[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:33

[***] schreef:
Maar dan heeft hij sowieso weer (meer) last en gaat hij daar weer op reageren dus dat lost eigenlijk niks op..

Klopt, maar je sluit dan wel bijwerkingen uit van de pillen. Anders blijf je sukkelen met 'wat komt nou waardoor'

Guus vandaag trouwens weer een hele goede dag. Gaat nu (itt vorige jaren) smorgens gelijk met muts en neusnetje de paddock op, ingespoten met vliegenspray en wel. Voor het rijden nogmaals inspuiten, en vandaag bijna geen last.

Zondag gaan we van stal verhuizen, heb nu al de bibbers dat hij daar meteen weer fors zal gaan schudden....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:16

Ik zou echt even stoppen Sabine. Misschien veranderd er niks.maar hij kan juist ook opknappen.

Spannend zo een verhuizing.
met wat mazzel gaat het juist supergoed met Guus.
ben benieuwd!

janouk
Blogger

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:55

geen tips voor jou Sabine: ik weet daar niet genoeg vanaf.

Tingu spannend verhuizen, altijd weer afwachten hoe ze daar op reageren.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:06

Ja vind het ook erg spannend! Voor het eerst in 23 jaar ga ik van stal verhuizen (altijd blijven staan waar ik als pennymeisje ben begonnen)
Gelukkig wel maar een paar km verderop. Bos blijft gelukkig behouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:18

Hoelang zou ik dan moeten stoppen om iets te kunnen zeggen?
Ik vind het zo moeilijk, voor het eerst in jaren heeft hij een pak minder last dan normaal, en dan ga ik dat nu weer helemaal omgooien ..

Altijd fijn als je bos wel blijft TinGu :Y) Had ik ook, andere locatie van stal maar wel dezelfde omgeving en hetzelfde bos. Hopelijk gaat alles goed met verhuizen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:30

Ja of je hebt hetzelfde als wat ik toen had bij appie...stopte met de pillen en het schudden bleef bij hem ook weg.
Kijk je het inelk geval een dag of 2, 3 aan hoe het gaat.?

Maar appie heeft ook toch wel wat last hoor,maar is voornamelijk door vliegen, die krengen zijn heel vervelend momenteel. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:51

Beestjes doen er inderdaad ook geen goed aan, merk je bij [***] ook goed als er vliegend spul rond z'n hoofd zit :j

Ga eens even kijken, heb ook net een nieuw topic geopend want heb de bloeduitslagen terug en zijn koper blijft veel te laag. Nu zouden ze daar ook sloom & futloos enzo van worden dus ja.. ik weet het allemaal niet, er zijn zoveel opties bij die pony := :')

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:00

Geert krijgt luchtwegkruiden van de paardendrogist. Ik ben er heel tevreden over. Sindsdien geen traanogen meer. Vroeger haalde ik hem altijd met vieze ogen van de wei

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:02

Ik heb hier in het verleden een aantal keer gepost, maar jeetje wat is het sinds gisteren weer erg bij mijn paard. Hij durft amper gras te eten, zelfs die prikkels zijn teveel.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:33

Tulandro schreef:
Ik heb hier in het verleden een aantal keer gepost, maar jeetje wat is het sinds gisteren weer erg bij mijn paard. Hij durft amper gras te eten, zelfs die prikkels zijn teveel.

Hè wat zielig!! Helpt een masker of cetirizine niet?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:59

Die van mij heeft eigenlijk "alleen maar" benauwd en dr neus is rood van binnen, die kriebelt ook. neusnetje vindt ze ook kriebelen, gaat ze eigenlijk juist van schudden. Vind alleen dat benauwde zo sneu.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:26

Talida schreef:
Die van mij heeft eigenlijk "alleen maar" benauwd en dr neus is rood van binnen, die kriebelt ook. neusnetje vindt ze ook kriebelen, gaat ze eigenlijk juist van schudden. Vind alleen dat benauwde zo sneu.

Misschien die zalf van een paar pagina's terug proberen? Rhinoblock heet het. Heb het ook gekocht, maar tot nu toe alleen nog op mezelf gebruikt ipv op Guus ;)
En bij mij werkt het echt goed. Maar 2x niezen op stal ipv de halve ochtend.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:42

Marloezz schreef:
Tulandro schreef:

Hè wat zielig!! Helpt een masker of cetirizine niet?

