[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:57

Hier had meneer gisteren toch al wel weer kriebels aan zijn staartwortel. Staat nog met winterdeken op nu. Maar ook veel kriebels van verharing dus of het al van eczeem is... betwijfel ik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:24

bamsy schreef:
Ik heb mijn merrie en shet destijds gewassen met normale shampoo met een flinke scheut pure teatree er doorheen. Was mijn ruin nog regelmatig nog met een flinke scheut in de emmer. Ruikt lekker en heb het idee dat het ook iets tegen de vliegen helpt maar kan tussen mijn oren zitten

Thanks, ik zal het doorgeven :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:37

darkadia schreef:
Hier had meneer gisteren toch al wel weer kriebels aan zijn staartwortel. Staat nog met winterdeken op nu. Maar ook veel kriebels van verharing dus of het al van eczeem is... betwijfel ik.

Ik had twee weken geleden net zoiets. Ook vals alarm gelukkig :) Het was gewoon jeuk van het verharen.

Nivada

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:43

:+ Mijne heeft bijna hele winter doorgejeukt... zal wel door het hooi komen en de bemesting daarvan ofzo.
Vorige stalling hadden we dit niet! Terwijl dat kuil was en daar te dik van was.

Nu is ze ook niet heel slank maar vind wel vreemd. Heb haar ook ontwormd en daar op na laten kijken. Ook niks.

Straks komt ze bij mijn vriend aan huis en mag ik alles zelf bepalen *\o/* Dan moet het goedkomen hoop ik :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:52

s winters komt het niet door die prutvliegjes in elk geval. Heeft ze geen huidparasiet zoals luis ofzo? Oh en, verstopte vastgeplakte kortsjes kunnen ook irriteren. Toen ik die in pony zn staart eindelijk had gevonden zat hij me ook aan te kijken van: he he, EINDELIJk. Moest dat nou zo lang duren >;)
Soms is het erg jammer dat ze niet kunnen praten :+ .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:29

henny_w schreef:
eilleen333 schreef:
Hier acuut jeuk van de week. Ik snapte er niets van, normaal jeukt ze pas vanaf juni. Ik ben begonnen met de immuuntherapie vorig jaar en ik was even bang dat het een averechts effect ging hebben.
Maar de dag erna schuurde een ander ook die geen eczeem heeft.
Een grondige inspectie bracht duidelijkheid: ze hebben luizen!

Dus het hele zwikje lekker gewassen en nu weer jeuk vrij!

Mag ik vragen waar je ze mee gewassen hebt? Een vriendin van mij benaderde me gisteren met hetzelfde probleem. Haar jaarling fjord begon ineens te schuren van de week en gisteren kwam ze erachter dat deze ook flink onder de luizen bleek te zitten.

Bij de dierenarts kan je neocidol of byemite halen. Daarmee moet je ze dan wassen en 10 dagen later weer. Er zijn ook wel natuurlijke middeltjes op de markt, maar ervaring leert mij dat die niet voldoende werken en dan blijf je bezig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:43

Byemite werkt prima, maar die vieze weeïge lucht die er aan zit :r

Hier al weer een week of 2 onder de deken. Heeft alleen jeuk aan de schoft en de eerste 10 cm manenkam daar. Verder nog niets.
Smeer trouw de Helmosan en ben benieuwd of het zo blijft qua jeuk, dan doe ik het er voor.

Qua deken heb ik er nog een winterdeken overheen liggen, ze is 2x geschoren deze winter dus kan nog niet met alleen de eczeemdeken af.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:03

Sintara schreef:
s winters komt het niet door die prutvliegjes in elk geval. Heeft ze geen huidparasiet zoals luis ofzo? Oh en, verstopte vastgeplakte kortsjes kunnen ook irriteren. Toen ik die in pony zn staart eindelijk had gevonden zat hij me ook aan te kijken van: he he, EINDELIJk. Moest dat nou zo lang duren >;)
Soms is het erg jammer dat ze niet kunnen praten :+ .

Ja nee ja, ze jeukt altijd op 1 plek in dr manen wanneer het om suikers gaat.
Maar normaal haar staart niet. En nu nog wel nog steeds, dus dacht aan aarsmaden maar die kunnen we niet ontdekken.

Heb alles al ingesprayed en gewassen en gedaan dus dat is het niet. Wat dan wel... -O- Toch suikers / bemesting van het hooi denk ik.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:09

Misschien dat een da kan helpen?

Aarsmaden kunnen trouwens wel heel onopvallend doen. Mijn ouders hebben schapen en die krabten telkens aan hun kont.
Wij kijken, niks te zien.. Even later weer, zelfde verhaal..

Tot ze opeens een paar dagen later helemaal vol zaten :oo . Ze zijn hardnekkig en echt te smerig. Elke ochtend en avond hebben we al die staarten opgetilt en die dingen eruit geprut. Alles uitgewassen en daarna ingesprayed met spul van de vee arts. Duurde best lang voor het echt weg was en bleef.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:24

Sintara schreef:
Misschien dat een da kan helpen?

