Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:43

Jannepauli schreef:
geerke schreef:
jee... |( wat denkt de dierenarts van het achterbeen dan?

Foto's zijn gemaakt (knie,sprong,kogel) .. helemaal niks te zien en de oude dame ( nou ja oud, 17 nu) heeft zelfs geen artrose..

*\o/* *\o/* Gewoon het de tijd geven,die 'oudjes' denken soms dat ze drie zijn.Ik heb er hier ook zo een. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:46

Wat voor beeld geeft het achterbeen dan precies JP?
Want ik heb waarschijnlijk wel vaker verteld dat willy ook voordat hij als cushings patient was aangemerkt ineens minder sterk en zelfs even minder rad met een achterbeen heeft gelopen waarna hij ook helemaal op de foto is gezet. Daar was wel iets op te zien, maar eigenlijk niet iets dat een duidelijke verklaring was voor het probleem dat toen speelde.
Dat was als gevolg van het interen op zijn spieren - achteraf gezien. Hij heeft nadat hij uiteindelijk behandeld is gaan worden voor cushings nooit meer last van dat been gehad. Dus het kan zijn dat dat ook is wat jouw merrie nu laat zien en dat ze - misschien - nu wel op pergolide over moet langzamerhand?

En dat heb ik bij meerdere paarden op stal mee gemaakt in die voorfase/overgangsfase voor behandelen aan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:34

fargo schreef:
Nammie hoe gaat het nu met Fik? Is hij al stabieler en kun je met hem aan het werk? Heb je al hulp?

Hij is een dikke week [9 a 10 dagen] stabiel geweest , heel lief en vriendelijk ,kon alles met hem doen.
Hij gedraagt zich dan super netjes opgevoed , ik hoef niet eens te zeggen dat hij aan de kant moet.
Maar gisteren en vandaag is hij weer de draak...
En dan echt de draak!Hij gaat er al vandoor als hij zijn halster hoort rinkelen , en Tekla is niet veilig voor hem.
Ook wij moeten ogen in ons achterhoofd hebben , hij is schrikkeriger en rent zo dwars door je heen. Echt geen land mee te bezeilen...
Mijn verwachting[hoop] is dat zijn acth nog niet genoeg gedaald is , en hij toch meer prascend nodig heeft , maar we zullen zien.

Hij heeft ook weken zijn prakje geweigerd , en opeens at hij het weer , maar gisteravond liet hij het weer allemaal staan.

Voorlopig kan ik hem niet constant trainen vanwege de dazen. Nu even wat dagen dat het een stuk minder is , maar straks wordt het weer warmer.
Ik denk dat hij gebaat is bij regelmaat , dus ik kan beter wachten tot na het dazenseizoen.
Dan is hij ook weer geprikt op acth.
Ik ben ook nog niet serieus bezig geweest met het zoeken van een trainer/begeleider , juist ook omdat ik denk dat mijn eigen trainster het best aankan samen met mij als Fik ''gewoon'' is. Zo niet dan heb ik alwel wat opties...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:16

Gelukkig geen enge dingen op de foto, jp. Beterschap voor Pauli <3

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:17

Fijne uitslag JP, beterschap!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:47

Super voor je JP
Hopelijk knapt ie snel weer op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:43

Het vervelende echter is dat die overvulling in de knie er wel is en aangezien je op een RX foto niet kunt zien wat er met kraakbeek aan de hand is.. als ik dat zou willen weten, moet het paard door de CT en dan..? Dan weet ik misschien wel iets meer maar ik kan er niets aan doen. Mijn optie is nu: spieren versterken ( zoals Fargo zegt, daar ben ik het mee eens) dus fysio en zorgen dat het ontstekingsniveau in het lijf omlaag gaat. Ik denk dat ik daar toch die Cur-Ost uit de USA voor ga laten komen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:10

Misschien een hele stomme vraag, maar waarom geen gewone NSAID? Of is het klinisch beeld daar te goed voor (maw NSAID is te zwaar voor deze milde symptomen?)?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:31

Geen stomme vraag hoor! Een 'gewone'NSAID is ook volgens de DA, te laag werkzaam om ook in het kraakbeen werkzaam te zijn. Normaliter zou er nl in het gewricht ingespoten moeten worden maar daar wil ik op dit moment nog niet aan. Gezien de resultaten die Tom Schell bereikt heeft en het overleg dat ik ook met hem heb, geef ik daar dus vooreerst de voorkeur aan.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:38

Morgen mankheidsonderzoek bij de Shamrock. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met lokaal behandelen met cortisone ivm prasend en cushing? en met Hylaruzoon zuur?

