Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marie111 schreef:Ik kwam deze advertentie tegen op Facebook.
Iemand ervaring mee?
https://www.ive-horses.be/maagzweer-beh ... iTZKC7JjjB
BoktVerlaten schreef:Kan ik iemand blij maken met een paar kilo (5 of zo….)Equine 74? Ik denk zeker nog een halve voerton, was een 20 kilo zak en daarvan is nog ruim de helft wel over. (Ophalen Gorinchem)
Donnatella schreef:Na de gastroscopie bleek dat mijn paard inderdaad ook enkele maagzweren heeft in het bovenste stuk van de maag. Omdat de gastroscopie aan huis was, kon ik erbij zijn en kreeg ik ook op het moment zelf heel veel extra uitleg van de DA. Erg interessant!
Hij zei dat het door de structuur van de maag bijna onmogelijk is om sportpaarden zweervrij te hebben. Door transport en rijden beweegt het maagzuur (zoals water in een emmer die je draagt) en komt het sowieso in contact met het stuk maag dat gevoelig is voor maagzuur. Het is daarom erg belangrijk om een paard voor je gaat vervoeren of rijden een flinke portie ruwvoer te geven (hooi, grasmix, geweekte grasbrok, ...) zodat het maagzuur niet kan opspatten. Een paard met zulke zweren mocht ook niet langer dan 10 à 15 min. draven/galopperen.
Het goede nieuws is dat dit type maagzweer snel ontstaan (als je paard gevoelig is), maar ook relatief gemakkelijk te genezen zijn.
Mijn paard krijgt nu een korte kuur omeprazale bij (hij had al een korte kuur gehad hiervoor) en ik moet erg langzaam afbouwen over een veel langere termijn. Voor het bewegen (momenteel nog longeren) geef ik hem een klein emmertje grasmix en wonder boven wonder geeft dit al een heel ander paard. Hij had anders ook altijd hooi om te eten, maar dit was juist het probleem volgens de DA. De maag zit dan nooit helemaal vol waardoor het maagzuur te veel vrij spel krijgt én veel hooi zit qua suikerwaarde ook gigantisch hoog. Hij had zelf heel wat partijen hooi laten testen en allemaal zaten ze op 1kg suiker per 10kg hooi (dagelijkse portie voor een normaal paard) wat veel te veel is.
BoktVerlaten schreef:BoktVerlaten schreef:Kan ik iemand blij maken met een paar kilo (5 of zo….)Equine 74? Ik denk zeker nog een halve voerton, was een 20 kilo zak en daarvan is nog ruim de helft wel over. (Ophalen Gorinchem)
Niemand? Dan gaat het weg helaas…. Dus als je het nog (gratis) op wil halen, laat dan even weten!
Escada schreef:@Boktverlaten
Ik had je ook een pb gestuurd maar helaas nog geen reactie gehad
Iemand ervaring met dit voer? Voer waar probiotica inzit lijkt me super handig, mijn paard zit nu de probiotica door de slobber met lange tanden te eten
[ [url=m/PiqRuz.jpg]Afbeelding[/url] ]