[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:21

Doe je de vaseline dan eerst vloeibaar maken?
Anders mengt het toch niet echt?

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:00

Daarom wou ik de uiercreme gebruiken, die smeert ook makkelijk.. zit dus alleen even met hoeveelheid waarmee je het vermengt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:54

Hanneke84 schreef:
Doe je de vaseline dan eerst vloeibaar maken?
Anders mengt het toch niet echt?

ja ik heb het wel wat warm gemaakt en ca 50/50 gedaan. Ik vind dat je het met vaseline heel mooi dun uit kan smeren en gezien we een schimmel hebben is dat wel zo prettig. Dit gebruik ik voor de echte schuurplekjes en voor de rest gebruik ik een zelfgemaakte vliegenspray op basis van derfen.

Azijn scheutje derfen scheutje dettol in een plantenspuit schudden en aanvullen met water. Daar spuit ik hem om de dag mee in.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:18

Ook een hele goede tip! Waarom gebruik je dettol?
Reageren azijn en derfen niet weer op elkaar? Niet dat de werkzame stof minder werkt..

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:14

Een uitwendig probleem heeft bijna altijd een inwendige oorzaak. Uitwendige behandeling lost het probleem dus niet op, het verzacht hooguit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:55

De inwendige oorzaak is de reactie van de uitwendige oorzaak! Vliegen! En als oplossing: deken + derfen. Lekker nuttige opmerking Marietje1000

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:40

Je huid is je grootste orgaan en weerspiegelt je interne milieu. maar ga lekker verder met smeren. dan weet je zeker dat je dit de rest van je leven blijft doen. in plaats van de oorzaak op te zoeken en op te lossen.
Ik dacht trouwens dat dit forum respect vroeg van zijn deelnemers. iets aardiger mag dus ook wel. ik heb er wel voor geleerd en weet prima waar ik het over heb.
Vliegen zijn nooit de oorzaak, anders waren alle paarden ziek.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:53

Jouw ondertoon vind ik anders ook niet prettig Marietje.
Naar mijn weten is het een combi van beide.
Mijn da heeft een kweekje genomen en daar kwam uit dat het een allergie is van speeksel van de mug. Dat is dus gewoon een feit en daar kun je naar behandelen.
Mijn pony krijgt ook glucobalance en een reinigingskuur van phytonics en veendrenkstof omdat ik wel het idee heb dat dit goed helpt. Daarnaast gebruik ik derfen omdat ik ondervonden heb dat alleen inwendige middelen niet tot nooit afdoende is. Het is allemaal niet zwart wit en daarnaast verschilt het ook van dier tot dier.
Ik snap wel dat Jotoma zo reageerd, je komt zo binnen vallen zonder verder te zeggen hoe je dan wel zou kunnen behandelen en wat de meeste hier doen ( uitwendige behandelen) niet goed is.
Ik denk dat alle mensen in dit topic het beste met hun dier voor hebben. :j

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:07

Ook een allergie is een weerspiegeling van het interne milieu. En geen oorzaak op zich. Mijn eigen paard had zomereczeem en is door middel van homeopathie het afgelopen jaar volledig schuurvrij gebleken.
Als mensen liever alleen uitwendig behandelen is dat prima, het enige dat ik wil zeggen is dat je dan de oorzaak van het probleem niet oplost. En dan dus levenslang doet aan symptoombestrijding.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:08

beetje aardiger dames ;)
Marietje heeft wel degelijk gelijk, bij de meeste paarden kun je het door inwendige aanpak ook heel goed verbeteren. Er zijn echter ook zat paarden waarbij uitwendig ook al heel veel doet.
Gewoon proberen en goed observeren!

Afgelopen jaar heb ik Wisse grotendeels bloot gehad en behandeld met Derfen, hij was ongeveer hetzelfde als het jaar ervoor met eczeemdeken op.
Dit jaar ga ik toch weer voor de deken en daarnaast eventuele plekjes behandelen met Derfen.
Aangezien ik 2 a 3 x per maand op wedstrijd ging en mijn paard bont is met witte manen, is de Derfen niet zo heel handig. Van het vake wassen om de vlekken eruit te krijgen kreeg hij weer irritatie-bultjes.
Ik mag zijn manen niet vlechten want dan wordt hij gek van irritatie, dus ik start met losse manen. Eens kijken hoe het dit jaar gaat met de deken en Derfen samen.
Wegens zwangerschap (uitgerekend in juni dus in de zomer zal ik nog niet veel met paardlief bezig zijn) kies ik dit jaar weer voor de deken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:13

marietje1000 schreef:
Ook een allergie is een weerspiegeling van het interne milieu. En geen oorzaak op zich. Mijn eigen paard had zomereczeem en is door middel van homeopathie het afgelopen jaar volledig schuurvrij gebleken.
Als mensen liever alleen uitwendig behandelen is dat prima, het enige dat ik wil zeggen is dat je dan de oorzaak van het probleem niet oplost. En dan dus levenslang doet aan symptoombestrijding.