Nee niets helpt tot nu toe. Alleen binnen opstal wordt hij rustig.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:44

TinGu schreef:
Talida schreef:

Misschien die zalf van een paar pagina's terug proberen? Rhinoblock heet het. Heb het ook gekocht, maar tot nu toe alleen nog op mezelf gebruikt ipv op Guus ;)
En bij mij werkt het echt goed. Maar 2x niezen op stal ipv de halve ochtend.

Heb ik aan zitten denken maar ben bang dat dit een heel gevecht gaat opleveren. Als ze ook maar denkt dat ik iets op dr neus wil smeren (bv voor een wondje oid) dan gaat die kop de lucht in en is het kansloos. Kan verder alles hoor met dr neus, ze vindt neusgekrabt worden bv heerlijk. Maar als mn handen naar iets ruiken en ik wil wat, no go. Zal ook niet helpen dat ze als 2 jarige waarschijnlijk zo'n kriebel aan dr neus had, dat ze deze aan een handvat van een luikje heeft gespiest, en nu permanent met een gat in dr tussenschot loopt en geen kraakbeen meer heeft daar....

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:48

Heeft iemand van Effol de Bronchi care zalf (for easy breathing 8-) ) wel eens gebruikt?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:59

Pollenallergie - wat werkt écht? Ik heb een merrie die echt ontzettend veel last heeft. In het weiland zit ze de hele tijd met haar hoofd te schudden en te proesten. Typisch is ook dat ze haar hele neus in de waterbak steekt en dicht bij de andere paarden blijft om haar neus in de staart te kunnen steken. Helaas schudt ze ook heel erg onder het zadel, wat best lastig is, zowel voor mij als voor haar. Ik ben bijna 100% zeker dat het pollenallergie is, aangezien ze er in de winter geen last van heeft. Opsluiten is voor mij écht geen optie. Ze hebben toegang tot een schuilstal (2 stallen van 3x3 die altijd open staan), daar maakt ze dan ook gebruik van als ze erg veel last heeft. Momenteel heb ik haar een neusnetje omgedaan maar ze schudt en briest nog altijd behoorlijk veel.. Verder heeft ze niet echt neus- of ooguitvloei. - Oh en let niet op de blaffende hond waar ik even kwaad op werd. ;)

Voor de rest lijkt ze wel niet echt benauwd. Ik heb eens Breathe Eeze gekregen van de DA maar dat werkte ook niet en paard vond het nog eens vies ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:45

Vervelend is dat he :(:)
Zou niet gaan rijden als ze zoveel last heeft,is voor het paard gewoon niet fijn :(
En je kunt dus een middel als ceterizine proberen?

Appie heeft het wel wat benauwd,schudden ook wel,maar hij reageerd op wat bloeiend gras.
Ben wel blij dat we aan strip begrazing doen en hij dus niet continue met zijn neus zo vol in het gras staat.
dat maakt het nog erger

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:00

Ik rijd sowieso niet heel veel meer. Had onlangs wel een clinic, dus toch maar gegaan maar is erg lastig om er mee te rijden als ze constant met haar hoofd loopt te schudden. Echt ontspannen rijden lukt dan niet.

Ik ga denk ik een vliegenkap voor haar kopen met neusnet in de hoop dat dat beter werkt. Ook zag ik het supplement van Puur, die valt wel mee qua prijs dus is het proberen op zich wel waard. Iemand daar ervaring mee?

Hier staan ze eigenlijk niet heel veel op vol gras, ze schudt ook gewoon in de bak. Er is niet zo heel lang geleden een osteo bij geweest en die heeft geen rare dingen gevonden/opgemerkt. Verder staat ze dus 24/7 buiten en de stallen zijn goed open/geventileerd.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:19

Jackytje schreef:
Ik rijd sowieso niet heel veel meer. Had onlangs wel een clinic, dus toch maar gegaan maar is erg lastig om er mee te rijden als ze constant met haar hoofd loopt te schudden. Echt ontspannen rijden lukt dan niet.

Ik ga denk ik een vliegenkap voor haar kopen met neusnet in de hoop dat dat beter werkt. Ook zag ik het supplement van Puur, die valt wel mee qua prijs dus is het proberen op zich wel waard. Iemand daar ervaring mee?

Hier staan ze eigenlijk niet heel veel op vol gras, ze schudt ook gewoon in de bak. Er is niet zo heel lang geleden een osteo bij geweest en die heeft geen rare dingen gevonden/opgemerkt. Verder staat ze dus 24/7 buiten en de stallen zijn goed open/geventileerd.

