Cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:12

Ik ga een haar analyse laten doen van Zinti .
Prascend doet niet genoeg en de kale manenkam die overigens nog nooit zo zacht is geweest baart me zorgen .
Zie nl geen nieuw haar terug groeien .
Gewicht is goed . Over de voeten niet tevreden .
Ze loopt met de rem erop . Stappen gaat vrij vlot . Draf niet .
Smid vondt ijzers vandalisme want ze heeft wel mega mooie voeten en geeft geen teken van gevoeligheid op de visiteer tang

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:08

Douraque schreef:
Het gaat wel goed. Die van mij sleept nog steeds met zijn achterbenen helaas. Maar ik ben er wel achter dat hij een hekel heeft aan wandelen in de buitenbak, dan is hij niet vooruit te branden. Zodra ik naar de dijk ga, dan veert hij op. Ik loop altijd met hengstenketting voor nood, maar gisteren had ik hem overduidelijk nodig. Hij wilde enkel rennen langs de dijk, en ik hem maar tegen houden totdat hij het zo zat was dat hij ging bokken/steigeren aan de hand. Dus hij voelt zich goed, enkel dat slepen blijft.

Zal misschien even duren voordat hij weer sterker is, kun je hem ook longeren en een balkje neerleggen ofzo? Wandelen worden paarden op een gegeven moment inderdaad beu zeker in een bak. Op de dijk is hij dus een stuk fitter en vrolijker.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:11

dookia schreef:
Morgen mankheidsonderzoek voor shamrock en erg nerveus voor.

Ik wil hier even iets quoten van iemand en ik kon echt de link niet zetten tussen beiden

Citaat:
Waarschijnlijk het begin van de ziekte van Cushing.Ze had op het neusslijmvlies overal kleine bloedingen,heel eigenaardig,net of het bloed zomaar door het slijmvlies kwam.Verlaagde bloedpaaltjes en misschien gestoorde stolling.Binnen een paar dagen weten we meer.Nu een baxter gekregen met stollingsfactoren.

Maar ik vind nergens een link tussen lage bloedplaatjes en cushing. Aan verschillende bevriende DA's gevraagd en ook zij zagen geen link

Sterkte vandaag met Shamrock zijn onderzoek.

Lage bloedplaatjes en cushings is mij ook niet bekend.. Ben het ook nog niet eerder tegen gekomen vlgs mij. In ieder geval niet bewust..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:11

Zinzi_jewel schreef:
Prascend doet niet genoeg en de kale manenkam die overigens nog nooit zo zacht is geweest baart me zorgen .
Smid vondt ijzers vandalisme want ze heeft wel mega mooie voeten en geeft geen teken van gevoeligheid op de visiteer tang

Een haaranalyse wat houdt dat in dan?
En hoe zijn haar bloedwaarden is dat de laatste tijd nog bekeken qua ACTH? Zodat je weet of je deze dosis aan moet houden?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:16

Hoe is 't geweest op het onderzoek van Shamrock, Dookia ?

Ook nog nooit gehoord van die kleine bloedinkjes door cushing...maar goed, er is ook nog een hele hoop '' blinde vlek '' denk ik ivm deze ziekte...

Hier alles ok met cushie :j Nog steeds mooi strak in het pak, blinkend, veel werklust en gewoon happy horse ! Wel nog steeds een strikt voerbeleid voor alle 3, enkel de PRE mag nog enkele kilo's lichter maar de 2 merries zijn in jaren niet zo slank geweest...doet ze goed blijkbaar :Y)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:20

fargo schreef:
Douraque schreef:
Het gaat wel goed. Die van mij sleept nog steeds met zijn achterbenen helaas. Maar ik ben er wel achter dat hij een hekel heeft aan wandelen in de buitenbak, dan is hij niet vooruit te branden. Zodra ik naar de dijk ga, dan veert hij op. Ik loop altijd met hengstenketting voor nood, maar gisteren had ik hem overduidelijk nodig. Hij wilde enkel rennen langs de dijk, en ik hem maar tegen houden totdat hij het zo zat was dat hij ging bokken/steigeren aan de hand. Dus hij voelt zich goed, enkel dat slepen blijft.

Zal misschien even duren voordat hij weer sterker is, kun je hem ook longeren en een balkje neerleggen ofzo? Wandelen worden paarden op een gegeven moment inderdaad beu zeker in een bak. Op de dijk is hij dus een stuk fitter en vrolijker.

