[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:49

Oh ZE doet het op de moment wel redelijk goed. Eet goed, is vrolijk, redelijk actief. Eet gelijk een Monster. Maar we krijgen er zo moeilijk wat reserve aan. Ribben,blijven zichtbaar. Klieren gaan op en af. Ene dag dik de andere keer normaal. Heb is verhoogd van 3/4 naar 1 pil maar na enkele dagen stopte ze met eten .,dus terug verlaagd. Je blijft je kop erover breken en zit constant te zoeken naar ideen of soorten voer dat haar dikker zou maken. Ik ben,wel,heel blij met de medicatie bij mijn paard helpt het heel goed. En ik kan je volledig begrijpen als zou blijken dat je pony geen,cushing heeft en je hebt er al die tijd medicatie ingestoken dat dat knaagt aan,je. Medicatie is nooit goed als het niet nodig blijkt te zijn.wij duimen hier voor je in de toekomst. Ik ga de tandarts ook nog eens laten komen ol zeker te zijn dat er niks mis is met haar tanden waardoor ze niet bijkomt. ZE eet goed en smost niet echt met haar eten. Maar toch eens een check up laten doen.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:50

Misschien een domme vraag maar hoe geven jullie de pillen?
Er staat in de bijsluiter dat ze niet verpulverd mogen worden. Betekent dat dan dat ik ze ook niet in een stukje appel kan stoppen?
Of lossen jullie ze op met water, die optie staat namelijk wel in de bijsluiter.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:56

Ik steek het soms ook,in een Appel of,stukje brood of draai het door haar slobber. Als,je dat ineens geeft kan,dat volgens mij niet zoveel kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:01

Dat met die klieren, daar heeft gek genoeg mijn grote juist weer vaker last van en die heeft geen cushing!

Maar goed ik heb hier 2 dikzakken dus ik geef geen advies over voer, want hier zet dus alles aan lijkt het wel, zelfs alleen hooi! Ik weet niet hoever dat jij in Belgie zit natuurlijk, maar is het anders geen idee om eens naar de grens te gaan en een x aantal zakken Seniores Priores in te kopen? Kun je het gelijk uittesten ook...

Ik krijg mijn tabletjes ; 3/4 op moment ivm SR er gewoon nog in op een paar kruimels dieet muesli en dan snel de rest van het handje muesli voeren. Ik heb een pillensnijder voor 2,50 euro bij de apotheek vandaan en die werkt perfect! Houd er rekening mee dat het ontzettend smerig smaakt, de prascend en hoe vochtiger hoe ranziger...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:10

Ik heb de tip gekregen om de pil in een stuk krentenbrood te stoppen. Dus ik koop nu steeds van die mini krentenbolletjes en daar verstop ik dan de pil (nu 1/4) in. Hij eet het met smaak op. Ben 9 oktober begonnen met 1/8, 14 oktober verhoogd naar 1/4, dus ga denk ik morgen maar verhogen naar 3/8 of naar 1/2. Of zal van 1/4 naar 1/2 een te grote stap zijn?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:19

Het weekend van,1 november gaan,wij een weekend naar weerd. In weerterbergen. Is daar toevallig een welkoop in de buurt? Dan kan,ik daar misschien effe binnenspringen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:21

Ik geef de pillen in een stukje winterpeen en dat gaat zonder problemen naar binnen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:21

Ja in Weert is een welkoop, ook in Roermond :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:23

llora schreef:
Het weekend van,1 november gaan,wij een weekend naar weerd. In weerterbergen. Is daar toevallig een welkoop in de buurt? Dan kan,ik daar misschien effe binnenspringen.

Er is schijnbaar een boerenbond in Weert en die zouden Subli moeten verkopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:32

Wees dan slim en google even en bel ze van te voren, hebben ze het niet in huis, bestellen ze het namelijk voor je!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:50

Ben net de prascend wezen halen en mijn hart en portomonee moeten echt even bijkomen nu, veearts had een verpakking van 160 pillen voor me :oo .

Ze gaven zelf aan dat ik meteen met 1 hele pil kan beginnen, maar overal lees ik dat je beter rustig kan opbouwen toch? En met hoeveel kan ik dan het beste starten?

