Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:06

net thuis van mankheidsonderzoek.

Shamrock zijn pees van zijn rechtervoorbeen is lichtjes beschadigd. Dus gewoon weer peesverzorging nl 2 keer per dag spoelen met koud water, stappen op harde ondergrond, voltaren, groene kleine maar nu ook nog pure duivelsklauw als supplement. Uit de rontgen is duidelijk gebleken dat hij nog geen arthrose heeft. Dus das al een goed teken

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:52

Enigszins goed nieuws dus. Ik hoop dat hij nu opknapt nu je weet hoe je hem kunt helpen :)
Wat is (de functie van) duivelsklauw?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:10

Das een natuurlijke ontstekingsremmer

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:58

Die duivelsklauw is echt erg goed voor dit soort zaken heb ik ook al gehoord! Zelf gelukkig geen ervaring mee....
We duimen mee voor een snel herstel !

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:36

thx pandora2 heb er een goed oog op en de DA ook. Vanmorgen geweest gaan afspoelem met koud water en een dikke laag groene klei erop gesmeerd voor ik naar het werk vertrok

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:39

Fijn dat Shamrock geen artrose heeft Dookia. Nu maar hopen dat de pees herstelt. Hoe oud is Shamrock?

Mijn merrie lijkt gelukkig flink opgeknapt te zijn van de spuit die de DA haar gisteren heeft gegeven. Ze scharrelt weer een beetje rond, heeft vanmorgen wel weer gelegen maar dat zag er uit als een gewoon dutje en niet als van ellende maar gaan liggen omdat staan echt niet meer gaat. So far so good dus, laat ik vooralsnog maar gewoon blij zijn dat de pijnstiller goed aanslaat. Begin juni was ze voor het eerst bevangen en toen duurde het een dag of drie voordat ze weer een beetje zichzelf werd, misschien kan haar lijf nu de bevangenheid toch iets sneller opruimen omdat de boel door de prascend inmiddels iets minder uit balans is.

Verder is één bult boven haar ogen geslonken tot plat. Het is nog geen kuil, maar ook niet meer bol. Boven het andere oog is het nog wel bol, maar veel minder dan een paar weken terug. Ik heb nu wel een voorzichtige theorie over de oorzaak van deze HB-aanval. Naast de uitloop staat een pruimenboom waar momenteel halfrijpe vruchten afvallen. Ik zag dat ze daarvan at, dus haal nu steeds alles weg waar ze bij zou kunnen maar van halfrijpe pruimen krijg ik zelf al buikpijn dus wie weet wat dat doet in een paard dat toch al ziek is?

Pandora, mijn merrie staat sinds begin juni op een dieet van schraal hooi. De eerste twee weken nat hooi van 2012, daarna hooi van dit jaar van eigen land. Lang, bijna uitgebloeid gras van land dat ik zelf drie jaar geleden met paardenmengsel heb laten inzaaien. Na het maaien is het ook nog tijdens het drogen een keer natgeregend dus het heeft extra lang gelegen en naar verluidt krijg je daar armer hooi van. Daarbij krijgt ze af en toe gekookt lijnzaad als extraatje voor haar darmen. Sinds een aantal dagen krijgt ze een handje mineralenbrokjes. Die ben ik in overleg met de DA gaan halen omdat ze behoorlijk is afgevallen sinds ze ziek werd (voor die tijd 24/7 op de wei met schuilstal, dus ze had wel wat over). Met de winter in aantocht zit ik er niet op te wachten dat ze nog verder afvalt dus om tekorten te voorkomen ben ik voor de mineralenbrokjes gegaan. Bovendien kreeg ze het voor elkaar om de prascend uit het stukje brood waar ik de pil in deed te werken en met de mineralenbrokjes gaat ook de prascend zonder problemen naar binnen. Overigens heeft ze steeds normale mest gehad en nu nog.

Ik ben erg blij dat ze nu sneller lijkt op te knappen dan na de eerste HB-aanval, maar ik word wel bloednerveus van de gedachte dat het zomaar uit het niks opnieuw mis kan gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:45

Ah ok, Maura, ik had niet alles terug opgezocht in het topic en wist dus niet dat ze enkel op hooi stond...is alleen maar goed in zo'n geval ! En de aanvulling met mineralen is de beste optie inderdaad. Kan dus goed zijn, zoals je schreef, van die pruimen....een extra '' suikershot '' door de vruchten zou wel eens de trigger kunnen geweest zijn!
Hou de moed erin hoor ! Veel succes met haar genezing!

