[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:58

Dekens liggen gewassen klaar in de kast :) afgelopen jaren heb ik dr geschoren wat ik nu eigenlijk niet wilde doen.

Bedankt voor de reactie !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:01

Die van mij worden niet geschoren en staan gewoon buiten. Zonder deken. Ik heb ze ook nog niet geschoren in het voorjaar (Dennis 1x toen ik al dacht dat hij cushing had maar de test nog zei van niet, afgelopen 2 jaar niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:02

Dan gewoon kijken of ze het aan kan en genoeg vacht aan maakt om warm te blijven. In principe maak ik me bij mijn pony met cushing geen zorgen dat hij het koud krijgt haha. Hij heeft dan ook wel een mega-teddyberen vacht. Mijn gezonde paard maakt dan weer amper een wintervacht aan, en toch kan ook zij zonder deken blijven. Ik heb ze wel 's nachts op stal overigens.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:07

Ze heeft een giga vacht al. Maar dat zei niks. Het lag aan de soort vacht.

Ik zal dr goed in de gaten houden en tijdens het voeren ff voelen. Voel ook iedere dag standaard aan dr hoeven dus dat moet wel goed komen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:17

gett schreef:
Zal eens kijken naar cushcare, ruwvoer zou ze nog wel meer mogen en zijn we mee bezig.

Van het gras wordt ze nu ook niet meer voller

Heel veel goede kwaliteit ruwvoer is de basis :j

Hoeveel seniorenslobber krijgt ze? Aanvullen met luzerne zou zorgen voor meer goede eiwitten. Pavo 18+ zet ook wel wat aan.

De mijne is overigens goed op gewicht en heeft een niet al te dikke vacht.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:11

mijn merrie had het bloedheet in haar wintervacht.Heb haar hals gedeeltelijk geschoren en aan de zijkanten een streep. Ze staat onder een regendeken en heeft 24/7 een inloopstal en weiland. Ze doet het echt zo ontzettend goed sinds september heb ik echt mijn oude paardje terug. Alles dankzij verhuizing van stal en de prascend en een wijziging van senioren priores naar een balance brok. Ze loopt nu weer bokkend aan de longeerlijn, dat is echt lang geleden

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:47

Kootje krijgt geen regendeken op, zijn vacht doet wat hij moet doen. Wel heb ik buik en boeg en helft hals geschoren omdat hij vorige week zaterdag vreselijk stond te zweten. Nu kan de warmte weg. Heb hem gisteren extra gecontroleerd en voor hem is dit een goede zet geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Neusgaten groot omdat hij liep te murmelen "huhhuhhuh", wat zo veel betekent als "hehe, eindelijk ben je er, waar blijft mijn eten!"

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:03

FlappieR schreef:
Hallo allemaal, ook ik moet mij helaas gaan melden hier. Vorige week is bij mijn 15 jarige tinker merrie cushing geconstateerd. Ze heeft waarde 13 mpo/l. Dus ja iets te hoog. Maar te hoog is te hoog. Ook haar spierenzymen waren veel te hoog. Alsof ze verzuurd was. Wat gek is want ze stond toen ook al op rust. Nog niet gestart, omdat ze vorige week eerst op de kliniek heeft gestaan met een oogontsteking die met het uur erger werd. Gelukkig is ze weer thuis.

Ik ben inmiddels op pagina 74 van dit topic en ik ben al heel veel wijzer geworden. Waarvoor dank! Ik ga ook nog verder lezen.

De reden dat ik mij hier nu al meld is dat ik toch tegen een paar dingen aan loop. Vandaag is de veearts weer geweest. Dit x omdat ze kreupel loopt. Ivm angst voor hoefzweer of hoefbevangenheid toch maar weer gebeld. Ze heeft in ieder geval vocht boven haar kogel(ze is 3 weken geleden bekapt door niet mijn eigen hoefsmid en sindsdien niet lekker lopen. Vermoedelijk toch aan de stand gerommeld. Heel toevallig haar maatje heeft hetzelfde probleem. Eens maar nooit meer deze hoefsmid.

Mijn veearts denkt toch ook dat het bij mijn merrie ook een spierenverhaal is. In ieder geval heeft ze voor de komende 10 dgn metacam. En over 3 weken weer bloed prikken en dan gaan we ook starten met medicatie tegen cushing.

Wat zijn de kenmerken die mijn merrie heeft?
Vet boven de ogen en op het voorhoofd. Erg harde nek. Gevoelige hoeven (nu even niet) spierpijn. Down voor haar doen.drinken/plassen is normaal. Wel erg honger. Met rijden, wat ik nu niet doe, stijf lijf en moet echt warmdraaien. Jeuk bij staart vooral. Verdikking langs ruggengraat ter hoogte van lendenen. Verder dikke vacht, maar die is niet anders dan ze normaal altijd heeft gehad rond deze tijd van het jaar.

Ook zijn haar leverwaardes iets verhoogd, maar die waren vorig jaar veel hoger. Ze heeft een verleden met leverbot.

Zijn er mensen die het herkennen? Kreupel en spierpijn?

Wat ik nu ga doen:over 3 weken na bloedafname starten met prascend. Verder gaat ze van de brok af, maar ga ik vitalbix Daily complete geven.
Geen wortels brood en appels meer.

En ik wil iets geven om haar spieren te helpen. Wat zou ik het beste kunnen geven. Heb al op paardendrogist zitten kijken ook.

