[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:02

Amber2106 schreef:
Vraagje: mijn 1e seizoen met mijn Fjord met SME. Hij moet deze week zijn deken op (liefst vandaag) maar nu gaat het ook regenen vandaag en morgen. Vanaf donderdag staat hij 24/7 buiten en in de avond/nacht op stal. Ik woon aan de kust en nog geen knutten gezien. Wat te doen? Deken op maar dan regent de deken nat en kan hij koud krijgen? Om de eczeemdeken nu om te doen met een regendeken eroverheen, lijkt me weer veel te warm gezien de temperatuur ook gaat stijgen.. Ik kan wel in de avond naar stal gaan om de natte deken af te doen dat is geen probleem. Lees het graag! :)

Mijn tinker loopt sinds 2 dagen ook met de eczeemdeken, maar aangezien de voorspelde regen hier, heb ik daar nu nog een waterdichte liner van horseware onder. Voor de regendeken vind ik het inderdaad te warm en dit is een fijne tussenoplossing.

Vraagje:
Sven heeft de rambo sweet itch hoody op en die past perfect. Het enige is dat hij het stuk over de oren heel vervelend vind en die dus af doet. Opzich is dat niet zo erg, maar hij schuurt zomers ook zijn voorpluk weg en dat wil ik voorkomen.
Ik heb vandaag even goed gekeken en de gaten zijn ook wat krap voor zijn oren, ik kan me dus best voorstellen dat dit vervelend is.
Hebben jullie ervaring met het groter maken van die gaten?(ik heb mijn moeder even gevraagd en die kan ze wel groter maken, dus daar gaat het niet om). Maar meer, blijft het dan nog wel goed zitten ed?

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:04

Bij mij blijft dat sowieso zonder halster niet zitten, dus hij draagt hem nooit over de oren.
Ik accepteer dat maar als enige schuurplek.

Amber2106

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:12

Bedankt voor de reacties. Heb 'm zonder laten staan. Vrijdag gaat de deken er definitief op en komt er dan niet meer vanaf voorlopig. :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:21

Mijne vond het vorig jaar heel vervelend als er wat dan ook in de buurt van zijn oren kwam. Maar nu die hersteld zijn, is er niks meer aan de hand. Misschien zit dat gedeelte bij jullie toch te strak om de oren zelf?
Het masker vind de mijne blijkbaar prettig, hij komt aangelopen als je ermee in de wei staat.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:50

Met omdoen is er niks aan de hand, ik mag gewoon aan zijn oren zitten en da hals daar ook vastmaken. Als ik dan de volgende dag weer kom is het toch weer af.
Ik wil geen halster om op het land en vliegenmaskers doet hij ook af.

Ik denk inderdaad dat het de oren zijn die te groot zijn (of de gaten te klein natuurlijk, haha). Dat zal niet heel comfortabel zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:10

@Sintara, ik heb inderdaad geen last met een strakke deken rond de nek/hals.
De RSIH zit precies pas maar niet te strak.

@IJssnuiver, om die reden krijgt die van mij de kap weer op zodra ze jeukt aan haar voorpluk.
De deken heeft ze al op (onder haar winterdeken) maar de kap duurt meestal langer.
Als ze nog geen jeuk heeft laat ze keurig de oren zitten namelijk.

Qua manen zit hier alles in de vlechten. Hengstenvlecht blijft niet zitten, bos is veel en veel te dik.
Dus 'gewone' vlechten. Die piepen inderdaad door de onderkant van de hals maar die van mij schuurt daar niet dus de manen blijven erg mooi gelukkig.

@minifries, wat zonde! Daar zou ik ook mee terug gaan.
Geen ervaring mee maar dat moet toch niet kunnen zo snel en nog zonder echt schuren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:23

@marlies, hoe strak zit de deken bij jouw paardje dan bij de nek/hals?
Moeilijk te omschrijven misschien :+ . Bij mijne is het elastiek.. Ik denk ongeveer zo strak als mijn bh zit ofzo? Misschien net iets slapper.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:01

Bij ons ging het stuk bij de oren ook altijd af. Fries had er ook een hekel aan. Ze staat nu zonder deken. Hopelijk blijft het goed gaan!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:28

Bij mij de oren ook niet erdoor. Dan gaat ze juist meer schuren omdat t niet fin zit..