@dookia dat was vroeg uit de veren dus vanmorgen... :D Shammie zal u dankbaar zijn ! :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 06:36

Succes met het herstel .
Die van mij gaat enerzijds heel goed , anderzijds zorgelijk .
Vooral de kale manenkam en staartwortel . Kale plekjes op de lendenen .
Hoop snel te horen van de haar analyse .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 07:23

Zinzi, weet je zeker dat ze niet gewoon schuurt?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 07:59

Thx Maura en Pandora2

@Maura wat leuk dat jou merrie aan het opknappen is. Dat heeft echt een goed gevoel he.

@Zinzi zou je best haar ACTH waarden hertesten? Ik weet dat ze destijds geen verhoogde cortisol had maar zo kan je dat ook weer uitsluiten natuurlijk. Misschien Zijn haar cortisol waarden nu te zodanig laag dat ze andere kwaaltjes krijgt want uiteindelijk cortisol heeft ook een functie in het lichaam. Wie weet zal het met het halveren van de prascned of zo beteren. Maar ja natuurlijk daarom moet je eerst hertesten om het te checken

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:12

maura schreef:
Hier slecht nieuws. Merrie is weer bevangen. Eigenlijk kan dat niet, ze staat nu vier weken op 1 mg prascend. De combinatie van zo snel opnieuw bevangen, de jonge leeftijd voor Cushing (paard is 13 jaar) en het vergevorderde stadium (zelfs in de zomervacht nog krullen en de bloedwaarde was erg hoog) doet de DA vermoeden dat merrie meer problemen heeft dan alleen Cushing.

Woensdag worden foto's gemaakt van de hoefbeentjes. Deze DA heeft meer dan 30 jaar ervaring en doet al 10 jaar alleen nog maar paarden. Ik heb 'm uitgelegd dat ik normaal best goed functioneer, maar dat ik er niet helderder van wordt als er iets mis is met één van mijn dieren. Hij zei meteen dat hij dat zelf ook heeft met zijn eigen hond, ondanks die 30 jaar ervaring als DA vraagt hij er meteen een collega bij als er iets met zijn eigen hond is. Een DA met een echt hart voor dieren dus, daarom heb ik gezegd dat ik voldoende financiële ruimte heb voor een langdurige behandeling van mijn paard, maar ik heb hem ook gevraagd heel eerlijk en zo nodig hard te zijn als het zijn professionele mening is dat ik mijn paard geen plezier doe met verdere behandeling.

Merrie heeft een flinke shot pijnstiller gehad en mag weer op de metacam. Als ze morgen niet genoeg is opgeknapt moet ik bellen en krijgt ze nog een keer intraveneus pijnstilling. Ik hoop dat het gauw woensdag is.

Waarom zou dat niet kunnen meis? Paarden die eenmaal bevangen zijn geweest, worden dat helaas makkelijker weer en dat wordt jammer genoeg nog versterkt door de cushing. Ze staat wel op Prascend, maar dat is nog niet zo lang natuurlijk, haar lichaam is waarschijnlijk nog druk bezig met zich aanpassen en het duurt nog wel even voordat dat helemaal klaar is zeg maar. Dus die krullen e.d daar ga je waarschijnlijk binnenkort wel verbetering in zien, dat is nog niet zo raar dat dat nog niet klaar is, als je een maand verder bent zal ze al weer een stuk anders zijn in principe. Laat je niet gek maken, een vergevorder stadium, daar spreek je bij cushings niet over, die krullen zijn gewoon het teken dat ze al ongeveer 3 jaar met de ziekte rond loopt, niet meer en niet minder en daarin is ze echt niet anders dan de rest hoor :(:) :(:) De bloedwaarden kunnen heel snel verbeteren en daar moet je je denk ik ook niet blind op staren, tuurlijk hoog is wel een indicatie, maar bloedwaarden kunnen heel snel om laag gaan en ook hier geldt over een maand of zo kan dat echt sterk verbeterd zijn.

