[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:59

Ik zie echt 0 resultaat en dat vind ik voor hem echt niet fijn, ik ga overleggen met de veearts.

Gruis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:22

Onze pony (grote D) is helaas ook gediagnosticeerd met PPID. De waarde was 110, ongeveer een ruime week geleden. We geven nu 8 dagen een kwart tabletje. Ik merk weinig goeds (maar lees dat dat ook lang kan duren), maar ook weinig slechts aan hem. Hoe lang zouden jullie wachten met wisselen naar een halve? Dierenarts zei na 4 dagen, maar dat vond ik sowieso te snel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:01

@marleen Wat voor klachten zie je? Het kan echt weken duren voordat het omslaat. Bovendien moet je ook op de juiste dosering staan voordat het goed kan werken. Hoeveel gaf je van de pillen? En netjes dagelijks rond dezelfde tijd? Heb je na een x aantal weken al laten hertesten? Zomaar stoppen bij een paard die PPID heeft en veel klachten zou niet mijn voorkeur hebben zegmaar.

@gruis ik moest van mijn dierenarts een maand een kwartje geven, daarna hertesten en op basis van die waarde toen een halfje gaan geven. Eigenlijk na een maand weer hertesten maar kreupel en verhuizing dus uitgesteld tot dit voorjaar en toen weer 2x laten testen en 2x moeten opschalen naar een hele nu.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:13

Ik ben gelijk met een halve begonnen. Ik hoop vooral dat ik hem beter op gewicht krijg, dat lijkt redelijk de goede kant op te gaan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:35

Hij neemt ze nu 8 weken en nog steeds zie ik een hangbuik, geen bespiering,depri, moe enz. Ik had gehoopt op een positief verschil hoe klein ook.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:38

Overleg het maar met de dierenarts voordat je stopt. Het proces ga je niet tegenhouden, geef het een kans en misschien is de dosis wel te laag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:45

Een hangbuik en spierverlies ga je niet magisch in 8 weken een pilletje geven beter krijgen. Denk dan eerder aan een aantal maanden in combinatie met de juiste voeding én beweging.

Hoeveel gaf je en heb je al laten hertesten in die 8 weken?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:48

Mijn ruin van 21 staat nu een maand op de Pergoquin, zijn waarde was 96 (DA zei dat 25 normaal is). Ben begonnen met een dag of 6 een kwart, een dag of 6 een halve en nu een hele. Ik merkte na een week of 2 al wat verbetering. Hij is iets minder lethargisch. Gisteren viel mij ook op dat hij iets minder vocht lijkt vast te houden op schouders en koker. Hij is alerter in de wei, maakt vaker een drafje als ik ze roep om voertijd. Dus ja, hier gebeurt er gelukkig wel wat.

Overigens had ik van de week de 1e nota van de DA. Bloedprikken kostte € 41.50, bloedonderzoek € 78, 60 tabletten € 84.60. Is dat ook wat jullie ongeveer betalen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:52

Zo dat zijn goede prijzen. Betaal hier echt heel veel meer. 8)7

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:08

Bloed afname 30 en dan nog kosten van het lab waren rond de 50 geloof ik.

200 pillen voor 274,-

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:20

Bloedafname is hier 180 euro.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:31

marleen_usar schreef:
Bloedafname is hier 180 euro.
Phoe! Is dat inclusief de cushing test? En misschien huisbezoek? De bedragen die ik noem zijn incl BTW en ik ben met mijn paard naar het inloopspreekuur gegaan, dus geen voorrijkosten/consultkosten oid.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:39

Voorrijkosten zijn hier rond 50 euro

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:33

Ik weet niet of alles inclusief is ik heb na 8 weken nog geen rekening.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:49

marleen_usar schreef:
Hij neemt ze nu 8 weken en nog steeds zie ik een hangbuik, geen bespiering,depri, moe enz. Ik had gehoopt op een positief verschil hoe klein ook.

Bij mijn paard duurde het 3 maanden voordat ik verschil zag! Dus niet te snel opgeven!
Overigens is ze nooit meer fit geworden, maar de Prascend gaf zeker wel verbetering.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:59

Wat voor verbetering zagen jullie dat de medicatie?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 22:02

Hier was ik afgelopen keer zo’n 120 euro kwijt voor bloedafname en de test. De voorrijkosten zijn hier bijna 60 euro en vorige week net 160 stuks prascend opgehaald voor 332 euro. Zag net wel mail van de praktijk dat je in september en oktober met 50% korting de test kunt laten doen. Moest sowieso al een gebitsbehandeling laten doen in oktober, dus ik laat hem ook maar weer testen dan.

Ten opzichte van een paar maand geleden is mijn paard enorm opgeknapt, hij is weer op gewicht, glimt als een spiegel, kijkt vrolijker en is enthousiaster aan het werk. Maar wel met de kanttekening, dat ik niet weet of dit het gevolg is van de medicatie of van het feit dat er in april een gebroken kies bij hem verwijderd is. Maar links of rechtsom, ik ben wel blij dat hij er weer jaren jonger uitziet!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 22:40

Afbeelding

Let vooral niet op zijn gewicht want hij stond op rust op die bovenste foto. Is nu weer netjes gelukkig.

