[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:48

Help!
Mijn pony heeft zomereczeem (ofja zegt de dierenarts) maar zelfs toen het laatst heel hard vroor schuurde ze heel erg en de eczeemdeken werkt ook niet.. we zijn al een paar keer naar de dierenarts geweest maar ze dachten eerst dat ze luizen had en toen werd ze daarvoor behandeld. Maar de jeuk blijft en toen zeiden ze dan is het toch wel zomereczeem maar ik vind het heel raar dat ze met nat en koud weer evengoed last heeft want dan zijn er toch geen muggen? Oja en de dierenarts zei ook dat het kon dat ze een droge huid heeft en toen moesten we iedere dag de manenkam en staartwortel insmeren met babyolie maar dat heeft ook niet geholpen.. ik ben een beetje hopeloos want de dierenarts blijft zeggen dathet zomereczeem is en gaat er niet verder op in. Ik zat al te denken aan natuurgeneeskunde ofzo

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:55

yarkayunda schreef:
Help!
Mijn pony heeft zomereczeem (ofja zegt de dierenarts) maar zelfs toen het laatst heel hard vroor schuurde ze heel erg en de eczeemdeken werkt ook niet.. we zijn al een paar keer naar de dierenarts geweest maar ze dachten eerst dat ze luizen had en toen werd ze daarvoor behandeld. Maar de jeuk blijft en toen zeiden ze dan is het toch wel zomereczeem maar ik vind het heel raar dat ze met nat en koud weer evengoed last heeft want dan zijn er toch geen muggen? Oja en de dierenarts zei ook dat het kon dat ze een droge huid heeft en toen moesten we iedere dag de manenkam en staartwortel insmeren met babyolie maar dat heeft ook niet geholpen.. ik ben een beetje hopeloos want de dierenarts blijft zeggen dathet zomereczeem is en gaat er niet verder op in. Ik zat al te denken aan natuurgeneeskunde ofzo

Denk dat je paard meer last heeft van een voedsel probleem. Wat en hoeveel krijgt hij te eten en hoeveel?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:08

yarkayunda schreef:
Help!

Heb je al 's een bloedonderzoek laten doen? Met name op de leverwaardes.
Drie paarden van ons hebben in mei 2011 chronische leverschade opgelopen door landbouwvergif.
Dat eerste winter bleven ze ook constant door schuren. De 2e winter was het al een stuk minder.

En daarna was het echt een probleem in de zomermaanden en het najaar.
Inmiddels heb ik door o.a. Mariadistelzaad de leverproblematiek een stuk beter onder controle gekregen. Ze hebben wel zomereczeem eraan over gehouden maar in de winter is er niets meer aan de hand.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:44

MissYvette4u schreef:
Natascha schreef:
Hier gelukkig ook nog geen jeuk. Vorig jaar een seizoen met wietolie opgelost in kokosvet achter de rug en dat scheelde een hele hoop met de plekken. Omdat dat spul prijzig is heb ik nu zelf maar een paar plantjes in de tuin gezet en maak ik t voor eigen gebruik bij paardlief. Hopelijk weer een goed jaar zonder al te veel kale plekken.

Er gaat een wereld voor me open! :oo wietolie met kokosvet?? Hoe maak je dat??
En hoe pas je dat toe bij je paard, smeren of door het eten?

Er zijn zoveel manieren en mogelijkheden. Ik denk dat het handig is als je even met Google zoekt op wiet olie maken. Kan namelijk door de toppen te 'koken' in olijfolie, of met alcohol, en dan olie erbij, of kokosvet.
Kokosvet is makkelijker smeren, hoewel dat best snel smelt op een warme hand en weer drupt. Ik vind dan een pipetje met olie handiger, dan druppel ik het op de juiste plek.
Maar ook door het eten kan het. Voorzichtig, straks is hij stoned. CDB maakt niet stoned.

By the way; het is nu de juiste tijd om een zaadje te gaan laten ontkiemen op de vensterbank.

Ik heb even een apart topic over de wiet olie aangemaakt. Misschien handiger.
Laatst bijgewerkt door Quro op 28-03-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:46

Deze staart was in september/oktober helemaal kaal vanboven. Evenals zijn oren,bij de ogen, en flinke plekken in de manen,met name bij de schoft. Dit is hoe het er nu uit ziet. Ik maak regelmatig foto's om bij te houden wat het precies doet en wat we geven. Hier staat ie net een week weer op de wei. Afbeelding

Afbeelding

De plekken op zijn lichaam komen van het spelen en nieuwe paarden op de wei :Y)
Wij hopen echt dat het zo blijft. Pony loopt nu nog zonder eczeem deken.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:12

hier is de eczeem deken opgegaan vorige week.
mijn pony jeukt al en we hebben het iedee dat het toch wel komt door de zomereczeem.
ook zit hij al flink in de verhaar.
hij schuurt momenteel vooral zijn mannen.
en laat wel merken jeuk in zijn staart te hebben.
ik ben al even geleden begonnen met de drainage kuur.
en straks krijgt hij de puur cullico en cavalesse.
deze 2 in combinatie met de deken en smeren met TKC 97 werkt bij hem momenteel het beste.
kwa voer houden we hem op het zelfde.
helaas wel over moeten stappen van viatamine omdat de andere niet meer geleverd werd.
dus nu even kijken hoe hij het er op doet.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:27

Dank je wel Quro!
Ik heb je topic gevonden, en volgt het ;)

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:52

Nivada schreef:
yarkayunda schreef:
Help!