Omdat hij blind is kan ik geen balkjes neerleggen noch longeren, hij kan bij het longeren geen rondjes maken. Hij maakt dan kleine rondjes, gewoon omdat hij niet weet hoe hij moet lopen. Dus enkel wandelen is een optie, als ik naar de dijk ga is hij idd vrolijker cq fitter

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:42

Douraque, ik was het aan het intypen en dacht nog - emmmm was dit paard niet blind :o :o :o Dommmm
Ja dan is wandelen ongeveer je enige optie.. en flink door proberen te stappen
En af en toe halthouden en hem een paar passen achterwaards laten nemen zodat zijn achterhand geactiveerd wordt en losser wordt?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:11

Dat is ook wel een goede van dat halthouden, ga ik mee oefenen. Het is wel dat als wij naar de dijk gaan, dat wij een hol opmoeten en dus zo al een beetje die achterhand trainen

Geeft niet hoor, er zijn veel paarden in topic waardoor je het kan vergeten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:26

Douraque schreef:
Dat is ook wel een goede van dat halthouden, ga ik mee oefenen. Het is wel dat als wij naar de dijk gaan, dat wij een hol opmoeten en dus zo al een beetje die achterhand trainen

Geeft niet hoor, er zijn veel paarden in topic waardoor je het kan vergeten.

Achteruitgaan is ook nog eens goede gehoorzaamheidsoefening als hij ongedurig wordt, vandaar dat ik er ook aan dacht en het maakt rug en lendenen losser én het activeert achterbenen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:36

Ik kan met hem niet te lang stilstaan, hij wordt dan zeer nerveus en de dijk is niet heel breed waardoor ik ban ben dat hij zo maf gaat doen dat hij eraf rolt. Als hij te lang stilstaat, moet hij lopen anders hij gaat toch wel drammen en/of steigeren en/of bokken. Deed ie ook al toen ik erop zat, vaak geoefend maar nooit echt bij hem geholpen.

Maar ik ga het wel weer oefenen in het kader van zijn achterhand

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:58

Pandora2 schreef:
Hoe is 't geweest op het onderzoek van Shamrock, Dookia ?

Ook nog nooit gehoord van die kleine bloedinkjes door cushing...maar goed, er is ook nog een hele hoop '' blinde vlek '' denk ik ivm deze ziekte...

Hier alles ok met cushie :j Nog steeds mooi strak in het pak, blinkend, veel werklust en gewoon happy horse ! Wel nog steeds een strikt voerbeleid voor alle 3, enkel de PRE mag nog enkele kilo's lichter maar de 2 merries zijn in jaren niet zo slank geweest...doet ze goed blijkbaar :Y)

is voor vanavond

super dat Cushie het goed doet!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:00

fargo schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Een haaranalyse wat houdt dat in dan?
En hoe zijn haar bloedwaarden is dat de laatste tijd nog bekeken qua ACTH? Zodat je weet of je deze dosis aan moet houden?

Nee is niet meer geprikt . Ze staat op 1 pil per dag .
Heel eerlijk gezegd lijkt me dit voldoende .
Natuurlijk niet bewezen in het bloed .
Haar analyse kunnen ze ziektes en afwijkingen in vinden .
Je trekt een bosje manen met wortel uit , verpakt dit in zilverfolie , eten en medicijnen die ze krijgt in zilverfolie pakketjes .
4 foto's van elke kant van het paard 1 op A4 en je stuurt het op .
Vanmorgen gedaan . Weet niet hoelang uitslag duurt ....
Ben benieuwd . Kennis van mij deed dit met haar ijslandse merrie verdacht van cushing bloedwaarde twijfel achtig .
Op prascend maar paard werd beroerder en beroerder .
Haar analyse wees een maagzweer uit die al in haar hele lijf zat .
Medicatie gekregen en ze knapte zienderogen op .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:59

Oh, iets alternatiefs. Soort pendelen?
Als dat het is dan heb ik negatieve ervaringen, kennis had dit laten doen.. Paard zou door het ergste heen zijn, 2 dagen later is hij zelf overleden..
Ben wel benieuwd of het voor jou wel werkt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:21

Lees mijn Profiel eens IMJ . Ben fan van holistische geneeswijze :-D
Nee de analyse is geen pendelen .
Dat kan zelfs jij en ik leren ...
De analyse doen ze met behulp van de haren . Zoiets als DNA onderzoek zeg maar ..
De foto's en het eten zal wel zijn om te pendelen oid .
Dat eten zit wel goed :-) Ben ik niet bang voor .Ben banger voor mijn kale paard . Want waar komt dat vandaan ?
Is ze afvalstoffen aan het ruimen en komt het op gevoeligste plek eruit ? Is ze nog veel zieker als we denken ?
Waarom geeft ze melk en waarom heeft ze mega goede voeten ( was vandalisme om er een ijzer onder te doen ) maar loopt ze toch met de rem erop , gevoelig ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:54

Ok 4 u gewacht op de DA die mij dan gebeld heeft voor te zeggen dat hij 2 spoedgevallen had gehad en het vanavond niet ging halen, tweede maal verzet nu naar morgen....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:35

Hier slecht nieuws. Merrie is weer bevangen. Eigenlijk kan dat niet, ze staat nu vier weken op 1 mg prascend. De combinatie van zo snel opnieuw bevangen, de jonge leeftijd voor Cushing (paard is 13 jaar) en het vergevorderde stadium (zelfs in de zomervacht nog krullen en de bloedwaarde was erg hoog) doet de DA vermoeden dat merrie meer problemen heeft dan alleen Cushing.

