[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:30

Mieke schreef:
Oh wat een goed idee om dat netje zo te bevestigen! Janouk, ziet die van jou er ook zo uit?

Ik heb bontje om neusriem en neusnetje erop vastgemaakt, xodat het netje de neusvleugels niet raakt. Netje is hard en recht, niet zo om haar neus heen. Die heb ik ook, maar dat wil ze niet.

Afbeelding

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:16

Ik vind dat er qua schudden een verschil zit of het van headshaken komt of van vliegjes/mugjes..[/quote]

Ik ben niet bekend met andere vormen van headshaking. Maar mijn paard doet het wel heel heftig. Volgens mijn dierenarts is het een reactie op de hoofdzenuw. Hij kan, als er veel ongedierte in de lucht zit, niet fatsoenlijk in de wei staan zonder steeds te schudden. Zelfs met masker op. Ook op stal vertoond hij af en toe schrikreacties. Alsof hij zich stoot aan schrikdraad.

TinGu

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:07

@Sabine81 dat klinkt idd als een reactie van een Head Shaker.
Guus heeft het ook erger als er veel vliegjes zijn, maar hij reageert ook sterk op pollen en zonnestralen (direct zonlicht dan weer niet). Bij mij helpt en muts met neusnetje erg goed, icm een goede vliegenspray.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 05:38

Sabine81 schreef:
Ik vind dat er qua schudden een verschil zit of het van headshaken komt of van vliegjes/mugjes..

Ik ben niet bekend met andere vormen van headshaking. Maar mijn paard doet het wel heel heftig. Volgens mijn dierenarts is het een reactie op de hoofdzenuw. Hij kan, als er veel ongedierte in de lucht zit, niet fatsoenlijk in de wei staan zonder steeds te schudden. Zelfs met masker op. Ook op stal vertoond hij af en toe schrikreacties. Alsof hij zich stoot aan schrikdraad.[/quote]

Dan zal het toch de combinatie zijn!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 06:54

Janouk heeft een overprikkelde neuszenuw. En reageert daardoor overprikkeld op vliegjes, pollen, stof, wind en regendruppels en vooral felle zon het hele jaar door.
Ze is niet allergisch. Door cranio sacraal behandeling vvermindert de druk op haar neuszenuw en daardoor is er minder overprikkeling en daardoor minder gevoeligheid voor zon, wind etc.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:23

Duidelijke foto Janouk, ik vind het een goed idee om het neusnetje op die manier te bevestigen. Zo'n stevig netje heb ik ook besteld voor Diva. Dan gaan we het eens op die manier proberen.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:14

Geert heeft hetzelfde als Janouk. Reageert overgevoelig op alles wat op zijn neus komt. Of hij echt pollenallergie heeft...ik denk het wel, want in de winter kan ik zonder netje als het niet te droog is en als de vliegjes weg zijn. Regen en vooral hagel geven problemen. Geert kan wel tegen de zon volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:13

[***] moet niks van een masker en/of neusnetje hebben .. begint spontaan te proesten (wat hij anders zelden tot niet doet, zeker nu op de medicatie) en gaat echt enorm schudden, nog erger dan anders. Dus dat lost niks op hier :+ Wel stom, want ik zou z'n hoofd/neus ook wel willen beschermen tegen vliegen ed maar dat wil meneer dus niet.

Z'n "moe" zijn heeft trouwens niks met de medicatie te maken, heb nu een paar keer gereden zonder extra pilletje maar dat is gewoon hetzelfde, buiten dat hij wat meer schudt. Hij heeft ook wel extra last de laatste dagen heb ik het idee (hij jeukt ook weer aan & met z'n neus enzo, heeft hij een tijd niet gedaan). Het is natuurlijk ook wel "hoogseizoen" en rotweer op dat gebied, dus nu maar weer even dagelijks een extra pilletje en hopelijk geeft hem dat voldoende verlichting. Nu is het alsnog niet zo erg als de vorige jaren, dat gelukkig niet.

Heb trouwens foenegriek voor hem besteld, zat ik al een tijdje naar te kijken dus ga het maar eens proberen. Zou ook een goede bron van koper zijn, je weet het maar nooit :+ Hopelijk maakt dat hem samen met de medicatie nog beter & vrolijker :)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:58

Foenegriek is best goed spul. Kan nooit kwaad volgens mij. Cobe kan misschien ook gewoon moe zijn door wat gebrek aan lucht? Ik ben zelf licht astmatisch en als ik daar last van heb ben ik ook moe.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:00

Iemand zich al eens verdiept in Equine Breathing?? Kwam ik tijdens mijn zoektocht op internet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:49

Mieke schreef:
Foenegriek is best goed spul. Kan nooit kwaad volgens mij. [***] kan misschien ook gewoon moe zijn door wat gebrek aan lucht? Ik ben zelf licht astmatisch en als ik daar last van heb ben ik ook moe.

