[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:48

Oke, een deel doorgelezen maar niet alles.
Mijn 4 jarige haf is een maandje of anderhalf terug begonnen met licht schuren van de manen, dit was rond de tijd dat ze de zomerweien op gingen. Heb toen voer geminderd in de hoop de suikers nog meer te verlagen en kijken of het schuren door de eiwitten en suikers komt of dat het eczeem is. Nu schuurt hij helaas op stal en begin het langzaam aan zijn staartwortel te zien, manen zie je het niet echt aan.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Deken opgooien nog zin? Eerst smeren en proberen of het minder word of iets heel anders..?

De deken moet natuurlijk een hals hebben wil het uberhaubt nut hebben lijkt me he. Ben nu rond aan het kijken voor een tweedehands sweet itch hoody, paard naast hem heeft deze en zijn erg tevreden. Of zijn er nog andere vergelijkbare merken.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:43

Ootie schreef:
Een paar jaar geleden heb ik mijn fjord ook biergist gevoerd. Dat was in poedervorm, vast makkelijker te geven dan pillen :)
Souplesse-mix van de paardendrogist vind ik ook nog wel het proberen waard. Vorig jaar kreeg mijn paard kruidenmix, maar omdat ze het niet goed at, ben ik ermee gestopt. Maar ze had vorig jaar wel minder jeuk dan dit jaar.

Paardlief eet de pillen zo op, t is een rare en t blijft een rare merrie....
Heb er 20 stuks gegeven, ga de pot leegvoeren en dan maar kijken of het wat helpt.
Ondertussen staat ze s nachts met 2 hoofdkappen over elkaar op, oren zijn kapot, neus is kapot, voorhoofd is kapot |( |( |( |(

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:41

Heeft mn pony ook, te sneu, de rest gaat met deken nu heel erg goed, maar nu is zn koppie aan de beurt... Hele plak op zn voorhoofd weg, overal bijtplekjes van de dazen? Of komt dat ook van de knutten? Vindt t zo sneu, bij zn vorige eigenaren nergens last van...

Kan je derfen trouwens op t hoofd gebruiken? Op wondjes? Of prikt dat dan?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:57

amie1965 schreef:
Ootie schreef:
Een paar jaar geleden heb ik mijn fjord ook biergist gevoerd. Dat was in poedervorm, vast makkelijker te geven dan pillen :)
Souplesse-mix van de paardendrogist vind ik ook nog wel het proberen waard. Vorig jaar kreeg mijn paard kruidenmix, maar omdat ze het niet goed at, ben ik ermee gestopt. Maar ze had vorig jaar wel minder jeuk dan dit jaar.

Paardlief eet de pillen zo op, t is een rare en t blijft een rare merrie....
Heb er 20 stuks gegeven, ga de pot leegvoeren en dan maar kijken of het wat helpt.
Ondertussen staat ze s nachts met 2 hoofdkappen over elkaar op, oren zijn kapot, neus is kapot, voorhoofd is kapot |( |( |( |(

Staat ze op stal? Ik heb in de tijd toen mijn merrie ook zo stond te schuren aan haar hoofd.
De zijkanten van haar boxdeur afgeplakt met heel zacht spul, fleecekleed eroverheen en dat
vastgeplakt met sterk tape. Ook haar voerbak waar ze aan schuurde. Het hielp niet 100%
maar wel een heel stuk minder. Af en toe alleen even nieuwe op plakken.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:28

femke_harley schreef:
Staat ze op stal? Ik heb in de tijd toen mijn merrie ook zo stond te schuren aan haar hoofd.
De zijkanten van haar boxdeur afgeplakt met heel zacht spul, fleecekleed eroverheen en dat
vastgeplakt met sterk tape. Ook haar voerbak waar ze aan schuurde. Het hielp niet 100%
maar wel een heel stuk minder. Af en toe alleen even nieuwe op plakken.

Paarden staan hier altijd buiten, met schuilstal dat wel.
Heb overal stroom omheen, wel zo n bezemrek waar ze aan kunnen schuren met t hoofd.
En ze gaat gewoon op de grond liggen en dan over t zand schuren. Maar op de poetsplaats is het het riskantst; kijk ik even de andere kant op heeft ze weer tegen de muur geschuurd en dan ligt het zo open.
Ik denk dat het van de knutten komt; die kunnen niet door de RISH heen steken en op de benen zit veel haar. Enige wat dan nog overblijft is hoofd en oren. Heb maar weer een volgende eczeemkap besteld, proberen of die de muggen wel tegen houdt.