Wel heel erg naar en vervelend dat ze weer bevangen is, goed dat je er zo snel bij bent!
EDIT en fijn dat ze in ieder geval goed lijkt op te knappen van de pijnstiller en weer rond snuffelt en kuiert.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:31

Jannepauli schreef:

Ze schuurt wel iets . Maar zo weinig . Ze is ook niet jeukerig op de manenkam .
En haar wat eruit is komt normaal wel wat terug . Dat zie ik nu niet gebeuren .
Ze valt nog steeds af . En wordt schraal aan de bovenlijn ...
Miss toch teveel prascend ?
Andere zijde magere cushing paarden komen juist wat aan als ze medicijnen krijgen .
Vreemd geval .
Wilde altijd dat ze zou afvallen . En nu valt ze af en maak ik me wat zorgen .
Geen vetjes meer te zien

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:46

Vlek is ook enorm afgevallen, kan haar ribben echt tellen en de ruggengraat is goed te zien. Ik ben ook van een halve tablet naar een kwart gegaan. Daardoor begon ze wel weer beter te eten. Ze eet haar brok/muesli nu goed op (ze krijgt 3 x daags een halve maatbeker), maar haar hooi laat ze zo goed als links liggen. Ze eet wel wat, maar absoluut niet voldoende. Ze graast wel de hele dag, maar omdat ik weinig in de wei heb staan, heeft ze niet zoveel tot haar beschikking.
Daily Plus wil ze niet, slobber van Seniores P van subli laat ze staan. Ik ga deze week wel de grasbrok proberen van Hartog, ik hoop dat ze die wil eten en dan wat vetjes er bij krijgt.

Verder is ze wel heel levendig en alert, dus ik blijf ook voorlopig op die kwart tablet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:47

Naomi is ook onwijs veel afgevallen.... Inmiddels zie je haar ribben aardig.... Mij hoor je niet klagen, ik zie ze liever te schraal dan te vet, zeker met Cushing, IR, HB voorgeschiedenis etc.
Wat zegt je DA ervan? Heb je haar ACTH al eens opnieuw laten bepalen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:55

Nee waarde nog niet opnieuw getest. Ben nog even de vorige rekeningen aan het aflossen, dus moet eerst even wat financiele ruimte hebben. Mijn dierenarts heeft nog niet veel ervaring met cushing (er is maar 1 andere patient in de praktijk), dus ik haal hier meer tips .

Vlek heeft geen verleden met IR en HB e.d. dus ze mag van mij wel iets vetter.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:06

Setteli schreef:
Vlek is ook enorm afgevallen, kan haar ribben echt tellen en de ruggengraat is goed te zien. Ik ben ook van een halve tablet naar een kwart gegaan. Daardoor begon ze wel weer beter te eten. Ze eet haar brok/muesli nu goed op (ze krijgt 3 x daags een halve maatbeker), maar haar hooi laat ze zo goed als links liggen. Ze eet wel wat, maar absoluut niet voldoende. Ze graast wel de hele dag, maar omdat ik weinig in de wei heb staan, heeft ze niet zoveel tot haar beschikking.
Daily Plus wil ze niet, slobber van Seniores P van subli laat ze staan. Ik ga deze week wel de grasbrok proberen van Hartog, ik hoop dat ze die wil eten en dan wat vetjes er bij krijgt.

Verder is ze wel heel levendig en alert, dus ik blijf ook voorlopig op die kwart tablet.

En luzerne van Hartog dat lusten de meesten ook wel graag, tenminste de onze wel en ook Willy was er gek op.
Vervelend dat ze eigenlijk nog steeds lastig is met eten!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:41

Zinzi_jewel schreef:
Jannepauli schreef:

Andere zijde magere cushing paarden komen juist wat aan als ze medicijnen krijgen .
Vreemd geval .
Geen vetjes meer te zien

Of nog niet goed ingesteld..?
Wat jeuk, de schrale bovenlijn, raar haar, afvallen.. mogelijk is haar waarde juist nog te hoog.
Heb je nog laten bepalen? En inmiddels weten we ook dat de waarde niet alles zeggend is..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:47

IMJ schreef:
<<quote="Zinzi_jewel">>
Jannepauli schreef:

Vreemd geval .
Geen vetjes meer te zien<<<quote>>>>

Of nog niet goed ingesteld..?
Wat jeuk, de schrale bovenlijn, raar haar, afvallen.. mogelijk is haar waarde juist nog te hoog.
Heb je nog laten bepalen? En inmiddels weten we ook dat de waarde niet alles zeggend is..