Er zijn er meerdere hier die Puur Pollen gebruiken, werkt bij Guus iig goed (wel meer dan de aanbevolen dosering)
Ik zou als ik jou was zeker kijken voor een hele muts met neusnetje, op de video lijkt het mij alsof ze ook veel last heeft van vliegen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:58

Bij mijn paard werkt echt niets.. van een neusnetje wordt hij helemaal geschift. Hij vertrekt af en toe helemaal naar zijn eigen wereld en sluit zich af. Zo zielig om te zien. Hij staat nu ongeveer elke 10 seconde te schudden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:17

@Tulandro de hele dag? Jeetje wat sneu zeg!

Guus kan zich ook helemaal in zichzelf terugtrekken, bij hem helpt het als je zo'n neus wast. Maar dat is gelukkig maar zelden.

Ik zou ook niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen, als niets helpt... :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:19

En die PENS behandeling dan?
Misschien is dat nog een idee?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:35

Haiiiii, ik meld me hier ook maar even.... -O- In januari een nieuw paard gekocht, echt het leukste paard ter wereld. Maarrrr....

Het begon met flink proesten met rijden, daarna kwam het op en neer schudden van haar hoofd. Dit doet ze alleen tijdens en na het draven en galopperen. In stap en in het land doet ze het niet. Proesten doet ze wel als ze staat te grazen, maar headshaken niet.

In de binnenbak ook geen last, of in ieder geval veeeeeeeel minder en als het regent ook niet. Stukje door het bos rijden is drama.

Zadel is vervangen, luchtwegen nagekeken, cranio sacraalbehandeling gehad (nog maar 1 keer, binnenkort nog een keer), ander hoofdstel geprobeerd omdat ze druk achter tegen haar oren van een kopstuk ook vervelend lijkt te vinden. Micklem vond ze vreselijk. Hooks Fenton Fairfield vindt ze prettiger.

We geven haar nu Puur Pollen (sinds een week of twee) om de vijf dagen. Ik lees hier dat dat best vaker mag, dus dat gaan we maar eens proberen.
Scutellaria druppels (natuurlijke anthistamine) geven we 2 x per dag.
Ceterizine geprobeerd, maar waarschijnlijk in te krappe dosis. Gaan we maar eens wat ophogen en ook voor het rijden geven.
Gister toevallig loratadine gegeven ipv ceterizine. Leek wel iets te doen, maar ook minimaal.

Tip van iemand was om Prevalin Direct in de neus te sprayen. Dat legt een laagje over de slijmvliezen. Nou.... sindsdien heb ik een extreem bang en kopschuw paard. -O- Foutje dus. Vooral niet doen. Leek wel een goed idee, maar ja.

Een natuurgeneeskundige die diverse paarden van pollenallergie afgeholpen heeft, stelde voor om twee weken Vertragil te voeren, eetlepel 2 x daags. Daarna starten met een twee maanden durende pillenkuur. Gaan we maar proberen.

Neusnetje is geen succes, ze proest zich nog net geen bloedneus. Ik heb nu ander merk besteld, kijken of dat werkt, maar dan moet ze eerst weer wat meer vertrouwen hebben en weer minder bang zijn.

Ik heb een groot deel van dit topic door gespit en kwam de volgende mogelijke oplossingen tegen:
Ceterizine
Puur Pollen
Rhinoblock zalf
Vaseline in de neus
Loratadine
Allerclear
CBD olie (heb ik zelf eens gebruikt, wat is dat smerig zeg....)
Combinatie magnesium, spirulina en melatonine (lijkt me vooral bij lichtgevoeligheid te werken of niet?)
Kopertekort?
Mycotoxinebinder door het voer
Carbamapezine
PENS

Ik hoop dat we voor onze merrie de juiste oplossing kunnen vinden. Het is zo sneu en in de mooiste tijd van het jaar niet kunnen rijden is ook wel cru....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:42

Kwam dit nog tegen:
http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... hudden.pdf

Wijst toch op een neurologisch probleem. Ik heb zelf ook aangezichtspijn, dus ik weet hoe zoiets voelt....

Ons paard doet het echter niet alleen met bit in zoals hier in dit artikel wordt gesuggereerd, ook als je haar los om je heen laat lopen zonder halster of wat dan ook, knijpt ze met haar neusvleugels en gaat ze proesten en hoofdschudden....

Hier nog een heel leeswerk, wat allerlei behandelmethodes beschrijft.

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf
Laatst bijgewerkt door Mieke op 26-05-17 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:59

Ja als ik zie hoe mijn paard eronder is, denk ik dat je het echt kunt vergelijken met aangezichtspijn bij mensen. Echt verschrikkelijk.