[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:34

Sintara, wat voor deken heb je?

Ik heb daar namelijk geen last van en toch echt een diknekpony.
Alleen de hele simpele van Pagony was in het begin wat strak. Maar daar heb ik een klip bij in gemaakt, dan trok het ook wat makkelijker aan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:11

Hebben jullie paardjes als jeuk? Ik zie nog niks, maar we voeren sinds een aantal weken Fibra en ik heb het idee dat ze een vettigere vacht heeft gekregen hiervan en daardoor ook minder roos in haar manen heeft. Ik vraag me nu echt af of de roos de trigger voor de jeuk was.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:55

MarliesV schreef:
Sintara, wat voor deken heb je?

Ik heb daar namelijk geen last van en toch echt een diknekpony.
Alleen de hele simpele van Pagony was in het begin wat strak. Maar daar heb ik een klip bij in gemaakt, dan trok het ook wat makkelijker aan.

QHP Eczeemdeken. De deken blijft wel dag en nacht goed zitten en verschuift helemaal niet. Vorig jaar had ik eerst een duurdere grotere, en die verschoof heel snel en daar zat ook binnen twee dagen een mega scheur in. Ik was vorig jaar ook wel te laat met het kopen van een deken hoor, maar de huidige kreeg hij erna en die is helemaal heel gebleven ondanks alle jeuk en ellende.
Paardje zelf vind de deken niet erg om aan te krijgen en krijgt er geen plekjes van..

Maar bij jouw pony zit het helemaal niet strak in de keel/ nek?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 07:43

ALs ik de weersvoorspellingen voor hier bekijk, ga ik waarschijnlijk maandag/dinsdag beginnen met de eczeemdeken. En dan eerst nog even met de regenliner eronder(althans als de voorspellingen zo blijven als ze nu zijn).

Het liefst wacht ik zo lang mogelijk met de deken omdat ik merk dat Sven het heerlijk vindt om nu zonder deken te staan. Maar ik wil ook absoluut niet te laat zijn, dus toch maar beginnen.

Wat doen jullie eigenlijk met de manen onder de deken? Toen ik Sven kocht vorige zomer, had hij amper manen. Maar het is nu een behoorlijke bos aan het worden. Nog niet persee heel lang(al groeit het gestaag), maar wel een dikke en volle bos.
Ik ben aan het twijfelen of ik het los laat of even in losse/enkele vlechten ga doen. Hoe is jullie ervaring daarin?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:05

Ik heb het in vlechten omdat het anders zo gaat broeien.. en klitten haha.

Maak tegenwoordig altijd hengsten vlecht eronder want ze zijn te lang met normale vlechten. Dan schieten ze aan onderzijde eronder uit en breken sneller door schuren langs de onder kant vd deken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:15

ik heb ze in gewone vlechtjes... 22 in totaal :D . Tegen het vervilten en klitten van de manen, en tegen het verstikken van de vacht eronder.
En een vlecht op zijn neus zodat hij wat kan zien van de wereld. Wanneer er heel veel gewone vliegen komen, doe ik zijn voorpluk in ongeveer 5 vlechtjes.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:40

Wanneer beginnen de tectonik gebruikers weer??

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:17

Ik heb twee weken geleden al tectonik gesmeerd.

Over het vlechten ben ik nog niet helemaal uit. De onderkant van Winnie's manen slijt helemaal af door de deken :( Had laatst een dubbele hengstenvlecht gemaakt en tussendoor ook nog elastiekjes om het vast te zetten, maar het blijft gewoon echt niet zitten :') Ze heeft zo'n dikke bos haha.

Hier nog geen jeuk, had de deken met de vorst weer af gedaan. Zit te twijfelen of ik hem nu al of dinsdag op zal doen.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:02

Ik heb de Amigo Aussie Allrounder net binnen. De stof is echt super dicht, net als een eczeemdeken.
Denk dat hij net zo dik/dicht is als de rambo. Ga vanmiddag even vergelijken. Heb ze allebei liggen nu dus ga even kiezen welke ik hou.
Pony zal liever de amigo aussie hebben, als de stof ongeveer hetzelfde is wordt het die.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:42

Babbelaar20 schreef:
Bij mij staat ie nog onder 200 gr geschoren zonder kriebels :') :?
Hier al wel heel de winter een bacteriële infectie aan de achterbenen waar ik niet af kom. Nu al voor de derde keer een kuur hydrocortiderm + anti bacterie shampoo en sinds afgelopen week een kuur red cell erbij. -O-

Pas op met hydrocortiderm de huid wordt er dunner door en je mag het niet langer dan 5 dagen smeren (uit mn hoofd) officieel moet je het ook met handschoentjes opsmeren en dat is niet voor niks..

Ik zou het wassen met betadine shampoo goed droogmaken en daarna even laten luchten een paar dagen. Of acederm erop sprayen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:01

Babbelaar20 schreef:

Meteen al met mooie dagen :+

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:05

Sinds de aliendeken heeft Bailey niet meer geschuurd. Weet niet of ik blij moet zijn of teleurgesteld haha

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:09

Ik begin met tectonik als t echt wat warmer is.
Onder de deken idd dubbele hengstenvlecht. Blijft goed zitten omdat het zo lang is. Ideaal.
Laat het vaak ook 3 weken zitten omdat ik hekel aan vlechten heb haha..

