[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:13

Coentjuh schreef:
Die krijgt hij standaard iedere ochtend in zijn emmer slobber, en dit sinds augustus 2021.

Het is gewoon dat hij soms heel erg verlegen of wat wantrouwend is. Zo zit hij ook wel een beetje in elkaar. Misschien heeft dat niets te maken met Prascend, maar kon zijn dat dat die medicatie dit verergerde. Al verwacht ik dat niet na 4 jaar opeens, dus zal wel gewoon aan mij liggen :)

Meer timide en in zichzelf kan ook juist voort komen uit dat de dosering niet meer voldoende is.
Paard hier is in najaar 2022 gediagnosticeerd met PPID en was echt heel erg in zichzelf, weinig interesse in de omgeving. Nadat we medicatie gestart zijn verdween dit.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:34

Mijn vos van 22 zit nu ruim twee maand aan de medicatie en sinds een maand op een 1/2 prascend per dag. Ik lees in de bijsluiter dat testen voorlopig geen zin heeft in deze opbouwfase, dus ik had voor mezelf besloten dat ik dat in het najaar, bij de volgende gebitsbehandeling, wilde laten doen.

In eerste instantie knapte hij heel mooi op, leek goed door de wintervacht te komen en werd weer vrolijker (komt ongetwijfeld ook doordat er een gebroken kies is verwijderd) en is mooi aangekomen.

Maar ik vind hem momenteel eigenlijk nog best veel haar hebben (met borstelen komt er weinig af nog)en als het zo warm is, heeft ie er best last van. Dus ik zat te denken aan scheren. Nu heb ik nog nooit een paard geschoren (heb dus ook geen apparaat) en weet ik bijna zeker dat het paard ook nog nooit geschoren is geweest. Hoe handig is dat? Of kan ik nog iets meer voor hem doen op het gebied van voer/supplementen?

Op dit moment krijgt hij ca. 1,5 kilo fibrebeet (dit is het gewicht ongeweekt, uiteraard krijgt hij het nat gevoerd), een volle voerschep senioren muesli van marstall, 1/2 bekertje marstall force, magnesium en 2 lepels lijnzaadolie. Plus onbeperkt hooi, naast de ca. 9 uur weidegang per dag. Dat hooi is alleen niet zo aantrekkelijk meer sinds ze gras hebben, dus daar eet hij mondjesmaat van. Loopt vanaf ca. 8 uur ‘‘s ochtends tot 22.30 buiten, deels in het gras, deels in de paddock, rest in de box. Doet soms licht werk onder het zadel en wat grondwerk.

Wat is wijsheid?

marga1

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:02

Als hij nu nog zo'n vacht heeft, scheren. Er is vast wel iemand in jou omgeving die scheert.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:27

Ik scheer inmiddels bijna het hele jaar door. Vind het echt een pokkeklus, maar mijn paard knapt er echt van op en daar gaat het om, vind ik.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:25

Sanet schreef:
Ik scheer inmiddels bijna het hele jaar door. Vind het echt een pokkeklus, maar mijn paard knapt er echt van op en daar gaat het om, vind ik.

Dit doe ik ook inderdaad, paard voelt zich altijd weer erg fijn na het scheren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:24

Het lijkt erop dat ik iemand heb gevonden die zaterdagochtend kan komen scheren!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:32

Wat fijn dat je zo vlot iemand hebt gevonden!

Ik zou mijn merrie ook wel willen scheren om haar te helpen maar helaas is ze daar te panisch voor.
Ze zou zo dr eigen benen breken van paniek.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:43

Ik hoop dat mijn ruin het laat gebeuren. Ook al is hij al 22, hij is nog nooit geschoren, behalve zijn benen. Normaal is hij superbraaf en chill, maar hij kan ook best spoken. En dan is het net een giraffe, de tuiger in hem komt dan naar boven :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:16

Mijn ervaring is, dat de meeste paarden het over het algemeen best heel prettig vinden, bepaalde plekken uiteraard minder. Maar over het algemeen gaat het scheren van het lijf mij beter af bij onervaren paarden dan benen en hoofd bijvoorbeeld (terwijl dat wel vaker gedaan wordt).