Heeft ze ook IR ??
Wellicht is het bijgeven van chevivit handig ivm de verhoogde spierwaarden.
Heeft ze overgewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:05

Ik heb even snel gelezen Flappie, maar geef je al magnesium bij?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:49

Vanmorgen heeft mijn pony voor de 4e keer medicijn gehad en nu had ik bij het trainen toch echt het idee dat hij het al beter deed. Zal wel whishfull thinking zijn, maar toch.....

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:01

Even een vraagje tussen door. Mijn merrie vind de senior priors lekker. Had via een,vriendin een zak toegestuurd gekregen. Nu waar kan,je dat in Belgiƫ verkrijgen,of Online kopen. Heb nu enkel Nederlandse site's gevonden maar die leveren enkel,in nederland

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:43

Heb de Zupa van Equifyt al geperobeerd? Aangevuld met een basicbrok komt dat redelijk overeen met SP.

Welkoop zit alleen in Nederland volgens mij, is vergelijkbaar met Aveve.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:39

De equifyt zupa heb ik. Maar omdat ik zo'n goede commentaren heb gelezen over de senior priors en omdat ze dat graag eet. Ik heb van een vriendin uit Nederland is een,zak gekregen. En mijn merrie eet het wel graag. En omdat het een volledig voer is en,de equifyt zupa niet dacht ik.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:43

Verkopen ze Masters in Belgie? Die heeft ook een senioren slobberbrok vergelijkbaar met SP, alleen met meer vitamines.
Ik voer die ook omdat ik geen Welkoop in de buurt heb zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:52

In de SP zit de Subli ponybrok gemengd om er een compleet voer van te maken verder is het voornamelijk pulp.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:57

en welke is dat van de masters? eens kijken of ik masters in belgie kan bestellen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:03

Afbeelding
Deze

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:07

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:10

Zal straks ff antwoorden. Heel verhaal op mijn mobiel getikt en ben het nu kwijt. Grrr. Ff zo op vaste pc is handiger.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:54

Hoi magnesium ben ik mee begonnen. Is ze niet weg van. De bloeduitslagen heb ik opgevraagd. Mede omdat ik toch twijfel of het wel echt cushing is.

Wat laat ze zien: overgewicht(tinker merrie 1.50 mtr hoog en 570 kg). Dikke manenkam, vetbulten boven ogen. Gevoelige voeten spierpijnen. Ze plast en drinkt niet veel. Heb het idee dat het minder is dan vorig jaar. Stal blijft stukken schoner. Verharen doet ze als en tierelier.

Haar bloed is geprikt op de dag dat ze ook oogontsteking had en pijn in haar spieren. Mede omdat haar waardes wel te hoog zijn, maar niet extreem hoog (13 mpo/l is omgerekend 59) in de SR zou het ook nog steeds kunnen dat de waardes Door pijn hoger zijn uitgeslagen.

We hebben daarom besloten om haar voor nu 10dgn op de metacam te zetten en over 3 weken nogmaals bloed te prikken. Eens kijken wat dan haar waardes zijn. Mocht het dan nog steeds te hoog zijn ga ik starten met medicatie.

Wat me wel opvalt de laatste dagen is dat ze haast niet rolt in de paddock en ook niet of weinig ligt op stal. Ze heeft geen poepvlekken of stro in haar staart en dat is normaal wel het geval.

Ook barst ze nu van de jeuk. Is dat een bijwerking van metacam?
Hart vacht is altijd al extreem dik in de winter geweest en is nu niet anders. Rond deze tijd doe ik ook altijd scheren.

Chevivit ga ik voor kijken.
Zal zo even recente foto plaatsen

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:58

Dit is mijn prinses, vorige week op de kliniek

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:59

Afbeelding

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:38

Zo me even verdiept in equivit. Weet niet of het wat voor mijn paard is. Volgens uitgebreid bloedanalyse die ik nog moet krijgen. Zijn er geen tekorten.

Ze gaat over op vitalbix. Daar zit ook selenium extra toegevoegd. Ik kom daarmee op dagelijkse hoeveelheid van 0.7 mg,als ik dan ook nog equivit ga geven waar per dosering 2.5 mg in zit. Kom ik al uit op 3.2 en dan nog hooi en voordroog. Ben bang dat het dan Veel te veel van het goede wordt.

En equilin hebben jullie daar ervaringen mee? Misschien is het al gezegd,maar ik ben inmiddels op pagina 250 en ik heb wel al heel veel info tot mij genomen. Duizelt af en toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:11

Volgens mij moet je alleen maar extra selenium geven, als er duidelijke tekorten zijn aangetoond. Te veel selenium is echt niet goed.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:25

Mijn kat heeft een tijd lang metacam gehad maar die had geen last van jeuk, ik weet niet hoe het op een paard uitwerkt maar het lijkt mij niet van de metacam te komen.

Ik heb ik iets nieuws ontdekt bij mijn paard. Volgens mij vriend was het een abces of spierontsteking geweest.
Vorige week dacht ik dat hij was uitgeleden omdat zijn spier bij de schouder erg hard was. Ik heb deze een paar dagen gemasseerd met spiergel. Niet gereden omdat ik de spier wilde laten herstellen, nu is de onderhuidse bult weg maar zit er op die plek een korstje en het lijkt alsof er geel spul bijzit, opgedroogd.
Is dit iets waar ik mij zorgen om moet maken? Zal ik hem hiervoor magnesium kunnen geven of de DA moeten laten kijken?
Hij heeft ongeveer een week die bult gehad, liep niet kreupel en nu heeft hij dus dat korstje..