Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:07

Hier is het weer een paar dagen goed nu...maar ik zit er gewoon op te wachten waneer de boel weer explodeert...
Wel Fik weer aan het longeren gekregen , en alleen maar met ontspanning bezig zijn.
Proberen om hem vanuit ontspannen stap in ontspannen draf te krijgen , en owww wat heeft hij het daar moeilijk mee , hij durft echt niet los te laten... Soms wel , en dat is erg goed te horen aan zijn ademhaling , dan is die direct regelmatig in draf en dan kan hij ook goed tempo houden. Maar meestal houdt hij hem gewoon in....en speelt hertje

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:12

Nammie schreef:
Hier is het weer een paar dagen goed nu...maar ik zit er gewoon op te wachten waneer de boel weer explodeert...
Wel Fik weer aan het longeren gekregen , en alleen maar met ontspanning bezig zijn.
Proberen om hem vanuit ontspannen stap in ontspannen draf te krijgen , en owww wat heeft hij het daar moeilijk mee , hij durft echt niet los te laten... Soms wel , en dat is erg goed te horen aan zijn ademhaling , dan is die direct regelmatig in draf en dan kan hij ook goed tempo houden. Maar meestal houdt hij hem gewoon in....en speelt hertje

Misschien dat hij nu zo langzamerhand gaat stabiliseren. Dat zou mooi zijn. Hoe lang staat hij nu op de prascend? Klinkt alsof ie het allemaal nog best spannend en moeilijk vindt. Wel fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan.

@Maura hoe is het vandaag met Pandora?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:17

fargo schreef:
Setteli schreef:
Ze moet wel weer naar de tandarts. Ze is vorig jaar september geweest en de tandarts zei dat ze over 1,5 jaar pas weer moest. Ze heeft wel een heel scheef gebit, dat is niet meer te verhelpen. Ik zal van de week weer eens bellen voor een afspraak.

Met cushing paarden moet je echt heel regelmatig de tanden laten controleren ook ivm eventuele ontstekingen in de mond waar ze gevoeliger voor zijn. Ik controleerde willy 2 x per jaar. Ook omdat hij doorgroeiende kiezen had tegen over ontbrekende kiezen maar toch. 1,5 jaar is erg lang. Hoe oud is jouw paard ook al weer setteli? EDIT Is ze 23 jaar?

Ja ze is 23 jaar. Toen ze vorig jaar is geweest, was nog niet bekend dat ze cushing had. Ik ga gelijk een afspraak maken....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:22

Setteli, er hoeft niets aan de hand te zijn, maar het is inderdaad fijn om dat uit te kunnen sluiten of om daardoor wellicht weer verbetering te kunnen zien met het eten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:56

Fik staat sinds 15 mei op de prascend en sinds begin juni op 1 tablet per dag.

Maar als de hormoonspiegels minimaal 6 weken de tijd nodig hebben om te stabiliseren , hoelang heeft de seizoenen rise nodig om stabiel te zijn? maw , is eind augustus nog niet te snel dan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:59

Noemt jouw merrie ook Pandora, Maura? Wist ik niet, ik heb ook een Pandora! :) Las het net een paar posts terug, toen iemand vroeg hoe het met jouw Pandora gaat...
Pandora's met toverboxen en truukendozen... :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:34

Nammie schreef:
Fik staat sinds 15 mei op de prascend en sinds begin juni op 1 tablet per dag.

Maar als de hormoonspiegels minimaal 6 weken de tijd nodig hebben om te stabiliseren , hoelang heeft de seizoenen rise nodig om stabiel te zijn? maw , is eind augustus nog niet te snel dan?

Ik weet niet of je ook kan spreken van een stabiele seasonal rise ;-)
Het feit is gewoon dat de niveaus (van cortisol en ACTH) in deze periode structureel hoger (zullen) zijn, ik weet niet of ze daarnaar toe opbouwen (denk het niet eigenlijk).
- maar dat ze door het weer en het rijkere gras (de natuur biedt extraatjes aan de dieren aan om zich voor te bereiden op de winter dus ook een periode waarin ook gewone paarden "makkelijker" hoefbevangen worden) structureel gedurende deze (gehele) periode afwijkende hogere waardes kunnen/zullen hebben daardoor.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:10

Pandora2 schreef:
Noemt jouw merrie ook Pandora, Maura? Wist ik niet, ik heb ook een Pandora! :) Las het net een paar posts terug, toen iemand vroeg hoe het met jouw Pandora gaat...
Pandora's met toverboxen en truukendozen... :D

Hihi, nee, mijn merrie heet geen Pandora. Denk dat dat een misverstand is doordat ik in mijn vorige post jou aansprak waardoor andere mensen de indruk kregen dat ze zo heette. (Ik ben ooit heel vervelend en hardnekkig lastiggevallen door de ex-vriend van iemand met mij dezelfde weekendcursus met haar paard volgde, daarom zet ik de namen van mijn paarden niet openbaar)

