[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:29

Hanneke84 schreef:
Nog meer paardjes die al last hebben.. :\
Heb je al eens derfen geprobeerd Roxy?
Ik lees er wisselende berichtjes over, maar mijn ponys helpt het goed.

Dat heb ik nog niet eerder geprobeerd. Duur spul?? En is dat alleen voor de plekken waar ze schuurt of moet je der mee wassen?
Ze heeft nu al tot 3x aan toe haar hele hoofd open liggen.

Ik krijg ook het idee dat schuren bij Roxy een tic is geworden. Een standaard handeling als ze der stal in gaat. (want ook in de winter schuurt ze soms).

Nog iets wat het zou kunnen veroorzaken (kom ik net achter): Ik heb een halster met bont op het neusstuk en een stuk wat achter haar oren loopt. En nu heeft ze dus ook rond die plekken (niet overal op de plek waar het halster heeft gezeten) haar hoofd open liggen.

Hier een paar foto's van hoe het er de vorige keer uit zag. (zet ze even in een link, voor het geval er mensen zijn die er liever niet naar kijken)
http://imageshack.us/photo/my-images/803/dscn1522k.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/716/dscn1524j.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/860/dscn1525b.jpg/

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:46

Dat soort halsters zijn zwaar en schuren inderdaad juist de boel kapot. Ik heb het goedkoopste en daarbij lichtste halster vd Welkoop, daar krijgt mijn paard geen plekken van.

Derfen vind ik niet bijzonder prijzig, gezien de duur. Ik ga het deze zomer voor het eerst gebruiken, heb ern kleine fles en ga 2 a 3 maal in de week smeren. Zo lang hij geen hals op heeft masseer ik het in de manenkam en onder de buik, wanneer zn rsih opgaat doe ik het alleen onder de buik. Onder de deken gaat het namelijk broeien, ik durf nog niet gelijk zonder deken te gaan.
Maar ik ga dit jaar pas ervaring opdoen, dus hoe je het anders het meest effectief kan gebruiken weet ik niet.

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:57

Het halster is niet zwaar. Het is een erg licht halster, en komt ook van de welkoop vandaan. Daar kan het dus niet aan liggen. Ook heeft ze het halster altijd maar minder dan 5 minuten om.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:59

Hier kun je het zelf bekijken: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... on/101848/
Ik vind dat je best lang doet met een flesje want het is best zuinig in gebruik. Er zit een handig tuitje aan en daarmee kan ik het vrij gemakkelijk op de juiste plekjes doen en dan masseer ik het zachtjes in ( met handschoen!) Doe het nu om de dag en als het beter gaat dan bouw ik het weer af. Hij heeft op het moment kortstjes op zijn manenkam en oren.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:44

ik zag van de week de vliegjes al weer vliegen.
de paarden bij ons op stal zijn nog niet echt jeuk vrij.
ook de mijne niet.
ik weet gewoon niet wat te doen.

maxi heeft een wondje gemaakt en daarmee in de modder leggen rollen en nu een huidinfecite gekregen.
echt vrolijk word je daar niet van.

en nu een deken opdoen lijkt me ook niet echt verstandig met de regen en zo.

Mary_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:47

een paard dat ik verzorg heeft een bomenallergie, de jeuk komt dus van binnenuit en een deken helpt niet, hebben jullie hier ervaring mee en misschien tips?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:50

Nou ben ik weer met een vraag.

Klitwortel doet goed zijn werk btw.

Ik vroeg me af of jullie de exceemdekens ook op doen op stal.
Mijn meisje heb ik pas sinds december en heeft ook exceem. Nu woon ik aan de kust, dus zal al zeker een stuk meevallen. Helaas kan ze niet 24/7 op het land in het voorjaar en zomers. Ze gaat wel een maand 24/7 naar het land, maar daar kun je ook verder niet rijden ofzo, is echt vakantie zeg maar. Op stal kan ze verder ook wel elke dag naar buiten, maar niet de hele dag. Nu vraag ik me af of ze dan het beste ook de deken op kan houden op stal. Lijkt mij van wel, maar weet het niet zeker. Mijn vorige paardje had er zo weinig last van dat ze nergens een deken opkreeg. Ik wil het bij deze dame ook niet te lang afwachten. Als ze gaat schuren ben ik al te laat.

Oh ja welke dekens gebruiken jullie?
Dan kan ik eens gaan vergelijken

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:50

Van de week -10 tot -15 *\o/*
Als daar de vliegjes niet dood van gaan weet ik het ook niet meer :=

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:15

Roxy_loveU schreef:
Hanneke84 schreef:
Nog meer paardjes die al last hebben.. :\
Heb je al eens derfen geprobeerd Roxy?
Ik lees er wisselende berichtjes over, maar mijn ponys helpt het goed.

Dat heb ik nog niet eerder geprobeerd. Duur spul??

Bij www.vidoma.nl hebben ze ook proefmonsters voor €2,- daar kan je er geloof ik 2 van bestellen, is mooi om het uit te proberen.