Maar dat terzijde: kijk het verschil in vacht. Beide foto's zijn op nagenoeg dezelfde dag gemaakt alleen de bovenste een jaar later. Voor de medicatie liet zijn vacht zo slecht los. Met medicatie verhaart hij nu prachtig. Zit geweldig in zijn vacht. De vieze ogen werden minder, hoeven zijn na jaren tobben opeens veel beter gaan groeien. En ik ben vooral blij dat de kans op hoefbevangenheid en de groei van de hypofyse nu lager is. Dat zijn natuurlijk de echte problemen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Goed dat het stukje van bijwerkingen belicht wordt, want die kunnen inderdaad heftig zijn. Maar het kán voorkomen, net zoals bij heel veel andere medicatie. Denk alleen al aan de antidepressiva van mensen. Ook heel heftig spul, voor sommigen wel noodzakelijk.

Verder staat er wat mij betreft heel veel onzin in dat artikel. Ze blijven maar door ratelen over de tumor die PPID is. Maar het hoeft geen tumor te zijn. Het kán wel veroorzaakt worden door een tumor, maar wat vaker aan de hand is, in ieder geval wat ik uit andere onderzoeken las, is dat de zenuwen bij de hypofyse achteruit gaan/verslechteren en daardoor een verstoring veroorzaakt wordt die de aanmaak van ACTH activeert. Dit kun je remmen met Pergolide waardoor veel paarden geen of minder klachten hebben. Maar bovenal, door het vroegtijdig toedienen van Pracend voorkom je dat de hypofyse gaat groeien en er is dan dus helemaal geen 'tumor'. De hypofyse groeit als het goed is (voor wat ik in artikelen heb gelezen) doordat deze continu de prikkel krijgt om ACTH af te geven. Hierdoor blijft de hypofyse groeien om aan de vraag te kunnen voldoen. Dit geeft natuurlijk op den duur verdrukking. Plus die groei kun je inderdaad niet remmen met Pergolide. Dus als de hypofyse al gegroeid is, krijg je dat niet meer weg. Vind dat dit soort dingen enorm uit zijn verband getrokken worden in het bovenstaande artikel. Ben ook heel benieuwd naar de artikelen erachter en hoe oud die zijn en hoe het onderzoek verricht is. Ga er wel even induiken want ik vind het reuze interessant, maar ik heb duidelijk andere bronnen gelezen dan deze.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Mijne werd
Onzeker
Schrikachtig
Blind voor de omgeving

Het is een paard met een verleden wat stabiliteit nodig heeft. Ze was dus 24/7 nerveus en stond aan. In vele situaties drong ik niet meer tot haar doorpakken. Juist door die onzekerheid werd ze blind voor alles om haar heen en keerde in zichzelf. Een onzekere angstige dodo die niet meer op mij vertrouwde en ik ben 1 van de weinige die ze vertrouwt.

Hierdoor kreeg je gevaarlijke situaties en helemaal voor haarzelf. Dat was de reden dat ik koos om haar liever minder lang bij me te hebben dan langer en dan op die manier.

Ook heb ik haar onder me gehad dat ze echt pure paniek had en ik wist dat als ik zou handelen dat we finaal aan de kletter zouden gaan. Enige wat ik op dat moment kon doen was van haar afspringen en hopen dat ze kalmeerde. Geloof me, ik stap op alles en ben verre van bang aangelegd. Ook blijf ik altijd kalm en beheerst in die uitbarstingen van paarden, maar dat had bij deze totaal geen nut.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Op zich niet gek natuurlijk als je paard toch geen PPID bleek te hebben..

Over paniek gesproken trouwens.. Mijn paard werd juist voordat ik medicatie gaf heel schrikachtig en gooide me er een keer bijna af toen er iemand in het bushokje zat. Dat komt natuurlijk nooit voor.. :=

Anyhow, na het geven werd hij weer zijn chille en koelbloedige zelf. Dus dat was ook een verbetering in zijn geval op de Pergolide. Vergeet die altijd.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Helaas is mijn oudje met PPID 2 weken geleden ingeslapen, maar hij heeft de mooie leeftijd van ruim 30 jaar mogen bereiken!
Ik heb nog 120 tabletten pergoquin liggen, iemand hier interesse om ze over te kopen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:53

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:12

Celebi schreef:
Op zich niet gek natuurlijk als je paard toch geen PPID bleek te hebben..

Over paniek gesproken trouwens.. Mijn paard werd juist voordat ik medicatie gaf heel schrikachtig en gooide me er een keer bijna af toen er iemand in het bushokje zat. Dat komt natuurlijk nooit voor.. :=

Anyhow, na het geven werd hij weer zijn chille en koelbloedige zelf. Dus dat was ook een verbetering in zijn geval op de Pergolide. Vergeet die altijd.

Dat is het ook. Mijne is al onzeker waardoor dit haar helemaal van de leg bracht.

Dat 2e kan uiteraard ook en heb toen ik hier tegenaan liep veel info ingewonnen rond deze problemen rondom medicatie en de ppid

Het bizarre is dat het werkelijkwaar alle kanten op kan gaan