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:46

We gaan het zien. De benen en het hoofd hoeven niet perse. Vanavond eerst maar even door de wasstraat halen en hopen dat ie dan niet net vannacht die ene drol uitzoekt om als kussen te gebruiken

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:38

Het haar is eraf! Hij vond het best spannend allemaal en heeft de poetspaal grondig getest, maar uiteindelijk werd hij wat kalmer en ging het vlotter. Benen en hoofd hebben we niet gedaan, kan later altijd nog een keer.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:31

Ik kom mij hier ook maar eens melden en heel veel informatie op doen. Ik ben bang dat mijn 28-jarige merrie zomaar eens een verhoogde waarde kan hebben: Ze is de afgelopen maanden echt opvallend teruggelopen in haar bovenlijn, valt af, zit veel dikker in haar vacht dan anders en ik haal haar voor het eerst in jaren zwetend van de wei als het echt warm is. Veel plassen weet ik niet zo goed, omdat ze nu 24/7 op de wei staat (met regelmatig een nachtje binnen om hooi te eten). Echter likt ze wel echt opvallend veel aan haar zoutblok, dus dat zou een verband met elkaar kunnen hebben. Tot slot is ze opvallend trager dan normaal en niet meer vooruit te branden. Dit past niet echt bij haar.

Vooralsnog ga ik iig monnikspeper weer geven, dit kreeg ze altijd tegen de hengstigheid, en geef ik kurkama bij. 's Nachts weer even wat vaker op stal, zodat ze 2x per dag slobber kan krijgen, en in oktober dan maar bloedprikken om te kijken wat haar waardes zijn.

Mijn osteopaat zei dinsdag dat zij vaak holitisch ondersteund ipv Prascend/medicatie. Ik ga even dit topic induiken of meer mensen hier bekend mee zijn.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:40

Waarom wachten tot oktober met testen? Als ze positief is komt het er nu ook wel uit hoor :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:57

Mijn oude pony van 26 heeft een slechte winter gehad, erg afvallen, slechte vachtconditie (wel weer goed verharen) en begon opvallen dat hij een nattere stal kreeg. Voorjaar op kniehoogte gras deed hem wel even goed, maar waar de rest op kort gras goed blijft, valt hij in een rap tempo af. 2 weken geleden is zijn gebit gedaan en ook direct bloedonderzoek laten doen waar uit Ppid kwam en iets hoog selenium. Ik heb hem nu op 0.5 mg gezet (normaal zou hij 1 mogen krijgen, maar eerst even kijken hoe hij het hierop doet), ik hoop verbetering te zien, want ik wil hem niet weer een winter aan doen als ik hem niet meer op gewicht krijg daarvoor.

Wat voeren jullie om weer voldoende gewicht erop te krijgen. Normaal staat hij op hartog senior. Hij kreeg de laatste tijd lucernebrok/weightlift erbij. Hij staat momenteel 24/7 op de wei met s avonds extra hooi.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:01

Ik mag mijn paard senioren priores bijvoeren van mijn Da.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:51

Ik vind fibre beet fijn voor aankomen.

Ben met andere paard pas geleden met vital style weight and condition. Die doet het daar ook goed op!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:44

Hier fan van de agrobs myo cobs als ruwvoer aanvullen voor paarden die moeten aankomen of evt de cool stance copra. Die laatste vonden de paarden hier alleen niets haha.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:05

Hier is 2uur wei de max, helaas. Langer krijgt ze last van (harde manenkam, stijf in het lijf etc).
Jammer want het zou beter voor haar zijn als ze meer gras kan eten vanwege slecht gebit.

Ik heb een hele kieskeurige eter. Ze heeft een poosje Agrobs Myo Proteïn Flakes gegeten.
Nu nog 1.5 zak liggen en ze eet het niet meer :Y)

Coolstance copra at ze niet, speedibeet at ze niet, luzernebrok at ze niet.

Nu een kleine week geleden begonnen met Fibrebeet. So far so good maar ik blijf duimen.

Verder krijgt ze slueslimix maar dat doet niets qua gewicht natuurlijk.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:15

Om het paard goed te laten aankomen en wat door alle paarden ook echt lekker gevonden werd is de Seniorenbrok van Masters. Vergelijkbaar met Seniores Priores maar veel sneller klaar. SP was die van mij redelijk snel op uitgekeken en het verzuurde in de zomer snel

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:52

Ik voer de standaard wiesencobs van agrobs, maar mijn merrie is nog altijd modder vet -O-

Mag ik hier ook even inbreken?
Even korte situatieschets, merrie is 26, heeft al 13 jaar cushing en heeft ook 13 jaar geleden ernstige HB gehad, kanteling valt gelukkig mee. En ze is nu al tijden heel goed. Maar blijft zoals hier boven genoemd modder vet.