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:48

Thanxx! Maaar waar zou ik dat dan moeten smeren? Want ze schuurt haar hele staart, manenkam en hoofd. En las dat de meeste die het gebruiken er wel aardig lang mee doen... Maar als ik haar hele hoofd manenkam en staartwortel ermee in moet smeren, dan is het zo op denk ik??

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:32

Hoi, ik heb nog een vrijwel volle fles derfen staan, paar druppels van gebruikt, maar m'n paard kan er niet tegen. Iemand interesse? laat maar weten via pb (ik kan alleen pas donderdagavond weer reageren).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 06:53

Mary_Louise schreef:
een paard dat ik verzorg heeft een bomenallergie, de jeuk komt dus van binnenuit en een deken helpt niet, hebben jullie hier ervaring mee en misschien tips?

nou...bij zomereczeem komt de jeuk ook van binnenuit hoor :j
en dan helpt een deken wel.
als een paard allergisch is voor bepaalde bomen dan moet je denk ik eerts uitzoeken of het komt doordat het dan pollen in ademt of toch op de de huid reageerd, en dan helpt inpakken wel.
denk dat eerst duidelijk moet zijn wat nou precies die allergie is?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 07:40

Mary_Louise schreef:

Marie_Louise, mijn pony heeft ook een bomenallergie. We starten binnenkort met desensibilisatie in de hoop dat dat gaat helpen (we wonen in het bos).

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:02

Roxy_loveU schreef:
Thanxx! Maaar waar zou ik dat dan moeten smeren? Want ze schuurt haar hele staart, manenkam en hoofd. En las dat de meeste die het gebruiken er wel aardig lang mee doen... Maar als ik haar hele hoofd manenkam en staartwortel ermee in moet smeren, dan is het zo op denk ik??

je kan het beste mengen met iets waarmee je kan smeren
ik meng derfen met uierzalf omdat dat vet is en daar prikken vliegjes niet doorheen.
ook meng ik het met mijn vliegenspray

zo doe ik er lang mee maar als je het puur gaat smeren dan is het inderdaad snel op :P

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:13

Maar uierzalf sluit de huid toch af?
En in combinatie met felle zon zal het misschien verbranden of ben ik mis?
Voor op het hoofd doe ik een beetje op mijn handschoen en wrijf het dan uit, manen en staartwortel druppel ik en smeer het dan uit. Zelf vind ik het wel meevallen hoe snel het gaat. Vliegenspul gaat harder daar heb ik veel geld aan uitgegeven vorig jaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:19

Er staat een filmpje op youtube van Vidoma, hier laten ze zien hoe je moet smeren. Ik denk dat het gebruik ook wel meevalt.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:34

@Hanneke, volgens mij als je derfen ook puur smeert kan het ook verbranden (als er een felle zon is) er zitten namelijk ook oliën in.

Ik verdun het vaak ook met water, vooral aan het begin en eind van de eczeemperiode aangezien mijn pony dan nog niet erg heftig schuurt. Ik heb aan 2 flessen (500ml) meestal wel genoeg voor 1 zomer, soms koop ik er nog 1 klein flesje bij. Ik smeer dan ook echt alles in wat jeukt. Maar ik smeer niet om de dag, vaak laat ik er ook een paar dagen tussen zitten het ligt er aan hoeveel jeuk mijn pony heeft.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:37

Daar heb je inderdaad wel gelijk in dat er olieën inzitten, niet aan gedacht!

Mary_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:11

bedankt voor de tips, het rare is dat het minder word tijdens de dracht, zou dat met hormonen te maken kunnen hebben?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:16

Even een blijheidsteken, het is hier op dit moment nog -8 *\o/* dood aan de mugjes! ~~}>
Wisse heeft trouwens al tijden geen jeuk meer, staat nog wel met halsdeken en masker op maar dat is voor mijn eigen gemak :o want met al die regen en een zwijnenpaard houdt je witte manen nog geen halve dag fatsoenlijk anders ;)

Ik heb vorig jaar rijkelijk Derfen gebruikt en ik heb echt genoeg aan 1 fles per seizoen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:27

Nog even een vraagje over het verdunnen. Doen jullie dan half om half? En in wat voor soort fles laat je de restant derfen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:38

aam_mic schreef:
Ik verdun het vaak ook met water, vooral aan het begin en eind van de eczeemperiode aangezien mijn pony dan nog niet erg heftig schuurt.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je het wilt verdunnen dat je het dan het beste met azijn kunt verdunnen omdat de olie niet met water vermengt.

Ik heb het vermengt met vaseline zodat ik een smeerbare variant krijg en dan smeer ik het 's avonds ivm de zon.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:42

Is uiercreme (soort lotion heb ik) dan niet ook een optie? Vind ik wat smeerbaarder dan Vaseline.. En hoe/waar meng je het dan in?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:16

ik denk wel dat dat kan, ik had toevallig vaseline staan en dat is verder neutraal, ik heb het gewoon gemengd met mijn vinger in zo'n potje waarin je urine naar de dokter brengt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:21

Oke, dan half om half?