en je weet per pb zeker wel iemand die hierbij kan helpen of niet.
Iemand die bioresonantie doet, homeopathie, vast ook nog wel kleurentherapie in het pakketje heeft zitten.
Ik heb getemd op jouw sluikreclame. Lyme, cushing, eczeem. Allemaal oplosbaar door alternatief.
Ik heb niet persé wat tegen alle vormen van alternatief maar jij geeft wel heel bizarre adviezen. Zoals bioresonatie op DNA zou kunnen testen.
Doet mij denken aan de 'waterbacterie' en de 'moeder aller bacterieën' die ze bij kleurentherapie met een wichelroede kunnen testen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:29

Hmm in geval van culico (homeopatische druppels) zorgt het er o.a voor dat pony's minder gevoelig reageren op steken. Maar dan weet je dus nog niet waarom de pony overgevoelig op de mug is. Imo lost dat dus nog de oorzaak niet op!
Neemt niet weg dat ik het zelf niet overwogen heb, want als het helpt dan is dat super natuurlijk!
Opisop dat bedoel ik, gewoon zelf proberen en kijken elke situatie is anders :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:34

Moderatoropmerking:
Graag met respect naar elkaar reageren.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:34

??? Waterbacterie??? Sluikreclame??? Waar gaat dit over?

Om bij het onderwerp te blijven, inderdaad los je met die druppels de oorzaak niet op. Maar als de zomereczeem het enige probleem is, is er niets mis met symptoombestrijding, lijkt mij. En mijn paard is verder goed gezond.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:53

Dan doe je toch (volgens je eigen woorden) levenslang aan symptoombestrijding?
Ik snap niet waarom dat in dit geval niets uitmaakt?
Zelf probeer ik uit te vinden hoe het komt dat mijn pony's opeens schuren, ws in mijn situatie omdat er natuurlijke drinkputten zijn en bomen waardoor er veel muggen zijn.
Dit was in mijn oude situatie anders en hebben ze beide nooit last gehad.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:41

Jotoma schreef:
Reageren azijn en derfen niet weer op elkaar? Niet dat de werkzame stof minder werkt..

Dettol werkt goed tegen dazen en derfen tegen de mugjes.

Volgens mij heb ik dat van azijn toen ergens op de site van vidoma gelezen dus zou het moeten kunnen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:57

Ik heb zonet de RSIH besteld voor €129... Beetje goedkoper dan de €159 die ik vorig jaar betaalde :D

Ik heb vorig jaar mijn merrie Detox zo'n flesje kuur gegeven en dan dat Detox poeder (onderzoek).
Ik heb niet de indruk dat het schitterend geholpen heeft...

Kent iemand nog betere inwendige kuren die ik kan bestellen?

Ik vermoed dat het bijna tijd wordt om dit te gaan geven?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:25

heeft er iemand weleens een groene leem kuur geprobeerd? en zo ja met welke resultaten? onze osteopaat/fysio adviseerde voor Mone een kuur Drainage Compositum van de Groene Os, liever dan groene leem. Mone heeft geen ZE maar schuurde afgelopen zomer wel, had ook afwijkende leverwaarden en spierwaarden bij bloedonderzoek en onze fysio/osteo merkte op dat ze reageerde bij het triggeren van de lever. jammere is dat de klachten kort na het bloedonderzoek stopten, dus we wachten nu af tot het gras weer gaat groeien. we verdenken haar evt. ook van IR.
rare is dat ze weleens een beetje jeuk heeft gehad maar afgelopen jaar was het écht niet normaal, echt helemaal kaal schuurde ze het. ik ben dan ook bang dat het erger wordt als geheel. maar goed we zijn er nog niet klaar mee natuurlijk. wel weten we zeker dat het bij Mone geen vliegjes/ mugjes zijn. het ziet ernaar uit dat het gras de grote boosdoener is voor haar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:37

Ik heb een Fjord met zomerezeem.
Ik heb ook de drainage van Groene Os een tijd gegeven,ik zag een lichte verbetering idd maar niet het gewenste resultaat.
Vorig jaar door de weinige mugjes ging het super met mn Fjord maar afgelopen najaar had ze het zwaar te verduren door die kl*te mugjes.