Ze staat op de paddock met graszaadhooi, en een paar uur per dag op de wei. Ik hou de fructaan index in de gaten.

Nu is mijn ruintje onlangs overleden, en hier hebben we allemaal een enorme klap van gehad.
Mijn merrie ook, ze hebben 15 jaar samen gestaan en ze hing heel erg aan hem, waar hij ging, ging zij ook.

Daar waar ze het haatte om op stal te staan, staat ze nu eigenlijk alleen nog maar op stal.
De weide stond open maar daar ging ze niet op.
Haar hooi en slobber (agrobs) eet ze nog wel goed.

Ze begint nu een hardere manenkam te krijgen en ik maak me wat zorgen. Had de vraag ook al in het HB topic gesteld, en elders las ik iemand met dezelfde ervaring.

Wat is jullie kijk hierop?
Ik heb het idee dat de stress van de rouw om mijn andere pony haar manenkam aanzienlijk slechter maakt.
Ze staat nu een aantal jaar op de pergosafe omdat de DA prascend niet meer levert. Ze krijgt de ene dag een grote pil en de andere dag een kleine pil.

Ik wil ook triphala? poeder bij gaan voeren, heb ik gelezen op bokt haha.
Glucobalans deed toen niets.

Zou het zinvol zijn haar nog eens te laten testen? Laatste jaren waren de waardes prima en is ze amper veranderd.

Hopelijk komt er over 2 weken een nieuwe pony bij, mits ze goedgekeurd wordt.
Dus dat is even duimen.

Ze staat nu met 3 schapen, en de buurpony's (aan de andere kant van een kleine sloot).

Nog een kleine toevoeging, tot eind vorig jaar werd ze nog "fanatiek" gereden, 1-2x per week in de clubles.
Helaas lijkt ze nu wat artrose gekregen te hebben waardoor ze niet rad loopt, de osteopaat zegt mij toch te gaan rijden (lees stappen) maar gezien mijn merrie nogal explosief is, en stappen niet heeft uitgevonden heb ik dit nog niet gedurft :+
Longeren gaat dus helaas niet meer, de cirkel geeft extra belasting, en aan de longe ontploft ze ipv rustig stappen :')
Ik had gehoopt dat ze met 26 wel iets rustiger zou zijn maar helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:11

Coolstance wil ik wel gaan proberen, maar dan eerst een proefverpakking, want meneer is altijd al kieskeurig geweest. Agrobs is een goed idee ik zal even kijken naar myocobs. Op zich hield ik hem altijd goed op gewicht met de hartog senior, misschien dat hij met de medicatie wel weer wat aankomt hiermee.

Saul, ze is niet weer licht bevangen ? Dat ze daarom mee in de stal blijft staan. Rouw kan ook zeker wel, misschien iets bij supplementeren tegen stress? Aan de hand buiten stappen lukt dat of is ze dan net zo explosief?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:20

Die van jou heeft dus sinds kort pas de medicatie voor de cushing? Het heeft sowieso wat tijd nodig.
Grappig dat ik jou tegenkom (oke dit topic is niet zo grappig) ik heb jouw zadel nog altijd in gebruik :D.

Haar hoeven zijn niet warm, ik voel geen pulsatie en het ziet er goed uit. Ze loopt ook niet "bevangen" zeg maar.

In de bak kan ik inderdaad wel wat stappen met haar aan de hand en dat doe ik ook, in de bossen gaat dit niet zo gemakkelijk :=

Zijn er echt supplementen die bewezen werken tegen stress?
Ze hangt inmiddels van poeders aan elkaar :')
Magnesium, glucosamine, gelatinepoeder, duivelsklauw, balancer vitamine brok en triphala komt er nu nog bij.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:50

Echt bewezen misschien niet, maar valeriaan is vrij veel gebruikt bij mensen en paarden?

Stress in het lijf zorgt voor een fight or flight modus en dus aanmaak van insuline. PPID zelf doet dit ook. Dus misschien is de dosis inmiddels toch te laag en/of is de extra stress van de rouw en het alleen staan nu te veel.

Een paard dat nog zo graag wil bewegen/rennen zou ik eerlijk gezegd misschien gewoon af en toe even laten gaan. Niet opjagen, begrenzen waar nodig, maar soms moeten ze gewoon hun ei kwijt, artrose of niet.

