[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:37

Super zeg, ik ga dit zeker proberen :j
Heb nu al het gevoel dat ze het goed doet op deze drainage :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:38

Ik ben eigenlijk nog het bangst dat ie straks die halsspierontsteking weer terug krijgt van het gras.. dus die deken gaat echt geen seconde af binnen afgrenzing van het weiland. En toch vind ik die heerlijke manenbos zo leuk staan bij 'm :+: zou het echt zonde vinden als ik 'm straks weer voor lül moet laten lopen met punkkapsel :(:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:41

Ik geef al aantal jaar drainage.
Vorig jaar met wat mensen gesproken en toen besloten het de hele zomer te geven.

Nou, beste advies wat ik ooit gehad heb.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:44

Maar hoe geef jij het dan? Op de site staat dat je het niet gelijk met het voer kan geven, ik ben daartoe genoodzaakt omdat mijne brood zo weer uitspuugt :Y) Daarbij kan ik het ook maar zelf 1x per dag geven, de tweede keer zou ik het al de dag van tevoren op z'n voer moeten doen, weet niet of dat zo bevorderlijk is?
Ben er wel zeker over aan het nadenken (zou bv die NAF opkikker dan wel effect hebben?).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:50

Ik geef het gewoon 1x per dag en spuit het direct in de mond. Bij Senna werkte het wel, want ze stond op een gegeven moment heel zielig in stal, met haar hoofd bij de grond en ze wilde zelfs niet eten. Ze had het toen echt heel erg zwaar.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:52

SuperRoos schreef:
ellepel schreef:
weet niet of het in jouw geval ook zo is?

Prut uit de ogen is ook wel rotzooi wat eruit komt vaak.. Fiek, die nu ook aan de drainage is weer heeft ook erge troepoogjes, dikke korten ook en dus niet de gewone nattere oogjes als het ware..

Ja dat groene leem vooral op de darmen werkten wist ik.

Op de gebruiksaanwijzing staat trouwens:
14 dagen geven, indien anders geadviseerd. .

Idd herkenbaar.
Maar ik voer 'm nu ook wat extra vitamines bij.
Laatst bijgewerkt door mirkip op 21-02-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:53

Waarmee haal jij het dan uit het flesje? :P Ik krijg dat dus echt nooit zo uit het flesje in zijn mond geschud.

Zo net even nog een nieuwe R SIH besteld voor de zomer, ben er helemaal klaar voor! Alleen op stal nog even de hoge druk op m'n 'oude' SIH zetten, arme ding is echt hartstikke grijs.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:54

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:56

wow wat een lange manen, ben er een beetje jaloers op.

ff vraagje: geven jullie tijdens de jeuk periode nog iets extra aan de voeding???
ben daar wel benieuwd naar

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:58

Hm weet ik eigenlijk nog niet. Vorig jaar was ik nog flink aan het knutselen qua voeding. Ik ga denk ik deze zomer over op 3/4 kilo Subli ponybrok met nog een minihandje lucerne voor de selenium, met dus waarschijnlijk paar weken NAF opkikker en misschien de drainage compositum nog eens proberen dit jaar. Vorig jaar merkte ik geen verschil, misschien heeft het dan toch te maken met dat grote seleniumtekort? ..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:01

ik let het hele jaar door op de voeding. niet alleen tijdens het jeukseizoen. wel geef ik in de zomer af en toe een kuur knoflookpoeder, maar ik heb niet het idee dat dat echt helpt...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:02

@zij: knoflook is voor mensen wel heel goed, maar voor paarden niet echt. En dan met name voor het bloed.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:05

ik weet wat teveel kan veroorzaken ;) ik geef het al 3 jaar en heb nog niet gemerkt dat het echt kwaad kan. wel ga ik kijken of ik het volgend jaar nog steeds wil gaan geven... (dit seizoen nog wel... heb net groot ingekocht ;) )

maarre... niemand suggesties voor mijn deken? (zie vorige pagina ;) )

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:17

Myour schreef:
Waarmee haal jij het dan uit het flesje? :P Ik krijg dat dus echt nooit zo uit het flesje in zijn mond geschud.

Zo net even nog een nieuwe R SIH besteld voor de zomer, ben er helemaal klaar voor! Alleen op stal nog even de hoge druk op m'n 'oude' SIH zetten, arme ding is echt hartstikke grijs.

Haha als ik het vanuit het flesje direct in Sens mond wil schudden dan moet ze volgens mij eerst op haar rug gaan liggen :D.
Een stalgenootje werkt bij een apotheek en die neemt een medicijnflesje met dop voor mij mee. In de dop zit een gaatje, steek je dan spuitje in, fles op zijn kop en dan haal je zo de juiste hoeveelheid er uit.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:25

iris_arts95 schreef:
Die van mij schuurt 1 x in de paar maanden z 'n staart tegen de muur in de stal, dus al hij dan net weer mooi is aan gegroeid schuurt ze hem er af , wat kan ik daar aan doen?>

Ik concludeerd dat ze een merrie is? In dat geval kun je er weinig aan doen. Dan is ze gewoon hengstig. Wij hebben er ook eentje die dat doet en ik had er eerder nog eentje. Gewoon mee leren leven dus ben ik bang...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:10

Over het voer mag wel, als het niet anders kan.
Ik geef het met spuitje direct in de mond, madam doet d'r mond al los als ik met dat ding aankom, haha.

