[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:20

Dan houd ik het toch maar alleen op magnesium en wat extra vitamine e

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:49

Is dan waarschijnlijk iets van een ontsteking of steek van iets geweest. Zou het met betadine schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:54

had ik trouwens bij Mien ook weer ontdekt; een vrij grote zelfs deze keer, een rond wondje waar dat heldere gele wondvocht aan koekt zeg maar. heb de korsten verwijderd en inderdaad betadine oplossing opgedaan. Dan is het ook vaak weer met een paar dagen dicht en verdwenen. Die vind ik dan trouwens wel weer eigenlijk altijd alleen op gezicht en benen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:26

Da is bij m'n verzorgpaard geweest, hij vermoed dat ze een tumor op haar bijnieren heeft. Vrijdag zijn de bloedtesten bekend en horen we meer

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:00

Succes gett, ik duim dat het meevalt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:18

Hoezo vermoed je dierenarts een tumor op de bijnieren?
Niet gewoon Cushing. Dus de hypofise?
Bijnier tumoren is meestal bij honden met Cushing.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:11

cynthiar schreef:
Hoezo vermoed je dierenarts een tumor op de bijnieren?
Niet gewoon Cushing. Dus de hypofise?
Bijnier tumoren is meestal bij honden met Cushing.

Ook bij paarden kan dat zorgen voor een verhoogde cortisol productie,en dus cushing...er Word in de benaming geen onderscheid gemaakt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:43

Tumoren in de bijnier of bijnierschors komen bij paarden zelden voor. Het zou me erg verbazen als je DA tot die conclusie komt? Is het soms ook een DA voor kleine huisdieren? Bij honden komt het namelijk wel voor en wordt dan ook wel 'Cushing' genoemd. Bij het paard is hij in bijna alle gevallen een tumor ( goedaardig) in/bij de hypofyse. Deze tumor verstoort de hormonen en stimuleert de bijnierschors tot overmatige corticosteroiriden productie (o.a. cortisol).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:14

gett schreef:
Da is bij m'n verzorgpaard geweest, hij vermoed dat ze een tumor op haar bijnieren heeft. Vrijdag zijn de bloedtesten bekend en horen we meer

Welke waarden gaan ze precies onderzoeken?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:20

Ik was er zelf niet bij, heb even het bericht gekopieerd van wat mij verteld is.

Va heeft weer bloed afgenomen en hij gaat een mestonderzoek doen. Dat moest sowieso nog in het najaar gebeuren. Vorig bloedonderzoek gaf idd een afwijkende waarde in een bepaald gedeelte, maar dat had een erg moeilijk woord Hij vermoed dat Paola een tumor op de bijnieren heeft wat ervoor zorgt dat er een overproductie aan cortisol (ontsteking) is in haar lichaam en dát zorgt er weer voor dat haar insuline gehalte in het bloed te laag is waardoor ze afvalt, sober is en slecht verhaart.

Dit is mij dus gestuurd, zelf heb ik er geen verstand van. Het woord cushing is niet gevallen..

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:22

Hij heeft ook gezegd dat daar wel een pilletje voor is om de over productie te remmen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:11

Klinkt toch echt of hij het over cushing/ppid heeft. Pilletje heet prascend en kost 1,67 per stuk. Dan weet je dat vast

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:10

Dan was mijn vermoeden toch juist.
Bedankt, bokt is weer super handig en leerzaam!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:22

FlappieR schreef:
[ [url=m/KnUOni.png]Afbeelding[/url] ]

Ze is in mijn ogen wel echt te zwaar FlappieR

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:28

Mag ik mij hier ook melden om mee te praten :) ?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:38

Welkom Calice!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:11

Vandaag uitslag van de cushingtest. Helaas; ook onze Yoob zijn de waarden te hoog.
Maar Isa is ook niet echt veel gezakt, dus zou bij haar nu naar 1 pilletje per dag moeten verhogen, omdat de DA meende dat 3/4 pil niet te doen was met breken.
Nou ... ik vind het niet zo lastig, dus ga Yoob nu voorzichtig opstarten met 1/8 tot 1/4 en Isa 1/4 erbij.
En dan op zoek naar iemand die iets goedkoper kan leveren dan onze dierenarts (Ik betaal 2,33 per pil nu).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:59

Isapaardje schreef:
Vandaag uitslag van de cushingtest. Helaas; ook onze Yoob zijn de waarden te hoog.
Maar Isa is ook niet echt veel gezakt, dus zou bij haar nu naar 1 pilletje per dag moeten verhogen, omdat de DA meende dat 3/4 pil niet te doen was met breken.

