[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

krissie20

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:34

Ik lees net in dit topic dat Metazoa niet aan te bevelen is vanwege het koper wat er in zit. Normaal geef ik mijn cushing-paard altijd Metazoa in de winter omdat er weinig suiker in zit en makkelijk te voeren is. Is er iets vergelijkbaars als Metazoa wat beter voor mijn oudje is?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:07

krissie20 schreef:
Ik lees net in dit topic dat Metazoa niet aan te bevelen is vanwege het koper wat er in zit. Normaal geef ik mijn cushing-paard altijd Metazoa in de winter omdat er weinig suiker in zit en makkelijk te voeren is. Is er iets vergelijkbaars als Metazoa wat beter voor mijn oudje is?

er zijn veeeel vitaminekorrels op de markt. Mijn cushing merrie krijgt balance van dodsen en horrel, erg duur in aanschaf maar kan er langetijd mee doen en mijn merrie is echt opgeknapt. Mijn ruin 6 jaar en geen cushi krijgt pavo vital. hij doet het daar ook prima op en kost een boel minder.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:49

Vitamines en dergelijke krijgen ze hier via de liquihorse. Bevalt erg goed en je kunt een stuk terug in voer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:02

Er is veel in de handel qua vitaminebrok.
Probleem hier was alleen dat ze het niet lusten :(
Heb heel veel uitgeprobeerd en het werd net zo hard weer uitgespuugd of helemaal niet aangeraakt.
Enige wat er goed inging is F4F van paardnatuurlijk en de metazoa (die ik nu voer).
Ja en pavokoeken, maar die suikerbommetjes vallen echt af.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:56

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:58

Heb toch eens contact opgenomen,met subli om te horen,of ik op geen enkele mogelijke manier via België de senior priores en de senioren slobber kan bestellen. Heb nu een ander mail adres gekregen van een verantwoordelijke van subli dus hopelijk snel,goed nieuws en kan,ik deze voeding bestellen. Nu mijn paardje op de moment echt moeilijk hooi kan,eten.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:49

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:54

Meganyr, wat een succesverhaal zeg!

Ik ben inmiddels aardig van de schrik bekomen van de uitslag dat Mellow ook PPID heeft :) .
We hopen zsm met de Prascend te kunnen gaan starten (de VA belt zodra het klaar ligt) en over 2 weken verhuizen we naar een pensionstal, hij zal dan de nachten lekker warm op stal komen te staan.
Verder is het nog goed inlezen en uitvogelen hoe we het nu het fijnste voor hem kunnen maken en hopelijk gaat hij goed op de medicatie reageren.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:05

Meganyr schreef:

Wat een,prachtig verhaal. Zo goed dat je toen naar die smid bent geweest. Megan ziet er echt Super uit. En,Ik hoop dat jullie nog een fantaschishe tijd te gemoed gaan. Goed dat je naar je man hebt geluisterd om nog andere dingen te proberen. Top doe zo voort.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:20

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:34

Ik heb 29 Prascend 1 mg tabletten over - wil iemand die overnemen? Ik zou er de helft van de prijs voor willen met evt verzendkosten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:55

Pillen zijn - onder voorbehoud - al aan iemand ( Samirah) toegezegd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:31

En ik weet op het moment niet wat mij overkomt vorig jaar vroeg geschoren en nu een normale wintervacht. Word hier voorlopig nog niet geschoren of misschien alleen stukje hals.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:29

Even een vraagje aan de wedstrijdruiters/menners? Hoe gaat dat met het medicijn en de dopinglijst?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:55

vandaag telefonisch contact gehad met subli. momenteel is subli nog niet tebestellen vanuit belgie. ze zijn wel bezig met een oline webshop. ik mocht altijd laten weten welke grote voederzaken er geinteresseerd zijn in subli zodat ze met die voederzaken kunnen praten om eventueel subli in hun assortiment te nemen. tja wat is een grote voederzaak hier in belgie. en hoe moet ik dat aanpakken. hebben ze bij subli daar geen mensen voor die markt onderzoek doen. als iemand een idee heeft shoot maar

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:11

@ Jannepaulie: heb je zelf de pillen niet meer nodig of heb ik iets gemist?

Illo gaat op het moment zo goed dat ik weer een beetje ben begonnen met draven en galoperen. Laatste 2 jaar heb ik alleen gestapt.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:10

Hallo allemaal,

Ik kom mij hier (helaas) ook melden.....
Bij mijn allerliefste reus van 1.78 en 19 jaar oud is een nog lichte vorm van cushing vastgesteld.
Enige symptoom wat hij nu heeft is dat hij in vrij korte tijd toch wel erg schraal was geworden.
Ik ging met hem naar de kliniek voor iets heel anders en kom dan ook nog met deze droevige uitslag terug.....
Vanmiddag ga ik voor 6 weken prascend voor hem halen en daarna gaan we opnieuw bloed testen.
Ik heb verder geen advies gehad om voer aan te passen. Hij krijgt nu van stal totaal 1,5 kilo krachtvoer en van ons als hij arbeid verricht 1/4 draversbrok en 1/2 muesli green vet van havens.
per dag ook 12 a 15 kilo voordroog kuil.
Hij was altijd een mooi fors paard hierop en woog vorig jaar 714 kilo. Nu nog rond de 650 kilo volgens schatting van de da en dat is een forse afname in korte tijd.
Wellicht hebben jullie nog tips mbt voeren!
Ik ga straks iig even googlen!