Groetjes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:53

Paarden die aan Cushing lijden zijn gevoelig voor hoefbevangenheid. Daarbij wordt het gebruik van cortisonen over het algemeen afgeraden. Hoe dat it met hyaluronzur zou ik niet durven zeggen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 06:38

Toevallig heeft mijn paard een maand of 2 geleden hyaluroninjectie in zijn sprong gekregen, hij had al een tijdje een flinke bolspat. De da adviseerde om het icm cortico te geven, maar ik durfde het niet aan.
In eerste instantie leek paard verbeterd, maar werd toch weer ernstig kreupel.
Terug naar kliniek, nu heeft hij prp/acp injectie in zijn sprong gehad, lichaamseigen dus geen risico's mbt hoefbevangen.
Over 3 weken weer opbouwen, ben benieuwd.
Mocht hij weer niet goed zijn, dan gaat hij met pensioen.....

JP en dookia sterkte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:00

Die van mij gaat goed . Nu 3 mnd op de prascend .
Enkel haar manenkam blijft met plekjes en manen vallen uit .
Zal niet cushing gerelateerd iets zijn . Maar baart me wel zorgen .
Manenkam is wel zacht .
Ook haar uier nog iets overvuld en iets vocht .

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:06

Ik heb zondag 45 minuten gestapt met Beauty en de sulky (zeer langzaam, zijn draf en galop zijn altijd heel snel, in stap is hij lui)
Hij eet verder goed, maar komt er dus nog niet van aan.
Hij krijg nu seniorenmix en dat halve pilletje (ik wilde wel naar minder, maar dat is lastig breken en de dierenarts had 1/2 gezegd)
Van bijwerkingen heb ik nog niets gemerkt.
Ik zal het bewegen bijhouden. Stresshormoon is dus meestal alleen in echte veranderingen? Niet als hij samen met zijn vriendje een kinderfeestje doet wat hij gewend is? (Pony's worden dan gepoetst en geverfd en slapen en eten dan gewoon)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:11

Jannepauli schreef:
Paarden die aan Cushing lijden zijn gevoelig voor hoefbevangenheid. Daarbij wordt het gebruik van cortisonen over het algemeen afgeraden. Hoe dat it met hyaluronzur zou ik niet durven zeggen.

Mja maar shamrock mankt en we is vermoedelijk arthrose. Vandaag doen we een mankheidsonderzoek. Dierenarts zei aan de telefoon dat lokaal behandelen met hyaluronzuur en cortisone dan meestal word gedaan. Ik zei hem dan meteen dat shamrock cushing heeft en behandeld word ervoor en dat ik dus niet zo happig was op cortisone maar hij zei dat het een groot verschil is tussen algemene cortisone te gebruiken die dan effect heeft op het heel lichaam of cortisone die lokaal gebruikt word. Sham is nooit hoefbevangen geweest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:20

dreamer1987 schreef:
Ik heb zondag 45 minuten gestapt met Beauty en de sulky (zeer langzaam, zijn draf en galop zijn altijd heel snel, in stap is hij lui)
Hij eet verder goed, maar komt er dus nog niet van aan.
Hij krijg nu seniorenmix en dat halve pilletje (ik wilde wel naar minder, maar dat is lastig breken en de dierenarts had 1/2 gezegd)
Van bijwerkingen heb ik nog niets gemerkt.
Ik zal het bewegen bijhouden. Stresshormoon is dus meestal alleen in echte veranderingen? Niet als hij samen met zijn vriendje een kinderfeestje doet wat hij gewend is? (Pony's worden dan gepoetst en geverfd en slapen en eten dan gewoon)

Als hij dat gewend is, zou ik me er niet zo druk over maken. Het gaat over echte wijzigingen in het dagelijkse regime of wijziging van stal of locatie of kudde, dat zijn de dingen waar ze het meest last van zullen hebben. Als hij dit vaker doet en daarbij niet stresserig is dan zou ik me niet te druk er over maken.
Tip voor volgende keer mbt het breken van een half pilletje, een scherp aardappelschilmesje gebruiken om de helft nogmaals door te snijden/breken. Fijn dat hij verder nog geen bijwerkingen lijkt te geven.
NB: Dierenartsen raden ook wel eens 1 of 2 pilletjes ineens aan en dan zijn die paarden toch echt van de wereld zo stoned en evt angstig en teruggetrokken als ze dan kunnen zijn! Dierenartsen zijn (meestal) niet heel goed op de hoogte van de bijwerkingen en dat die beheersbaar zijn als je rustig aan stap voor stap opbouwt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:21

dookia schreef:
Jannepauli schreef:

Mja maar shamrock mankt en we is vermoedelijk arthrose. Vandaag doen we een mankheidsonderzoek. Dierenarts zei aan de telefoon dat lokaal behandelen met hyaluronzuur en cortisone dan meestal word gedaan. Ik zei hem dan meteen dat shamrock cushing heeft en behandeld word ervoor en dat ik dus niet zo happig was op cortisone maar hij zei dat het een groot verschil is tussen algemene cortisone te gebruiken die dan effect heeft op het heel lichaam of cortisone die lokaal gebruikt word. Sham is nooit hoefbevangen geweest.

Hmmmm zou er niet zo happig op zijn, als je er omheen kunt, is dat fijner. Hoe reageert Shamrock op Metacam?

En nu ik toch aan Metacam denk, heb je dat al geprobeerd bij jouw merrie Jeannepauli? Ik heb bij Willy echt heeel erg goede resultaten behaald met metacam. Benen werden dun, pijn was beheersbaar, zelfs olifantsbenen had ik in een paar dagen weer op orde - wel samen met andere maatregelen, maar toch. DA's waren er ook zeer positief over toen dat bleek!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:28

Hij heeft op metacam en op equipalazone gestaan. Tijd dat hij erop stond was niets meer aan te zien. Geen enkele plaats of gewricht staat dik, pezen ook niet.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:29

Hij staat wel op wei maar in een rustige groep dus er word gewoon rustig gegrazen de ganse dag

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:53

Onderzoek is 3 dagen verzet, mijn DA heeft iets dat in zijn rug geschoten is en mag niets tillen

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:31

Dankje fargo :)
Mijn moeder ging nog op zoek naar een pillensplitser. Ben benieuwd.
Ze werkt bij de dierenarts, dus we kunnen gelukkig daar ook wel wat navraag doen enz, maar vind het zelf erg fijn om hier wat ervaringsdeskundigen te spreken aangezien ik geen idee heb wat ons nog allemaal te wachten staat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:00

Graag gedaan hoor, daar is het topic voor.

Hoe gaat het verder met de paardjes hier??

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:11

Het gaat wel goed. Die van mij sleept nog steeds met zijn achterbenen helaas. Maar ik ben er wel achter dat hij een hekel heeft aan wandelen in de buitenbak, dan is hij niet vooruit te branden. Zodra ik naar de dijk ga, dan veert hij op. Ik loop altijd met hengstenketting voor nood, maar gisteren had ik hem overduidelijk nodig. Hij wilde enkel rennen langs de dijk, en ik hem maar tegen houden totdat hij het zo zat was dat hij ging bokken/steigeren aan de hand. Dus hij voelt zich goed, enkel dat slepen blijft.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:58

Ik ga morgen weer een rondje maken met Beauty en de sulky. Ben er alleen nog niet over uit of we wat verder gaan en enkel stap (hij is een trage stapper) of een korter stuk en wat draf erbij (wat hij graag doet)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:55

Morgen mankheidsonderzoek voor shamrock en erg nerveus voor.

Ik wil hier even iets quoten van iemand en ik kon echt de link niet zetten tussen beiden

Citaat:
Waarschijnlijk het begin van de ziekte van Cushing.Ze had op het neusslijmvlies overal kleine bloedingen,heel eigenaardig,net of het bloed zomaar door het slijmvlies kwam.Verlaagde bloedpaaltjes en misschien gestoorde stolling.Binnen een paar dagen weten we meer.Nu een baxter gekregen met stollingsfactoren.

Maar ik vind nergens een link tussen lage bloedplaatjes en cushing. Aan verschillende bevriende DA's gevraagd en ook zij zagen geen link