Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:07

Wonderbaarlijk is het hier momenteel stabiel.
Had het echt niet verwacht dat ik het ooit stabiel zou krijgen. Durf het ook bijna niet te zeggen.
Hopen dat het zo door blijft gaan!

Wat ze nu krijgt:

*Onbeperkt fijn hooi laag in suiker hoog in eiwit, vochtig gemaakt.
*Strookbegrazing
*2 x dgs marstall bergwiesen mash
*Handje florian frisian oerbrok geweekt door de mash.
*Balanstri omega3 olie
*Mastic
*Magnesium
*Suikerbalans Vitalstyle
*liquihorse vitamine

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:03

Vanmorgen maagscopie gehad en inderdaad maagzweren maar niet heel ernstig wat ik zo begreep. Nu krijgt hij maagzuurremmers, is dat die gastriguard ofzo?

Ben heel benieuwd hoe ik hier verder mee moet omgaan, nog nooit een paard gehad met maagzweren

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:34

Nou vooral je stal management volledig om gooien en je paard niet meer 7 uur zonder ruwvoer laten staan!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:51

Ja dat snap ik. Word druk naar gezocht maar soms heb je weinig keus.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:53

Marie111 schreef:
Ik kwam deze advertentie tegen op Facebook.
Iemand ervaring mee?

https://www.ive-horses.be/maagzweer-beh ... iTZKC7JjjB

Ik las hier ook een recensie bij, dat een dierenarts van iemand had gezegd dat het niet werkt.
Al die middeltjes, is afhankelijk van soort maagzweer, gradatie/waar zit hij etc of en wat er werkt. Daar is dan ook weer geen onderzoek naar gedaan, dus het blijft beetje tobben.
Enige dat wetenschappelijk werkt, is omeprazol.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:08

En sucralfaat en soms een gecombineerde behandeling van sucralfaat en omeprazol. Maar er zijn genoeg ervaringen met producten en/of voer die wel wat doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:16

Wat fijn Marus! Dit goede nieuws heb je wel verdiend!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:07

Ik geef nu Nexium, 3 tabletten/1x per dag. Nu na 2 weken al bijna geen singelnijd meer. Dat was ook de voornaamste klacht. Ik heb ook twee weken sucralfaat bij gegeven en dat ga ik nu stoppen. Ik geef nog een paar weken nexium 3 pd en dan ga ik heel langzaam afbouwen. Dus 6 weken 3 pd, 3 weken 2 pd, 3 weken 1 per dag…..Hopelijk zijn we er dan vanaf…. Nexium geeft bij ons een beter resultaat dan omaprazol/UG.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:12

Ruiterhart heeft weer 25% korting vandaag en morgen; RUITERHART25

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:11

Maaik schreef:
Ruiterhart heeft weer 25% korting vandaag en morgen; RUITERHART25

Zo jammer gister besteld ik had nog gekeken of ze korting hadden _-:(

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:30

Zuur… misschien een mailtje aan wagen? Wie weet kan het alsnog gecorrigeerd worden.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:45

Kan ik iemand blij maken met een paar kilo (8-10 of zo….)Equine 74? Ik denk zeker nog een halve voerton, was een 20 kilo zak en daarvan is nog ruim de helft wel over. (Ophalen Gorinchem)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:03

Na de gastroscopie bleek dat mijn paard inderdaad ook enkele maagzweren heeft in het bovenste stuk van de maag. Omdat de gastroscopie aan huis was, kon ik erbij zijn en kreeg ik ook op het moment zelf heel veel extra uitleg van de DA. Erg interessant!
Hij zei dat het door de structuur van de maag bijna onmogelijk is om sportpaarden zweervrij te hebben. Door transport en rijden beweegt het maagzuur (zoals water in een emmer die je draagt) en komt het sowieso in contact met het stuk maag dat gevoelig is voor maagzuur. Het is daarom erg belangrijk om een paard voor je gaat vervoeren of rijden een flinke portie ruwvoer te geven (hooi, grasmix, geweekte grasbrok, ...) zodat het maagzuur niet kan opspatten. Een paard met zulke zweren mocht ook niet langer dan 10 à 15 min. draven/galopperen.

Het goede nieuws is dat dit type maagzweer snel ontstaan (als je paard gevoelig is), maar ook relatief gemakkelijk te genezen zijn.

Mijn paard krijgt nu een korte kuur omeprazale bij (hij had al een korte kuur gehad hiervoor) en ik moet erg langzaam afbouwen over een veel langere termijn. Voor het bewegen (momenteel nog longeren) geef ik hem een klein emmertje grasmix en wonder boven wonder geeft dit al een heel ander paard. Hij had anders ook altijd hooi om te eten, maar dit was juist het probleem volgens de DA. De maag zit dan nooit helemaal vol waardoor het maagzuur te veel vrij spel krijgt én veel hooi zit qua suikerwaarde ook gigantisch hoog. Hij had zelf heel wat partijen hooi laten testen en allemaal zaten ze op 1kg suiker per 10kg hooi (dagelijkse portie voor een normaal paard) wat veel te veel is.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:30

