt . Maar idd doordat de witte lijn verbreed door de ontsteking komt de hoefwand verder naar voren en op de foto's zie je dan dat hey hoefbeen niet parallel ligt aan de wand .
Zaak is dan ook om druk van de toon af te halen zodat het daar ontlast wordt en het geheel de kans krijgt om te rusten .
Ik heb een aantal goede foto's van een paard wat ik ging bekkappen op het moment dat de DA zei dat het hopeloos was .
Paard is nu ruim 1 jaar verder en loopt al een hele tijd goed .
Bekapte hem de eerste maanden elke 4 weken .

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:29

Pandora2 schreef:
Dookia ik denk dat het de Harpagophytum is van Phytovet dat je moet hebben...dat is duivelsklauw.

jeps idd ondertussen gebeld naar mijn DA terug en hij zei idd dat ik die moest nemen, thx om het adres door te geven ook

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:10

Hallo allemaal,
Helaas moet ik mij hier ook melden met wat vragen.

Mijn paard is in het verleden hoefbevangen geweest 2x. Hij was erg zwaar en is gelukkig door overstap op hooi goed afgevallen. Ik heb toen veel van zijn voer aangepast en daarna bloed laten testen op IR en cushing. Beide niet geconstateerd maar werd er gezegt door de verandering van voer kan dat vertekenen en betekenen dat hij stabiel is qua IR. Heb het voer dan ook daarom zo gelaten.

Nu is hij sinds een paar weken heel benauwd en kortademig. Dit heeft hij is vlagen. Soms wel soms niet. Dierenarts is erbij geweest was niets te horen. Heb toen iets gekregen om hem te geven voor het bewegen. Het werkt wel maar blijft dan nog iets benauwd. Maar hij is soms ook in rust benauwd als hij gewoon lekker in de paddock staan.
Nu heb ik mijn dierenarts opnieuw geraadpleegd hierover en die geeft aan bloed te willen testen opnieuw op cushing.
Nu mijn vraag (heb nog geen antwoord van mijn dierenarts) kan benauwdheid met cushing te maken hebben?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:49

@maura het is wel degelijk het hoefbeen dat kantelt / verzakt, maar hoe het juist zit ( mbt tot de 2 denkrichtingen die je opschreef ) dat weet ik ook niet zo helemaal juist. Volgens DA die indertijd bij mijn zwarte merrie geweest is, is het inderdaad de diepe buiger die trekt aan het hoefbeen, waardoor dat gaat kantelen, druk op de zool uitoefent en hierdoor een soort van '' bolle '' zool veroorzaakt. Lijkt dan net alsof de hoefwand naar boven gedrukt wordt en de zool afvlakt en bol komt te staan. Kan zijn dat ik nog wel een deeltje vergeten ben :o , maar zoiets is mij indertijd toch uitgelegd...Wat ik wel met 300% zekerheid weet, is dat vanaf het moment er frog pads onder mijn merrie haar hoeven geplakt waren ( even googelen, dan zie je afbeeldingen..is een soort van rubber driehoek die je onder de straal plakt en wat tegendruk geeft aan de straal waardoor er minder spanning door de diepe buiger op het hoefbeen uitgeoefend wordt ) ze na 30min weer min of meer '' mobiel '' was...het was een ongelooflijk effect! Ik wist er het bestaan niet van af, tot de assistent van de DA langskwam en mij dit gaf ( zij heeft lang internship in kliniek in Gent gedaan ).
De verbrede witte lijn door hoefbevangenheid komt pas tevoorschijn een week of 4 na de acute fase. Bij jouw merrie is die verbrede witte lijn van jaren geleden dus...ofwel van een toenmalige bevangenheid, ofwel van white line disease ... maar ik ken dit niet, dus geen idee of dit daarvan kan komen. Mijn ex-hoefbevangertje ( was voorjaar 2012 ) begint nu terug een smallere witte lijn te krijgen, goed zichtbaar bij elk nieuw beslag...heeft dus toch meer dan een jaar geduurd eer de witte lijn zich stabiliseerde.
Mijn cushie heeft ook platte voetjes, is nooit bevangen geweest ( gelukkig ! ) maar heeft absoluut geen brede witte lijn, dus ik begrijp je voorlaatste zin niet zo goed...de combinatie van platvoeten en brede witte lijn... :?