Denk dat je paard meer last heeft van een voedsel probleem. Wat en hoeveel krijgt hij te eten en hoeveel?

Ze krijgt hooi en gras en ze krijgt net zo veel als de anderen en die hebben nergens last van dus ik denk niet sat het daaraan ligt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:14

Hier vandaag een kontschuurder!
Maar verdorie,meneer heeft met zijn neus in een voerton van een ander paard gezeten en haver gegeten |o
En hij mag absoluit geen graan,
Dus daar zit de boosdoener denk ik.
En hij verhaart,en dat kriebelt ook best wel!

Wil es kijken naar een detoxkuurtje.
Maar wil geeeeen homeopatische druppelboel.
Dus geen drainage of detoxcomp ofzo....die heb ik allemaal al geprobeerd

Ik ga es kijken naar samengestelde gedroogde kruiden,kijken of ik iets leuks kan vinden :j
Als iemand nog een ideetje heeft daar voor?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:23

Pfff nou mijn 2-jarige is sinds een weekje begonnen met schuren. Vorige zomer deed ze het ook, maar alleen haar staart. Toen werd het toegeschreven aan wormen, dus ontwormt maar het bleef de hele zomer voortduren en rond eind oktober/ november is het gestopt... en nu begint het dus alweer. Ik hooo echt sat het geen eczeem is, maar het begint er nu wel verdacht veel op te lijken.

Ik ga eerst maar eens ander voer proberen en van het weekend een deken halen.

Lees veel over oliën enzo, smeren jullie dat ter preventie of als ze al geschuurd hebben?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:24

Ik denk nu na 10 jaar dat mijn paard gewoon niet tegen suiker kan en dat dat de oorzaak is van zijn eczeem. Hij krijgt pas jeuk wanneer hij op de wei staat.. Dus heb nu een fructaan app gedownload en zet hem alleen op de wei als het fructaan gehalte in het gras laag is. Tot nu toe nog niet geschuurd maargoed het is nu ook nog niet echt begonnen voor mijn gevoel.. daarnaast geef ik hem vitalbix en hooi

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:42

Ik heb hier sinds 3 weken een nieuwe merrie op stal staan. Gekocht om mee te fokken omdat de andere merrie die ik heb zomereczeem heeft ( sinds dat zij een veulen heeft gehad, de 5 jaar daarvoor nooit geschuurd) en ik daar niet meer wil fokken. De merrie die ik heb gekocht was niet in al te beste conditie, rare vacht, schraal, luizen, kale plekken en jeuk! Ze stopte niet met bijten, dus gelijk de luizen uitgeroeid.

Dat is nu onder controle en ze komt ook weer mooi wat aan. Nu schuurt ze alleen de laatste paar dagen heel erg met haar staart en manen. Non stop. Nu ben ik dus heel bang dat zij dus ook zomereczeem heeft. Ze komt vanaf de kust vandaan (zeeland, 300 meter vanaf zee) en heeft daar altijd buiten gestaan in de zomer zonder deken. Nu vraag ik dus mij af: zou het kunnen dat een paard aan de kust met zomereczeem helemaal niet schuurt en nu ze hier bij mij in Drenthe staat er wel heel erg last van heeft? Of is het nog een nawee van de luizen/slechte warme broeiende vacht? Of ligt het aan de voeding nu ze weer goed te eten krijgt? Ze was erg schraal, helemaal voor een koudbloed. Als ik zie hoe snel ze nu bijtrekt, dan vraag ik mij af hoe ze zo dun is geworden, best knap.

Ze heeft een hele volle staart en best redelijk lange manen, die er niet echt geschuurd uitzien. Wel zit ze onder de schilfers over haar hele lijf.

Hebben jullie nog ideeën of tips om er achter komen waar ze last van heeft? Kan een DA bijvoorbeeld achter komen of ze een eiwitallergie heeft?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:55

Fleda schreef:
Ik heb hier sinds 3 weken een nieuwe merrie op stal staan. Gekocht om mee te fokken omdat de andere merrie die ik heb zomereczeem heeft ( sinds dat zij een veulen heeft gehad, de 5 jaar daarvoor nooit geschuurd) en ik daar niet meer wil fokken. De merrie die ik heb gekocht was niet in al te beste conditie, rare vacht, schraal, luizen, kale plekken en jeuk! Ze stopte niet met bijten, dus gelijk de luizen uitgeroeid.