Aarsmaden kunnen trouwens wel heel onopvallend doen. Mijn ouders hebben schapen en die krabten telkens aan hun kont.
Wij kijken, niks te zien.. Even later weer, zelfde verhaal..

Tot ze opeens een paar dagen later helemaal vol zaten :oo . Ze zijn hardnekkig en echt te smerig. Elke ochtend en avond hebben we al die staarten opgetilt en die dingen eruit geprut. Alles uitgewassen en daarna ingesprayed met spul van de vee arts. Duurde best lang voor het echt weg was en bleef.

Ja al met de DA in de weer geweest.
Konden niks vinden en toch voor de zekerheid ontwormd. Gezien dat al ff geleden was.

Ik ga wel aan de poets, alles maar weer wassen en oliën. Dat helpt telkens voor paar dagen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:26

Ik ben trouwens na een tip van hier met baby olie in de weer geweest tegen de vele schilfers, dat helpt dus echt!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:29

Nivada schreef:
Ja al met de DA in de weer geweest.
Konden niks vinden en toch voor de zekerheid ontwormd. Gezien dat al ff geleden was.

Ik ga wel aan de poets, alles maar weer wassen en oliën. Dat helpt telkens voor paar dagen.

ah oke. Vervelend dat ze er dan niet achter konden komen wat het is. Maar wel fijn dat het geen parasiet is :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:44

Een pony’s op mijn werk hebben sinds een week de eczeemdeken weer op, maar staan nu best wel weer te jeuken helaas.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:39

Xantha schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met het gebruik van cbd olie bij eczeem?

Mijn Fell zou volgens de fokker zomereczeem hebben. Maar bij de vorige eigenaar had hij 3 jaar nergens last van. Ik weet dus niet hoe of wat, maar ben, omdat hij ook heel erg verhaarde, 10 dagen geleden begonnen met CBD olie. Hij is echt zo veranderd, maar dat is natuurlijk ook vanwege het dunnere haar. Toch wel opmerkelijk dat het een dag of 5 na eerste gift echt beter ging.
Nu afwachten of hij daadwerkelijk SME heeft of misschien een ander warmte gerelateerde jeuk. CBD is sowieso naar mijn mening voor iedereen goed. *\o/*

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:50

Ben wel benieuwd welke CBD olie je geeft en in welke hoeveelheid :)
Zijn tegenwoordig veel soorten op de markt..

Heb al veel geprobeerd bij mijn eczemer, maar dit nog niet. Wellicht nog een optie..

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:57

Ik gebruik die van mediwiet, die neem ik zelf ook met regelmaat. De zalf heb ik ook, en wondjes genezen echt supersnel.
Ik geef nu 3 druppels per dag.

En als ze heel erg jeuk heeft zouden misschien THC druppels kunnen helpen. Dat maakt wat rustiger, ook pijn is daarmee wat beter te hebben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:20

natasja1475 schreef:
xChantal94 schreef:
Wat doen jullie met het deken wanner er veel regen voorspelt word met deze temperaturen?

Eenmaal de deken op dan gaat ie niet meer af bij mij, ongeacht wat voor weer t is.

Ik heb een waterdichte liner voor onder de eczeemdeken, ideaal! En mocht het echt extreem en langdurig zijn, dan kan de ongevoerde regendeken met losse hals op.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:36

Oke dat klinkt goed, ik ben vandaag begonnen met de cbd olie.
Ben benieuwd :o
Ze heeft ook erg veel jeuk van het verharen nu

Ijssnuiver, wat is dat voor een liner?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:25

Nivada, mag ik vragen waarmee je ontwormt hebt?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 03:26

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:16

Hier gelukkig ook nog geen jeuk. Vorig jaar een seizoen met wietolie opgelost in kokosvet achter de rug en dat scheelde een hele hoop met de plekken. Omdat dat spul prijzig is heb ik nu zelf maar een paar plantjes in de tuin gezet en maak ik t voor eigen gebruik bij paardlief. Hopelijk weer een goed jaar zonder al te veel kale plekken.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:27

Natascha: Dat is dan THC he? Die maak ik ook zelf inderdaad. Zo eenvoudig.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:48

jobamara schreef:
Nivada, mag ik vragen waarmee je ontwormt hebt?

Weet zo niet uit mn hoofd, maar heb er specifiek naar gevraagd en werd met dat ontwormingspul geadviseerd. Zal thuis even kijken :)
Maar neem aan dat het wel goed zit.

Ze heeft deze week nog niet geschuurd..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:07

Vraag dit omdat ik toen niet de juiste kreeg, en de va het onzin vond dat ik perse degene met fenbendazole wilde.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:56

Natascha schreef:
Hier gelukkig ook nog geen jeuk. Vorig jaar een seizoen met wietolie opgelost in kokosvet achter de rug en dat scheelde een hele hoop met de plekken. Omdat dat spul prijzig is heb ik nu zelf maar een paar plantjes in de tuin gezet en maak ik t voor eigen gebruik bij paardlief. Hopelijk weer een goed jaar zonder al te veel kale plekken.

Er gaat een wereld voor me open! :oo wietolie met kokosvet?? Hoe maak je dat??
En hoe pas je dat toe bij je paard, smeren of door het eten?