Begin vorig jaar was mijn oudje opeens stokkreupel. Na maanden aan klooien en behandelen via de kliniek bleek het heel iets anders te zijn, artrose in het heupgewricht. Inspuitingen deden weinig, maar stil staan werkte ook niet. Uiteindelijk moest ik van de dierenarts gewoon langzaam opbouwen, eerst met lichte pijnstillers en daarna zonder. Na een jaar aanklooien begon hij dit voorjaar opeens een stuk beter te lopen en nu met het warme weer gaat hij opeens als een trein. De combinatie van toch blijven bewegen (eerst veel wandelen en wat draf aan de hand), daarna toch weer af en toe longeren in de bak (moest meerennen want echt longeren mag niet in de bak bij ons en over de hoefslag was beter voor de heup) en uiteindelijk ben ik er in het water in het meer hier weer opgegaan voor aquatraining en zodoende ben ik er steeds iets langer op blijven zitten. Momenteel maken we weer hele rondjes in stap en wil hij zelf vaak weer draven en zelfs galopperen. Ik zie weinig meer aan zijn lopen, verstapt zich bijna niet meer en het is dus een wereld van verschil. Ik werk ook veel met de lange teugels nu buiten of af en toe in de bak om hem onbelast beweging te geven en leg soms een balkje neer voor extra spiertraining. Hoe beter die spieren blijven, hoe beter ze de artrose kunnen ondersteunen zei de kliniek. Al met al: als het kan, hou je paard zoveel mogelijk in beweging. Artrose wordt met stil staan vaak alles behalve beter.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:07

Bedankt Celebi, dan ga ik toch eens kijken. Wat voor valeriaan raad je aan? Een paardensupplement of gewoon iets wat mensen ook gebruiken?

En wellicht moet ik er dan toch maar weer op stappen zelf. Ik ben zo bang haar pijn te doen omdat ze niet helemaal rad loopt.
Maar ben het er wel mee eens dat rust roest. En de beweging is natuurlijk ook goed voor de stress en haar overgewicht.

Wat een zorgen zijn het toch allemaal he.

Edit:
Jij zou dus nu opnieuw laten testen? Of even kijken hoe het gaat als (hopelijk) straks de nieuwe pony erbij staat?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:22

Opnieuw testen als het een tijd geleden is zou ik altijd aanraden, alleen wel even opletten dat extra stress in het lijf hogere waardes kan geven. Dus daarin even goed overleggen met de dierenarts denk ik over wat wijsheid is.

Ik weet dat ik tijdens de blessure periode een kruidenmix kreeg van iemand waar valeriaan in zat. Horseflex en Pharmahorse hebben het spul ook. Voor mensen is het misschien goedkoper, maar ik vind dat toch altijd spannend qua werking en dosering. Met een merk die gericht is op paarden vind ik dat vaak toch fijner.

En als je paard nu niet helemaal rad is, is rijden inderdaad wel lastig. Het is misschien ook de mate waarin je paard niet goed loopt. De mijne is in stap altijd helemaal goed geweest, alleen in draf in het begin heel slecht en later minimaal slecht. Dat maakte het een stuk 'gemakkelijker' om hem in stap beweging te blijven geven. Met wandelen liep hij vaak aan een los touwtje enthousiast voorop en ik hoefde maar te vragen 'wil je draven vandaag?' en hij trippelde al weg. Op het zachte rechtuit zag je ook altijd weinig dus vandaar dat de dierenarts aan gaf dat het draven aan de hand buiten een fijne opbouw was. Hij werd ook nooit slechter en alleen maar ietsjes beter. Inmiddels zijn ook zijn supplementen natuurlijk een jaar ingewerkt en de beweging en het warme weer doen hem echt heel goed. Waar ik vorig jaar dacht dat hij echt met pensioen moest en het over was, gaat ie gewoon weer als de brandweer. En nee hij is niet iedere dag zo goed, soms toch ietsjes stijver. Als hij niet zelf wil draven dan hoeft hij dat niet, behalve als ik zo nu en dan even de controle drafjes vraag in de longeerbak om te kijken hoe hij is. En zelfs dan is hij vaak de dag erna weer soepeler omdat die drafjes hem toch goed doen. Een paar dagen stil staan (ondanks 24/7 buiten werkt niet). Daarom werd hij ook zo slecht nadat hij kreupel werd afgelopen jaar. Hij moest op rust en hoe langer hij op rust stond voor vermoedelijk de voor knie die het probleem leek te zijn, hoe slechter hij achter werd op het been met artrose.