xJurdyWonanx

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:00

Heb vandaag een nieuwe rambo sweet itch hoody besteld en paardlief zijn staart zag vandaag goed en niet ontploft uit dus twijfel nu heel erg wat de reden van zijn jeuk is.. Maar ga hem toch maar behandelen als zijnde eczeem en deken op en staart en manen insmeren

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:22

Ik volg :)
maar dus een vraagje, ik heb net een week geleden een paard van 6 gekocht en ze schuurt aan haar staart. Wel mss belangrijk is dat ze gewoon is om altijd op de wei te staan maar nu 's nachts op stal gaat. Komt het schuren dan mss door verveling? Zelf weet ik niet veel van eczeem enzo maar ze schuurt niet aan haar manen.
Iemand een verklaring/oplossing?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:10

Kaat, wanneer voor het laatst wormonderzoek gedaan of ontwormt? Wanneer ze wormen hebben kunnen ze ook de staart gaan schuren

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:12

Citaat:
3 dagen geleden heb ik mijn pony (shetxWelsh) zijn Rambo deken uit gedaan omdat er wegens het slechte weer toch even geen vervelende knutten aanwezig waren.

Pas alleen wel heel erg op. want met nat weer en de zon komt door... dan ben je wel klaar.
Want dan wemelt het ervan.
Mijn paard heeft een Boett deken op en heel de zomer om, droog nat warm koud.
Hij droogt heel snel. Bij echt warm weer dat ze staan te zweten, dan zweten de paarden zonder deken ook. Warm is het dan toch.
Dekens zijn meestal wel goed ademend en ook snel drogend.

Mijn paard heeft vrijdag en zaterdag de eerste biertjes gehad :)
Ze vond het zeker niet vies.
Ga haar nu op woensdag en zaterdag een biertje geven, even kijken hoe ze daarop reageert en dan kijken of ik op de andere dagen de pillen ga bijgeven.

Het proberen waard :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:37

hier gaat ook de deken met slecht weer niet af of de komt iets voor in de plaats.
Ook met regen zijn er genoeg vliegen. Vreemd genoeg.

Ik zou er dan voor kiezen om een regendeken erover te doen. Of eronder.
Dat doe ik namelijk ook (erover dan) ideaal.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:59

VickyS schreef:
3 dagen geleden heb ik mijn pony (shetxWelsh) zijn Rambo deken uit gedaan omdat er wegens het slechte weer toch even geen vervelende knutten aanwezig waren.
Dit is tevens ook even een 'verlichting' voor hem omdat ik merk dat hij helemaal niet gelukkig is met een deken op.
Een deken erop hindert hem in zijn dagelijkse beweging.Ik heb al verschillende dekens geprobeerd maar telkens is er wel wat op aan te merken;vooraan te smal,maat komt niet overeen met de gegevens van de winkel,haren die worden weg geschuurd,naad van de nek die een lelijke deuk geeft in zijn hals,...
Kortom,je bent ook altijd een hoop geld kwijt aan dekens die niet passen.
Ik had een tijd geleden op Bokt gelezen dat er mensen zijn die uiercreme of nivea gebruiken.
Dus heb ik 3 dagen geleden zijn manen en staart goed ingemasseerd met uiercreme met wat deet in.
Hij heeft nu wel vettige manen en het ziet er niet uit.Vooral als hij in het zand rolt,kleeft dit erin.
Maar ik merk wel dat tot nu toe de mugjes eraf blijven.Hij is ook niet meer aan het zwiepen met zijn staart of constant met zijn hoofd aan het schudden.
Nog een voordeel is dat zijn weidemaatje,die regelmatig aan zijn manen en staart kwam bijten wanneer hij zonder deken liep,dit nu ook niet meer doet.Uiercreme en deet,smaakt natuurlijk niet lekker.
Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt de komende dagen.

Ik gebruik ook uiercreme van de Action, maar doe er geen deet doorheen.
Het werkt prima bij mijn haflinger, ze heeft helemaal geen jeuk meer aan haar manen. En ook de staart, aan de bovenkant smeer ik in, zodat haar huid niet uitdroogt,werkt super, ze heeft verder geen deken om, omdat ik ook bang ben dat haar maatje die bij haar in de wei staat eraan gaat zitten te knabbelen, en omdat ik haar niet vlakbij huis heb staan en haar goed in de gaten kan houden...

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:16

De wonderen zijn (gelukkig) de wereld nog niet uit ! Mijn PRE heb ik precies 1 etmaal onder een eczeemdeken gehad waar hij echter (raar maar waar ..) slechter onderuit kwam dan daarvoor ... Heb de deken verwijderd, is het eczeem niet erger geworden en lijkt het zelfs in een rustfase te zijn.