De waarde was trouwens 29 pmol/L , is dat erg hoog of valt het mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:58

Lees even de OP hier goed door Calice, daar staan al jouw vragen in beantwoord. Met betrekking tot het opbouwen en de verschillende acth waardes en zelfs een omrekenfactor...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:01

mijn merrie met cushing heeft sinds ik haar van de senioren priores afheb geen lastmeer van een harde opgezette nek en ook de speekselklieren zijn sindsdien goed. Zij staat op 1/2 prascend en 6 handjes balance van D&H. Ze is langzaam weer wat aan het aankomen.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:15

Ik ga straks de pil in een stuk winterpeen verstoppen. Eens kijken of meneer het eet!
Die krentenbolletjes lijken me heel handig, die ga ik het weekend proberen.
Dank jullie wel!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:59

Die van mij eet de pillen gewoon van de vlakke hand. Koekje, pilletje, koekje gaat prima. Als hij een keer aarzelt spreek ik hem streng toe en dat werkt! Dus voorlopig begin ik niet te klieren met brood en appels.
En voor de mensen die twijfelen over voer, zolang het echt alleen om aankomen gaat kan je ook gewoon zonnebloemolie over het huidige voer gieten. Wel rustig opbouwen maar de meeste paarden lusten het wel, het is overal verkrijgbaar en super goedkoop! Is hier jaren goed gegaan.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:55

Super. Weten jullie of die ver weg is van het recreatie domein weerterbergen die boerenbond? Dan Google ik hem eventjes en hoor ik of ZE kunnen bestellen. Dju als ik ooit nog is verhuis dan is het wel naar Nederland. Gratis cushing test tijdens sr. Veel meer keuze aan eten. Ja da is al wel,de moeite om te verhuizen. Of dat partner lief dat gaat goedvinden betwijfel,ik haha.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:57

eukje schreef:
Misschien een domme vraag maar hoe geven jullie de pillen?
Er staat in de bijsluiter dat ze niet verpulverd mogen worden. Betekent dat dan dat ik ze ook niet in een stukje appel kan stoppen?
Of lossen jullie ze op met water, die optie staat namelijk wel in de bijsluiter.

ik stop de pil in een spuitje, beetje water erbij, schudden en spuit het in de zijkant van zijn mond. Daarna krijgt hij zijn care4life.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:58

calice schreef:
Ben net de prascend wezen halen en mijn hart en portomonee moeten echt even bijkomen nu, veearts had een verpakking van 160 pillen voor me :oo .

Ze gaven zelf aan dat ik meteen met 1 hele pil kan beginnen, maar overal lees ik dat je beter rustig kan opbouwen toch? En met hoeveel kan ik dan het beste starten?

De waarde was trouwens 29 pmol/L , is dat erg hoog of valt het mee?

Zal het morgen even opzoeken voor je

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:56

Ik steek mijn pilletjes in een druif :)

angeeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:52

Hoi allemaal.

Ik heb een vraagje.

Ik ben er net achtergekomen dat mijn paard cushing blijkt te hebben. Nu heb ik gelezen dat paarden met cushing geen wortels mogen hebben wat doen jullie daarmee? Mijn paard lust namelijk alleen wortels als extra.

Mijn paard heeft het waarschijnlijk al langere tijd want nu valt alles op zijn plek kwa kwaaltjes. Ze krijgt pavo 18 plus en luzerne en hooi. Hebben jullie nog tips of iets waar ik op kan letten?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:43

Waarom zouden ze geen wortels mogen hebben? Vanwege de suikers?
Het schijnt dat er namelijk helemaal niet zoveel suikers in wortels zitten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:53

Rindin schreef:
Waarom zouden ze geen wortels mogen hebben? Vanwege de suikers?
Het schijnt dat er namelijk helemaal niet zoveel suikers in wortels zitten

Precies. Wortels bestaan voor het overgrote deel uit water. Een paar wortels per dag kan echt wel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:53

Het blijft toch raar als bedrijf, dat je een medicijn registreert voor paarden en dan niet de moeite neemt om de pil smakelijk te maken voor paarden. De pil is zo bitter. Vooral als het vochtig wordt.
Bij Image werkte de mini krentenbol of ontbijtkoek, maar het is jarenlang een dagelijkse uitdaging gebleven om de pil in Image te krijgen en te houden.
.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:02

janouk schreef:
Het blijft toch raar als bedrijf, dat je een medicijn registreert voor paarden en dan niet de moeite neemt om de pil smakelijk te maken voor paarden. De pil is zo bitter. Vooral als het vochtig wordt.
Bij Image werkte de mini krentenbol of ontbijtkoek, maar het is jarenlang een dagelijkse uitdaging gebleven om de pil in Image te krijgen en te houden.
.

Helemaal eens. Bij honden en katten wordt het tegenwoordig wel smakelijk gemaakt, maar was in verleden ook niet. Vreemd toch

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:44

tine10 schreef:
Helemaal eens. Bij honden en katten wordt het tegenwoordig wel smakelijk gemaakt, maar was in verleden ook niet. Vreemd toch

Wil jij tegen mijn kat zeggen dat het smakelijk is. ;-)

Voor de prijsverhoging van pergolide naar prascend hadden ze er inderdaad wel wat aan mogen doen..