Las nog iets over voeding.
Die van mij staat het hele jaar rond op 'dieet'.
Zij krijgt alleen brok en kuil.
Iedereen op stal weet dat ze verder niets mag hebben en daar houden ze zich aan.

*Bijkomend voordeel, die van mij schooiert dus absoluut niet als de andere af en toe wat krijgen, omdat ze weet dat ze niets krijgt*
En nee, dat is niet zielig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:23

Owja, in de zomer geef ik haar op zondag vaak slobber i.p.v. brok.
Ze krijgt verder in het hele jaar maar misschien 2 appels.
Wortels en allerlei snoepjes mijd ik helemaal, dat kom er gewoonweg niet in.

In het begin bedelde ze wel bij anderen, en heb toen een briefje opgehangen.
"Kun je mijn smekende blik niet weerstaan, geef mij dan een plukje hooi of een knuffel".

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:35

Ik denk dat ik ook maar weer even op het bord bij stal ga schrijven dat Senna geen wortels, snoepjes, appels of iets dergelijks mag hebben. Nu krijgen alle paarden wortels en dan krijgt zij vaak 1 kleintje, maar dat heb ik toch eigenlijk liever niet.
Senna vind zichzelf wel een beetje zielig. Ze is van stal gewisseld met een ander paard. Dit paard heeft 3 maanden boxrust ivm een blessure. Alle andere paarden staan overdag in de paddock, maar dat paard kon vanuit zijn stal de paddock niet goed zien. Senna heeft bij haar stal een mega groot luik (bijna over de gehele breedte van haar stal), dus staat dat paard nu in Senna's stal zodat hij overdag de andere paarden kan zien. Senna heeft nu alleen een heel klein raampje, dat vind ze niet zo leuk. Vaak staat de gehele avond uit haar luik te staren. Onder het luik ligt ook altijd stro en kuil, wat ze dan morst als ze weer druk bezig is met alles in de gaten te houden.
Rechts Sens oude luik, links haar kleine raampje

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:00

Kan iemand me advies geven of ervaring delen voor het volgende:
Mijn merrie heeft tijdens overgang van de seizoenen altijd even een dip. Daarnaast heeft ze ook zomereczeem ontwikkeld helaas. Dit begint altijd bij haar hoofd, meestal ergens rond april/mei. Uiteraard heeft ze een deken, maar ik wil het liefst voorkomen dat ze ook het masker op moet.
Ik zit te denken aan (Groene Os) drainage compositum en daarna (of tijdens) vachtkruiden of all septicum en daarna (of tijdens) vachtkruiden.
Drainage maakt schoon, all septicum ondersteunt de weerstand, dus misschien kan ik dit ook achter elkaar gebruiken. Pfoe, moeilijk allemaal...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:16

@ CS: maar in de tijd dat het twee maal per dag moet, kun je het dan ook de dag van te voren al over het voer doen? Of 'vergaat' de werking dan?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:40

MirandaFuego schreef:
Als ze nu al schuurt is het waarschijnlijk wat anders, het seizoen is nog niet echt begonnen nl.
Niet mee eens, ik zag gisteren zowel op stal als bij mij thuis mugjes in de tuin vliegen. Heb ook ter plekke besloten mijn poowie MORGEN zijn deken op te doen.
Dikke pech voor hem, zijn staart en manen zijn nu zo mooi! Dat wil ik echt zo houden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:54

hey maar suzanne....jij geeft dan wel die drainage.maar je hebt er ook een deken op.
ga je dat dit jaar weer zo doen,of ga je proberen zonder deken??

pien:
die vachtrkuiden was ik zelf ook al heel nieuwsgierig naar.
misschien dat je eerst een kuur drainage kunt doen en dan de vachtkruiden daar achteraan?

paarden die een dip hebben tijdens de overgangen van de seizoenen kun je ook even een vitaminekuurtje geven he?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 22-02-10 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:09

Myour: Ik kom zelf ook maar 1x daags op stal.
Mijn stalbaas geeft het of met een spuitje, maar meestal meng ik het door het voer op stukje brood of iets dergelijks.
Of het de werking erg beïnvloed weet ik eigenlijk niet.
Heb er nooit een mindere werking van gezien eigenlijk.

Ellepel: Ik doe ook een deken ja. Ik laat mijn pony het aangeven wanneer die op moet. Vorig jaar ook gedaan.
Toen ging die eind april op.
Dit jaar wacht ik ook weer op haar.
Misschien kan ze zonder, misschien niet.

Sowieso vind ze het volgens mij wel fijn dat ze gewoon nergens geen last van heeft, terwijl de andere paarden zich verrot jagen met die vliegen.
Mede daarom doe ik hem eigenlijk ook gewoon op.
Dan weet ik zeker dat ze gewoon rustig staat :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:48

Ik heb net weer een doos hippo eczema gekocht, de olie
en poeder. Helpt voor mijn paard altijd erg goed.

Dat geef ik vanaf april weer. Nu vanaf maart 1 maand kuurtje van
drainage compositum.

De deken had ik eventjes op deze maand, maar toen het zo ging
vriezen maar weer af. Als het deze week droog is, gaat hij definitief
weer op. Nu wordt ze anders zeiknat, is niet zo lekker onder een
kortharige hals.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:28

ik heb gewoon nog steeds mijn dekens niet binnen :s gek, want ze waren uit voorraad leverbaar...

hier trouwens gister overal al veel muggen gezien weer... heb er zelfs al een aantal doodgemept...