Zijn plekken masseer ik nu, max. 2 x dgs, in met huidolie (olijfolie met een concentraat pepermunt, lavendel en eucalyptus). Voer hem 1x daags 20 ml Prolisan over zijn 400 gr krachtvoer (spelt, luzerne, vitaminen en mineralen) en 2 x dgs 1 ml Reneel, Hepeel en Lynfomyosot rechtstreeks in de mond. Tegen de vliegen/dazen spuit ik hem in met Cojosol Against Flies. En heeft hij het minst last van vliegend gespuis vergeleken met mijn overige paarden. *\o/*

Wat zou het fijn zijn als ik het zomereczeem zo onder controle kan houden ! _/-\o_

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:29

Hallo,

Ik kom hier even binnen vallen...
Ik heb een shet en een appaloosa kleine maat.
De appaloosa heb ik sinds december, en haar vermoed ik van ZE, wel lichte vorm, ze heeft geen wondjes, maar wel zo'n typische nek met ribbels / streepjes.

De shet toont ook geen wondjes of streepjes oid.

Ze zijn beidde iets te dik, staan een paar uur per dag op t land, met masker, maar dat krijgen ze bij lange na niet kort.
Verder staan ze op de verharde uitloop met onbeperkt oud hooi, gemengd met stro.

Ze krijgen iedere dag beweging in de vorm van grondwerk, lange lijnen, longeren, fietsen of voor de wagen.
Ze krijgen iedere dag wat vitamine korrels, sinds paar dagen dus metazoa.

Ik vermoed dat ze jeuk hebben van teveel suikers... Maar ik zie, behalve helemaal van het land, geen andere ideeën....
Ik wil ze eigenlijk niet helemaal van het land weren...

Ik wil nu 'stop itch kruidenmix' bestellen.

Ze staan beidde regelmatig flink te schuren, maar niet tot open plekken...

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, tips en adviezen.

Alvast bedankt!

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:34

TinePine schreef:
Kaat, wanneer voor het laatst wormonderzoek gedaan of ontwormt? Wanneer ze wormen hebben kunnen ze ook de staart gaan schuren

jha net ontwormt, de staleigenaar raadt aan om de staart met verdunde dettol te ontsmetten, kan dat helpen? :\

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:21

Dat was ook de tip voor mijn staartschuurder. Wassen met verdunde dettol en dan goed naspoelen. Wanneer de jeuk weer erger wordt doe ik dat en het lijkt goed te helpen. Wel smeer ik na het wassen met tkc lotion, en dat smeren houdt ik bij. Ook heeft mijn paard ontdekt dat hij met de schemer beter binnen kan gaan staan en dat doet hij braaf elke avond.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:47

Dettol dood ook al het goede zoy dan eerder wassen met teer shampoo. Tkc werkt hier super voor jeuk. Ene paard smeer ik derfen andere tkc. Beide weinig tot geen jeuk

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:10

norton84 schreef:
Dettol dood ook al het goede zoy dan eerder wassen met teer shampoo. Tkc werkt hier super voor jeuk. Ene paard smeer ik derfen andere tkc. Beide weinig tot geen jeuk

Zo zie je maar dat het voor elk paard anders is. Mijn paard krijgt juist jeuk van teershampoo (en andere shampoos ) ik denk dat hij reageert op bestanddeel van shampoo b.v. Sodium laurylsulphaat = zeep

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:57

Kun je met verdunde dettol ook op het hoofd komen?
Mijne heeft erg jeuk op dr hoofd, voornamelijk bij de oren.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:42

Met mijn paardje gaat het eigenlijk heel goed! Nu voor het eerst iets derfen op de voorpluk gedaan, verder alleen deken. Wel wordt hij bijna alle dagen gedoucht alleen met water na het rijden. Hij gooit steeds zijn hoofdkapje eraf en voelde iets stekeltjes in de voorpluk, dus vandaar de derfen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:51

Hier dacht ik ook dat het heel goed ging maar zag vandaag toch allemaal wondjes bij de voorpluk... Sneu. Hij heeft zich ook n geirriteerd oog geschuurd, helemaal dik, het is toch sneu allemaal voor die beesten...

