[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:14

Ik had in februari een rekening van 153,59 voor 60 pillen.. Heb gisteren weer een doosje afgehaald en moet de rekening nog krijgen. Ben erg benieuwd.. Zo is het best een dure aandoening met één doosje per twee maanden. :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:17

Ik heb laatst € 274 betaald voor 200 pergoquin pillen... scheelt bijna € 1,20 per pil :=

Moska

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:23

Volgens mij heb ik ook dik 150 euro betaald laatst voor 60 pillen. Ben gestart met vier weken een 1/4 en sinds een week krijgt hij een 1/2. Binnenkort weer checken volgens de DA. Alleen staat op mijn testuitslag dat testen in de komende periode niet zinvol is voor het monitoren van de ziekte. Hij is al behoorlijk opgeknapt, dus ik denk dat ik het maar zo laat tot de volgende gebitsbehandeling in oktober.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:00

Ik betaalde op 13 april 113.50 voor 60 pillen Pergoquin bij Paardenpraktijk West Brabant.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:03

Skessa_ schreef:
Ik heb laatst € 274 betaald voor 200 pergoquin pillen... scheelt bijna € 1,20 per pil :=

Hier waren ze gelukkig weer op voorraad, maar ik mocht vrijdag €330 afrekenen voor 200 pergoquin pillen...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:07

Ik heb ze wel in België gehaald.... scheelt me ook nogal veel met in NL

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:15

Mijn dierenarts heeft een contract en kan alleen de prascend leveren. En ik vind het persoonlijk eng om over te stappen terwijl ze het nu zo waanzinnig goed doet.

Hoe hebben jullie de overstap ervaren?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:36

capopjekop schreef:
Mijn dierenarts heeft een contract en kan alleen de prascend leveren. En ik vind het persoonlijk eng om over te stappen terwijl ze het nu zo waanzinnig goed doet.

Hoe hebben jullie de overstap ervaren?

Ik heb bij alle 3 mijn pony's nooit verschil gemerkt tussen prascend of pergoquin. Ik heb er nu nog 2 en geef hoofdzakelijk pergoquin, maar soms dus ook wel prascend. Toevallig heb ik pas via via de overige prascend kunnen overnemen en ik geef nu zelfs een halfje prascend en een kwart pergoquin i.p.v. 3/4e pergoquin. Ook daarbij merk ik geen verschil qua werking. Mijn 1e ppid'er kreeg in het begin ook alleen prascend, omdat er toen nog een patent opzat. Maar toen ik overstapte op pergoquin heb ik daar nooit iets van gemerkt. Je zou het altijd kunnen proberen op een moment dat het risico sowieso lager is op hoefbevangenheid ect. Prijsverschil is echt aanzienlijk zeker als je grotere hoeveelheden moet voeren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:18

Ik las nog iemand met problemen met het geven van de medicatie. Pergosafe heeft zelf al een omhulsel om de pil heen, valt eventueel ook nog te proberen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:25

Oke, ik had niet moeten zeggen dat de appeltjes er weer in gingen. Al twee dagen strijd. Ik wil nu die capsules dus maar gaan bestellen. Welke maat hadden degene die dat al gebruikten nou? Of weet iemand hoe groot die prascend pillen zijn?

De maten die ik nu zie zijn 5x12mm, 5,4x16mm of 6x17mm..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:25

Ik had maat 2 maar die waren eigenlijk met te klein… konden alleen 2 kwart pilletjes in

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:36

Ik heb maat 2 voor pergoquin. Gaat wel, maar neem de volgende keer een maatje groter

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:45

6x17mm te klein? Dat is maat 2 op deze site. Voelt zo groot die 17mm. Die Prascend is zo mini voor mijn gevoel..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:19

Celebi schreef:
Oke, ik had niet moeten zeggen dat de appeltjes er weer in gingen. Al twee dagen strijd. Ik wil nu die capsules dus maar gaan bestellen. Welke maat hadden degene die dat al gebruikten nou? Of weet iemand hoe groot die prascend pillen zijn?

De maten die ik nu zie zijn 5x12mm, 5,4x16mm of 6x17mm..

Er hangt iets in de lucht denk ik. Een van mijn merries eet ineens haar banaan met pil niet meer terwijl dat echt al meer dan een jaar goed gaat.
Ik ben nu overgestapt op een mini komkommer, daar snij ik een klein gaatje in. Kijken hoe lang dat goed gaat..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:35

Hier ook 1 die zijn appels ineens weigert. Doe de pil nu door zijn brok. Beetje tricky want ik wil natuurlijk niet dat hij op den duur zijn brok gaat weigeren maar ik hoop dat dit beter gaat omdat het 'droog' is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:37

Wat ik ga proberen is gewoon de pil in een capsule (maat 1 of 2 ik twijfel nog) en dan in een handje brokjes geven. Hopelijk werkt dat voorlopig weer goed.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:03

Voor het geld dat we betalen voor die pillen hadden ze toch wel een iets prettiger smaakje kunnen krijgen :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:09