@Fargo, vanmorgen stond ze in de stal. Die heeft een betonvloer en de uitloop en bak waar ze heen kan zijn zand. Ze had haar hooi van gisteravond netjes op en ze ging ook meteen weer eten toen ik nieuw hooi gaf. Wel zielig dat ze daarvoor 180 graden moest omdraaien, maar anders had ik het hooi in de deuropening moeten leggen en dan vertrapt ze de helft als ze naar buiten strompelt. Al met al heeft ze nog steeds heel duidelijk last, maar ze gaat niet meer liggen enkel om haar voeten te ontlasten en ze is gemotiveerd om te eten. Morgen wordt het spannend, dan worden de foto's gemaakt om te kijken hoe de hoefbeentjes er aan toe zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:45

Oh ja, zal dus een misverstand zijn Maura ! hihi...is wel grappig, ik dacht al 2 Pandora's hier op hetzelfde forum... :D
We duimen mee dat de foto's morgen er fatsoenlijk uitzien!

@setteli mijn oudje vroeger had ook een compleet scheef gebit en toen hij zo rond de 28 was, begon dit toch wel een beetje op te spelen...hij at ook graag zijn papjes enzo, maar zijn hooi liet hij ook liggen na een tijdje. Gras ging eigenlijk nog lang goed, zo lang het maar geen hoog stengelig gedoe was...
Leek toen wel of hij de moed verloor om op dat hooi te kauwen en kauwen en kauwen..om het dan nog niet deftig geknabbeld te krijgen. Ik gaf hem de laatste jaren van zijn leven geweekte grasbrok en zo'n speciaal voer voor oudjes zonder tanden :D
Ik bedenk mij net nog zoiets...als hij teveel hooi had gegeten, mestte hij eerst bijna niet, om dan een dag of 2 later diarree te krijgen...blijkt dat die doorgeslikte stukken te groot waren, die blijven '' hangen '' in de darmen waardoor er gisting ontstaat en dat geeft dan die diarree zo af en aan....was het niet jouw Vlekje die ook aan de diarree geweest is? Of is dat echt pas begonnen sinds die pillen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:02

Vlek was idd aan de diaree, maar pas sinds de prascend. Ze mest nu weer goed, tenminste nog geen mooie ballen, maar een hoop. In ieder geval geen flats meer. Ook heeft ze 's morgens soms helemaal geen mest in de stal liggen (wel makkelijk met uitmesten :D )
In de wei kan ik haar poep er goed tussen uit halen, in vergelijking met de andere paarden.

Heb even gebeld met de voerleverancier. Die heeft de grasbrok op voorraad, die ga ik donderdag even halen (eerder lukt me helaas niet).
De Seniores P wil ze niet meer eten (in het begin nog wel). Ik kan het nu nog wel een keer gaan proberen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:25

Ja, dit was bij mijn oudje net hetzelfde...als ie op stal stond, heel erg weinig of niet gemest en met de beweging en het knabbelen op de wei ging het dan weer wel goed!
Ik gaf hem ook voeder van Sanequi voor oudjes...is wel deftig aan de prijs :( en kan je alleen via de DA krijgen, maar dit was echt zijn lievelingskostje...misschien een optie om eens te proberen voor Vlekje met het najaar en de winter in aantocht ?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:10

Hey hallo allemaal, hoe is het hier met iedereen?
Ik moet nodig weer eens gaan bijlezen…excuus!

Imago bleef het toch minder goed doen (kwakkelen) op de halve dosering Prascend. Hij staat nu sinds een weekje weer op een hele dosering en begint alweer op te knappen. Ben er afgelopen weekend geweest. Hij begint nu ook steeds meer tot rust te komen. Toch de 4-maanden regel die zo ongeveer altijd bij Imago heeft gespeeld: na verhuizing komt hij pas na een maand of 4 wat tot rust. Hij begint wat meer zijn draai in de groep te vinden. Is niet meer obsessief met 1 paard bezig en gaat met meerdere paarden om.

Ik kon hem nu ook uit de groep halen om lekker te knuffelen, poetsen, kortom: quality time. Ik heb echt genóten! Heb hem zelfs relaxt op de wasplaats gehad en kon zijn benen afspuiten. Ik had er niet op gerekend dat het kon, dus volgende keer doe ik weer kleren aan ‘die vies mogen worden’ zodat ik hem even goed in de shampoo kan zetten (benen + staart).

Ik durf nog steeds niet met zekerheid te zeggen of het de hogere temperaturen, de verhuizing, zijn continue activiteit in de groep zijn die van invloed zijn, óf de dosering van PS maar hij kwakkelde genoeg om te besluiten om hem weer op de hele te zetten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:40

Wat fijn dat het met Imago goed gaat en dat hij zijn plek gevonden schijnt te hebben.