Elsemiek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:00

mijn pony heeft ook zomereczeem. ik baal er echt van heb altijd een rambo deken op. maar me vader dacht het is mooi weer laten we t deken maar afhalen. dus t deken afgehaald en heeft hij die dag zun staart afgeschuurd en zijn manen. mijn pony heeft er alleen last in de manen en staart. we hebben van de 8 paarden(2 shets, 2 ponys, 4 paarden) op stal 4 eczeem(1 shet, 2 ponys 1 paard). heel lastig is dat. de shet heeft er gelukkig het minst last van dus die heeft niks bijzonders bijv. deken ofzo
helaas wisten we met de aankoop van mijn pony niet dat hij eczeem had. :(

we hebben al veel geprobeerd ze hebben een deken op maar die schuren ze kapot en we hebben speciaal zalf geprobeerd. alleen die moest je elke ochtend en avond smeren. en met 3 met extreme exceem is t goed duur.
we hebben nu dus rambo deken die vinden wij beter dan de bruine dekens van verschillende merken

dus deze zomer uitzoeken wat het beste helpt en vanaf volgend jaar toch nog meer behandelen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:56

Wel balen, eind deze week tropische temperaturen. Vanaf 28/29 graden ga ik meestal voor een vliegendeken. Hij heeft het met 22 graden al bloedje heet, oververhitting zit ik niet op te wachten.
Dus duimen dat derfen zn werk doet.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:04

Iemand hier een tip om het hoofd/voorpluk van mijn pony in te kunnen smeren?
Hij laat dit absoluut niet toe, hij laat voorderest alles toe maar derfen op zijn hoofd vind hij echt not done..
Natuurlijk ben ik hier nu op aan het trainen, dmv grondwerk en kijken op welk punt het fout loopt.
Heb laatst 40 min staan te proberen om 2 druppels derfen op zijn kruin te krijgen. Na 40 min lukte het.
Hij trekt aan zijn touw, gooit met zijn hoofd en probeert weg te komen.
Mijn grootste zorg is het met zijn hoofd gooien, ben veel te bang dat het spul in zijn ogen terecht komt.
Zelfs als ik het 5m van hem af op mijn hand doe, laat hij het niet toe, zodra hij het ruikt/ziet geeft hij protest.
Ik vermoed dat het door de sterke geur komt want op zijn manen laat hij het wel toe, tenminste het achterste stuk (richting zijn schoft), hoe verder je naar zijn oren/hoofd gaat, hoe meer protest je krijgt. Op zijn staart en kont geeft hij geen enkel probleem.

Vliegenspray op je hand en dan op zijn hoofd geeft ook geen enkel probleem.

iemand een tip om hem het te leren?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:14

MelissaV schreef:
Hij laat dit absoluut niet toe, hij laat voorderest alles toe maar derfen op zijn hoofd vind hij echt not done..
Natuurlijk ben ik hier nu op aan het trainen, dmv grondwerk en kijken op welk punt het fout loopt.
Heb laatst 40 min staan te proberen om 2 druppels derfen op zijn kruin te krijgen. Na 40 min lukte het.
Mijn grootste zorg is het met zijn hoofd gooien, ben veel te bang dat het spul in zijn ogen terecht komt.
Zelfs als ik het 5m van hem af op mijn hand doe, laat hij het niet toe, zodra hij het ruikt/ziet geeft hij protest.
Ik vermoed dat het door de sterke geur komt want op zijn manen laat hij het wel toe, tenminste het achterste stuk (richting zijn schoft), hoe verder je naar zijn oren/hoofd gaat, hoe meer protest je krijgt. Op zijn staart en kont geeft hij geen enkel probleem.

Gebruik je de fles bij zijn hoofd of doe je het eerst op je hand? Mijn pony had er eerst ook wat last van, maar na veel proberen en derfen aanlengen met uiercreme (zodat het niet zo snel van je handen af druppelt) gaat het nu prima.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:18

Rachel_x schreef:
MelissaV schreef:

Gebruik je de fles bij zijn hoofd of doe je het eerst op je hand? Mijn pony had er eerst ook wat last van, maar na veel proberen en derfen aanlengen met uiercreme (zodat het niet zo snel van je handen af druppelt) gaat het nu prima.

Heb het een tijdje geprobeerd met de fles zelf, maar dat lukt helemaal niet. Hij panikeert dan gewoon, terwijl hij normaal echt bij alles een ontzettend coole kikker is.
Dag later geprobeerd door het op mijn hand te doen maar zelfs dan gooit hij met zijn hoofd en trekt hij ontzettend hard aan zijn touw.
Het is niet dat hij zich aanstelt (want dat durft hij wel te doen), ik heb er opgelet en je kunt het wit van zijn ogen zien als ik met de bus in de buurt kom. Hij is ooit in zijn gezicht gebeten door een hond en dat moest toen 7 dagen achtereen gespoeld worden met betadine, en vermoedt dat hij daardoor nu wat panisch reageert. Maar zoek een manier om hem dit om een rustige, respectvolle manier bij te brengen. Fles bij zijn gezicht houden en weghalen als hij ontspant werkt niet, dit heb ik reeds 4 weken geprobeerd en echt 0,0 verschil.
Van uiercreme krijgt hij helaas allemaal bultjes, kan het dus niet aanlengen.