Woensdag worden foto's gemaakt van de hoefbeentjes. Deze DA heeft meer dan 30 jaar ervaring en doet al 10 jaar alleen nog maar paarden. Ik heb 'm uitgelegd dat ik normaal best goed functioneer, maar dat ik er niet helderder van wordt als er iets mis is met één van mijn dieren. Hij zei meteen dat hij dat zelf ook heeft met zijn eigen hond, ondanks die 30 jaar ervaring als DA vraagt hij er meteen een collega bij als er iets met zijn eigen hond is. Een DA met een echt hart voor dieren dus, daarom heb ik gezegd dat ik voldoende financiële ruimte heb voor een langdurige behandeling van mijn paard, maar ik heb hem ook gevraagd heel eerlijk en zo nodig hard te zijn als het zijn professionele mening is dat ik mijn paard geen plezier doe met verdere behandeling.

Merrie heeft een flinke shot pijnstiller gehad en mag weer op de metacam. Als ze morgen niet genoeg is opgeknapt moet ik bellen en krijgt ze nog een keer intraveneus pijnstilling. Ik hoop dat het gauw woensdag is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:45

Maura , dat is wel heel erg naar . Niet wat je wilt !!!
Sta zo ongeveer ook met mijn 9 jarige cushing patient .
En IR al jaren en meer kwalen . Ook artrose door een bacterie .
Bij haar ga ik nu haar analyse laten doen .
Wens je heel veel kracht en sterkte toe .
Dikke knuffel ..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:49

Zinzi_jewel schreef:
Dikke knuffel ..

9 jaar is ook jong ;( maar....artrose door een bacterie?Kan dat?Dat wist ik niet.
Heb je de naam van de bacterie?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:49

Oh Maura :(
Kan alleen maar hopen voor je dat je je paardje kunt helpen.
Ik duim voor je mee!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:57

Bedankt voor het medeleven, doet me goed. Dankzij Bokt ben ik nu in elk geval weer wat gekalmeerd.
Zinzi ook een knuffel terug. Negen jaar is helemaal absurd jong. Zo moeilijk om te beoordelen waar je goed aan doet. Waar ligt de grens? Ik hoop van harte voor je dat de haaranalyse bruikbare informatie oplevert. Onzekerheid en machteloosheid zijn echt niet goed voor een mens.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:58

geerke schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Dikke knuffel ..

9 jaar is ook jong ;( maar....artrose door een bacterie?Kan dat?Dat wist ik niet.
Heb je de naam van de bacterie?

Een van de zoveel stafylokok bacteriën , mok naar binnen geslagen behandeld omdat ze einschus been had .
Been werd dun mok ging weg .
Hele tijd later ging ze van ene op andere moment stok kreupel aan de longe .
Na een hele tijd dokteren kwam de 2th opinion DA erachter dat er een stafylokok bacterie in haar been zat die gewrichten ernstig had aangestast , een breuk van sesam beentjes had veroorzaakt en diverse plekken in de kogel aangevreten .
Zodoende is dat nu artrose . Slijtageplekken .
Dit alles was 3 jaar geleden .
Met behulp van praktijk Laarakker heb ik haar weer op 4 benen gekregen .
Als ze toen Finesse niet aan de voet had en ik niet diverse mensen kende van een ander forum was Zinti er al niet meer geweest ....
Ben nog elke dag zo blij dat ze er nog is . Ze is mijn zielen maatje hoor ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:06

Door wie laat je die haaranalyse uitvoeren? En wat verwacht je te weten te komen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:09

Federique Hogema , wat verwacht ik te weten te komen ... Geen idee .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:20

@Maura nare situatie dat ze nu weer bevangen staat. Is je merrie te dik ? Het kan inderdaad goed zijn dat er andere zaken meespelen, met name een torenhoog insulineniveau waardoor de bevangenheid weer komt opzetten. Op wat voor dieet staat ze momenteel ? Sorry voor mijn vragen, maar ik heb niet het hele topic terug doorgespit op zoek naar vorige posts... :o In elk geval nog niet opgeven hoor, heb er hier eentje gehad die compleet afgeschreven werd toen ze extreem bevangen stond...ze loopt nu nog altijd rond...fit,slank en gezond ! :j

@dookia die DA al tevoorschijn gekomen ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:05

Goh, wat rot dookia, dat je zo staat te wachten..

Och maura, dat bevangen zijn is ook zo naar.. Kan wat je schrijft heel goed begrijpen hoor, moet wel paardwaardig zijn!