DAT zou ik inderdaad wel heel zeker willen weten want als het nog niet helemaal op orde is dan zijn haar hormonen nog van slag en dat werkt natuurlijk wel degelijk door in haar lichaam. Dus misschien is dosis nog niet helemaal correct, iets meer of misschien juist iets minder?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:53

Zal DA eens bellen ivm waarde bepaling .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:56

Hier ook ribbetjes goed te tellen bij de 2 dames :D Denk soms wel eens dat het afgetrainde volbloeden van de renbaan zijn :D :D Nee, geintje...zoooo scherp staan ze nu ook weer niet, maar ik ga helemaal mee met Focussed.

Setteli was Vlekje vroeger ook al een kieskeurige eter? Of is dit sinds de pilletjes?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:19

wel altijd een langzame eter. Hooi liet ze altijd wel iets van liggen, maar nu neemt ze echt maar een paar hapjes. Brokjes eet ze nu wel lekker snel en smakelijk op. Misschien dat het er ook aan ligt dat ik ze pas laat op stal zet, dan krijgt ze nog een halve muesli/brok, dan haar pil en dan kan ze hooi gaan eten. Misschien dat ze zich dan niet helemaal lekker voelt. Ik heb de paarden vanmiddag al op stal gezet en haar veel hooi gegeven. Ik ga ze straks nog weer hooi doen en hoop dat ze dan wel gegeten heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:11

Misschien een heel erg domme vraag van mij, maar zijn haar tandjes nog goed ?
Ze staat nu toch al een tijdje op die pil, dus het zou mij verbazen moest ze zich nog steeds niet lekker voelen...Maar goed, ze kunnen het ons niet vertellen natuurlijk en er is volgens mij ook nog altijd heel veel niet geweten over de ziekte en de medicatie en elk paardje reageert natuurlijk verschillend. En als het nooit een echte vreetkop geweest is....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:09

Ze moet wel weer naar de tandarts. Ze is vorig jaar september geweest en de tandarts zei dat ze over 1,5 jaar pas weer moest. Ze heeft wel een heel scheef gebit, dat is niet meer te verhelpen. Ik zal van de week weer eens bellen voor een afspraak.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:58

Setteli schreef:
Ze moet wel weer naar de tandarts. Ze is vorig jaar september geweest en de tandarts zei dat ze over 1,5 jaar pas weer moest. Ze heeft wel een heel scheef gebit, dat is niet meer te verhelpen. Ik zal van de week weer eens bellen voor een afspraak.

Met cushing paarden moet je echt heel regelmatig de tanden laten controleren ook ivm eventuele ontstekingen in de mond waar ze gevoeliger voor zijn. Ik controleerde willy 2 x per jaar. Ook omdat hij doorgroeiende kiezen had tegen over ontbrekende kiezen maar toch. 1,5 jaar is erg lang. Hoe oud is jouw paard ook al weer setteli? EDIT Is ze 23 jaar?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:02

Owww wat loop ik achter met reageren.....
Dookia , wat fijn dat er geen artrose speelt! Ik hoop dat Shamrock snel weer is opgeknapt! En dat gaat zeker goed komen met zulke goede zorgen.

Zinzi , wat lastig...ik denk ook dat een nieuwe acth je misschien een richting kan geven.
Maar misschien pas aan het einde van deze maand ivm met seizoens rise?
Ik ga er van uit dat het paard dan al goed in zijn seizoens rise zit...of is dat nog te snel?

Setteli , wat vervelend dat Vlek zo afvalt...hij mag wel wat spekjes van Fik ;)

Maura , wat ontzettend sneu dat Pandora weer hoefbevangen is , maar ook fijn om te horen dat ze relatief snel weer opknapt van de pijnstillers.
Misschien is magnesium geven een optie?