@ash geen idee of dit soort longproblemen door cushing kunnen komen... Misschien eerder een allergie aan iets? Hoe oud is beessie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:12

Ik laat morgen opnieuw bloed afnemen voor cushing en IR test, maar zou graag willen weten of er nog bepaalde regeltjes zijn? (bv nuchter zijn, of bepaald tijdstip welke het beste is voor beide testen) Vergeet het eigenlijk te vragen aan DA...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:51

Pandora2 schreef:
@ash geen idee of dit soort longproblemen door cushing kunnen komen... Misschien eerder een allergie aan iets? Hoe oud is beessie?

Hij is 14 jaar. Allergie zou niet kunnen voor de dierenarts aangezien hij voornamelijke buiten staat en er ook geen irritatie te horen is

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:57

Ash_ schreef:
Hallo allemaal,
Helaas moet ik mij hier ook melden met wat vragen.

Mijn paard is in het verleden hoefbevangen geweest 2x. Hij was erg zwaar en is gelukkig door overstap op hooi goed afgevallen. Ik heb toen veel van zijn voer aangepast en daarna bloed laten testen op IR en cushing. Beide niet geconstateerd maar werd er gezegt door de verandering van voer kan dat vertekenen en betekenen dat hij stabiel is qua IR. Heb het voer dan ook daarom zo gelaten.

Nu is hij sinds een paar weken heel benauwd en kortademig. Dit heeft hij is vlagen. Soms wel soms niet. Dierenarts is erbij geweest was niets te horen. Heb toen iets gekregen om hem te geven voor het bewegen. Het werkt wel maar blijft dan nog iets benauwd. Maar hij is soms ook in rust benauwd als hij gewoon lekker in de paddock staan.
Nu heb ik mijn dierenarts opnieuw geraadpleegd hierover en die geeft aan bloed te willen testen opnieuw op cushing.
Nu mijn vraag (heb nog geen antwoord van mijn dierenarts) kan benauwdheid met cushing te maken hebben?

Die van mij heeft de afgelopen 3 jaar in de zomer periodes gehad dat ze uit het niks stond te pompen, ze was zo benauwd. Eigenlijk meteen als het 20+ graden was of 15+ met een zonnetje... Niks te horen aan de longen, kreeg Ventipulmin en prednison als oplossing...
Nu is dit de eerste zomer met medicatie, en ze heeft alleen gepompt de eerste warme dagen in april. Toen had ze het achteraf gezien echt heel warm omdat ze bijna nog in de volledige wintervacht zat. Nu is ze helemaal uit de wintervacht, prachtig glanzend zomervachtje (voor het eerst in drie jaar) en ze pompt niet meer..... Zo onwijs blij mee... 30+ graden, zonnetje erop... Het doet haar niks meer....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:18

De mijne heeftbdie benauwdheid ook gehad zo vanuit het niets. Hij had het in het voorjaar. Ik wist toen nog niet dat hij Cushing had, maar hij had het toen al wel.

De witte verbrede lijn heeft de mijne ook al jaren, maar nooit bevangen geweest. Maar zijn hoeven voor zagen er in de zomer op de wei wel uit alsof bevangen. Dit heeft hij jaren zo gehad. Nu heeft hij het sinds vorig jaar zomer niet meer, en nu ook niet meer. Dat komt denk ik door de pergolide dat het nu over is.
Hij is er ook nooit kreupel op geweest.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:36

ohjajoh6 schreef:
Ik laat morgen opnieuw bloed afnemen voor cushing en IR test, maar zou graag willen weten of er nog bepaalde regeltjes zijn? (bv nuchter zijn, of bepaald tijdstip welke het beste is voor beide testen) Vergeet het eigenlijk te vragen aan DA...

Mijne moest destijds ivm de IRtest nuchter blijven (voor zover mogelijk) en is dus 's morgens vroeg getest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:51

Ik neem aan dat je dan geen krachtvoer bedoeld? DA komt ook in de ochtend, maar hooi en gras is er natuurlijk wel, ze gaapt toch al zo veel weer de laatste tijd... Bedankt, hou er iig zo veel mogelijk rekening mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:04

cynthiar schreef:
De mijne heeftbdie benauwdheid ook gehad zo vanuit het niets. Hij had het in het voorjaar. Ik wist toen nog niet dat hij Cushing had, maar hij had het toen al wel.