Heeft 1 van jullie een rsih 6.0 of shires 6.0 over??

Mijne rsih is aan t overlijden dus zoek een nieuwe.. shires is vergelijkbaar toch?

Ik heb nog een rsih 175 over. 5. nog iets is dat. Klein scheurtje in hals. Die gaat op mp. Is te klein helaas voor de mijne.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:07

Ik heb die van Shires, vind het een erg fijne deken!

Waarom doen jullie een regendeken onder jullie eczeemdeken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:05

Afbeelding
Sintara hopelijk een duidelijke foto. Anders kan ik morgen wel een andere maken.

Welmoed, er onder?
Hier altijd er overheen. Anders zit het voor geen meter.
Of je moet in de rsih een speciale inliner bedoelen. Die maak je er onder vast.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:27

Ik dacht verschillende keren te lezen dat ze een regendeken er onder doen. Of ik moet gek worden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:40

Ik ken niemand die een regendeken onder een eczeemdeken doet, wel er overheen. Zelf doe ik de regenliner onder mijn RSIH, die zijn daarvoor gemaakt :j

Ik heb vandaag de deken weer op gedaan. Ik heb Winnie's manen super lelijk gevlochten in de hoop dat het blijft zitten :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:21

Hier inderdaad ook de regenliner onder de deken als er langdurige regen voorspeld is en wanneer het ‘s nachts nog vrij koud kan zijn(in combinatie met die langdurige regen dus).
Zodra het warmer wordt, gaat die liner er direct onder weg. Veel te warm.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:35

Aaaah oké, dat zijn liners die er onder kunnen dus, check!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:46

Ik zag een hkm eczeem deken. Zelfde model als rsih en shires. Iemand hier bekend met die deken? Zoekfunctie leverde niets op..

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:48

Pony staat hier nog steeds zonder deken en dat lijkt tot nu toe goed te gaan. Balen dat ik het weekend er niet ben om hem in de gaten te houden. Vind het nu toch wel spannend worden hihi.
Ben benieuwd of die magneet wat uit gaat halen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:15

Ik heb ondanks de magneet gister gewoon de deken opgedaan. Geloof er nog steeds niet in dus durf het niet aan haha.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:24

Nee ik vind het ook spannend maar als ik het niet probeer weet ik ook niet of hij werkt :')

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:56

Die magneet, wat is dat voor een ding, en waar hangt 'ie?
Lijkt me echt stug dat dat ding knutjes weg gaat houden. Ik geloof op zich wel dat zo'n ding bij mensen kan helpen, al dan niet placebo effect gerelateerd.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:21

Hij houd ook de knutten niet weg.

Je moet hem in de manen vlechten en hangt dus tegen de hals. Het verbeterd de bloedsomloop van het paard. Afvalstoffen, zuurstof ed worden beter verscheept door het lichaam. Het houd de knutten niet op afstand maar zorgt ervoor dat je paard niet of nauwelijks reageert op de reactie van de beet. Zegt men tenminste :') ik moet het ook nog ontdekken haha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:55

Ik heb magneten in ankle wraps gebruikt toen mijn paard hb was om door het vriezen te helpen. Werkte geweldig. Geen stalbenen meer en kon weer lopen door de verbeterde doorbloeding (minder pijn).
Maar het werkte wel erg lokaal. De recuptes deken werkt ook goed op de rug, is ook met magneten, maar het werkt alleen daar waar t de huid raakt.
Voor een eczemer zou ik dan dus eerder magneten in de deken verwerkt zien.

Die van mij draagt nog een rambo ionic. Soort van zelfde idee als magneten, maar dan andere werkwijze. Maar die heeft nog steeds jeuk :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:59

Menen jullie dit nou serieus? Het klinkt zo vaag allemaal

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:09

Als je er niet mee bekend bent kan ik me voorstellen dat het vaag klinkt ;)
Er gaan op bokt hele topics over, in engeland wordt het al veel langer gebruikt en zijn er veel meer producten van.

Maar ik zou het dus bij een eczemer gebruiken, omdat afvalstoffen etc immers door het hele lijf zitten. Het uit zich alleen vaak op een enkele plek.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:11

Doet mij denken aan Tineke en haar Biostabil :D
Maar wie weet, doet het wel wat, ik ben benieuwd.