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:11

Wat is tectonik precies?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:21

Permitrhin. Houd vliegen op afstand net als teken. Wordt in de koeien veel gebruikt. Het is wel echt gif eigenlijk. Dus wel opletten met hoeveelheden en paarden met leverschade..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:50

Babbelaar20 schreef:

4 weken geleden :)

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:52

lissie_zigor schreef:
Ik denk nu na 10 jaar dat mijn paard gewoon niet tegen suiker kan en dat dat de oorzaak is van zijn eczeem. Hij krijgt pas jeuk wanneer hij op de wei staat.. Dus heb nu een fructaan app gedownload en zet hem alleen op de wei als het fructaan gehalte in het gras laag is. Tot nu toe nog niet geschuurd maargoed het is nu ook nog niet echt begonnen voor mijn gevoel.. daarnaast geef ik hem vitalbix en hooi

Hoe heet deze app? Ik kan hem niet vinden namelijk :(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:56

Fructaan index :j

Fleur_BB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:32

Ik zit eraan te denken (of nouja ik weet het bijna zeker) dat ik morgen/overmorgen mijn eczeemdeken op wil doen maar het gaat regenen, kan je dan gewoon een regendeken erover doen? Ik heb dat vorig jaar wel gedaan en heb er geen problemen mee gehad maar ik weet gewoon niet 100% of het kan. Mijn pony is geschoren dus hij staat nu met een 200 gram op maar ik wil zeker optijd zijn met de eczeemdeken dit jaar.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:39

Heb die van mij sinds gisteren met eczeem deken staan en daarover ongevoerde regendeken wel 24 uur per dag buiten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:56

Kayleigh327 schreef:
Eergisteren de RSIH gekocht voor mijn pony. Bij het passen was ze al meteen heel erg boos dat ze helemaal ingepakt werd. Heeft echt een gigantische hekel aan eczeemdekens (andere dekens zijn niet erg...)

Ga vandaag de Amigo Aussie Allrounder bestellen en kijken hoe dicht deze stof is. Als hij redelijk dicht is ga ik het toch met deze proberen...
Iemand ervaring met de Amigo Aussie Allrounder?

Ik heb hem en het is nu mijn reservedeken en voor wanneer het 27+ graden is. Toen hij ‘s nachts nog op stal stond vond ik die deken veel fijner. Helemaal dicht, maar veel lichter dan de rsih en waterafstotend. Maar met 24/7 buiten merk je toch dat die halve hals niet voldoende is en gaat hij er wel mee schuren. Ik denk doordat hij dan met de schemer ook nog buiten staat ipv op stal.

Vorig jaar voor t eerst manen ingevlochten en dan breken ze niet af. Dus dat ga ik dit jaar weer doen.

Met de dagen boven 15+ had ik graag de eczeemdeken op gedaan. Maar er staan nu nog twee paarden in de kudde die wat bijterig blijven naar mijn paard. Dat overleeft mn rambo regendeken nog maar net, maar de rsih denk ik zeker niet. Dus even puzzelen.
Vorige week 1 dag bloot en gelijk staart geschuurd :(
Verder vind ik het nog wat lastig met overdag 17 en ‘s nachts 4 graden..

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:36

Jets schreef:
Ik heb twee weken geleden al tectonik gesmeerd.

Over het vlechten ben ik nog niet helemaal uit. De onderkant van Winnie's manen slijt helemaal af door de deken :( Had laatst een dubbele hengstenvlecht gemaakt en tussendoor ook nog elastiekjes om het vast te zetten, maar het blijft gewoon echt niet zitten :') Ze heeft zo'n dikke bos haha.

Hier nog geen jeuk, had de deken met de vorst weer af gedaan. Zit te twijfelen of ik hem nu al of dinsdag op zal doen.

Zou het helpen als je met woldraad de boel 'vast naait' ? Dat zag ik laatst ook iemand doen bij een tinker met mega manen.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:14

Hebben jullie ervaringen met een eczeemdeken van Busse??
Ik heb er laatst 1 gekocht, maar ze heeft hem nu een halve week op en echt al overal waar de naden los gescheurd zijn, terwijl ze nog helemaal niet schuurt etc. Ze heeft er nog een regendeken overheen.
Naad waar de buikflap aan de deken bevestigd is, is helemaal uitgescheurd precies langs de naad. De staartflapnaad bovenaan is los en de naad onderop de hals is ook helemaal los... vind dit echt waardeloos en ga ook zeker terug met deze deken, is toch weer een hoop geld. Jullie ervaringen met deze dekens??

Amber2106

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:55

Vraagje: mijn 1e seizoen met mijn Fjord met SME. Hij moet deze week zijn deken op (liefst vandaag) maar nu gaat het ook regenen vandaag en morgen. Vanaf donderdag staat hij 24/7 buiten en in de avond/nacht op stal. Ik woon aan de kust en nog geen knutten gezien. Wat te doen? Deken op maar dan regent de deken nat en kan hij koud krijgen? Om de eczeemdeken nu om te doen met een regendeken eroverheen, lijkt me weer veel te warm gezien de temperatuur ook gaat stijgen.. Ik kan wel in de avond naar stal gaan om de natte deken af te doen dat is geen probleem. Lees het graag! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 08:27

Een beetje regen is niet erg, tussen de buien door drogen ze wel op.
Pas als het echt uuuuuren achter elkaar regent kun je beter een regendeken er over doen, of een regendeken met hals kopen en die er op leggen :j