Morgen heb ik weer overleg met de da over de andere waarden van het bloed die ook getest zijn.

Ik hoop dat ie met de juiste voeding en medicijnen toch nog wat jaartjes mee kan. ...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:49

Welkom helaas...

Lees even de OP goed door, ivm het opbouwen van de prascend en de bijwerkingen bij te hoge begindoseringen, zoals o.a. niet eten!
Ook zou ik voor minstens 4 maanden prascend gaan halen als ik jou was, want het heeft pas zin om om en nabij de 2 mnd. op een volledige dosis! weer te gaan testen. En als je dus gaat opbouwen, omdat je je zorgen maakt of paard stopt met eten (wat mij nu op het moment nog veel belangrijker lijkt dat hij dit blijft doen) ga je dat niet redden gewoon...

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:54

Thanks! Ik ga even lezen!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:17

Bijvoeren met Masters seniorenslobber of Senior Priores van Subli wordt ook aangeraden.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:38

pluisbeer schreef:
Meganyr schreef:

Ik had het gelezen. Echt super! Gefeliciteerd.
Waren de hoefjes echt zo kort? wat ik me ook af vroeg, als je de braampjes wegvijld dan is dat toch al wand die los is of omgeklapt: werd het echt daar dun van?

Ja, ik zie nu dat de hoeven heel kort zijn geweest.
Als ik de randen vijlde nam ik ook altijd een klein stukje van de hoefwand rondom mee, om het van boven naar beneden in een vloeiende lijn te laten lopen. Die fractie van een millimeter keer-op-keer bleek genoeg om het steeds dunner te laten worden.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:31

ohjajoh6 schreef:
Welkom helaas...

Lees even de OP goed door, ivm het opbouwen van de prascend en de bijwerkingen bij te hoge begindoseringen, zoals o.a. niet eten!
Ook zou ik voor minstens 4 maanden prascend gaan halen als ik jou was, want het heeft pas zin om om en nabij de 2 mnd. op een volledige dosis! weer te gaan testen. En als je dus gaat opbouwen, omdat je je zorgen maakt of paard stopt met eten (wat mij nu op het moment nog veel belangrijker lijkt dat hij dit blijft doen) ga je dat niet redden gewoon...

Ben,je nu tijdelijk gestopt met de medicatie bij jouw pony? Hoe is het nu met haar. Merk je een,verschil aan je pony nu je tijdelijk gestopt bent met de medicatie? Ben wel is benieuwd naar de waarde nu. Of ZE nu effectief cushing heeft of niet. Zal,duimen van niet E. En hopelijk krijg je snel,duidelijkheid met je pony. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:00

Nee hoor Ilora, dat durf ik in de SR helemaal nog niet aan. Dat wil ik in het begin van het nieuwe jaar gaan uitproberen, als er in de tussentijd niet ineens allerlei overduidelijke cushing symptomen op komen zetten natuurlijk...

MiniMe haar acth waarde was 48 of 49 pgml op 31 oktober, 3 jaar geleden. Twijfelde toen niet eens zo vreselijk om te starten met de prascend, omdat zij redelijk veel symptomen had. Maar ze is ook IR en veel van die symptomen, liggen wel heel dichtbij de cushing ook, dus de twijfel knaagt nog steeds.

En laten wij nou wel zijn; in de "veilige" periode wil ik deze test van een aantal weken geen prascend en dan weer testen er absoluut op wagen; MiniMe was nog maar 7 jaar toen ze aan de pillen ging, zou misschien zelfs betekenen dat ze nog een heel leven voor zich heeft zonder medicatie, daar doe je het dan toch voor gewoon?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:30

Begrijp je volledig dat je in het begin van het jaar een,periode zou willen,stoppen. Ben,heel benieuwd wat de uitslag gaat zijn. Zeven is wel jong E. Wie weet komt er dan geen cushing uit en,moet je geen medicatie meer geven.is zowel goed voor de pony als voor jouw portemonnee. Wij laten in november nog eens testen. In juni was haar waarde 69 pg/ml en eind augustus had ZE een waarde van 61. Dus extreem hoog is het niet maar ZE heeft wel veel,symptomen. Dus ben benieuwd voor de test buiten sr. Zou eind november goed zijn om te testen. Of is dat te snel na de sr? In ieder geval veel succes met minime E dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:37

Thanks Ilora! Dat vind ik lief gezegd van je!
En idd beter voor Mien, want gun mijn kleine paasei echt alles gewoon en ja het knaagt ontzettend aan mij, dat ik haar niet oud ga zien worden, dus ik wil het eventuele risico er graag voor nemen. Die portemonnee is toch al jaren hartstikke leeg, maar die pillen zijn niet alleen duur, het is en blijft natuurlijk ook rotzooi en ik vergeef mijzelf ook niet, als ik zelf het leven zou hebben bekort, omdat ik er wellicht onterecht prascend in heb gegooid... Hoe kan je jezelf dus gek maken in je hoofd hè...

Ik zou er lekker mee wachten tot het nieuwe jaar Ilora, het kost allemaal toch al een godsvermogen en als ze goed gaat op de huidige dosis, dan bied het testen toch geen meerwaarde?