Dat denk ik dus ook. Het zal bij hem wel een beetje een combinatie van alles zijn maar hij heeft oa lichte stofallergie en dus hooikoorts dus kan me wel voorstellen dat dit het hem op momenten als deze lastig maakt. Mijn andere pony heeft ook altijd moeite met dit soort weer (gewoon ouderdom bij hem gok ik), die is dan ook wat benauwder enzo. Dus vandaar de foenegriek bij beiden voor hopelijk wat verlichting :)

Equine breathing nog nooit van gehoord, straks eens opzoeken ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:36

Het klinkt goed (maar dat doet uitleg altijd :P ) maar vraag me af of je het ook op voorhand kan klaarzetten in een supplementenbakje .. Zou het dan nog werken? Of zou je het echt vers op het voer moeten doen zeg maar?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:06

Scutellaria doet helaas niks bij Diva....

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:55

Oei! Dat was vanavond geen succes met het masker! Geert had denk ik eigenlijk maat extra full moeten hebben. De neusflap komt niet ver genoeg over zijn neus..
Dus hij was flink aan het tikken. Echt zielig. Morgen weer een poging. Ik heb de oren uit het masker geknipt. Ik hoop dat het dan wat lager over de neus komt!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:02

Wat sneu voor Geert zeg! Guus heeft zelf een grote maat cob, maar voor masker heb ik altijd full. Flap valt dan ruim over de neus heen, zonder zijn neus te raken.

Guus gaat nu ook ff minder. Heb denk 6mnd lang druppels voor weerstand gegeven, eerst ivm de behandeling van zijn sarcoid en later ivm droes op stal. Nu sinds denk 4wkn gestopt, en sindsdien wordt het schudden fors erger. Gisteren de druppels dus maar weer besteld, hoop dat dat het doet voor hem.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:38

Geert heeft net zoals Guus nu erg veel last. Ik heb vandaag het pollennetje onder de flap gedaan en nóg was het niet ideaal. Het is gewoon te droog buiten. Veel teveel stof en pollen.
Maar vanaf morgen is dat waarschijnlijk wel over O:)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:24

Haha heb ook nog nooit zo gehoopt op regen als nu ja! :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:26

Balen zeg dat het bij jullie door blijft gaan he.
Appie is er echt zo goed als van af, alleen dus bij stress nog wat schudden,maar verder is het echt over.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:26

Guus ging heel goed, echt een stuk beter dan afgelopen jaar. Toen was het voorjaar echt lastig, nu eigenlijk helemaal niet.

Tot we dus gestopt zijn met de immuundruppels, zo lijkt het nu achteraf iig. Heb goede hoop dat het dus weer beter gaat als we de druppels weer starten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:07

TinGu welke druppels geef je Guus?

Hier met de hooikoortstabletten iig veel minder geschuur aan haar neus (dus neuskriebels) en gevoelsmatig ook minder geschud onder het rijden.
Zondag was het mooi afwisselend, zonnig en weer bewolkt. Normaal krijg ik dan sterke reactie en nu was het goed te doen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:34

Wij hebben nu ene BR neusnetje en dat bevalt mevrouw een stuk beter. Die van Harry's Horse zat om haar neus en daar werd ze knettergek van. Nu proest ze nog wel, vooral omdat ding weg te blazen, maar geen geschud meer. Niet te vroeg juichen, maar.... voorzichtig optimistisch.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:03

MarliesV schreef:

Hier met de hooikoortstabletten iig veel minder geschuur aan haar neus (dus neuskriebels) en gevoelsmatig ook minder geschud onder het rijden.
Zondag was het mooi afwisselend, zonnig en weer bewolkt. Normaal krijg ik dan sterke reactie en nu was het goed te doen.

Marlies, wij geven beiden puur pollen aan onze paarden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:19

Marloezz schreef:
MarliesV schreef:

Thanks voor de snelle reactie!

Zit ik ook aan te denken maar wil per periode maar 1 ding testen anders weet ik niet of het wel of niet werkt. Nu dus bezig met anti histamine voor het rijden (aangezien ze in de wei geen last lijkt te hebben met het masker op). Eerst daar maar eens een duidelijk beeld van krijgen voor ik weer wat anders test.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:09

Marloezz schreef:
MarliesV schreef:

En ik ga er nu dus weer Immu Boost Pro van Phytonics bij geven.

Die kreeg Guus na een tip van een bokker tijdens de behandeling van zijn sarcoid om hem te ondersteunen, en dat zijn we daarna door blijven hebben omdat er droes heerste op stal.
Sinds 4wkn was het flesje leeg, en de droes over, dus niet meer gegeven. En helaas een forse toename in het schudden, dus ik ga het maar weer erbij geven in de hoop dat dit werkt.

Zo niet dan ga ik voor de antihistamine, moet dan alleen nog even kijken of het nou loratidine of cetrizine wordt.