Dat is nu onder controle en ze komt ook weer mooi wat aan. Nu schuurt ze alleen de laatste paar dagen heel erg met haar staart en manen. Non stop. Nu ben ik dus heel bang dat zij dus ook zomereczeem heeft. Ze komt vanaf de kust vandaan (zeeland, 300 meter vanaf zee) en heeft daar altijd buiten gestaan in de zomer zonder deken. Nu vraag ik dus mij af: zou het kunnen dat een paard aan de kust met zomereczeem helemaal niet schuurt en nu ze hier bij mij in Drenthe staat er wel heel erg last van heeft? Of is het nog een nawee van de luizen/slechte warme broeiende vacht? Of ligt het aan de voeding nu ze weer goed te eten krijgt? Ze was erg schraal, helemaal voor een koudbloed. Als ik zie hoe snel ze nu bijtrekt, dan vraag ik mij af hoe ze zo dun is geworden, best knap.

Ze heeft een hele volle staart en best redelijk lange manen, die er niet echt geschuurd uitzien. Wel zit ze onder de schilfers over haar hele lijf.

Hebben jullie nog ideeën of tips om er achter komen waar ze last van heeft? Kan een DA bijvoorbeeld achter komen of ze een eiwitallergie heeft?

Ja kan heel goed dat ze aan de kust geen Lasr had en nu wel. Niet voor niks worden veel paarden met eczeem naar de kust verkocht.

En verhuizen en slechte conditie is ook altijd trigger voor eczeem.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 07:46

Het is niet perse overal aan de kust. Maar doorgaans zijn winderige uitgestrekte weilanden zonder bomen ok, en inderdaad zoutige zeewind.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:14

Fleda, wat voer je?

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:43

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:44

Ik ben aan het overwegen om te gaan scheren.. ik wil het eczeemdeken op tijd op doen maar door de rui lijkt ze daar juist jeuk van te krijgen. Vooral rondom manen, en als het deken dan een dag af is, is de jeuk ook weer weg := . Maar ben bang dat ik anders weer te laat begin met het eczeemdeken. Zijn er meer mensen die hier scheren rond deze periode? :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:06

Bij mij staat ie nog onder 200 gr geschoren zonder kriebels :') :?
Hier al wel heel de winter een bacteriële infectie aan de achterbenen waar ik niet af kom. Nu al voor de derde keer een kuur hydrocortiderm + anti bacterie shampoo en sinds afgelopen week een kuur red cell erbij. -O-

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:28

Quro schreef:
Interessant artikel:
http://edepot.wur.nl/36031

Zeker interessant!

@ellepel, ze krijgt onbeperkt voordroog en daarbij twee keer per dag een kwartje Horsefood basisbrok.

Vandaag zag haar staart en manen er netjes uit, maar ik hoorde wel van iemand dat ze haar heel erg hadden zien schuren met haar hals. Toen ik er was zag ik haar aan haar benen bijten, dus misschien toch nog last van beestjes? Ik denk dat ik haar dit weekend toch voor de zekerheid met ByeMite ga behandelen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:56

Nou pony was vandaag zo boos (ik denk van de jeuk), dus ik heb een deken gekocht...

Pony is 2 en zo onwijs braaf... toch maar even een goedkoopje gedaan voor de zekerheid en als ze goed is uitgegroeid krijgt ze een goede <3 Afbeelding

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:02

Eergisteren de RSIH gekocht voor mijn pony. Bij het passen was ze al meteen heel erg boos dat ze helemaal ingepakt werd. Heeft echt een gigantische hekel aan eczeemdekens (andere dekens zijn niet erg...)

Ga vandaag de Amigo Aussie Allrounder bestellen en kijken hoe dicht deze stof is. Als hij redelijk dicht is ga ik het toch met deze proberen...
Iemand ervaring met de Amigo Aussie Allrounder?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:08

Ik heb deze. Vrij stevige stof hoor.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:09

tylando schreef:
Ik heb deze. Vrij stevige stof hoor.

Werkt hij een beetje tegen de zomereczeem?
Normale vliegendekens zijn natuurlijk niet voldoende

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:11

Weet ik dus niet. Mijne heeft geen eczeem. Volg dit topic voor stalgenoot zonder bokt. Haar paard heeft wel zomereczeem.
Maar deze is net zo dik als de bucas.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:44

Het probleem dat ik heb met mijn eczeemdeken is dat de sluiting om de nek zo strak zit. Die vind ik echt heel naar om naar te kijken. Hebben jullie dat ook? Een keelriem zou ik bijvoorbeeld nooit zo strak doen als de deken rond zijn keel zit. Het is wel elastiek, maar toch...