Mijn DA is ook van mening dat 1/4 eigenlijk niet goed is vanwege het breken.
Laatste week van oktober hebben wij de controle bloedtest, ben benieuwd of de waarde gezakt is. Was wel erg hoog met 239.. en dan als enige symptoom sloom zijn -O-

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:58

Yoob had op dit moment zelf geen symptomen.
Maar bij hem was de waarde 248 en dat is ook veel te hoog.
Bij Isa was de waarde gelijk gebleven, maar omdat de referentiewaarde nu hoger is dan begin dit jaar, is het toch wat gezakt, maar wel nog altijd dus te hoog.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:11

Kwartjes zijn echt lastig. Van de gekke dat je soms niet naar minder mg pillen pergolide mag terug grijpen.

Ik bedacht mij vanmorgen in eens dat ik Juudje zo schoon vind de laatste tijd. Schimmels horen smerig, zeker als ze 24/7 buiten staan. Dat moet ik maar ff in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:49

Ik heb ooit een paard gehad die ik werkelijk nog nooit heb zien rollen. Wat ik ook deed, ook als ik hem in de zomer nat had gespoten en dan in de bak tussen andere rollende paarden neerzette, of juist alleen, rollen deed hij nooit. Ik heb ook nooit zand/ modder van hem af kunnen poetsen, alleen maar mestvlekken. Hij had artrose in de benen en kwam moeilijk weer omhoog, denk dat dat de reden is dat hij niet rolde..

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:42

Onze cushie staat op 1/4 en dat gaat prima voor haar. De pilletjes breken was best onhandig dus ik heb vrij vlot een pillen snijder gehaald. Kost geen drol, en het gaat nu heel gemakkelijk. Ik maak gelijk voor een paar weken klaar in zo'n reis pillen doosje per week. En ze krijg het s'morgens met een klein stukje gedroogd brood. Het gaat er nog altijd in als zoete koek. Let er op dat je paard/ pony op gegeven moment genoeg kan hebben van hoe je de medicatie geeft. Dan wordt het een beetje creatief zijn. Er zijn voorbeelden in het topic hoe je het ook kan geven.

Mirah had eigenlijk vrij weinig symptomen zo op het eerste gezicht. Nav een gesprek met de hoefsmid dat ze toch wat lastig op een net gewicht te houden was toch maar laten testen. Zowel op PPID als IR. Tot mijn stomme verbazing geen IR, en wel licht meetbaar PPID/ Cushing. Na de eerste schrik info gaan zoeken, en eigenlijk kon ik het wel plaatsen. Daarom in overleg met de Da voorzichtig medicatie opgestart. Het was even puzzelen hoeveel ze nodig had, onze vos Mirah reageerde best heftig. Er zal toch iets positiefs voor haar aan zijn, want vanaf dag 3 jat ze zo ongeveer het stukje brood met pil uit je handen. Ik kan echt verschil merken, zeker nu ik het wat langer geef. Ik heb mijn prettig gestoorde malloot van vroeger terug, zonder de extreme kantjes van vroeger. Geen vieze oogjes meer, minder hangbuik etc. Voeren deden we al sober, dus daar is een tandje bijgezet. So far, so good zullen we maar zeggen. Ze is pas 15, maar door diverse blessures is het mooi dat ze er nog is. Zijn haar momenteel rustig aan het oppakken. Ze vliegt er ouderwets enthousiast in, maar accepteert nu ook makkelijker als er op de spreekwoordelijke rem getrapt wordt. Dat was voorheen wel anders... Hier dus een positieve ervaring van het starten met medicatie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:29

Bij Isa kan ik juist wel goed de verandering zien; geen bulten meer boven de ogen, spieren die terug gekomen zijn, stuk levendiger en mooie vacht op dit moment. Vandaar toch wel verbaasd dat ze eigenlijk niet echt in waarden veranderd is.
Maar goed, ik ga toch proberen naar 3/4 te gaan ipv een hele pil.
Vind ik voor een shet toch nog altijd erg veel.

@Dennis, ja als je normaal een 'smerige schimmel' hebt en nu, juist met dit weer, niet, dan zou ik het ook even in de gaten houden. Bij mij is het omgekeerd; Isa die nooit smerig is (ook niet met dit weer), was de laatste tijd wel erg vies (dus meer gelegen). Was net zo goed verdacht.
Dus mogelijk toch wel verklaarbaar eigenlijk blijkt nu na de uitslag ;)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:01

Helaas uit de bloedtest is cushing gekomen, waardes hoort de eigenaar maandag.

Eigenaar wil in elk geval een second opinion voordat hij haar medicatie geeft..

Ze krijgt nu luzerne gemixt met nog iets, ben de naam kwijt... Hopelijk knapt ze gauw op!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:41

Judith is niet super smerig. Maar heb de hele week 5 pony's onder het zand en 1 schoon. Ze begint een beetje het pispaaltje te worden en kan dat nog niet helemaal accepteren. Links achter is al jaren stuk enben bang dat ze niet fijn durft te gaan liggen.
Onder het zadel gaat ze als een trein. Is blij en vrolijk als ik met haar bezig ben.

Binnenkort anders maar ff samen met Dennis uit de groep halen en kijken wat ze dan doet. Die zijn echt dikke mik samen.