Ik vroeg me overigens af: hoe geven ze daar de PS aan de paarden? Sommigen hebben problemen om het dagelijkse pilletje te geven, maar hoe is dat bij de Wildthof?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:56

Niet anders dan zoals wij dat particulier doen. Paarden die medicatie hebben worden rond etenstijd (vanaf 16 00 uur) om de beurt (vaak per 2, touwtje ertussen) uit de groep gehaald en gaan apart op een kleinere (speciaal daarvoor bestemde) paddock. Krijgen de pil in een stukje brood, appel, wortel of eventuele andere medicatie in een emmer brok. Zo krijgen ze ook meteen hun dagelijkse brok gevoerd.
Imago gaat dus elke dag even apart op de paddock en krijgt zijn pil meestal in een stukje appel. Ze vertelden dat hij de ergste is van allemaal met zijn pil weer uitspugen. Dus daarom weet ik dat het wel goed opgepakt wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:03

Wat een boef! Maar fijn te weten dat ze er zoveel aandacht aan schenken - voor jou ook een hele geruststelling denk ik!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:12

Ja hoor, echt wel. Ik word goed op de hoogte gehouden. Zijn een aantal aan racekak en krijgen dan meteen ook zemelen gevoerd enzo. En ze dwingen niets of niemand maar hebben me echt op het hart gedrukt dat Imago het echt beter deed op een hele pil. Ik was er afgelopen weekend toevallig dus rond voertijd en toen kreeg ik dus de appel met pil al in mijn handen geduwd: "wil je vandaag zelf de pil geven"? (Had Imago net uit de groep gehaald.)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:08

Fijne berichten Imago ...

Mijn DA vondt nu prikken veeeel te vroeg . Moest nog minstens een maand op de prascend .
Kan op eigen houtje verhogen . Maar dat wil ik ( nog ) niet

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:09

Zinzi_jewel schreef:
Fijne berichten Imago ...

Mijn DA vondt nu prikken veeeel te vroeg . Moest nog minstens een maand op de prascend .
Kan op eigen houtje verhogen . Maar dat wil ik ( nog ) niet

Ahem?? Hoe lang staat ze nu op de prascend, al meer dan 8 weken toch en hoe vaak heb je nu in totaal laten prikken dan?

Mooie berichten imago!!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:31

De DA is net weer weg. In beide hoeven van mijn merrie is het hoefbeen gekanteld én verzakt. Links meer dan rechts, in de linkervoet ligt de punt van het hoefbeen tegen de zool aan. In overleg met de DA besloten dat we gaan kijken hoe ze reageert op speciaal beslag. Volgende week dinsdag komt de smid, dan is merrie hopelijk met behulp van de metacam zo ver opgeknapt dat ze beslagen kan worden.

Damn, ik had niet verwacht dat het er goed uit zou zien maar toch valt het tegen om te weten dat in allebei de hoeven de hoefbeentjes niet meer op hun plaats liggen |( .

Merrie was wel ver-schrik-ke-lijk braaf, de assistente bij het mobiele röntgenapparaat was een jonge meid die geen enkele kans had om een voet op te tillen zonder medewerking van merrie, maar ik hield een paar mineralenbrokjes onder haar neus en toen gaf ze braaf haar voet aan de assistente. Dat dier is eigenlijk te lief voor deze wereld, maar ik zou haar toch wel heel graag nog een paar jaar hier hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:34

kun je de foto's hier plaatsen?
Goed beslag scheelt heel veel.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:05

Ahwwww Maura, heel veel sterkte hoor met je lieve merrie en kan me voorstellen dat je nog graag van haar zou genieten hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:33

Ik ben veel in kontakt met een amerikaanse arts ( Dr Tom Schell), de ontwikkelaar van het Cur-Ost product. Ik wilde jullie een van zijn laatste fimpjes niet onthouden - het betreft een 9-jarige quarter horse merrie die op grond van de Röntgenfoto's (zeer ernstige hoefbeenkanteling, doorprikken van de veel te dunne zool en enorme kneuzingen in de hoefcapsule) door diverse DA's een enkele reis hemelen zou ontvangen:
http://www.youtube.com/watch?v=HxKVyUgNXIU

Er is toch altijd een sprankje hoop..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:38

@Maura, wat een vervelend nieuws. Ik denk dat je dan break-over beslag gaat krijgen waardoor ze makkelijker kan lopen en afrollen? Sterkte in ieder geval meis.

Bij ons op stal is het paardje wat aantal maanden terug bevangen was goed verbeterd. Had eerder een kanteling van 2% in acute fase en dat is teruggebracht naar 0,6 en naar 0,2%. Hij mag weer opbouwen en ze zijn met hem aan het stappen aan de hand en onder het zadel 2 x daags en moeten dat opbouwen.
Hun andere paard bleek onlangs ook al 4 maanden bevangen te zijn, die was niet meer acuut en daar spraken ze van kanteling van 4%. Vandaag moet ze weer voor controle komen en ook de ruin wordt vandaag nog een keer bekeken hoe het nu gaat.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:01

amai ziet er goed uit JP dit heeft hoop voor mensen met paarden met hoefbevangenheid

Ik heb een vraagje, weten jullie waar ik duivelsklauw kan vinden van phytovet? mijn DA zei dat ik dat moest geven maar had er zelf geen meer bij maar ik vind het niet online en niet in mijn apotheker

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:04