Ik ben nu bezig met een 2 weekse kuur van Groene leem (zo'n pakket met silsterk en jeneverbes)
Dus op de resultaten daarvan moet ik nog wachten maar ze reageerd er verder zonder bijwerkingen op het word goed opgenomen.

Op gras hoef ik mn Fjordje ook niet te zetten dan jeukt ze zich helemaal suf.Überhaubt met suikers kijk ik al heel goed uit.
Verder merkte ik ook dat vitamine E ook een grote bijdrage leverde aan haar welzijn wb de exceem.De vit.E geef ik bij ivm een eerdere spierbevangenheid.
Dat is voor de mijne een echte opkikker!Zowel innerlijk als uiterlijk.

Tis echt even puzzelen wat bij iemands paard het beste uitpakt.Bij de ene is het al genoeg om suikers te beperken en de ander is een 100% zorgenkindje en moet op streng dieet.
Ik heb echt al héél veel uitgetest en sta nog steeds open voor ideeën,maar of men zoiets écht kan oplossen?
Ik denk dat er maar 1 manier is en dat is alle muggen uitroeien hihi

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:47

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:51

Ik ben ook blij dat het vriest!!
Dat scheelt straks in het voorjaar een heleboel rot muggen.
Vorige zomer was echt top voor mn paardje,het najaar was hel. |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:22

marietje1000 schreef:

Ik snap je punt. Reden waarom ik viel over jou antwoord is, zoals Hanneke uitlegt, omdat je zo komt binnenvallen en verwijten maakt. Je zegt 'als mensen liever uitwendig behandelen', het is niet een kwestie van liever willen, maar de beste oplossing zoeken.
Als het wondermiddel er was, wat alle paarden van de allergie geneest, te verkrijgen was, dan hadden we dat allemaal. Niemand kiest hier er 'liever voor' om zakken geld uit te geven aan dekens en derfen..
Begrijp je mn punt?

Overigens ben ik wel benieuwd naar wat je zegt over weerspiegeling interne milieu en wat je daarmee bedoelt. Ik ben zelf allergisch voor paarden, noten, pinda, katten, pollen, gras, huisstofmijt, hooi en ook nog asmatisch. Als mijn interne milieu niet in orde is, ben ik benieuwd hoe jij dat oplost!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:00

goedenmorgen!

Sinds vorig jaar juni ong. Heeft mijn pony een jeuk, maar hoe dichter bij de winter hoe erger de jeuk werd. Veearts zei zomerexceem maar exassistent ( door veearts weg gegaan.) en anderen paardeneigenaren geloofden het niet en we vonden luizen.jeuk werd lichter. En nu vriest het hard en de jeuk word alleen maar erger en erger! Hij is nu echt chagerijnig. Heeft pijn.

Enig idee wat het is?
Bloedprikken een optie? Of hoe zit dat met bloedprikken?

Alvast bedankt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:17

bloedprikken kan nooit kwaad, vraag dan ook om onderzoek voor insulineresistentie. verder ook goed zoeken naar luizen, eventueel ook voor de zekerheid behandelen tegen luizen. dit is namelijk wel echt luizentijd nu, en de meeste ZE-ers hebben nu geen last.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:08

yvonnedv schreef:
Jotoma schreef:

Dettol werkt goed tegen dazen en derfen tegen de mugjes.

Volgens mij heb ik dat van azijn toen ergens op de site van vidoma gelezen dus zou het moeten kunnen.

beetje uitkijken met combineren van middelen.
ik heb ook dettol bij appie gebruikt, en samen met een ander middel,maar die kreeg daar juist een schimmelinfectie van.
als je dettol erg vaak gebruikt tast je de natuurlijke afweerlaag van de huid aan waardoor schimmels en bacterien sneller kans krijgen.
dat was bij appie dus ook zo en sindsdien gebruik ik alleen nog maar middelen die echt voor paarden zijn...behalve de klitwortellotion dan :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-02-12 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt