[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:59

Serada schreef:
Vraagje, ik wil aan de slag met een nieuw hoofdstel omdat vanuit de onderzoeken en de behandelingen naar voren is gekomen dat ze erg gevoelig is op haar hoofd en bij haar atlas. Wat voor hoofdstel gebruiken jullie en hebben jullie ervaring met het zelf samenstellen van een hoofdstel op basis van haar gevoelige plaatsen?

Ik had voor Guus ook een Micklem gekocht, aangezien mijn andere paard daar super op loopt. Echter is Guus niet gediend van een neusriem, dus heb ik een simpel biothane hoofdstel zonder neusriem laten maken en daar loopt hij goed op (met muts)

Serada

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:25

Ik heb inderdaad ook het een en ander gehoord over de Micklem maar dit hoofdstel loopt wel over de atlas. Zit je bit zonder neusriem nog wel stabiel? Is een biothane hoofdstel vriendelijker dan de reguliere?

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:26

janouk schreef:
Ik rijd mijn paarden met Rambo Micklem, die ontziet de atlas en de neuszenuw.

Het hoofdstel loopt wel via de atlas. In hoeverre ontziet dit hoofdstel de atlas dan? Merk jij verschil met dit hoofdstel?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 05:55

https://youtu.be/IqAO79Yp7tA
Uitleg filmpje.
Shet kopstuk is anatomisch gevormd, geen druk op en rond de oren, het kopstuk is verbreed, waardoor de druk op de atlas over een groter oppervlak wordt verdeeld. Door de andere ophanging van het bit is de druk op de atlas ook verminderd. Het hoofdstel knelt niet om de kaak of neus. Je voelt echt veel vrijheid zonder dat het schuift. Ik gebruik het al jaren bij mij paarden en ze lopen er top op.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:30

Serada schreef:
Ik heb inderdaad ook het een en ander gehoord over de Micklem maar dit hoofdstel loopt wel over de atlas. Zit je bit zonder neusriem nog wel stabiel? Is een biothane hoofdstel vriendelijker dan de reguliere?

Zie uitleg van Janouk. Ik ervaar bij mijn andere paard echt verschil, hij loopt fijner, is stiller in de hand en heeft veel minder de neiging om te gaan schuren na het rijden.

Enige reden dat ik een biothane heb gekocht, is dat deze makkelijker schoon te houden is... Ik ben niet zo van het poetsen, en hoop dus heeeel hard dat er ooit nog eens een biothane Micklem op de markt komt _O- _O-

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:12

WinterWortel schreef:
Ik haak ook even aan...
Mijn paard heeft geen last van headshaking, maar is wel positief getest op diverse allergieën (schimmels, mijten, pollen, grassen, insecten kwam uit de test, alleen bomen niet *\o/* ), nadat hij een hele tijd benauwd was en af en toe hoestte... Ik heb hem een tijd flixotide gegeven, dit werkte goed, maar ik wil hem niet chronisch op medicatie hebben staan. Daarom ben ik van de winter over gegaan op Luchtwegkruiden Forte van Groene Os in combinatie met Trias Omega. Hij doet het hier goed op, maar ik merk dat hij nu sommige dagen wat benauwder is, af en toe zijn neus afveegt met rijden, wat traanogen heeft etc... Allemaal kenmerken die ik hier ook teruglees.

Ik heb in dit topic veel tips en adviezen gelezen waar ik zeker wat aan heb! Ik heb alleen nog wel wat vragen..
Kunnen Cetirizine/Loratadine tabletten in combinatie met bijvoorbeeld Luchtwegkruiden gegeven worden of in combinatie met Puur Pollen? Ik overweeg nu namelijk te gaan starten met Puur Pollen en eventueel tabletten te geven, maar ik durf eigenlijk niet zomaar te stoppen met Luchtwegkruiden aangezien dit relatief goed werkt...
Van een vriendin van mij kreeg ik te horen dat zij haar headshaker Cetirizine geeft, maar dat dat niet is voor benauwdheid maar meer voor klachten als jeuk enzo.. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Ik durf nu niet zo goed over te stappen op tabletten aangezien zijn benauwdheid voor mij de meest centrale klacht is...

die van mij is ook allergisch voor een pollensoort, volgens mij voor een bepaald gras.ik zit nu ook weer aan de flixotide. ben 21 april begonnen. mag ik vragen hoelang jij hebt gepuft? ivm met kans op schimmel in de keel?

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:54

Ik heb de uitslag van de haaranalyse.
Allegro zou gevoelig zijn voor:

Tarwe/ tarwezetmeel/ tarwezemelen/ tarweschroot
Haver/ haverzetmeel
Mais/ maiszetmeel
Gerst
Witte suiker/ rietsuiker/ bietensuikers/ zoetstoffen
Wortel/ peen

Pollen:
Grassen: pos witbol, kropaar, raaigras, timotheegras, beemdlangbloem, veldbeemgras

Ik ben nu zelf al begonnen met de druppels van Puur pollen, masker + neusnet en ga zien wat de cetirizine doet bij hem. Ik ga wel proberen de cetirizine enkel te geven wanneer ik weet dat hij last gaat krijgen, dus op warme/droge dagen.

Ik las wel dat grassen normaal pas vanaf mei beginnen te bloeien? Maar hij heeft al van midden april last?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:35

Had je dat verwacht?
Lijkt een beetje alsof alle paarden voor hetzelfde allergisch zijn? Met hier en daar bomen & grassen afgewisseld ofzo .. Ondanks dat ik ergens nieuwsgierig ben blijf ik ook erg sceptisch en heb er dus nog niks mee gedaan ...

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:36

Stomme vraag, maar als je de uitslag van zo'n haaranalyse hebt....wat dan?
Veel soorten erken ik niet (qua grassen) en hoe ga je dan verder? He voer nagaan, hooianalyse?

Ik ben ook nieuwsgierig naar zo'n analyse, maar ook sceptisch....

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:56

Ja weet ook niet goed wat ik hier nu van moet denken. Ik had op voorhand eerlijk gezegd ook niet door hoe de test eigenlijk juist gedaan werd, dit ben ik pas nadien te weten gekomen nadat ik er wat over had opgezocht :+

Dat mijn paard last heeft van pollen was ondertussen wel duidelijk. Hij heeft nu weer 5 dagen niet geproest of geschud, maar het heeft dan ook veel geregend. Regen, wind en stress is sowieso al geen trigger bij hem. Zonlicht weet ik nog niet zo goed, hij gaat in ieder geval niet in de schuilstal staan wanneer het zonnig is..

Ik heb zelf bijna heel het topic doorgelezen en heb letterlijk alle bruikbare tips eruit gehaald en opgeschreven. Ga zelf eerst wat proberen zien wat eventueel helpt voor hem...Binnenkort moet de dierenarts toch komen voor zijn vaccinaties enzo, kan eens horen wat zij eventueel nog voorstelt om te doen als ik het zelf niet onder controle zou krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:18

Fijn alvast dat het puur de pollen lijken te zijn, want als ze ook nog eens door andere dingen getriggerd worden is het alleen maar moeilijker ...

Heb jij meer info erover? Ik ben ook op zoek (heb ook een topic lopen hier) maar nog niet zo succesvol geweest ..

[***] keek weer een stuk frisser en fruitiger uit zijn ogen dan een paar dagen terug (toen was het ook nog niet slecht, maar had toch het idee dat hij meer last had) dus dat extra pilletje was een goed idee denk ik. Hopelijk kunnen we het zo houden :)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:20

Geert gaat nog steeds goed. Wel met neusnetje.
Ik heb een halve zak luchtwegkruiden gekregen van een vriendin en ik bedacht me van de week plotseling dat hij sindsdien geen vieze ogen meer heeft.
Dat is dus heel fijn. Verder geef ik hem nu meer puur pollen, zo'n 3x per week.
Nu nog iets tegen de insecten vinden. Gisteren ben ik even met hem naar het hogere gras gelopen en liet hem daar even grazen. Hij had prompt bultjes achter zijn ogen. Waarschijnlijk gestoken...

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:25

Ik denk toch dat ik eens een plukje haar ga opsturen voor allergietest. Weten jullie een betrouwbaar adres daarvoor?

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:19

Over wat meer info [***]?

Ik geef mijn paard nu puur pollen + magnesium en tot nu toe heeft hij niet veel last meer (fingers crossed). Dit zelfs zonder neusnet/masker.

@Marloezz Ik heb de allergietest laten doen bij Dierenpraktijk Maasduyn. Zij test via een biotensor op een pluk haren. ''De biotensor is een uiterst gevoelig meet- en testapparaat dat te vergelijken is met een wichelroede of pendel. Het is een bio-energetisch testapparaat, waarmee je dus energie kunt testen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:59

Omdat je zei:

Stephanie_93 schreef:
Ja weet ook niet goed wat ik hier nu van moet denken. Ik had op voorhand eerlijk gezegd ook niet door hoe de test eigenlijk juist gedaan werd, dit ben ik pas nadien te weten gekomen nadat ik er wat over had opgezocht :+

Dus was ik nieuwsgierig wat je had gevonden, aangezien ik ook met die vraag zit (heb er ook een topic over maar niet zoveel reactie ;) ). Alle info is welkom, want zelf heb ik het nog niet gedaan omdat ik nog twijfel :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:42

Fijn Marloes, dat Geert nog goed gaat!
Guus doet het ook goed. Hij krijgt 2x per week de puur pollen druppels, en moet zeggen dat dat echt wat doet gelukkig. Rijden wel altijd met muts en netje, maar hij reageert ook fors ook zonnestralen en vliegjes.

Ben ook wel benieuwd naar de allergietest, maar dit klinkt mij toch wat zweverig in de oren, energielevels meten in de haren. ..... we kijken het nog maar even aan denk ik.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:45

Ben ik met je eens TinGu. Klinkt mij ook te zweverig. Ik houd het voor nu maar op 3x per week puur pollen en de luchtwegkruiden.
Er is ooit een allergietest op het bloed van Geert gedaan. Ik kan eventueel ook een serum laten maken naar aanleiding van die test vertelde de dierenartsassistente mij. Ook een optie eventueel.

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:22

Blijven jullie de puur pollen druppels dan heel het seizoen 2 of 3x per week geven? En hoeveel druppels geven jullie dan?

Ja ik geloof ook niet echt in de allergietest op haren. Heb hem wel laten doen omdat ik toen nog niet doorhad hoe het gedaan werd := de biotensor zelf is een soort ijzere staafje en in welke richting het draait geeft aan of hij gevoelig is ja of nee.. als je het op zoekt op google kan je veel terugvinden hierover.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:06

Ik geef nu 3x in de week 20 druppels. Als uitprobeersel. Verder lijkt bij mij de luchtwegmix van de paardendrogist te helpen. Geen traanogen meer.
Maar ik blijf wel een neusnetje gebruiken want mijn paard reageert ook heel gevoelig op vliegen en stof tegen zijn neus

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:18

Ik heb enkele jaren geleden een test laten doen om te kijken aan wat mijn paard allergisch is. Dit hebben ze gedaan door het bloed te testen.

Afbeelding

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:24

Oef!!! Dat is veel! Bij mijn paard kwamen er rare dingen uit. Ok, fluitekruid en zuring kan ik me voorstellen. Maar kakkerlakken? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:09

Ik ga eens rondkijken Stephanie_93 , maar het is dus ook niet bepaald mijn ding tot nu toe, dus heb er nog niks mee gedaan.

In het bloed kan inderdaad ook, maar dat is volgens mijn DA duur (honderden euro's) en je zou heel veel valspositieven en kruisreacties hebben en daardoor zou het niet betrouwbaar zijn, wat dan zonde is van het geld .. Zo kan het dus dat je paard allergisch zou zijn aan kakkerlakken :Y)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:52

Marloezz schreef:
Oef!!! Dat is veel! Bij mijn paard kwamen er rare dingen uit. Ok, fluitekruid en zuring kan ik me voorstellen. Maar kakkerlakken? :?

_O- _O- _O-
Misschien voortaan dus geen kakkerlakken meer door het voer doen! _O-

Ik geef de puur 2x per week 10 druppels. Loopneus en traanogen en stuk minder, schudden ook.
Wij geven het november - januari 1x per week, zodra het warmer wordt een 'kuurtje' van 5 dagen aaneengesloten en dan terug naar 2x per week.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:03

TinGu schreef:
Marloezz schreef:

_O- _O- _O-
Misschien voortaan dus geen kakkerlakken meer door het voer doen! _O- .

_O- _O-
Niet??? :o?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:43

Marloezz schreef:

Raap me op _O- _O- _O-