BoktVerlaten schreef:
Kan ik iemand blij maken met een paar kilo (5 of zo….)Equine 74? Ik denk zeker nog een halve voerton, was een 20 kilo zak en daarvan is nog ruim de helft wel over. (Ophalen Gorinchem)

Niemand? Dan gaat het weg helaas…. Dus als je het nog (gratis) op wil halen, laat dan even weten!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:48

Donnatella schreef:
Na de gastroscopie bleek dat mijn paard inderdaad ook enkele maagzweren heeft in het bovenste stuk van de maag. Omdat de gastroscopie aan huis was, kon ik erbij zijn en kreeg ik ook op het moment zelf heel veel extra uitleg van de DA. Erg interessant!
Hij zei dat het door de structuur van de maag bijna onmogelijk is om sportpaarden zweervrij te hebben. Door transport en rijden beweegt het maagzuur (zoals water in een emmer die je draagt) en komt het sowieso in contact met het stuk maag dat gevoelig is voor maagzuur. Het is daarom erg belangrijk om een paard voor je gaat vervoeren of rijden een flinke portie ruwvoer te geven (hooi, grasmix, geweekte grasbrok, ...) zodat het maagzuur niet kan opspatten. Een paard met zulke zweren mocht ook niet langer dan 10 à 15 min. draven/galopperen.

Het goede nieuws is dat dit type maagzweer snel ontstaan (als je paard gevoelig is), maar ook relatief gemakkelijk te genezen zijn.

Mijn paard krijgt nu een korte kuur omeprazale bij (hij had al een korte kuur gehad hiervoor) en ik moet erg langzaam afbouwen over een veel langere termijn. Voor het bewegen (momenteel nog longeren) geef ik hem een klein emmertje grasmix en wonder boven wonder geeft dit al een heel ander paard. Hij had anders ook altijd hooi om te eten, maar dit was juist het probleem volgens de DA. De maag zit dan nooit helemaal vol waardoor het maagzuur te veel vrij spel krijgt én veel hooi zit qua suikerwaarde ook gigantisch hoog. Hij had zelf heel wat partijen hooi laten testen en allemaal zaten ze op 1kg suiker per 10kg hooi (dagelijkse portie voor een normaal paard) wat veel te veel is.

Wat een leerzaam bericht. Fijn dat je het hier plaatst!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:49

Welke grasmix voer je Donnatella?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:01

BoktVerlaten schreef:
BoktVerlaten schreef:
Kan ik iemand blij maken met een paar kilo (5 of zo….)Equine 74? Ik denk zeker nog een halve voerton, was een 20 kilo zak en daarvan is nog ruim de helft wel over. (Ophalen Gorinchem)

Niemand? Dan gaat het weg helaas…. Dus als je het nog (gratis) op wil halen, laat dan even weten!

Lief aanbod. Is helaas veel te ver weg voor mij. :)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:07

Ik geef nu de senior grasmix van Hartog (heel smakelijke en zachte mix, want je wil wel dat ze er een flinke portie van opeten zodat de maag vol zit). De Hartog Digest vond ik wat te hard - zeker nu hij maagzweren heeft.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:17

BoktVerlaten schreef:
Kan ik iemand blij maken met een paar kilo (8-10 of zo….)Equine 74? Ik denk zeker nog een halve voerton, was een 20 kilo zak en daarvan is nog ruim de helft wel over. (Ophalen Gorinchem)

Pb gestuurd! *\o/*

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:23

@Boktverlaten
Ik had je ook een pb gestuurd maar helaas nog geen reactie gehad :D

Iemand ervaring met dit voer? Voer waar probiotica inzit lijkt me super handig, mijn paard zit nu de probiotica door de slobber met lange tanden te eten

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:19

Escada schreef:
@Boktverlaten
Ik had je ook een pb gestuurd maar helaas nog geen reactie gehad :D

Iemand ervaring met dit voer? Voer waar probiotica inzit lijkt me super handig, mijn paard zit nu de probiotica door de slobber met lange tanden te eten

[ [url=m/PiqRuz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ken het niet en kan deze versie zo snel ook niet vinden op hun website… maar sowieso zijn er wel meer soorten voer hoor waar ook probiotica in zit.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:40

Kon het wel op deze site vinden, inderdaad niet op hun eigen website
https://shop.degrootdiervoeders.nl/paar ... -brok-5mm/

Is dit echt dan de probiotica met de levende micro organismen zeg maar?

Moet van de dierenarts probiotica dus geven met de levende organismen erin, maar mijn paard vind die poeder dus verschrikkelijk :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:20

Ik heb hier recent de pavo guthealth gebruikt. Ondanks dat ik niet perse pavo fan ben, hebben beide paarden sinds die kuur nette mest en zijn ze minder opgeblazen. Verder heb je ook bijv. Pure gut van pure paardenvoeding, maar weet niet zeker of dat brokjes zijn. Beiden bevatten iig levende gisten.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:45

Pure gut is poeder. En mijn pony vind ‘m heerlijk. Ik geef m ‘s morgens in een spuit met water. Ruikt dan een beetje naar pindakaas. Hij hinnikt soms zelfs als ‘ie ‘m aan ziet komen. :')

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:52

Pure gut krijgt hij dus nu :')