De witte verbrede lijn heeft de mijne ook al jaren, maar nooit bevangen geweest. Maar zijn hoeven voor zagen er in de zomer op de wei wel uit alsof bevangen. Dit heeft hij jaren zo gehad. Nu heeft hij het sinds vorig jaar zomer niet meer, en nu ook niet meer. Dat komt denk ik door de pergolide dat het nu over is.
Hij is er ook nooit kreupel op geweest.

@Ash
Ook Willy had het met de warmte ook heel erg benauwd en warm. En in de beginfase toen hij nog niet behandeld werd was dat nog erger. Je moet niet vergeten dat een cushing paard een heel erg verstoorde hormoonhuishouding heeft en daardoor is zijn thermostaat ook echt helemaal van de leg, daardoor heeft hij het veel warmer en benauwder dan een ander (vergelijkbaar misschien wel met opvliegers van een vrouw in de overgang :D ) en daar kunnen ze echt van staan te pompen. Koelen van het lichaam wil dan vaak al heel veel verlichting geven; de benen af spuiten of zelfs het hele lichaam of met een natte spons het lichaam afnemen.
Cushing paarden zijn op zich ook wel gevoelig voor ontstekingen, ook in hun longen, maar dat lijkt me hier niet te spelen, het is echt de warmte in combinatie met de verstoorde hormoonhuishouding/thermostaat die op speelt waarschijnlijk. Als je paard cushings blijkt te hebben en op medicijnen gaat dan zal dit weer sterk kunnen verbeteren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:25

Even Image spam: op aanraden van Jannipauli is Image getest op Cushing en ze doet het super op Prascend.

23 jaar en ze kan nog steeds heel lief kijken <3 zo mooi in haar zomervel, ondanks de Cushing
Afbeelding

toet toet ik heb haast
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:39

Wat is ze stoer en mooi!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:07

@cynthiar bij mijn cushie begin ik nu ook in haar hoeven het tijdstip van begin van de pergolide te zien...de teen is wat langer, net zoals jij zegt net of ze hoefbevangen geweest zijn ( mijne is ook nooit bevangen geweest ) en zo'n 2cm nieuwe aangroei vanuit de kroonrand lijkt weer een normaal voetje te worden. Het is dus echt geen fabeltje dat je bijna elke voerverandering of medicatiegebruik bij een paard terugziet in de hoeven :j

Waar blijft dat zadel, Janouk? Die heeft er volgens mij heel erg veel zin in ! :):)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:33

Een update van mijn kant: gisteren bij mijn merrie de ACTH-waarde opnieuw laten testen. De dierenarts was bij aankomst verrast door de enorme verbetering die ze liet zien (bijna weer d'r volbloedvelletje :-)). Vandaag werd ik gebeld voor de uitslag - en heel raar; veel hoger dan de vorige keer. Toen 14, nu 28. Ik weet dat het seasonal rise is nu, maar volgens mijn DA en die van het lab is dit te veel verhoogd om alleen door de rise veroorzaakt te kunnen worden. Tegelijkertijd zegt de DA van het lab dat een bloedproef maar een vage aanduiding geeft (?) en dat we gewoon uit moeten gaan van het klinisch beeld. Ik vraag me nu dus gewoon af of de eerste bloedtest wel goed is gegaan ;(
Vandaar @Ash, dat ik zeker nog een keer zou testen!
Een ander ding dat ik heb gedaan is dat ik compleet gestopt ben met het geven van alle extra's (monnikspeper en magnesium), maar zouden die werkelijk zo'n invloed hebben gehad?
Raadsels - en ik baal ervan........

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:42

Image krijgt naast Prascend ook magnesium en ik moet zeggen dat ik echt verbetering merk. Zeker in het verzachte van de hard manenkap. Dus ik blijf braaf ook de magnesium door haar voer mengen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:11

Veearts eerder laten komen. Zit mij toch niet lekker allemaal.

Op het moment dat de veearts er was was haf natuurlijk weer niet kortademig.
Echoscopie gedaan alles is schoon en netjes, niet geirriteerd.

Nu bloedtest algemeen en op cushing. Zal mij benieuwen.

Voel me soms wel overbezorgd mensen op stal verklaarde me voor gek want volgens hun was hij niet benauwd. Terwijl ik mijn paard echt niet zo ken.