Bedankt voor de reactie !
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gett schreef:Zal eens kijken naar cushcare, ruwvoer zou ze nog wel meer mogen en zijn we mee bezig.
Van het gras wordt ze nu ook niet meer voller
FlappieR schreef:Hallo allemaal, ook ik moet mij helaas gaan melden hier. Vorige week is bij mijn 15 jarige tinker merrie cushing geconstateerd. Ze heeft waarde 13 mpo/l. Dus ja iets te hoog. Maar te hoog is te hoog. Ook haar spierenzymen waren veel te hoog. Alsof ze verzuurd was. Wat gek is want ze stond toen ook al op rust. Nog niet gestart, omdat ze vorige week eerst op de kliniek heeft gestaan met een oogontsteking die met het uur erger werd. Gelukkig is ze weer thuis.
Ik ben inmiddels op pagina 74 van dit topic en ik ben al heel veel wijzer geworden. Waarvoor dank! Ik ga ook nog verder lezen.
De reden dat ik mij hier nu al meld is dat ik toch tegen een paar dingen aan loop. Vandaag is de veearts weer geweest. Dit x omdat ze kreupel loopt. Ivm angst voor hoefzweer of hoefbevangenheid toch maar weer gebeld. Ze heeft in ieder geval vocht boven haar kogel(ze is 3 weken geleden bekapt door niet mijn eigen hoefsmid en sindsdien niet lekker lopen. Vermoedelijk toch aan de stand gerommeld. Heel toevallig haar maatje heeft hetzelfde probleem. Eens maar nooit meer deze hoefsmid.
Mijn veearts denkt toch ook dat het bij mijn merrie ook een spierenverhaal is. In ieder geval heeft ze voor de komende 10 dgn metacam. En over 3 weken weer bloed prikken en dan gaan we ook starten met medicatie tegen cushing.
Wat zijn de kenmerken die mijn merrie heeft?
Vet boven de ogen en op het voorhoofd. Erg harde nek. Gevoelige hoeven (nu even niet) spierpijn. Down voor haar doen.drinken/plassen is normaal. Wel erg honger. Met rijden, wat ik nu niet doe, stijf lijf en moet echt warmdraaien. Jeuk bij staart vooral. Verdikking langs ruggengraat ter hoogte van lendenen. Verder dikke vacht, maar die is niet anders dan ze normaal altijd heeft gehad rond deze tijd van het jaar.
Ook zijn haar leverwaardes iets verhoogd, maar die waren vorig jaar veel hoger. Ze heeft een verleden met leverbot.
Zijn er mensen die het herkennen? Kreupel en spierpijn?
Wat ik nu ga doen:over 3 weken na bloedafname starten met prascend. Verder gaat ze van de brok af, maar ga ik vitalbix Daily complete geven.
Geen wortels brood en appels meer.
En ik wil iets geven om haar spieren te helpen. Wat zou ik het beste kunnen geven. Heb al op paardendrogist zitten kijken ook.