Goed punt.. Vind het zo'n onzin dat medicatie altijd zo vies moet zijn. Zeker als het een synthetische smaak is zodat kinderen het niet eten. De mensen en dieren die het moeten slikken willen graag ook geen gore troep. :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:23

Ik maak altijd slobber voor mijn andere paard en daar krijgt mijn PPID dame een hapje van met de pil erin. Gaat een stuk beter hier dan in een appel die ze binnen een maand liet vallen _O-

Ik ben overigens wel overgestapt op pergosafe, die gaat ook al wat makkelijker en ik heb de indruk dat mijn merrie het beter doet op 2 keer per dag 0.5 mg en die pillen zijn er ook gewoon zonder gedoe van breken etc.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:41

Natte slobber snapt mijn paard sowieso niet. Laat het allemaal weer uit zijn mond vallen. Als hij ook gewoon te veel speeksel aanmaakt (eventjes niet gegeten en een een bak brokjes) dan weet hij zelfs soep te maken van droge brokken en vervolgens krijgt hij het dan niet meer op. Zucht.. :')

Ik ga zo de capsules bestellen en kijk even of ik peer kan halen voor de pil vandaag dan heb ik dat in ieder geval opgelost. Soms een peertje er tussendoor werkt ook wel redelijk namelijk, maar peer vergaat zo snel als je het klaar moet leggen.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:37

Pilletje oplossen in een klein beetje water dan wat (suikervrije) limonade siroop erbij en dan met een spuitje in de mond. Mijne is echt een lastige eter en at helemaal niks meer na een paar dagen met een appel of iets gegeven te hebben.
Die siroop vinden ze wel lekker en zit er echt geen vieze smaak meer aan. Anders kon ik het echt niet al meer dan een jaar bij haar naar binnen krijgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:36

Mogen ze die suikervervangers hebben? Ik weet dat honden niet tegen xylitol kunnen maar bij andere dieren geen idee eigenlijk.

Hier ging het peertje er zo goed in dat ik bijna mijn vinger kwijt was.. :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:37

Even nieuwsgierig.

Mijn oude paardje (inmiddels 35 jaar, waarvoor ik heel dankbaar ben) krijgt ook al bijna 4 jaar Prascend. De vacht was altijd al dik, sowieso vanaf zijn 12e, ook toen hij nog manegepony was. Met scheren goed onder controle te houden en lichamelijk altijd heel weinig aan hem gemerkt. Rond zijn 25e kreeg hij af en toe peesblessures en schijnbaar houdt dat verband met PPID! Sinds de medicijnen is dat redelijk stabiel maar pezen blijven wel een zwakke plek. Hij gaat stiekem soms nog dravend of galopperend door de wei. Is beter voor hem om dat niet te doen, maar oh wat geniet ik daarvan.

Merken jullie verandering in gedrag en kan dat aan de medicijnen liggen? Na 4 jaar denk ik eigenlijk niet meer dat dat invloed heeft.. Coen is vaak heel wantrouwig en hij denkt dat ik hem wil vergiftigen ofzo als ik iets door zijn eten doe (olie of kruiden) of als ik met 1 of ander potje of zalfje in zijn stal kom. Heel timide en verlegen. Zit natuurlijk Arabisch bloed in, maar dan nog. Mijn jonge Arabje vindt het maar wat gezellig als ik aankom met een potje zalf. :D

Ookal is Coen echt al jaren bij me! Hij raakt er niet aan gewend, vandaar dat ik me afvraag of het toch aan de Prascend kan liggen. Hij wordt op handen gedragen, het is mijn allesje. Dit is zo'n lief rustig paard die zo goed het verschil weet tussen goed en kwaad. Geen trauma's voor zover ik weet (zeker niet na 2002) en een paradijselijk leven hier in de achtertuin.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:57

Hoe geef je de pillen? Veel paarden worden wantrouwig op eten doordat ze eten gaan associëren met die vieze smaak van de Pergolide.

En wat ik heb gemerkt is een leven met veel kwalen ervoor zorgt dat paarden óf heel mak worden met medische dingen óf op een gegeven moment heel wantrouwig worden als je aankomt om weer iets te verzorgen of behandelen.

Mijn paard heeft die link nu gelegd met trailers (vond hij nooit leuk maar nu echt de horror) dankzij de vele ritten naar de kliniek en als er busjes op het terrein komen (hoefsmid, dierenarts, zadelpasser) dan krijgt hij stress. Dat associeert hij inmiddels namelijk met de vervelende onderzoeken die vaak gedaan moesten worden toen hij kreupel raakte en de oorzaak lastig te achterhalen was. Hij laat verder alles nog steeds braaf doen hoor, maar als er een busje komt dan is ie niet blij. :(

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:43

Die krijgt hij standaard iedere ochtend in zijn emmer slobber, en dit sinds augustus 2021.

Het is gewoon dat hij soms heel erg verlegen of wat wantrouwend is. Zo zit hij ook wel een beetje in elkaar. Misschien heeft dat niets te maken met Prascend, maar kon zijn dat dat die medicatie dit verergerde. Al verwacht ik dat niet na 4 jaar opeens, dus zal wel gewoon aan mij liggen :)